Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: MakeV70D - 21.08.2024, 10:05:14
-
Onko näihin tietoa millä alustan saisi jämymmäksi. Eli toisin sanoen iskunvaimennusta lisää. Autossa on käsittääkseni ihan normi alusta.
-
iskunvaimentimien vaihtaminen toisenlaisiin tekee jo ihmeitä. Olen itsekin miettinyt tämän tekeväni omaan V90 2020. On mielestäni melko "lulla" alusta.
Aikaisemman korin Volvossa ainakin teki itselläni ihmeitä kun vaihtoi iskunvaimentimet Bilsteinin B6 malleihin. Tuli sopivan napakka alusta eikä ollut mitenkään pintakova. Jos haluaa vielä enemmän saadettävyyttä niin Konin FSB. Tosin en ole katsonut vielä tarkemmin onko ko. valmistajilla vielä vaimentimia saatavilla näihin uudempiin malleihin miten hyvin.
-
Vaihtaa R-designin jouset/iskarit, niin ei ole ainakaan liian pehmeät. Aiemminin on ollut autoissa tehtaan sporttialustoja, mutta tätä Volvon alustaa luonnehtisin kyllä sanalla "kovahko"...
Talvella lähinnä pomppii kolojen yli onneksi kori ei kuitenkaan resonoi/helise lainkaan - kesällä mutkatiellä(=asfaltilla) on kyllä kiva ajettava - tuntuu kuin olisi alla farmarikorinen iso kartingauto.
-
Jos haluaa vakioalustaan vaan enemmän vaimennusta, niin varmaan Bilsteinin B6 on päällimmäisimpänä vaihtoehtona.
Omassa 2019 V90 T8:ssa oli alkuperäiset tolpat jo menettäneet tarmonsa, ja Bilsteinin B4 palautti ryhdin, joka kenties vastaa aikalailla ajatusta alkuperäisestä uudesta. Silloin tällöin käy mielessä, että olisiko varsinkin taakse pitänyt kokeilla jämäkämpää B6:sta. Madallukset ei itseä kiinnosta - sen verran syvällä ui tuo V90 muutenkin.
Aikaisemman korin Volvossa ainakin teki itselläni ihmeitä kun vaihtoi iskunvaimentimet Bilsteinin B6 malleihin. Tuli sopivan napakka alusta eikä ollut mitenkään pintakova. Jos haluaa vielä enemmän saadettävyyttä niin Konin FSB. Tosin en ole katsonut vielä tarkemmin onko ko. valmistajilla vielä vaimentimia saatavilla näihin uudempiin malleihin miten hyvin.
Koni FSB lienee joku itänaapurin malli? :)) Konin FSD tolpat (nykyään Special Active) ei ole säädettävät. Mulla oli Koni FSD:t V70 P3:ssa, ja tykkäsin todella paljon! Olisin suoralta kädeltä ottanut Special Activet V90:een, mutta Konin mukaan ei V90 volyymit riitä, että tekisivät sille omat variantit. Uudelle XC60:lle olivat näemmä sellaiset tuoneet markkinoille.
-
Jos haluaa vakioalustaan vaan enemmän vaimennusta, niin varmaan Bilsteinin B6 on päällimmäisimpänä vaihtoehtona.
Omassa 2019 V90 T8:ssa oli alkuperäiset tolpat jo menettäneet tarmonsa, ja Bilsteinin B4 palautti ryhdin, joka kenties vastaa aikalailla ajatusta alkuperäisestä uudesta. Silloin tällöin käy mielessä, että olisiko varsinkin taakse pitänyt kokeilla jämäkämpää B6:sta. Madallukset ei itseä kiinnosta - sen verran syvällä ui tuo V90 muutenkin.
Koni FSB lienee joku itänaapurin malli? :)) Konin FSD tolpat (nykyään Special Active) ei ole säädettävät. Mulla oli Koni FSD:t V70 P3:ssa, ja tykkäsin todella paljon! Olisin suoralta kädeltä ottanut Special Activet V90:een, mutta Konin mukaan ei V90 volyymit riitä, että tekisivät sille omat variantit. Uudelle XC60:lle olivat näemmä sellaiset tuoneet markkinoille.
Joo taisi nuo kirjaimet mennä unenpöpperössä sekaisin Koneista :D Mutta Bilsteiniin B6 on mulla toiminut useammassa Volvossa hyvin. Ei tule liian pintakova ja on jämäkät.
-
Olisin suoralta kädeltä ottanut Special Activet V90:een, mutta Konin mukaan ei V90 volyymit riitä, että tekisivät sille omat variantit. Uudelle XC60:lle olivat näemmä sellaiset tuoneet markkinoille.
Nyt näkyi kuitenkin laajenneen tuo Konin Special Active -tarjonta. Oli tullut tolppavariantit XC60 lisäksi myös V60 ja V90:lle, hybridit mukaanlukien. Näitä kyllä kaipasin ja anelin viime vuonna, kun omaan pulkaan piti tolpat vaihtaa.
Jos jollakulla on SPA-alustassa Special Activet, niin kokemukset kiinnostaa - toimiiko yhtä mainiosti kuin vanhemmissakin Volvoissa...?