Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Jopas_Jotakin - 17.08.2024, 05:41:58
-
Niin, nuo 83mm lohkothan on pahamainesia lohkeamaan, ja ne lohkeaa aina siitä sylinterien välistä.
Mutta, kun laittaa niihin pyttyjen yläpäihin jotain 40mmm pitkän palasen sellaisella sovitteella, että kuumailmapuhaltimella kone kuumaksi ja sitten pakastimesta laittaisi ne tuet sinne, sitten ne on kuin yhtä puutra.
Sitten lensulta kanget, og männät...
Sitten pirautat camshaftworksille ja tilaat jotku paremmat nokat, itselleni tulee 8.8mm nostoa, avautumat 0.1-0.1mm 264/264 0.1mm ja 214/214 millistä milliin...
Noilla nokilla huipputeho tulee varmaan jossain 7000rpm lähellä...
-
En halua kuulostaa pessimistiltä, mutta vaikka sinne kuinka laittaa lohkoon kilkkeitä ja täytteitä, ne ei korvaa sitä surullisen ohutta materiaalivahvuutta. Siihen on ihan syy, miksi melkein kaikissa tehokkaimmissa nelipyttyisissä tinakoneissa on Dartonin sylinteriputket.
-
Riippuu vähän tietysti mitä hakee mutta jos kone on palasina niin miksei samontein edes 81mm porauksella lohko jonkin nurkista.
Toi 83 mm väsääminen on vähän niinkuin tökkis ampiaispesää tikulla ja odottaa että koska se eka piikki tulee kun se tulee kuitenkin. :'(
-
Menee vähän puuhastelun puolelle tuo 83mm lohkon viritys, sillä rahalla mikä menee lohkon vahvistukseen saa jo sen paremman lohkon eikä sekään kestä yli 650nm vääntöjä.
-
Jaa, taitaa kyllä olla totta, mistähän saisi jonkun 1.6sen tai 1.9 lohkon, muuta ei tarvita, pelkkä lohko...
-
Pitää varmaan kysellä ja ostatella, ei kai sitä kukaan kysymättä pihaan kippaa. :)
-
Itse taisin maksaa 150e läpimädästä S40:stä 1,6 vaparikoneella. Motti talteen ja loput paaliin. Todennäköisesti kaikista halvimmalla tuon lohkon saa kokonaisen auton mukana.