Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: tuomaril - 22.08.2024, 03:25:16

Otsikko: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: tuomaril - 22.08.2024, 03:25:16
Eletään päivämäärää 10.8.2024, olemme emännän kanssa ajamassa hänen S60:llään Riihimäeltä Kamppiin, puhelin pärähtää taskussa, foorumiltakin tuttu aksim97 -käyttäjä laittoi WhatsApissa linkin Huutokaupat.comin huutoon joka oli päättymässä 7 minuutin kuluttua. Kohteena oli vuoden 2003 Volvo XC70 D5, jolla oli rullattu kunnioitettavat 550 000 kilometriä. Olin itse ajamassa, joten en viitsinyt ilmoitusta sen kauheammin tarkastella. Tiesin kuitenkin, että koska linkin lähettäjänä on tuo edellä mainittu pitkäaikainen ystäväni, oli huutoilmoituksen kohteen pakko oltava säädyllinen. Välitin tämän saamani linkin täysin vitsimielessä vieressä istuvalle emännälleni ja totesin perään, että "huuda tosta itellesi XC70". Emäntä jostain käsittämättömästä syystä avasi linkin ja rupesi oikeasti selaamaan tätä ilmoitusta, äkkisilmäyksellä laite vaikutti varsin siistiltä ja räpeltämättömältä yksilöltä, ja mikä tärkeintä, vikalistaus rajoittui lähinnä toimimattomiin persgrilleihin ja mittaristoon, jonka yksi taustavalo oli palanut.

Tässä vaiheessa hintakin oli hinautunut vasta noin 1500€:n tietämille, joka tuntui, ja tuntuu vieläkin, melko kohtuulliselta. Omien havaintojeni mukaan nämä vehkeet eivät tunnu alle kahdella tonnilla liikkuvan juuri missään kunnossa. Niimpä sanoin emännälle, että rupeaa huutamaan sitä itselleen huumorilla ja kehoitin lopettamaan huutamisen 1700€:n kohdalla. Ajatus tietenkin oli, että lopullinen hinta hinautuu heittämällä yli tuon meidän kipurajan ja toisaalta, jos auto sattuisi jäämään käteen tuolla hinnalla, niin sen saisi kaupattua eteenpäin pienellä voitolla...Kun huutoaikaa oli jäljellä viisi minuuttia, emäntä totesi että hän alkaa huutamaan tuota, tosin ensiksi piti tehdä tunnukset Huutokaupat.comiin. Lopulta tuote kaikeksi yllätyksesi jäi käteen, auton varsinaiseksi hankintahinnaksi tuli Huutokaupat.comin kulujen jälkeen 1784€. Itse tuotteen lisäksi käteen jäi myös hämmentynyt emäntä, joka toisteli (lähinnä itselleen) kysymystä, että mitäs ihmettä hän tekee XC70:llä.

Hämmennys vaihtui aika nopeasti jännitykseksi, että minkäslainen härveli meitä Seinäjoen Rinta Joupilla nyt odottaakaan. Ostettiin heti maanantai-aamuksi junaliput Riihimäeltä Seinäjoelle. Seinäjoelle päästyämme, tallustimme intopiukeana kohti autokauppaa ja sieltähän me sitten bongasimme uuden tulokkaan. Itse avainten luovutus sujui juuri kuten tämän hintaluokan autoissa kuuluu, eli myyjä luovutti avaimet lennosta emännälle kun myyjä oli matkalla kohti vessaa.

300 kilometrin kotimatka alkoi. Emäntä istui pienen kehotuksen jälkeen heti ruoriin, koska olihan kyseessä hänen ostoksensa. Yleensä emäntä tulee iloiseksi kun saa eteensä hyvää intialaista ruokaa, mutta nyt olin kyllä vahvasti näkevinäni jotain erittäin syvällistä iloa hänessä. Hymy ja tietyt auton tekniikkaan kohdistuneet kysymykset paljastivat, että emännällä on ollut selvästi jokin salasuhde XC70 -malliin, jonka hän on onnistunut pimittämään myös allekirjoittaneelta. Onhan hän ajanut muutaman kerran AKI-10:llä töihin ja takaisin ja kehunut, kuinka kiva on istua korkeammalla mutta siinäpä se. Käytännössä koko kotimatkan satoi kaatamalla, joten allekirjoittanut istui ruorin taakse ajelemaan ja analysoimaan ostosta. Ensivaikutelma oli positiivinen, auton yleisilme oli todella siisti ja ryhdikäs, ei mitään näkyvää ruostetta, ei pahempia lommoja, auto kulki suoraan ja vakaasti ilman kolinoita ja sisusta oli myös siistihkö.

Alkumatka sujui oikein rattoisasti, tuli myös havaittua, että täysin vakio D5 ei ole mikään raketti tälläisen nokalla. Matkassa mukana ollut iCarsoftin lukija myös paljasti hyvin selvästi, että softa on erittäin todennäköisesti täysin koskematon ja myös EGR on mukana lämmittämässä tunnelmaa. 550 000 kilometriä rallattanut EGR aiheuttaa allekirjoittaneessa melko voimakkaita tunteita, mutta toisaalta, ainakin voimansiirto on päässyt suhteellisen helpolla kun ei ole otettu kaikkea irti mitä koneesta lähtee. Sata kilometriä ajettuamme, pamahti ajotietokonee näyttöön varoitus jäähdytysnesteen vähäisyydestä. Olin jo ennen ensimmäistä käynnistystä laittanut merkille, että jäähdytysnesteen tasoon minimissä, mutta en vaivannut asialla päätäni, koska paisari näytti uunituoreelta, niin oletin, että järjestelmä on nyt jonkin remontin jäljiltä ilmaantunut ja pinta on hiukan laskenut, lisäsin vettä sekaan ja kovaa ajoa kohti kotia.

Jossain kohti kotiin päästyämme huomasin sitten, että auto tiputtaa jotakin punaista nestettä jostain vaihteiston/moottorin takapuolelta kuskin nurkkaan. Säikähdin ensiksi, että kyseessä olisi vaihteistoöljy, mutta sitten muistin, että tässä autossa on vihreiden nesteiden sijaan punaiset ja maistamallahan se varmistui sitten jäähdytysnesteeksi. Jäähdytysnesteen taso oli myös selvästi laskenut paisarissa. Oireet ja vuotokohta osoittavat hyvin vahvasti vuotavaan huohotusletkuun, tarkemmin 30757132 osanumerolla kulkevaan letkuun. Vuoto ei tunnu olevan mikään kovin dramaattinen, ehkä puolisen litraa per 400-500km? Tämä on se suurin murhe tällä hetkellä, osa itsessään maksaa reilun satasen ja pari sataa työtä päälle, niin pitäisi olla hyvä.

1,5 viikon aikana olen kerennyt ajamaan tällä uudella tulokkaalla noin 1 500 kilometriä, joten pari muutakin vikaa on tullut havaittua:

- "Ajovalovika vaatii huollon" tulee satunnaisesti, vaikka päälle kytkisi vain parkit. Vikakoodi on CEM-8F19, joka viittaa matkustajan etuvalon korkeuden säätöön, kaikki valot kuitenkin toimivat ja näyttävät juuri sinne mihin kuuluukin. Autossa alkuperäiset xenonit. Ei vaadi akuuttia toimintaa ainakaan nyt.

- "Ajonvakautus vaatii huollon" on tuli kerran toisena omistuspäivänä ja vikakoodi viittasi SAS-yksikön sisäiseen vikaan. On kuitenkin toiminut nyt täysin normaalisti, eikä oireile edes helteellä kuten ITV-4 ja AKI-10.

