Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: pluukka - 13.08.2024, 16:24:11
-
Volvo siis keitti kerran yllättäin. Ensin varotti pinnan alhaisuudesta ja sitten heti perään lämmöistä. Nilkutin lähimmälle huoltsikalle ja noin 2 litraa meni nestettä. Auto seisoi episodin jälkeen kuukauden lomasta johtuen. Nyt toimii kaikin puolin muuten normaalisti, paitsi sisälle ei puhalla lämmintä. Ei häviä nestettä, eikä pinta laske. Ajellut viikon verran kaupunkiajoa.
Jos puhaltimen kierrokset minimissä ja lämpö täysillä ja kovat kierrokset niin sitten tulee lämpöstä.
Kenno tukossa vai onko mitä muita arvauksia?
-
Jatkan lisää tarinaa.
Eilen ajoin vähän kovemmilla kierroksilla 20 kilsan päähän. Lämmöt koko ajan normaalissa eli keskiviivalla. Perillä valutti parkkiin ajaessa vettä alle ja ilmoitti että pinta matalalla. Kahden tunnin kuluttua kun oltiin lähdössä takas, lisäsin noin 2 litraa jäähyttimeen vettä. Auto käyntiin ja lämmöt oli valmiiksi normaalissa eli siinä 90 astetta, outoa. Paluumatka normaalisti, nestettä ei hävinnyt.
Tänään auto yön jälkeen käyntiin. Nesteet oli tallessa. Kesti 3 minuuttia ajoa ja lämmöt nousi normaaliin. Pari lyhyttä kauppa parkkia stoppeineen. Tiputti edelleen jäähdytysnestettä. Noin 15 minuuttia ajoa, ja neste vajeni MAX viivasta MIN viivaan säiliössä.
Löytyykö ajatuksia?
-
Mikä kone on kyseessä? Järjestelmään tulee todennäköisesti pakokaasua, mikä työntää veden ulos. Äkkiä tulee mieleen isoja vikoja, mutta en lähde arvailemaan.
-
Mistä vuotaa nesteet ulos?
Milloin jakopää on vaihdettu? Ettei vaan olisi laitettu muovisiipistä vesipumppua ja nyt siivet ovat irronneet, eikä neste kierrä kunnolla.
-
Jakopää 40tkm sitten vaihdettu pumppuinen, eikä pitäisi olla metalliset siivet pumpussa.
Moottori siis D3.
Oli viikon seisomassa ja nyt ajanut päivittäin. Noin 40 km ja varoittaa pinnat alhaalla ja pitää lisätä nestettä.Tänään vuoto runsasta. Sen mitä pellin alle näkee ja ymmärtää, niin vuotaa edestä katsoen oikealta. Ohessa kuva. keskellä tuo musta kohta niin sinne näkyy tiputtavan.
(https://i.ibb.co/mHmNV9G/IMG-9780.jpg) (https://ibb.co/mHmNV9G)
Mitään käyntihäiriöitä ei ole. Moottoriöljy on mustaa ja tippuva neste ihan perus vihreää.
-
Onko sivustolla tietäjiä Lappeenrannasta? Millä pajalla käytätte Volvoa? Auto Kiltaa en tarkoita...
-
Omassa D3:ssa oli paisuntasäiliön ylivuotoputki hiertynyt puhki juurikin tuoltapäin. Moottorikoppa ja akkukotelo irti, niin näkee kohteeseen paremmin.
-
Tuolta suihkuaa. Kuva siis akkukotelon ja moottorin välistä. Onkohan mikä putki?
(https://i.ibb.co/bK1cjWy/IMG-9783.jpg) (https://ibb.co/bK1cjWy)
-
Liekö samalla tavalla kaksilitraisissa nuo letkut kuin d5:ssa
Vaikea saada noista kuvista selvää. Mutta kannelle tuleva vesi letku ehkä. jommalta kummalta puolen termostaattia.
Pienellä putkamisella saa kyllä esille. Vuoto on varmasti jatkuvaa, vaikka ei välillä siltä näytä. Toki voihan se olla termarin liitoksestakin irti.
-
Kuvassa näkyvä vesisuihku on siis moottoriin päin. Siinä menee joku putki pystysuunnassa. Akkukotelon reuna on tuossa kuvassa oikeassa alakulmassa.
-
(https://i.ibb.co/mJFBcpd/IMG-9837.jpg) (https://ibb.co/mJFBcpd)
Tuo oli rikki. Siinä akun vieressä. Oisko tulo tai meno lämmittimen kennolle. Nyt toiminut viikon letkun vaihdon jälkeen normaalisti. Lämmöt ok. Nestepinnat ok. Ei tuu painetta paisuntasäiliöön.
Mutta silti mystistä. Ekan keittämisen/nesteiden häviämisen jälkeen jäi tien päälle Ruotsissa Volvon- merkkiliikkeen pihaan. Siellä ehdottivat kannen aukaisua ja epäilivät, että jopa moottori vaihtoon(6000€+). SE Mäkinen toi Suomeen aiemman luottokorjaamon pihaan. Seillä eivät saaneet ylikuumenemaan eikä tiputtanut nestettä mistään. Ainoa vika tuo ettei sisälle tullut lämmintä. Epäilivät lohkon halkeamaa pakopuolelle, ja esittivät moottorin vaihtoa. En suostunut noilla oireilla. Sen jälkeen ajoin sillä ja seuraavana päivänä pidemmän ajon jälkeen alko vuotamaan ja reilusti. Ja sitten löysin itse tuon vuodon tuosta letkusta.
Eli onko ilmalukko ollut jossain, vai mitä ihmettä?
Onneksi en suostunut moottorin vaihtoon, kun näyttää siltä että tuo 60€ letku riitti:)
-
Ammattilaiset tietää. ;)
Pitäähän sitä tavaraa ja työtä saada kaupaks vaikkei vika korjaantuiskaan.
No, ehkä olisivat huomanneet tuon letkun moottoria pois ottaessa. V:>
Onneks olit tiukkana mutta monet ei oo vaan tuumaavat että jaa jaa semmosta tällä kertaa. No, pitäähän se kuntoon laittaa.