Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: kissamestari - 14.08.2024, 20:54:33
-
S80 2007 2.5T koneella vuotaa hieman öljyä öljykorkin välistä. Korkissa on alhaalla yksi o-rengas mutta korkki tuntuu todella löysältä ja sen saa kierrettyä auki ihan hipaisemalla sitä sormella. Kuuluuko näissä vehkeissä tuon korkin olla noin löysä vai onkohan se nähnyt jo parhaat päivänsä? Kuuluisiko näissä olla myös korkin yläosassa tiiviste?
-
Eikö siinä ole vaan yksi O-rengas siinä yläurassa.
Jos siis on tuo korkki.
https://www.ebay.com/itm/355586655253
-
Kappas vaan niinpäs olikin vain ylhäällä. Mutta tulisiko tuon korkin silti pysyä hieman jämäkämmin paikoillaan?
(https://i.ibb.co/7j5RLxF/20240814-220710.jpg) (https://ibb.co/7j5RLxF)
(https://i.ibb.co/jvGCZFf/20240814-220850.jpg) (https://ibb.co/jvGCZFf)
(https://i.ibb.co/svcLkFm/20240814-220937.jpg) (https://ibb.co/svcLkFm)
-
Kyllä se ihan kiertää pitäis siihen normaalisti.
En tiedä onko noissa joku tietty vika vanhemmiten kun pojan T5 korkki meni kans löysäks ja piti uusia.
Voi olla ihan vaan että se O-rengas puristuu ja kovettuu.
Se tilas jostain uuden korkin kun tais saada samaan hintaan tai halvemmalla mitä volvolta se tiiviste. En tiedä myykö ne edes tuohon korkkiin tiivistettä. Kai?
Jos siitä valskaa ilmaa niin sehän sekoittaa sen mitattuun ilmaan ja haittaa koneen oikeaa toimintaa.
Vähän niinkuin imuvuoto.
Ei tuo sunkaan rengas kovin pyöreältä näytä enää, on litistynyt melkein suoraksi. Voi olla ihan siinä se vika.
-
Täytyypä käydä avainvaunulta hakemassa korkki ja uusi tiiviste.
-
Jos korkin tiivisteen ilmavuoto vaikuttaa käyntiin niin silloin on jo huohotin puolella korjattavaa, kyllä sen koneen kuuluu käydä oikein vaikka korkkia olisi ollenkaan paikoillaan. Näitä tulee koko ajan vastaan kun on käynti ongelmaa, varsinkin talvella ja kun tempaisee korkin auki niin käynti muuttuu, silloin voi suosiolla heittää huohotin romut uusiksi ja kuntoon ovat tulleet.
-
En varmaan osaa lukea mutta tarkoitin että jos huohotin on kunnossa ja korkissa väljää niin silloin kone saa ylimääräistä mittaamatonta ilmaa huohotuksen vetämänä maffin ja turbon väliin.
Sama jos ajelis öljytikku vähän ylhäällä, kyllä sinne hetken päästä vika tulee.
-
Tikku ylhäällä ei vikaa tee, jos suuri alipaine tikussakin niin silloin on kalvossa jo vuoto / liian suuri alipaine. Tuohon alipaineeseen löytyy ihan mitta-arvotkin ja vaikka hyvin monesti nuo ylittyykin ei koodeja tuosta silti synny niin kuin yleensäkään huohotin ongelmaisissa. Jos tuo nyt sylkee öljyä jo ulospäin niin olisko siellä jo ylipainetta, toki tuo jo voisi kiristää korkkia kierteilleensäkin? No, uutta korkkia tai tiivistettä sinne sitten vaan.
-
Niin että jos saa ilmaa vaikka korkista niin ei tee vikaa niinkuin jos saa saman verran imuvuotona vaikka haitariputkesta ennen turboa. Molemmat on mittaamatonta.
Selvä sitten.
-
Haitariputkessa nyt on kuitenkin ihan eri imu ja ilmamäärät. No toivottavasti tämäkin tulee kuntoon :)