- Persgrillit eivät toimi, mutta perinteitäni kunnioittaen, en aio tehdä asialle mitään. 8)

- Ardicin vesipumppu lienee kaput, aiheesta tulee vikakoodia ja Ardic pysyy päällä, jos moottori on samalla käynnissä. Uusi Boschin pumppu tilattu hintaan 57€.

- Mittaristossa alkavaa juotosvikaa, vilkuttaa käynnistyksessä kolmiota ja piippailee ajon aikana joskus satunnaisesti. Mittaristo on korjattu aikanaan jo vuonna 2019. Viedään mittaristo Elkotronille lähiaikoina.

- Vetoakselien napapultit lienevät löysällä, koska napsahdus kuuluu välillä peruuttaessa. Korjaaminen ei montaa kymppiä maksa, joten ehdottomasti korjataan.

- Käsijarru pitää aika toispuoleisesti, joten laitetaan sinne originellit kengät, niin eiköhän ala pelaamaan.

Tässä olivat varsinaiset viat, ainakin mitä tiedämme tällä hetkellä. Näiden lisäksi huoltohistoria on viimeisten vuosien varrelta todella epämääräinen, joten ihan perinteistä määräaikaishuoltoa tälle pitää tehdä:

- Jakopää kaikkine romuineen. Viimeisin merkintä huoltokirjassa tästä aiheesta on viiden vuoden takaa. Löysin auton vanhasta myynti-ilmoituksesta merkinnän, että jakopää olisi tehty myös 2021, mutta tästä ei ole mitään todisteita, joten kaikki jakopään romppeet vesipumppuineen ja vapaakytkimineen on tilattu.
- Vaihteistoöljyillä ajettu reippaat 200 000km. 20L Mannolia tilattu
- Moottoriöljyt ja kaikki mahdolliset suodattimet vaihtoon, osat tilattu
- AWD -järjestelmän öljynvaihto, Debil suorittaa noin kuukauden päästä
- Jarrunesteet, Debil suorittaa
- Vaihteiston B4 -servon kansi menee myös vaihtoon Debilin toimesta

Auto tuli yksillä hyvillä kesärenkailla, eli talvivanteet ja -kumit pitäisi hankkia. Kun olin laskenut nämä kaikki remontit ja renkaat, niin tuli hyvin selväksi että pitkälle toista touhutonnia tämä vehje tulee syömään rahaa ennenkuin auto olisi asiallisessa kuosissa kaikilta osin. Tämän auton tarkoitus olisi siis tulla palvelemaan teoriassa talviauton virkaa, ettei tarvisi tärvellä S60:stä suolassa ja onhan korkeampi maavara ja nelikko aina talvella plussaa. Tässä kohtaa pysähdyttiin emännän kanssa kuitenkin hetkeksi miettimään, että laitetaanko auto kiertoon vai mitä tehdään. Kyllähän autoon kuin autoon menee aluksi hiukan rahaa ja suoraan sanottuna, onhan tämä aika pieni summa jos verrataan niitä summia mitä itse upotin ITV-4:seen heti oston jälkeen. :D Tälle autolle ei kuitenkaan ole mitään todellista tarvetta, niin emännän piti pysähtyä hetkeksi miettimään että mitä tehdään. Molempien oli kuitenkin pakko uskoa, että kyllähän tuo tuli jäädäkseen, sen verran emäntäkin tuohon vehkeeseen rakastui heti kättelyssä ja laitettiin samantien yllä listatut osat tilaukseen. Sen verran kuitenkin budjetoitiin talvirenkaiden osalta, että päätin tukea emäntää XC-maailmaan siirtymisestä siten, että lahjoitan hänelle ITV-4:n alla olevat talvirenkaat. Emäntä tahtoo talvirenkaiksi ehdottomasti laaturenkaat, eikä kelpuuta kiinakumeja ja hyvä niin. ITV-4:n allahan on talvella Michelinin X-ice North 4:set, jotka ovat täysin uudenveroiset meikäläisen onnettomasta talviaikaan tapahtuvasta ajomäärästä johtuen ja ikähän noilla uhkaa tulla vastaan ennen pitkää. ITV-4:seen emäntä sitten lupasi kustansaa jotkut siistit Volvon 16 tai 17 tuumaset orkkisvanteet (saa tarjota!) ja päälle jotkut kiinanastat, koska kuten todettu, kilometrejä siihen autoon ei tule talvella, joten aivan se ja sama mitkä talvirenkaat siinä periaatteessa on.

Samalla nuo ITV-4:n ylikokoiset renkaat tuovat lisäryhtiä tähän uuteen tulokkaaseen, joka on jo valmiiksi hyvin ryhdissään. Iskarit ja jouset näyttävät hyvin tuoreilta ja ovat mallia Sachs. Vaikka emäntäni edustaa termin mukaisesti naaraspuoleista hahmoa, hän tahtoo tästä XC:stä mahdollisimman miehekkään näköisen, joten kolme kappaletta lisävaloja ostettiin myös tähän. Pyritään saamaan ne kiinni ennen ensi viikon Kalajoki -reissua. Alamaskissa on jo ennestään joku ruma Kiina-paneeli, joka kaipaa kohdistusta ainakin. Myös takaspoilerin puute on aiheuttanut sen, että auton omistaja tahtoisi sellaisen jahka sellainen ilmestyisi jostain myyntiin. On se karjarautaakin väläytellyt. :2funny:

Kaiken kaikkiaan, ihan säädyllinen yksilö. Ei se paras, mutta, varsinkin hankintahinta ja kilometrit huomioon ottaen, todella asiallisen ja jämäkän oloinen peli, joka toivottavasti soveltuu sille varattuun virkaan, eli talviautoksi. Varustelistakin ihan mallillaan:

- Ardic
- Automaattisesti himmenevä taustapeili
- Sadetunnistin
- Kattoluukku
- RTI (ei toimi, kiitos jälkiasennussoittimen)
- Sähköinen kuljettajan penkki
- Ruskea nahkasisusta
- Sisäilman laatujärjestelmä (arvatkaa toimiiko...)
- Puuratti
- Jalopuukoristus
- Xenon-ajovalot

Huoltohistoria


- Määräaikaishuolto ( 21.8.2003 / 21 596km)
- Määräaikaishuolto ( 5.2.2004 / 38 969km)
- Määräaikaishuolto ( 12.8.2004 / 61 333km)
- Määräaikaishuolto ( 4.1.2005 / 79 810km)
- Määräaikaishuolto ( 7.11.2005 / 107 324km)
- Määräaikaishuolto ( 14.7.2006 / 124 567km)
- Määräaikaishuolto ( 15.6.2007 / 147 627km)
Auto tulee Suomeen
- Huolto ( 8.1.2008 / 161 594km)
 - Moottoriöljyt ja suodatin
 - Jakopää
 - Vesipumppu
 - Apulaitehihna ja romppeet

- Huolto ( 2.9.2008 / 180 604km )
- Huolto ( 20.5.2009 / 200 103km )

- Huolto ( 19.1.2010 / 219 760km )
 - Moottoriöljyt ja suodatin
 - Etujarrupalat
 - Jäähdytysnesteet
 - Vetolevyn vaihto
 - Automaattivaihteiston öljyt
 - Kulmavaihde uusittu

- Huolto ( 20.10.2010 / 241 673km )
- Huolto ( 17.1.2011 / 249 551km )
- Huolto ( 18.11.2011 / 264 300km )
- Huolto ( 4.10.2012 / 287 120km )

