Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: S80ukko - 13.08.2024, 21:03:04
-
Auto siis tyhjäkäy huonosti jos ollenkaan. Vaihdettua osaa on jo jonkin verran kuten, vvt solenoidi, nokka ja kampiakselin asentotunnistimet, lambda, MAF sensori, jakopää tehty 20tkm sitten ( samalla tulpat ja puolat), ilmanputsari ja muuta sälää....
Vikakoodit vaihtelee, väittää vielläkin satunnaisesti "camshaft control" mutta anturi on vaihdettu, samalla näkyy tuosta ilmamassa anturista vikakoodia vaikka uusi (bosch alkuperäislaatunen) on vaihdettu.
Auto toimii tällä hetkellä vaan ilman tuota ilmamassa anturia mutta tämä on nytten uusi vika joka ei tahdo millään korjaantua
Jokainen neuvo, vinkki tai minkäänkaltainen apu lämmittää kylmää sydäntä ja tuo ilon ja onnen minulle.
-
Se ilmamassamittari irti se käy jollain suojakartoilla, testeri varmaan kertoisi livedatana mitä jänniä arvoja siellä muuten tulee.
-
Voisko olla imuilmavuoto?
Korjaamon tapa etsiä vuotoja on paineistaa savukoneella savua järjestelmään ja katsoa mistä vuotaa. Kotikonstina voi laittaa auton tyhjäkäynnille ja suihkutella starttisprayta tai vaikka jarrukliineriä ja jos jossain kohtaa tyhjäkäynti ryntää, niin siellä on vuotokohta. Ja visuaalisesti voi toki käydä putkia ja letkuja läpi.
-
Auto siis tyhjäkäy huonosti jos ollenkaan. Vaihdettua osaa on jo jonkin verran kuten, vvt solenoidi, nokka ja kampiakselin asentotunnistimet, lambda, MAF sensori, jakopää tehty 20tkm sitten ( samalla tulpat ja puolat), ilmanputsari ja muuta sälää....
Vikakoodit vaihtelee, väittää vielläkin satunnaisesti "camshaft control" mutta anturi on vaihdettu, samalla näkyy tuosta ilmamassa anturista vikakoodia vaikka uusi (bosch alkuperäislaatunen) on vaihdettu.
Auto toimii tällä hetkellä vaan ilman tuota ilmamassa anturia mutta tämä on nytten uusi vika joka ei tahdo millään korjaantua
Jokainen neuvo, vinkki tai minkäänkaltainen apu lämmittää kylmää sydäntä ja tuo ilon ja onnen minulle.
Katoppa että on jako kohallaan. Jos nokan perus ajotus on vituillaan niin silloin ei VVT pääse säätymään oikein. Nokan merkki kun on kohallaan niin vvt pystyy säätämää -7 ... 0 ... +7 astetta. (Älkää kivittäkö hengiltä heti kun mulla on hatara muistikuva noista asteista). Itellä oli aikoinaan nokka väärällä ajalla niin valitti just tota VVT solenoidia ja kävi hel...v :peetu: raskaasti ja miten sattuu.
-
Kyssärin luettuani tuli myös heti mieleen jaon tarkistus. Ei tarvii paljoo olla pielessä kun antaa koodia solenoidista kun luulee että se ei säädä.
Ei se osaa kertoa että jako on puoli hammasta pielessä.
-
Se ilmamassamittari irti se käy jollain suojakartoilla, testeri varmaan kertoisi livedatana mitä jänniä arvoja siellä muuten tulee.
Testerillä koitin näitä kattoa mutten osaa tulkita mitään lukemia kun en tiiä mitä siellä kuuluis olla
-
Katoppa että on jako kohallaan. Jos nokan perus ajotus on vituillaan niin silloin ei VVT pääse säätymään oikein. Nokan merkki kun on kohallaan niin vvt pystyy säätämää -7 ... 0 ... +7 astetta. (Älkää kivittäkö hengiltä heti kun mulla on hatara muistikuva noista asteista). Itellä oli aikoinaan nokka väärällä ajalla niin valitti just tota VVT solenoidia ja kävi hel...v :peetu: raskaasti ja miten sattuu.
Se nokka akseli näytti kaikkee muuta ku tota +-7... jossen iha kännissä oo nii heilu jossain -18 lukemissa.
-
Se nokka akseli näytti kaikkee muuta ku tota +-7... jossen iha kännissä oo nii heilu jossain -18 lukemissa.
*karkuun-> tota tota pyöritäppä koneesta merkit kohilleen ihan käsin ja tarkista. Ei voi muistaa näkikö kampipyörän merkkiä ilman että purkaa muovit pois vai oliko muovissa merkki.
-
Pääty pois, yks ruuvi.
-
*karkuun-> tota tota pyöritäppä koneesta merkit kohilleen ihan käsin ja tarkista. Ei voi muistaa näkikö kampipyörän merkkiä ilman että purkaa muovit pois vai oliko muovissa merkki.
En oo kerenny viellä kattomaan onko merkit kohallaan mutten usko että tarvii. Läppäkotelon imuputkesta löytyi haitaritaitoksen välistä HYVIN pieni imuvuoto, tämän kun tukin niin käynti palautui normaaliksi mutten uskalla viellä sanoo onko jotain muuta häikkää (todennäkösesti lisää imuvuotoja jossain...)
Voiko tällainen sekoittaa ton vvt:een ja laittaa sen antamaan ihan ihme lukemia kun auto käy heikosti??
-
Voiko tällainen sekoittaa ton vvt:een ja laittaa sen antamaan ihan ihme lukemia kun auto käy heikosti??
Ohjauksen ei pitäisi tuosta seota, käsittääkseni se säätää ajoitusta vain kierroksien perusteella. Tyhjäkäynnin lähellä solenoidi pysyy kiinni ja siten siis perusajoituksella.
Koita onko vvt pyörässä/pyörissä (uudessa turbossa 2) päittäisvälystä. Jos on paljon väljää, niin se muuttaa perusajoitusta ja saattaa vaeltaa kun pyörä liikkuu väljän verran hihnan alla.
Hihnapyörien ajoitusmerkit ei kerro koko totuutta ajoituksesta. Jos vvt on väärin asennettu tai on väljää, niin akseli voi olla jotain muuta. Testerillä tai nokkien peräpään uhrista näkyy niiden todellinen ajoitus.
-
Tuota väljää voi toki kokeilla mutta se ei tahdo tulla esille vaikka kuinka repisi niin kauan kuin hihna on kireällä paikoillaan.
Just omaan tehty jakopää ja kokeilin että onpa timmi vvt mutta sitten kun hihna oli pois niin ei se niin timmi ollutkaan. :D
Mikä lie kone tässä kun en ole huomannut sitä sanottavan.
-
Tuota väljää voi toki kokeilla mutta se ei tahdo tulla esille vaikka kuinka repisi niin kauan kuin hihna on kireällä paikoillaan.
Just omaan tehty jakopää ja kokeilin että onpa timmi vvt mutta sitten kun hihna oli pois niin ei se niin timmi ollutkaan. :D
Mikä lie kone tässä kun en ole huomannut sitä sanottavan.
Joo, aina ei hihna päällä tunnu välys.
Siitäkin tuota voi päätellä että onko hihna keskellä hihnapyörää vai ihan sisäreunassa tai jopa hieman yli. Usein myös hihnapyörä seilaa käynnissä hihnan alla ja kylmänä saattaa rääkäistä käynnistyksessä.