Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: kimi59 - 16.08.2024, 18:12:10
-
luin eilen ohjeita täältä akun vaihtoon V70 2.4 bensakoneinen auto kyseessä, eli ei pitäis olla mitään ongelmia senkun irrottaa vanhan akuna ja laittaa uuden paikalleen...no tänään aamulla tein niin..ja nyt ei ainakaan puhallin eikä lämppäri toimi... eli olisko sittenkin pitänyt olla lataus virtalaite kytkettynä?? milläs noi saadaan nyt toimimaan onko neuvoa???
-
Mielenkiintoista. Olet varmaan kokeillut ottaa akun irti vaikka 5 min ajaksi ja sitten takaisin kiinni?
-
Virrat pois autosta, odotat 10 min, kaapelit irti. Takaisin kytkennässä ei mitään ihmeellistä ole. Huonolla tuurilla nyt vain sulake ottanut itseensä.
-
Ei auttanut akun kengän uudelleen irroitus!!!lämpöpaneeli mykkänä!!
-
Kumman akunkengän irroitit?
-
miinus puolen.. myös lähivalot on pimeenä!!!
-
Toivottavasti CEM-Yksikkö ei ole ottanut kipeetä..
Mutta aloittaa vian haun tutkimalla löytyykö palaneita sulakkeita kojetaulun ja konehuoneen sulakerasioista.
-
Lähiaikoina on tullu otettua monesti akku irti ja uudelleen kengät kiinni. Aina kun laittaa viimeisen kengän kiinni niin lyö hyvin helposti kipinän. Tullu tavaksi kunnolla laittaa jottei vain valokaarta pääsisi syntymään, rivakasti kontaktiin. Kun akun kytkee niin tuntuu jotta väylät altivoituu, kuuluu selkee ääni ja taitaa mittaristoon syttyä kilometrit näkyville. Myös kenkien irroituksen teen rivakasti. Sekä yleensä pidän takaluukkua auki vähintään niin kauan kunnes mittaristo on pimeenä. Aatellut jotta takaluukun avaus herättää väylät, valo syttyy tavaratilassa, siksi noin teen.
Tämä kommentti ei nyt apuja tuo... aattelin havaintojani kertoilla josko apuja jollekkin sois.
-
Ennen irroitusta täytyisi tosiaan odottaa auto lukittuna n. 10min, jotta auto menee lepotilaan. Ei kyllä ole tietoa millaisia ongelmia on aiheutunut, ellei tätä noudata. Sormet ristiin sulakkeen puolesta!
-
Johtuiko akun vaihto siitä että aiempi oli pahasti alijännitteellä? Harvinaista kyllä nämä ongelmat, niin paljon on tullut 2003-mallin akkua irrotettua, mm. takan päälle lämpimään.
-
Ennen irroitusta täytyisi tosiaan odottaa auto lukittuna n. 10min, jotta auto menee lepotilaan. Ei kyllä ole tietoa millaisia ongelmia on aiheutunut, ellei tätä noudata. Sormet ristiin sulakkeen puolesta!
Auto sammuksiin, odottaa 5min että tiedot tallentuu kaikkiin yksiköihin ja akusta kengät irti.
Jos lukitsee ovet ja avaa ne uudelleen ennen akun irroitusta, oven avatessa auton yksiköt herää ja silloin ei auta ottaa akusta kenkiä irti.
-
Ovihan se on peräluukkukin.
En oo mitään varonut ja ootellut, tosin kestäähän se akku kaivaa näkösälle kun peräloosteri on täynnä tärkeitä tavaroita. :)
No problemos.
-
Volvon asennusohjeesta lainaus, huomaa virtalukon asento miinusjohdon asennuksessa! Tällä varmaankin estetään jännitepiikki.
"Akun irroitus:
Käännä virta-avain asentoon 0.
Ota virta-avain virtalukosta.
Huom!
Odota vähintään viisi minuuttia, ennen kuin irrotat liittimiä tai poistat muun sähkövarusteen.