- Huolto ( 23.10.20212 / 287 900km )
 - Jarrulevyt ja palat
 - Vaihteistoöljyt
 - Moottorin kumityynyt
 - Alatukivarret

- Huolto ( 24.10.2012 / 288 069km )
 - Jakopää
 - Nokkien stefat
 - Vesipumppu
 - Jäähdytysnesteet

- Huolto ( 2.5.2013 / 310 758km )
- Huolto ( 18.10.2013 / 335 795km )

- Huolto ( 8.9.2014 / 366 151km )
 - Jarrulevyt ja palat eteen
 - Moottoriöljyt ja suodatin

- Huolto ( 6.11.2015 / 395 152km )
 - Jakopää
 - Jäähdytysnesteet

- Huolto ( 14.8.2016 / 410 513km )
 - Apulaitehihnasarja ja laturin vapaakytkin

- Huolto ( 13.1.2017 / 421 900km )
 - Vasen etujousi
 - Öljyt ja suodatin

- Huolto ( 30.7.2019 / 467 980km )
 - Öljyt ja suodatin
 - Jakopää
 - Vesipumppu
 - Kampiakselin tiiviste

- Huolto ( 19.4.2022 / 526 059km )

- Huolto (14.6.2024 / 549 680km)


- Huolto ( 5.9.2024 / 553 975km )
 - Ilmansuodatin
 - Raitisilmasuodatin
 - Ohjaustehostimen öljyt


- Huolto (8.9.2024 / 554 254 km)
 - Jakohihna + kiristin
 - Apulaitehihna + kiristin
 - Laturin vapaakytkin
 - Vesipumppu
 - Ardicin vesipumppu

- Huolto (15.9.2024 /  554 332km)
 - Automaattivaihteisto huuhdeltu 20L

- Huolto ( 25.9.2024 / 554 669km)
 - Moottoriöljyt ja suodatin
 - Vaihteiston B4 servon kansi
 - Jarrunesteet
 - Haldex öljyt ja suodatin
 - Peräöljyt
 - Kulmavaihdeöljyt
 - Alatukivarsien puslat
 - ECM ja TCM päivitys
 - Ohjauskulmien säätö

- Huolto ( 20.11.2024 / 556 577km)
 - Välijäähdytin vaihdettu
 - Oikeataka auraksensäätöpultti uusittu
 - Ohjauskulmat säädetty
 - Neutral Control poistettu
 - Ardicin automaattikäynnistys poistettu

- Huolto ( 8.1.2025 / 559 429km )
 - Käsijarrukaapeli, oikea, uusittu

Uusi akku 95Ah AGM ( 15.2.2025 / 560 820km )

- Huolto ( 25.5.2025 / 565 372km )
 - Moottoriöljyt ja suodatin


Huoltohistoriaa päivittelen tähän jahka kerkeän.

Muutama kuvatus...ja toteamus perään: Kahden ihmisen talous, mutta silti neljä Volvoa. Ei voi ymmärtää.

(https://i.ibb.co/VVwhGjX/4.jpg) (https://ibb.co/tBLN6my)

(https://i.ibb.co/9ysC6sL/1.jpg) (https://ibb.co/ygWbtW1)

(https://i.ibb.co/9qRMRT2/2.jpg) (https://ibb.co/khYdY80)

(https://i.ibb.co/34T9h8R/3.jpg) (https://ibb.co/HBKfgMh)

(https://i.ibb.co/LZzNz3R/5.jpg) (https://ibb.co/MCDBDmS)

(https://i.ibb.co/Jkp8kjP/6.jpg) (https://ibb.co/XJ56JxT)

(https://i.ibb.co/RDFHZGC/7.jpg) (https://ibb.co/rwjyTKZ)

(https://i.ibb.co/vk3jHSb/8.jpg) (https://ibb.co/6FHWmk2)
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: tuomaril - 24.08.2024, 14:11:57
Otin eilen mittariston käteen, aikomuksena vaihtaa kaksi pimeänä olevaa poltinta ja putsata tuon törkysessä kuosissa olevan mittariston muovin, sen joka siis on mittareiden edessä. Polttimot vaihdeltuani totesin, että taas on kaksi poltinta pimeänä ja vaikka niitä kuinka vaihteli, väänteli ja käänteli, niin aina oli kaksi polttimoa jossain pimeänä. Tulin hyvin nopeasti johtopäätökseen, että alkava mittaristovika oireilee ilmeisesti myös siten, että osa taustavaloista on poissa pelistä. Mittaristo menee korjuuseen muutaman tunnin päästä ja uuden (käytetyn) muovinkin onnistuin löytämään. Huomenna olisi tarkoitus lätkästä lisävalot keulalle, alkaa pikkuhiljaa tästäkin autosta asiat ratkeamaan asia kerrallaan. 8)
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: tuomaril - 24.08.2024, 18:11:12
Mittaristo korjattu ja pelaa kuten kuuluu. :)
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: tuomaril - 26.08.2024, 15:56:42
Eilen tämä sai nokalleen lisävalot, paneeli lähti veke ainakin tilapäisesti, kun halusin tutkailla miten se vaikuttaa laatikon jäähdytykseen.

(https://i.ibb.co/4fNCP0H/20240825-203333.jpg) (https://ibb.co/W3K7gRL)
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: laatikkovika - 26.08.2024, 16:42:29
Riittääkö siellä parkkipaikat?  :D
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: tuomaril - 26.08.2024, 17:18:25
Ei. Sen takia asia onkin ratkaistu siten, että ITV-4 ja AKI-10 on äitin luona Espoossa parkissa ja nämä kaksi emännän vehjettä meillä kotona Riihimäellä. :D
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: Mustalaatikko - 26.08.2024, 21:21:14
Nuo jäähdytysnestevuodot on mulla ollut se ainoa kerta kun tartti hinausautoa, Lappiin pääsi niin että luulin ardicin vähän keittelevän nestejäljistä lumessa. Takaisin etelään mennessä sitten vuoto paheni kasvavasti niin että Savon kohdalla paisarissa kävi jo pyörre ja autolla pääsi kilometrin ennen nestevaroitusta, eikä syynä ollut kuin tommoinen pikkuletku.

Käsijarruun kannattaa laittaa ne säätöpalat. Toimiiko neliveto? Egr on omassa D5:ssä ollut 413tkm käytössä ja päästöt ainakin on vielä tosi hyvät kun autolla ajetaan vaan pitkää matkaa.

Jos napapultit on löysällä sekin voi aiheuttaa ajonvakautusilmoituksen. Itse ottaisin ehkä ajotietokoneen taustavalon pois katsastukseen jos olisi vaara saada vikailmoitus muuten toimivista xenonvaloista ;), xenonit ja ardic on ollut omassa ne ainoat varusteet joita on monta kertaa saanut korjata.

