Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: JR - 14.08.2024, 15:39:51
-
Auto ei mennyt katsastuksessa läpi, liikaa eroa takajarruissa. Tuli epäilys että jos paineenalennus venttiilit ei toimi samalla tavalla.
Millä tavalla takajarruille menevät paineet saisi tarkistettua, onko kukaan paineita mittaillut.
Kiitos jo etukäteen asiasta tietäville.
t. jussi
-
Periaatteessa ne saa tarkastettua siten, että varmistaa ensin kaikkien perusasioiden olevan kunnossa. Eli tarkastaa, että kaikki männät liikkuvat normaalisti, eivätkä palat jumita satuloihin. Sitten kokeilee päästää molemmista ilmaruuveista nestettä, että tuleeko normaalisti läpi, ettei jarruletkut ole tukossa. Jos kaikki edellä mainitut asiat on kunnossa, niin sitten ei jää oikein enää vaihtoehdoksi, kuin ne säätimet.
Tällainen ohje siksi, että on todennäköistä, että vika on jossain muualla, kuin säätimissä.
-
Juu, näin täytyy tehdä. Purkaa satulat ja herkistellä. Taitaa harvoin vika olla paineen alentimissa. Kiitos vastauksesta.
-
Kokemukseen perustuen, letkuja on ollut tukossa. Joko niin ettei kulje eteenpäin ja myös niin, että letkuun on muodostunut "takaiskuventtiili". Ei päästänyt painetta pois sylinteristä.
-
Kokemukseen perustuen, letkuja on ollut tukossa. Joko niin ettei kulje eteenpäin ja myös niin, että letkuun on muodostunut "takaiskuventtiili". Ei päästänyt painetta pois sylinteristä.
Minulla oli tällainen kanssa toisessa automerkissä. Pari pumppausta toimi ok, ja sitten jäi toinen pyörä laahaamaan. Ajan kanssa palautui normaaliksi ja sitten taas laahasi, letkut ihan ok näkiset ulkoisesti mutta ilmeisesti turvonneet(päästivät hitaasti nesteen takaisin). Uudet letkut korjasivat ongelman ja inssi oli tyytyväinen.
-
Olen ymmälläni. Laitoin uudet satulat taakse ja katsuri sai juuri ja juuri jarrutehon eron alle 30%. Oikealla puolella takana heikompi teho. ilmausruuvista tulee heti nestettä kun hieman raottaa. Molemmat jarruletkut vaihdettu joitain vuosia sitten, pitäisi kestää nykynestettä.
Onko kellään ollut paineenalennus venttiilit rikki, saako niitä purettua, joku kierretulppa niissä näyttäisi olevan.
Ei ihan äkkiä viitsisi uusia venttiilejä tila, pari maksaa jotain 300 ekee.
-
No voi harmin paikka.
Sen tulpan alta paljastuu se mäntäsysteemi. Toisessa päässä sen neljällä ruuvilla kiinni olevan peltikuoren alla on jousi.
-
Älä muuta sano, voi kehveli. Ei varmaan nyt muuta mahdollisuutta kuin jossain vaiheessa yrittää irroitella venttiilit. Onkohan kellään kuvia venttiilin sisuksista, millä periaatteella paineenalennus tapahtuu.
-
Tuossa.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/Muut/Paineenalennin.jpg?img=medium)
Jos haluat Vihreänkirjan koko jarruosion pdf:nä (40Mt), niin laita vaikka YV:llä sähköpostiosoite.
-
Tuollainen kuvissa oleva säädin ei ole purettavissa. Onko -74 jo tuollainen, vai vasta 200-sarjassa?
-
Kuva on 1974 140:n kirjasta.
-
Mulla on varmaan edessä sama homma. Kunnostetaan pojan kans -68 farmari amazonia ja siinä on kans jotkut tuollaiset säätimet takajarruissa. Auto seisonut 28 vuotta et tuskin toimii, ihan ruosteessa ainakin ulkopuolelta on. Onko niille jotain tehtävissä ???
-
Kuva on 1974 140:n kirjasta.
Okei. Sitten ei ole varmaan paljoa tehtävissä :(
-
Mulla on varmaan edessä sama homma. Kunnostetaan pojan kans -68 farmari amazonia ja siinä on kans jotkut tuollaiset säätimet takajarruissa. Auto seisonut 28 vuotta et tuskin toimii, ihan ruosteessa ainakin ulkopuolelta on. Onko niille jotain tehtävissä ???
Amazonissa on purettavissa olevat säätimet, niin ne saa kunnostettua, tai ainakin putsattua.
-
Nyt täytyy kyllä uudelleen mennä auton alle, mun mielestä 74 mallissa on ne iso avainväli tulpat. Jos näin on niin olisi purettavissa.
-
Ok ja kiitos. Tutkitaan sitten kun saa auton käännettyä ja vähän mukavemmin ne irti sieltä...
-
Olin täysin väärässä. Katsoin uudelleen 74 mallin paineen alentimia, ei niitä todella voi purkaa. Ei ole mitään kierretulppaa.
Voihan perskules, mitähän tekis, voiko noissa olla vikaa.
-
Otin nuo paineenalennus venttiilit irti ja käytin ultraääni pesurissa. Laitoin takaisin autoon kiinni, tunkeilla takapää ilmaan ja jarrupolkimen eri kuormilla käsin pyöritin renkaita. Käsituntumalla näyttäisi jarrut aika tasan, mutta onkohan vain tunne.
Olisi ihan mukava kokeilla oikein dynamometrissä. tietääkö kukaan helsingin seudulla paikkaa missä voisi testata jarruja.
t. jussi