Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Rekkaryyppi - 12.08.2024, 17:33:58
-
Morjes!
Onko muilla ollut ongelmia tyhjäkäynnin kanssa? Itellä vuoden -02 S60, 2.4T bensa.
Kylmänä käynnistyy ihan normaalisti, lämmetessä alkaa ssäännöllisesti käymään epätasaisesti, välillä meinaa sammua jolloin itsestään kaasuttaa pari kertaa jonka jökkeen käy taas hetken normisti ja jatkaa tätä rytmiä, koitan saada videon tähän mukaan.
Moottorin vikavalo palaa ja kaverin lukijalla näyttää että katalysaattori tukossa, voikohan olla että syntyy siellä takapainetta joka aiheuttaisi tuon vai olisiko silloin erilainen käyntihäiriö päällä?
Edit: videota en saa lisättyä tähän
-
Kaasuläppäkotelon vialta tuo vaikuttaa jos kerran käynti humppaa..
-
Kokeile ottaa MAF irti ja katso onko mitään eroa missään.
-
Tuota humpaamista aihettaa myös viallinen huohotus järjestelmä. Kokeiles oireiden alkaessa avata öljykorkki, vaikuttaako käyntiin. Kooditkin tuosta kyllä löytyy kerta vikavalokin jo palaa. Vida löytyy Turusta niin saadaan kyllä katsottua jos tarvetta, yv:llä tavoittaa.
-
Hei taas, huollossa käytetty ja siellä lukija ilmoitti lambda ykkösen viasta, semmosen sain äsken vaihdettua mutta ei ollut vaikutusta. Kotona koitin iroittaa MAF niin mielestäni kävi vieläkin epätasaisemmin, voisiko siinä olla vikaa vai onko tuo merkki että vika jossain muualla? Kaasuläppää tai huohotusta en ole kerennyt kokeilemaan, miettisin jos seuraavaksi kokeilisi MAF:n vaihtoa
-
Kai se maf toimii jos sen irrottaminen vaikuttaa. Toki se anturina kuluu huonoksi ennen 300 000 kilsaa.
-
Antaahan se lamdalle koodia jos seokset menee rajojen yli ja silloinhan se toimii, ei sitä silloin kuulu vaihtaa vaan vika on muualla esim ilmavuoto. Kokeilitko avata sitä öljykorkkia kun humpaaminen alkaa? Livedataa katsomaan ja osaaviin käsiin tuo niin vika kyllä löytyy. Kaasuläppä kotelokin varmaan jo puhdistettu?
-
Hei taas, huollossa käytetty ja siellä lukija ilmoitti lambda ykkösen viasta
Se ”lukija” ei tainnut olla Vida?
-
Varmista, että on EVAP systeemin venttiilit ja yleenä ko systeemi kunnossa eikä vikakoodeja (ECM-430D tai ECM-4308).
Syylärin vasemmassa yläkulmassa on toinen mankkuventtiili, mikä pitää olla virrattomana kiinni. Se on helppo tarkastaa vaikka puhaltamalla.
Usein tuo venttiili vuotaa ja voi vaikuttaa tyhjäkäyntiin, kuin myös muut järjestelmään liittyvät osat. Ne tosin on ikävässä paikassa taka-akselin päällä.
EVAP-purkin letkut murenevat vanhemmiten.
-
Huoltamossa luettu joten ei tietoa mikä lukija ollut käytössä, kokeilin vielä irrottaa MAF ja tosiaan käynti heikkeni entisestään joten siinä tuskin vikaa, öljykorkinkin avasin eikä vaikuttanut mitenkään, seuraavaksi sitten kaasuläpän puhdistus edessä, pitää vaan saada kaveri jolla työkaluja avuksi
-
Ei näissä useimmiten se kaasuläppä likainen ole, vaan ongelma on siinä, että läppä ei enää osaa lukea asentoaan ja tästä alkaa ongelmat. Muutama päivä takaperin vaihdettiin siskon identtiseen autoon uusi kaasuläppä kutakuinkin samoilla oireilla.
-
Kait se sinne kaasuläpän puoleen kallistuu se vika paikka.
Näissähän pitäis jo itekseen auton kalibroida läppä.
Virta päälle, kalibrointi alkaa noin 30 sek kuluttua. Kuuluu kilkutusta läpältä.
Kun äänet loppuu niin virta pois ja odota ainakin 5 sek ennen kuin käynnistät auton.
Olkaa hyvä. :D
Niin, ei koske magneti marellia.
-
Kyllä se paskottuu näissäkin kaasuläppä kotelot, eräänkin ole puhdistanut ja käynti oireet tiessään, toki monessa muussa paikassa paiskataan samantien uusi kotelo paikoilleen sen kummenpia katsomatta, asiakas vaan monesti kiittää kun ei taas kallista kikkaretta suoraan vaihdettu.
-
Tänään vihdoin sain aikaseksi putsata kaasuläppäkotelon, ei vaikutusta eli edelleen tyhjäkäynti falskaa lämpimänä aika ajoin. Olisiko sitten kotelon elektroniikka sökönä että pitäisi koko osa vaihtaa?
-
Niin ja tosiaan tälleen tyhmänä kysyn niin kuuluisko kaasuläpän olla kokonaan vaakatasossa vai aavistuksen raollaan, itsellä oli silleen muutaman asteen auki, sai paineutta kiinnemäks ja avautui itsestään taas sen pari astetta. Lisäksi ahtoputki oli hiukan öljyinen eli ilmeisesti turbo päästää läpi, mahtaako se vaikuttaa tolleen tyhjäkäyntiin? Kalibroinninkin mielestäni tein oikein sen jälkeen ku oli osat nipussa mutta kaipa sen voi vielä kokeilla uudestaan. Tuntui kyllä pirtsakkaammalta kun ajelin hallilta kotiin
-
Voi se ahtoputken öljy tulla huohotuksestakin.
-
Pieni update
Pidemmän ajon jälkeen alkoi käydä tasaisesti eikä enää sammu lämpimänä käynnistäessä, myös tehoja tuntuu löytyvän enemmän. Kaverin kanssa luettiin vikakoodit uudestaan ja herjaa koodia p0113 elikkä imuilman lämpötila korkea, seuraava etappi on tarkastaa anturin kunto, jos johtuisi vaan siitä että anturi likainen tai sökö
-
Omaan T5 jouduin tuon kans vaihtamaan. Eihän sieltä tehoja saa kun herjaa että imuilma on pirun kuumaa, vaikka ei ole.
Kannattais katsoa mikä se imulämpö on. Katoha että liitin on kunnolla kiinni ja puhdas.
Eikös siinäkin ole vielä imulämpöanturi erikseen map anturin vieressä imuputkessa.
-
Noniin, elikkä tyhjäkäynnin falskaus tosiaan loppui lopulta kun oli kaasuläppäkotelon puhdistanut ja ajanut pari kertaa pidemmän lenkin, eilen vaihdoin imuilman lämpötila-anturin ja poistin koodit, eivätkä tulleet takaisin joten auto on taas kondiksessa 8) kiitos kaikille vihjeistä!