Tosi mielenkiintoinen ostos kyllä tolla hinnalla, just minun mielestä sopivat varusteet. Itse laittaisin audiot kuntoon ja tsekkaisin pohjan peltien kunnot kun vielä on kesää jäljellä. Toivottavasti ei löydy mitään vakavampaa vikaa!
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: tuomaril - 27.08.2024, 02:15:30
Mikäs letku sulla vuoti sillon, kun matka keskeytyi? Tämä yksilö tiputtaa sen verran takaata, että Ardic oli samantien laskettu pois laskuista. Kohta lähes kolme tuhatta kilometriä ajettu meidän kahden viikon omistusjakson aikana.  :D Vuoto on pysynyt aikalailla vakiona ja toivottavasti pysyykin ennenkun vehje pääsee Debiliin. Kalajoelle tällä olisi tarkoitus suunnata keskiviikkona. Nyt kun tällä vehkeellä on tullut ajettua kohtuullisesti kilometrejä ja on oppinut tuntemaan autoa, niin totean taas, että vaikuttaa kaikin puolin järkipeliltä. Hintaisekseen todella asiallinen peli kaikkinensa, eikä eroa ole ajettavuudessa juurikaan noihin kahteen toiseen XC70seen. Alusta myös siisti, itseasiassa huomattavasti siistimpi kuin AKI-10:ssä, mutta sen selittää, että tämä yksilö on ollut valtaosan elämästään jossain Jämsän ja Rovaniemen välillä seikkailemassa.

Neliveto tuntuisi toimivan, tosin tämä on perstuntuma, omin silmin en ole nähnyt takarenkaiden pyörivän. Kulmavaihde oli tähän joskus uusittu Volvolla ja DEM-yksikkö ei myöskään antanut koodeja ja Haldexin painetiedot näytti loogisilta muutenkin. Vahva luotto siis on, että kaikki tassut vetävät. Ja kuten todettu, Debilissä saavat vaihtaa kaikki AWD-järjestelmän öljyt, niin toimiikin sitten asiallisesti pitkään. Vaihteistoöljyt tulevat huomenna kotiovelle, mutta niiden vaihto menee Kalajoen reissumme jälkeiselle ajalle.

Toi EGR on vähän sellainen, että ei oikein tiedä mitä sille pitäisi tehdä. Onhan se toiminut siellä pellin alla jo 553tkm, mutta sitten kun se aiheuttaa ongelmia, niin kustannukset nousevat hyvin helposti korkeammaksi kuin mitä sen poisohjelmointi maksaisi nyt. Toisaalta kyllähän toi EGR lämmittää konetta huomattavasti, olin ihan unohtanut että se vaikuttaa noin paljon lämpenemiseen. Noh, emännän auto, niin saa itse päättä EGRn kohtalon. Tehoiltaan tämä ainakin tulee säilymään vakiona.

Ajonvakautusvika on loistanut nyt täysin poissaolollaan, mutta koodi viittasi sillon SAS yksikön sisäiseen vikaan. Ajovalovika puolestaan tulee tervehtimään silloin tällöin, se on jännä kun Vida antaa sille selitykseksi matkustajan puoleisen umpion säätömoottorin, mutta kaikki toimii kuten kuuluu.  ;D

Audiopuolesta sen verran, että ollaan nyt jotenkin totuttu elämään ton aftermarket -soittimen kanssa, mutta rattinappien ja RTI:n toimimattomuus risoo. Jos löytyisi joku hullu, joka tahtoisi vaihtaa päikseen HU-803, vahvistimen ja johtosarjan, niin vaihtaisin ilomielin päikseen tohon Sonyn soittimeen, jonka teoreettinen arvo on ainakin Motonetin sivuilla 330€. ???
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: Mustalaatikko - 27.08.2024, 08:12:36
Rattinappeihin taitaa olla jotain aftermarket-adaptereita. Se ratkennut letku jäi mulle vähän mysteeriki, kun ottaa (mustakoppaisesta) ilmanputsarin pois niin sen pystyy näkemään, risteilee mutkan koneen edessä kuskin puolella. Ei ne Vianorillakaan osannut sanoa mikä se oli kun kyselin onko se EGR:n tai huohottimen nestekierota, näytti hukkakierrolta, mut vaihtoivat yleisletkuun ja siellä se on ollut 2 vuotta,

Xenoneiden tasoanturi kun mulla on kuollut pari kertaa, niin se ei aina ole osannut antaa vikakoodeja. Onko se sulla kumminkin vielä kiinni taka-akaselissa(jos se nelivedossa siellä on)?
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: tuomaril - 02.09.2024, 02:41:44
Käytiin emännän kanssa tällä laitteella Kalajoella hakemassa uusi perheenjäsen talouteen, tällä kertaa siis kissa, eikä uutta Volvoa. :D Kilometrejä kertyi reissulla noin 1 150 eikä mitään ongelmia. Jäähdytysnesteen pinta laski paisarissa tuolla välillä aika tarkalleen max-min välin, vielä pitäisi reippaat kolme viikkoa odotella aikaa Debiliin. Autodoc kiikutti postissa 60 litraa Mannolia ovelle ja Aeromotors puolestaan läjän suodattimia ja kaikki jakopään osat.

Varmaan toistan itseäni, mutta mielestäni tämä auto on aivan uskomattoman hyvää vastinetta hankintahinnalleen!
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: Mustalaatikko - 02.09.2024, 08:21:07
Eiköhän se perustoimiva laite ole ja pikku hiljaa ehjäytyy lisää
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: tuomaril - 05.09.2024, 02:14:42
Tänään tehty vähän perushuoltoa, tai ainakin yritetty. Vaihtoon meni moottorin ilmansuodatin, raitisilmasuodatin ja ohjaustehostimen öljyt. Vanhat öljyt olivat kyllä aika morjens-kunnossa, muutaman litran käytin järjestelmän läpi että sai hyväksi ja lopuksi vielä sekaan X1R -niin toivottavasti pelaa pitkään ja hartaasti. Mittaristoon hain eilen uuden muovin ja vaihtelin sen paikalleen. Yhden pimentyneen mittariston valonkin olisin siinä samalla vaihtanut, mutta olin näemmä ostanut vääriä polttimoita. :idiot2: Moottoriöljyt ja suodattimenkin yritin luonnollisesti vaihtaa, mutta homma tyssäsi tehokkaasti siihen kun omat muskelit eivät riittäneet vääntämään proppua auki. :2funny: En ymmärrä mikä fiksaatio joillain on vääntää tuo niin pirun tiukkaan...Luonnollisesti pulttipyssy oli eri maakunnassa kuin minä itse. Noh, jääköön tuo Debilin huoleksi. Samalla kun kömysin auton alla, niin kiinnitin huomiota, että jäähdytinpaketin alta hikoili hiukan öljyä ja samaan hengenvetoon huomasin, että ilmastointikennon etuosa/alaosa on öljytöhnän peitossa, viittaakos tämä vähän niinku revenneeseen välijäähdyttimeen? Mitä sanoo raati? Noh, on se siellä tehtäväänsä suorittanut jo muutaman kilometrin. Kotimatkalla tuli 554 000km mittariin.