Poista pidin akun suojuksen akun päältä irrottamalla kaksi mutteria pitimen etureunasta, löysäämällä sen takareunassa olevaa ruuvia muutama kierros ja irrottamalla pidin.
Poista akun peitekansi.
Irrota miinusjohdin akusta.
Siirrä akkua tai irrota se käsiksipääsyn helpottamiseksi.
Kiinnitys:
Käännä virta-avain asentoon II.
Asenna takaisin: Akun maadoitusjohdin"
-
Ai avain asentoon 2. Pitääpä kokeilla jos suinkin muistaa...
-
No on tarkat ohjeet kun kanttakaan ei saa poistaa ennen odottelua.
Enpä oo virtoja pitänyt päällä kun miinus on kytketty, olis kai sitten pitänyt.
Pitääkös se avain olla vielä kakkosessa kun plus kaapeli kytketään?
Ei ole kyllä mitään erikoista tapahtunut vaikka olen ihan vaan sählännyt kytkennässä. Sitä odottelua on väkisinkin tosin vähän tullut.
-
Ohjeessa ei taidettu plussaa irroittaa, se vaikuttaa ohjeelta jolla estetään että jos airbag laukeaa kun virrat palaa, asentaja ei ole kuskin paikalla sillä hetkellä.
-
Koskaan en ole virta-avainta mihinkään kakkos asentoon lattanut ja kaikki akun vaihdot sujuneet ongelmitta, reippaasti vaan kenkä napaan kiinni eikä hypistellen ettei räpsi kovin pitkään se ne jännite piikittelyt aiheuttaa ja muuta kivaa lisä puuhaa.
-
Jep, se lyyään se kaapelikenkä siihen eikä räpelletä. :knuppel2:
Hui se lyö kipinää hui, hui. :facepalm:
Juu, tuo kakkosasento tietysti varmistaa ettei kuski saa tyynystä kun laittaa virrat päälle.
Enpä tosin kovinkaan monen ole kuullut saaneen tyynystä. Tai en siis kenenkään kunhan ei mene yleismittarilla mittailemaan tyynyjen piuhoja. :2funny:
-
Tuota noin… jos potilaan herääminen kesken operaation on huolena, eli auto aktivoituu lukkoja, ovia avatessa tai akkua räpsiessä, niin laittaa avoimen oven/luukun lukon, vaikka meisselillä kiinni, jolloin auto luulee niiden olevan kiinni. Ei aktivoidu laitteet. Ainakaan tuossa -05 V70:ssä. Toki ennen oven kiinni paiskaamista, pitää kahvasta lukko avata tai kolahtaa ikävästi. Niissä autoissa, missä on erillinen ovikytkin, vastaavan saa kai aikaan jumittamalla se pohjaan jotenkin. Teippiä? ???
-
juu eli koko lämppäripaneeli on mykkänä...sulakkeet on ehjät...eli jotain on siis hajonnut ja maksaa!!!
-
juu eli koko lämppäripaneeli on mykkänä...sulakkeet on ehjät...eli jotain on siis hajonnut ja maksaa!!!
Toimiiko auto muuten, paitsi tuo paneeli on mykkä?. Juotos viat on näiden volvojen kirous. Voi olla että on vain juotos vika ja korjaus bout 100-190€ välillä tai sitten hommaat toisen paneelin tilalalle ( samalla numerolla mikä sulla on siinä paneelissa (vaatii vanhan irroituksen että näkee) ).
-
Ja lisäyksenä että vaikka samat numerot olisikin niin ei toimi kuin tuurilla ilman softaamista.
-
Itse olen kaikissa autoissa noudattanut samaa metodia vuosikaudet ja koskaan ei ole ollut ongelmia.
1. Virrat pois
2. Ovien lukitus jätetään auki (ei siis ovia auki)
3. Tilan luukku jossa akku sijaitsee auki (peräkontti tai konepelti)
4. Odotellaan se 5-10 min jotta boksit menee lepotilaan
5. Miinusnapa irti
6. Plusnapa irti
Uusi akku paikoilleen ja kytkentä päinvastaisessa järjestyksessä
Tuon jälkeen säätelee sitten kellon oikeaan aikaan.