(https://i.ibb.co/fH20krG/20240830-160806.jpg) (https://ibb.co/PgNCc1z)


(https://i.ibb.co/vPZjgPh/Whats-App-Image-2024-09-05-at-02-05-15.jpg) (https://ibb.co/1q8mhqM)
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: Mustalaatikko - 05.09.2024, 04:14:33
Cooleri se siellä varmaan vuotaa. Jos tulee paljon mustaa savua kiihdyttäessä niin sitten tekisin jotain, tai jos sotkee auton pohjan enemmän. Minullahan oli tuo ihan seula, vuoti ainakin viidestä paikasta, mutta se ei menoa haitannut, vikatila tuli vasta kun cooleriin menevä ahtoletku repesi.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: Alanen_01 - 05.09.2024, 09:15:29
Ittellä oli xceessä kans cooleri halki nii näytti kenno samalle,paikallaan polkiessa savutti mustaa, kovassa vedossa veti vikatilaan.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: tuomaril - 06.09.2024, 03:10:05
Ilmeisesti tämä vekotin ei vielä vuoda tarpeeksi, koska kestää täyskaasukiihdytyksen ja ainakaan taustapeilistä ei erota savumerkkejä. Ahdot nousee muistaakseni johonkin 1.3-1.4 bar välille, jollen ihan väärin muista. Sitä en sitten tiedä että paljonko tälläisen vakion mustakoppaisen D5:sen pitäisi ahtaa.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: tuomaril - 08.09.2024, 19:55:32
Tänään vaihtui:

- Jakopää romuineen
- Apulaitehihna + kiristin + laturin vapaakytkin
- Vesipumppu
- Ardicin vesipumppu

Kiitokset Dukelle. Oli kuulemma apulaitehihna aivan viittävaille valmis antautumaan, joten onneksi ei kerennyt sattua mitään dramaattista. Matkustajan puolelta alatukivarren taaempi pusla oli morjens myös. Ostin foorumilta alkuvuodesta uudet SKF:n puslat alatukivarsiin ja nyt niille löytyi sitten käyttötarkoitus. Alunperin niiden piti päätyä ITV-4:seen, mutta menköön tähän nyt sitten. :D

Kilometrejä taulussa 554 250km
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: tuomaril - 16.09.2024, 01:10:23
Ja tänään vaihdoin vihdoin vaihteistoöljyt. 20 litran pönikän olin varannut tätä autoa varten, mutta ilahduttavasti vaihteistosta ulostuleva öljyi alkoi kirkastua jo reilusti alle 10 litran huuhtelun jälkeen. Huuhdeltiin kuitenkin varmuuden vuoksi 20 litraa lävitse, niin nyt pitäisi olla ainakin hyvät öljyt laatikossa. Nyt toivotaan, ettei laatikko leviä käsiin. Ainakin vielä toimii hyvin. :D
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: Mustalaatikko - 16.09.2024, 07:28:06
Nollasitko öljylaskurin  ::)? Nythän tuli oikeasti eroa
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: laatikkovika - 16.09.2024, 08:42:30
Omassa vaihtui hyvin öljyt ja sitten nollaus päälle. Aiemmin en ole viitsinyt nollata.
En huomannut kyllä niin sitten minkäänlaista eroa. ???

Laskurihan laskee öljyn kulumista ja sen ominaisuuksien muuttumista. Minkä perusteella?
Onko se vain oletusarvoinen toiminto? Vähän kuin ajanottokello.
Ei kai laatikossa ole erikseen öljyn laatua mittaavaa anturia? (Miten se mittaisi) :))
Ilmeisesti kun se luulee että öljy on varmaan nyt tosi huonoa niin se asettaa tcm:n jotenkin hellempään, laiskempaan tilaan.
Enpä oikeesti tiedä. :idiot2:
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: Merlin - 16.09.2024, 10:22:11
Omassa vaihtui hyvin öljyt ja sitten nollaus päälle. Aiemmin en ole viitsinyt nollata.
En huomannut kyllä niin sitten minkäänlaista eroa. ???

Laskurihan laskee öljyn kulumista ja sen ominaisuuksien muuttumista. Minkä perusteella?
Onko se vain oletusarvoinen toiminto? Vähän kuin ajanottokello.
Ei kai laatikossa ole erikseen öljyn laatua mittaavaa anturia? (Miten se mittaisi) :))
Ilmeisesti kun se luulee että öljy on varmaan nyt tosi huonoa niin se asettaa tcm:n jotenkin hellempään, laiskempaan tilaan.
Enpä oikeesti tiedä. :idiot2:
Laskuri mittaa sitä, kuinka monta kertaa vaihteistoöljyn lämpötila nousee tietyn arvon yläpuolelle ja sen perusteella muuttaa vaihteiston toimintaa. Lisäksi, kun tuo arvo on tarpeeksi monta kertaa on ylitetty, ilmoittaa ajotietokoneessa ” vaihteisto vaatii huollon”.

Käytännössä tuo ilmoitus tulee vasta sitten, kun vaihteistossa ei ole enää mitään huollettavaa, vaan voi etsiä uutta tilalle. :D
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: laatikkovika - 16.09.2024, 12:03:11
No just. Taitaa olla melko korkea tuo lämpötilaraja?
Minä kun en oo omaa vaihteistoo saanu muistaakseni yli 85 asteen kun joskus kovan maantieajon jälkeen sen olen katsonut.
Ajan aina manuaalipuolella, vaikuttaneeko asiaan, en osaa sanoa.

Ehkä vaunun kanssa onnistuu vaihteiston rääkkääminen mutta kun ei kuulu tapoihin vaikka vetokoukku autossa onkin.
Takaluukussa meinaan. :D
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: tuomaril - 16.09.2024, 16:46:00
Öljylaskurin nollasin kyllä. Olisi kanssa hauska tietää faktasti mitä tuo öljylaskuri laskee, onko se tosiaan vain se, että TCM tallentaa vikakoodi(t), jos vaihteisto on ollut yli 2 min 150 asteinen ja seuraava koodi tulee, jos lämpötila ylittää 160 asteen kahden minuutin ajan. :D Noiden lämpötilojen jälkeen laatikko on kyllä aika varmasti morjens, kuten Merlin totesikin jo.

Tässä vielä ennen ja jälkeen kuvat:

(https://i.ibb.co/nCx9gwx/20240915-155539.jpg) (https://ibb.co/NSc5VFc)
(https://i.ibb.co/wrYFqpG/20240915-163049.jpg) (https://ibb.co/qFx38mq)
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: Mustalaatikko - 16.09.2024, 17:32:04
Noniin siinä jo tunsi tekevänsä työtä jolla on tarkoitus, ja ylimääräiset 10l pienentänee riskiä että sihti menisi tukkoon
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: laatikkovika - 16.09.2024, 18:25:31
Jos niin kävis niin vähän puhallusta vaan sitten vastavirtaan. :ristus
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: tuomaril - 28.09.2024, 22:07:04
Torstaina tapahtui remonttia:

- Vaihteiston B4 servon kansi uusittiin
- Vuotava jäähdytysnesteletku uusittiin
- Moottoriöljyt ja suodatin
- Polttoainesuodatin
- Jarrunesteet uusittiin
- Koko AWD -järjestelmän öljyt, eli kulmavaihde, Haldex ja perä
- Alatukivarsien puslat uusiksi
- Ohjauskulmien säätö
- TCM ja ECM päivitettiin uusimpaan versioon

Ajatuksena oli, että TCM:n päivitys poistaa vaihteistosta Neutral Controlin, mutta se piru vie on vieläkin matkassa mukana. Toimii kyllä todella sivistyneesti ilman viiveitä, mutta ei oma mielenterveys oikein nauti tuosta. Tällä hetkellä vikalista on seuraavanlainen:

- Takana matkustajan puolella on auraus 0.70 astetta pakkasella ja säädöt jumissa
- Välijäähdytin vuotaa hiukan

Tähän välijäähdyttimeen liittyen minulla onkin kysymys. Minkä merkkinen välijäähy näissä on alunperin? Moponet ja Kl-varaosat tarjoavat vain Nissens -merkkistä jäähdytintä. Ei ole mitään kokemusta Nissensistä, mutta jotenkin olen mieltänyt sen korkeintaan "peruslaatuiseksi". Sen hintana taitaa AeroMotorsissa olla 118€. Suoraan Volvon varaosanumerolla (8649471 ) etsiessä Aeromotors antaa vaihtoehdoksi myös Mahlen välijäähdyttimen hintaan 165€. Vinkkejä, kokemuksia, mitä laitetaan tilaukseen? Ilmeisesti välijäähdyttimen valinta ei voi kovin pahasti mennä metsään, Vida tarjoaa tasan kahta varaosanumeroa, tuo edellä mainitsemani 8649471, joka käy alustanumeroon 94999 asti ja alustanumerosta 95000 eteenpäin on sitten 31274554. Tämän auton alustanumerohan loppuu 03367, joten ei pitäisi olla mitään ylimääräistä draamaa osavalinnan suhteen kunhan merkistä päästään ymmärrykseen? Lähinnä muistelen että oliko näihin saatavilla välijäähyjä joissa oli paikka ahtoilman mittauksille ja sitten jotkut välijäähyt oli ilman näitä reikiä vai muistelenko ihan pieleen?


Pienemmät viat:

- Turbon öljynpaluuletkussa pientä vuotoa
- Matkustajan puolelta käsivarrunvaijerin kuori rikki

Kilometrejä mittarissa 554 669km.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: Mustalaatikko - 28.09.2024, 22:56:08
Mä laitoin nissensin tilalle, tais tulla autodocista se. Jos haluaisi softata autoa vielä tehokkaammaksi penkissä, niin sit varmaan joku do88 olis parempi. Omassa muistaakseni oli se paikka sille anturille.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: laatikkovika - 28.09.2024, 23:30:39
Bensakoneissa tuli map anturille paikka 2003. Silloin yhdistyi lämpömittaus mappiin. Sitä ennen oli map ja lämpöanturi erikseen.
Mahlen laittaisin jos parhaan haluaa. Nimi maksaa. :P

Mulla oli bensassa alkuperäisenä Valeo mutta ei näy saavan oikeen mistään. Vanha kun posahti niin laitoin kylmästi Thermotecin ja kyllä se bensakoneessa on barin paineilla kestänyt. Dieselissä vaan kovemmalla...
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: tuomaril - 29.09.2024, 00:53:33
Kiitos vastauksista molemmille. Pikaisen selvitystyön perusteella ensimmäisissä D5:issa oli kanssa tuo anturi erikseen venakopan päällä, mutta ilmeisesti bensakoneiden kanssa suurinpiirtein samaan aikaan siirtynyt tuohon välijäähyn kylkeen. Pitää vielä käydä kurkkaamassa konepellin alle, että miltä näyttää tossa meidän yksilössä, vaikka Vida ja Skandix olivatkin täysin samaa mieltä, että uudempi ratkaisu tässä yksilössä olisi. Varmaan päädytään tän yksilön kanssa tohon Nissensiin kerta Mustalaatikollakin on siitä kohtuulliset kokemukset. Kauanko sulla on tuo ollu nokalla ja onko ahdot mallia vakio vai softattu? Tämä yksilö tulee pysymään vakiona, ainakin siis tehojen puolesta, EGR on vielä kysymysmerkki.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: Mustalaatikko - 29.09.2024, 14:34:05
Oiskohan nissenssi ollut stage 2:n kanssa nyt vuoden ja 16tkm ilman ongelmia. Heti vaihdon jälkeen huomasi liikkeellelähdössä eron rikkinäiseen
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: tuomaril - 29.09.2024, 16:10:50
Kiitän. Eiköhän laiteta siis Nissenssi tilaukseen. :)
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: tuomaril - 14.10.2024, 19:07:10
Lauantaina tuli tähän ruuvattua ITV-4:n Michelin X-Ice North 4 nastarenkaat alle ja samalla poksauteltua vanteille uudet Bridgestonen nastarenkaat, jotka tulee ITV-4:seen. AKI-10n yksi nastarengas/vanne on vuotanut jo useamman vuoden ja sitä tuli nyt kokeiltua elvyttää. Hiukan hiontaa ja kunnon asennusrasvat väliin, niin toivottavasti pitää nyt.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: tuomaril - 21.10.2024, 08:37:02
Matkustajan puolelta pimeni ilmeisesti ballasti. Mikäs on fiksuin tapa, tai paikka hankkia uusi? Kannattaako käytettyä edes harkita vai laitetaanko samantien uusi? Huomasin myös, että moottorista tulee jotain epämääräistä pientä nykimistä noin 900-1000rpm kohdilla. Ilmiö tulee esiin erittäin marginaalisissa tilanteissa, tilanne pitää olla sellainen että kierrokset pysyy tasaisesti siinä 900-1000rpm korvilla samalla kun koneen kuorma on erittäin alhainen. Käytännössä siis ilmiö tulee esiin vain kun menee ykkösvaihteella tasamaalla ja antaa aivan hiukan kaasua, jotta kierrokset nousevat edellä mainittuihin lukemiin. Takamuksessa tuntee selvästi pienen nykimisen, oletettavasti välissä oleva momentinmuunnin vaimentaa kuskille välittyvää tunnetta, mutta ei tuo mikään dramaattinen ole, ainakaan vielä. Ajattelin aluksi, että moottorin tuennat olisivat finaalissa ja kone pääsisi resonoimaan tuolla kierrosalueella sopivasti, mutta en usko siihen oikein. Kaivoin tuossa Vidan esille ja laitoin käppyrät piirtymään ja lähdin koeajolle, ainoa mitä huomasin, oli se, että railipaineet hyppivät nykimisen aikana noin 340-380bar välissä. Tyhjäkäynnillä tai edellä mainitun kierrosalueen ulkopuolella railipaineiden hyppiminen oli huomattavasti lievempää.

Ensimmäisenä tuli mieleen polttoaineen paineensäädin, mutta omat kokemukset sen oireiluista eivät pidä sisällään tällästä ilmiötä. Yleensä paineensäätimen ollessa finaalissa, tyhjäkäyntiin ilmestyy pientä häröilyä, vikakoodia voi tulla alhaisesta tai liian korkesta polttoaineenpaineesta ja ääritapauksissa moottori voi sammua. Tässä yksilössä ei ole mitään näistä oireista. Sekin kävi mielessä, että liittyykö toi railipaineiden hyppely edes varsinaiseen vikaan vai yrittääkö ECM vain kompensoida tuota nykimistä muuttamalla painetta parhaansa mukaan. En tiedä, ideoita? :idiot2:

Tähän autoon on kertynyt tässä muutaman kuukauden aikana (meille) ennätykselliset 5 500km ja nyt kun talvi tekee tuloaan, niin emäntä poisti S60:sen liikennekäytöstä joten kilometrien tulo jatkuu. Lähiaikoina kilometritahti voi kiihtyä entisestään, koska tästä autosta uhkaa tulla vanha kunnon työmatkakulkine, sanan varsinaisessa merkityksessä. Ollaan tässä vakavasti pohdittu muuttamista Riihimäen kuningaskunnasta takaisin ihmisen tyyssijaan, eli Espoon Tuomarilaan. Tästä seuraisi se, että emännän työmatka olisi Espoo - Tervakoski, eli noin 90 kilometriä suuntaansa.

Onko kellään tarvetta Sony XAV-AX1000 -soittimelle? Pitäisi tästä tuo soitin purkaa pois ja saada HU-603 tilalle. Laittelen tuon myyntiin kierrätyskeskuksen puolelle...
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: Hammar - 21.10.2024, 17:00:03
Lainaan tätä vähän.
Mulla on vastaava oire mustakoppainen d5 2005 460tkm
Kevyellä kuormalla pientä nykytystä, ja tuntuu kuin ei vastaisi kaasuun. Ikään kun olis "väljää vaijerissa" vaikkei tässä tietysti vaijeria ole. Enemmän kun antaa pedaalia ei mitään ongelmaa.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: make s70 - 21.10.2024, 17:57:46
Mulla oli varmaan samaa oiretta entisessä V70:ssä harmaa koppasessa. Tuntui vielä että ilmeni ehkä enemmän lämpimällä ilmalla kuin esim talvella. Ei mitään siihen liittyvää vikakoodia koskaan antanut ja toisaalta kun ei taas vakionopeus säädin päällä tuntunut ajaessa taas mitään nykimistä niin empä silloin lähtenyt sen syytä/ominaisuuttu enempi etsimään.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: Mustalaatikko - 21.10.2024, 22:36:46
Kato onko biltemassa halpaa ballastia vielä tai jos ei ole kiire niin aliexpressistä (lad5gl tms. Mikä se olikaan)
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: Slowman - 22.10.2024, 07:23:23
Matkustajan puolelta pimeni ilmeisesti ballasti. Mikäs on fiksuin tapa, tai paikka hankkia uusi? Kannattaako käytettyä edes harkita vai laitetaanko samantien uusi?

Kato onko biltemassa halpaa ballastia vielä tai jos ei ole kiire niin aliexpressistä (lad5gl tms. Mikä se olikaan)

Ei ole mitään käryä noiden yleisistä hinnoista mutta tuo Xenonkauppa tarjosi itselle avun nopeasti.

Tuosta Volvoon (https://www.xenonkauppa.fi/epages/Xenonkauppa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Products/%22Valeo%20LAD5GL%22/SubProducts/%22LAD5GL%20-%20Tarvike%22) 65,79€
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: Alanen_01 - 22.10.2024, 09:24:09
Ei ole mitään käryä noiden yleisistä hinnoista mutta tuo Xenonkauppa tarjosi itselle avun nopeasti.

Tuosta Volvoon (https://www.xenonkauppa.fi/epages/Xenonkauppa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Products/%22Valeo%20LAD5GL%22/SubProducts/%22LAD5GL%20-%20Tarvike%22) 65,79€
Aeromotorsilta löytyy myös,36€ halvin ja 107 € valeon tekele eli orggis. Omaan s60 laitoin ton halvimman niin hyvin pelittää,käytettyä en tuohon hintaa edes mieti....
https://aeromotors.fi/kataloog/search?search_query=30727205
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: tuomaril - 04.11.2024, 23:50:36
Valeon tekele tuli tilattua.

Seuraava ongelma ilmaantui: Emäntä ajeli töistä kotiin ja ajotietokone ilmoitti jäähdytysnesteen tason olevan alhainen. Ajeli muutaman kilometrin kotiin ja aukasin konepellin ja kappas, paisari täysin tyhjä. Raottelin varovasti korkkia ja poristen nestepinta palautui normaaliksi. Ardic ollu kovassa käytössä. Palopesäkö on ensimmäinen veikkaus? Nappasin sulakkeen irti siltä, niin seuraillaan tilannetta.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: tuomaril - 05.11.2024, 04:20:36
Auto oli kerennyt seistä vajaat kuusi tuntia ulkona (jäähdytysneste 30 asteista), niin kävin hiukan koeajolla Ardicin sulake edelleen irroitettuna: Raotin mielenkiinnosta paisarin korkkia ennen moottorin käynnistystä ja pieni suhahdus kuului, tämä lienee normaalia. Nesteen pinta oli kuitenkin vajonnut viilentymisen aikana MIN-tasolle tai hiukan jopa sen alle. Täytin paisarin MAX-merkkiin asti ja suuntasin koeajolle, ajoin Riihimäeltä Hyvinkäälle motaria noin vartin. Kone ja hytti lämpesi käyttölämpötilaansa, lämmöt pysyivät normaalina ja kaikki hyvin. Hyvinkään ABC:llä jätin koneen käyntiin ja kurkkasin pellin alle, nestepinnan taso oli laskenut hiukan MAX-viivasta alaspäin, mutta kun raotin korkkia, niin suhauksen kanssa pinta nousi taas MAX-viivalle (vaikka äsken olin täyttänyt nestetason kylmällä koneella MAX-viivalle...). Ajelin takaisin Riihimäelle ja nyt ei ollut hävinnyt nestettä.

Mitäs raati sanoo tähän? Soon kuulkaas meikäläisen rakas avovaimoke hiukan kireänä täällä, kun on TAAS jotain särki. :D

En älynnyt testata ylävesiletkua, kun emäntä tuli eteeni tyhjällä paisarilla illalla, mutta nyt yölenkillä se ei ollut mitenkään kova kyllä. Hiukan ehkä pehmeni kun korkin avasi, mutta helposti sai sormien välissä paineltua sitä. Paisarista katsottuna nesteessä ei näy mitään outoa eikä näy mitään kuplia. Kärsänikin työnsin rööriin ja en mitään hajuja pistänyt merkille. Moottoriöljyt ovat sitä mitä pitää, samoiten vaihteistoöljyt.

Vaihdoin vielä lenkin päätteeksi paisarin korkin päittäin S60:stä, niin saa korkkivian eliminoitua samantien, vaikka en jotenkin jaksa uskoa siihen. Ardic lienee nyt ainakin poissuljettu vaihtoehto.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: make s70 - 05.11.2024, 06:47:46
Kyllähän sinne järjestelmään pieni paine aina tulee suljetussa järjestelmässä mistä johtuen näkyy paisarissa niin että pinta aavistuksen tipahtaa, ja kun korkin avaa niin nousee normiin. Tuo Ardic osaa tehdä sen jos polttimen pohja on menny kovin ohkaiseksi että kiehuttaa nesteen Ardicin sisällä mikä taas tekee isonkin paineen järjestelmään. Saattaapi jopa siitä johtuen puhaltaa paisarin korkin kautta nestettä pihalle, eli voipi mennä vajaaksi järjestelmä sen takia. Tämän teki mulla edellinen v70 , polttimen "pohjan"vaihdolla hävisi kaikki ylimääräinen paineen tuleminen ja nesteen "humppaaminen" paisarista kokonaan. Jos tekee kovan paineen kun käyttää Ardikkia esilämmitykseen niin kannattaa katsella uutta tai korjattua lämmönvaihdinta niin voipi olla että ongelmat loppuu. ;)
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: tuomaril - 05.11.2024, 06:58:36
Pitänee tuota Ardicia testailla valvotusti, että mitä tekee ja touhuaa. Jos Ardic on syypää, niin kuinka nopeasti paisarissa alkaa tapahtumaan? Oletetaan että kylmä moottori ja moottori ei ole käynnissä. Vai mitenhän tämä Ardic on helpoin todentaa täysin?
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: Mustalaatikko - 05.11.2024, 08:54:48
Talvella kun ardicille ei riittänyt 30 asteen pakkasessa sähköä kunnolla vesipumpulle, niin minuutissa tuli nesteet korkin raosta ardicia kylmässä autossa käyttäessä. Sama kokemus oli kerran kun palopohja meni puhki.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: tuomaril - 06.11.2024, 18:57:55
Vajaa 100km ajeltu nyt ja nestetaso pysynyt samana, joten eiköhän se vika Ardicin suunnalla sitten ollut. En oo vielä kerennyt Ardicia testaamaan, mutta varmaan jonkinlaiseen savupilveen on syytä varautua.  :D

Onko täällä ketään kuka haluaisi ottaa asiakseen korjata tuon Ardicin?

Postissa odottelee vihdoinkin HU-603 ja sen kaveriksi bluetooth-systeemi. Viikonlopun aikana pitää viimeistään laittaa paikalleen.  8)
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: anssi68 - 06.11.2024, 21:37:31
Raapaset puskurin kuoren irti ja purat sen lämmittimen pois korjauksen ajaksi.
Eli vesiletkut yhteen sopivalla liittimellä ja polttoainelinja tukkoon niin autoa voi käyttää normaalisti..
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: Mustalaatikko - 06.11.2024, 22:09:56
Varmaan tarviit ehjän lämmönvaihtimen ja toki ardicin vesipumpun. Jarheadko se oli joka hitsaili noita lämmönvaihtimiien pohjia.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: far960 - 07.11.2024, 11:08:58
Käytiin emännän kanssa tällä laitteella Kalajoella hakemassa uusi perheenjäsen talouteen, tällä kertaa siis kissa, eikä uutta Volvoa. :D Kilometrejä kertyi reissulla noin 1 150 eikä mitään ongelmia. Jäähdytysnesteen pinta laski paisarissa tuolla välillä aika tarkalleen max-min välin, vielä pitäisi reippaat kolme viikkoa odotella aikaa Debiliin. Autodoc kiikutti postissa 60 litraa Mannolia ovelle ja Aeromotors puolestaan läjän suodattimia ja kaikki jakopään osat.

Varmaan toistan itseäni, mutta mielestäni tämä auto on aivan uskomattoman hyvää vastinetta hankintahinnalleen!
Omassa xc B5254T automaatissa paisarissa tapahtui vaikka mitä, nesteitä hävisi aina.
Uusi korkki 6 € Fixukselta,
paisari on ihanan rauhallinen,nesteen taso vakio.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: tuomaril - 08.11.2024, 08:13:51
Kiitokset kaikille. Toi korkkivika lienee aika poissuljettu vaihtoehto. Kävin äsken koeponnistamassa Ardicia kylmällä autolla. Ardic käynnistyi normaalisti, ei savutusta tai mitään poikkeavaa, mutta noin viiden minuutin kohdalla huomasin että jäähdytysnesteen pinta alkoi paisarissa nousemaan hitaasti, mutta varmasti (korkki auki). Mitään kuplia sieltä ei tullut, mutta nestepinta jatkoi nousuaan joten sammutin Ardicin. Noin tunnissa nestepinta oli mielestäni palautunut normaaliksi. Eli, homma lienee aika varmuudella se, että lämmönvaihdin on vainaa ja Ardicci keittelee nesteitä ja tästä seuraa pinnan nousu? Se Ardicin vesipumppu on tosiaan vaihdettu vastikään, eikä nämä oireet taida siihen muutenkaan oikein sopia.

Asentelin äsken vihdoin alkuperäisen HU-603 soittimen autoon, niin ei enää kasva tatti otsasta katsoessa jotain hirveää kosketusnäyttösoitinta. :D
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: make s70 - 08.11.2024, 20:55:11
Kiitokset kaikille. Toi korkkivika lienee aika poissuljettu vaihtoehto. Kävin äsken koeponnistamassa Ardicia kylmällä autolla. Ardic käynnistyi normaalisti, ei savutusta tai mitään poikkeavaa, mutta noin viiden minuutin kohdalla huomasin että jäähdytysnesteen pinta alkoi paisarissa nousemaan hitaasti, mutta varmasti (korkki auki). Mitään kuplia sieltä ei tullut, mutta nestepinta jatkoi nousuaan joten sammutin Ardicin. Noin tunnissa nestepinta oli mielestäni palautunut normaaliksi. Eli, homma lienee aika varmuudella se, että lämmönvaihdin on vainaa ja Ardicci keittelee nesteitä ja tästä seuraa pinnan nousu? Se Ardicin vesipumppu on tosiaan vaihdettu vastikään, eikä nämä oireet taida siihen muutenkaan oikein sopia.

Se on just jännä vehjes kun ei sen tarvitse olla puhki vaan on vaan yleensä palanut niin ohueksi että lämmittää liikaa nestettä eli kiuhuu. Mulla oli samoja oireita joskus ex v70, säikähdin alkuun että varmaan kansipahvi tai kansi halki tai muuta kauheutta mutta vika löytyi Ardicista. Helppo homma irroittaa ainakin v70 mk2, turha repiä puskuria pois kun saa kyllä helposti irti kun käyttää vasemman etupyörän irti ja sisälokarin etuosastaan sen verran että sen saa taitettua puolesta välistä taaksepäin. sit vaan "suolipihdeillä vesiletkut umpeen(kandee merkata niiden asento ardikin runkoon/vesipumppuun nähden, helpottaa asentamista). Yksi apurungon pultti missä Ardicin teline kiinni pois ja yksi m8 mutteri yläpään kiinnityksestä pois ja polttoaineputki vaikka m5 ruuvilla umpeen niin ei mene p..kaa. Jos tarvii ajella sillä aikaa kun korjailee lämmitintä niin 19mm letku jatko letkujen yhdistykseen ja muistaa laittaa sen apurungon pultin kans paikoilleen niin ei tarvii jännätä lähteekö etukelkka eri matkaan :D.Omaan tehtiin polttimen pohja 2.5mm hapokkaasta teräksestä ja hyvin huomasi miten iso vaikutus sillä materiaalin vahvuudella on lämmitys tehoon kun vaihdon jälkeen hävis kaikki oireet pois kokonaan. Jos ticci on tuttu laite ja joku pikku prässi hollilla ja ko. levyä pala jemmassa niin ihan mielenkiintoinen pikku projekti. Ainut mikä nuissa on niin talvella aina ilmenee juuri silloin kun sitä tarviis :(
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: Turbo 242 - 08.11.2024, 21:20:15
Mitä noita Ardicin runkoja on tullut korjattua, niin näkisin että suurin syy keittämiselle on palopesän pohjaan tullut kananmunan muotoinen kupru johon jäähdytysneste jää kiehumaan. ???

Toinen mitä on tullut vastaan, palopesän pohja on säröytynyt ja vuotaa nesteet palopesään.

Oli se palopesän pohja missä kunnossa tahansa kun se päätetään vaihtaa, saa siinä kyllä viettää aikaa vingun kanssa. On meinaan karkaistunut vuosien saatossa. :buck2: Ja jos ei ole osien pesukonetta käytössä, savun muodostuminen hitsatessa on aika miehekästä.  :idiot2:
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: tuomaril - 10.11.2024, 21:09:12
Aikalailla loppu hyvin, kaikki hyvin. Erityiskiitos Mustalaatikolle kun ilmiannoit tuon lämmönvaihtimia hitsailevan hahmon. Sain kaverin kiinni ja hänhän asui sopivasti Kalajoella. Vielä sopivammin emäntä oli juuri nyt viikonlopun ajan käymässä vanhempiensa luona Kalajoella. Ja vielä sopivammin lämmönvaihdin löytyi vain 10 minuutin ajomatkan päästä. Nyt on emäntä junailemassa Ardic-osien kanssa kohti Riihimäkeä. Duke lupasi itse osan vaihtaa lähiaikoina, joten eiköhän ole kohta elämä mallillaan. :)
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: Mustalaatikko - 11.11.2024, 11:48:10
Se ardicin purku ja kasaus menee aika nopeasti kun sitä on harjoitellut, eniten ärsyttää se vaihteleva vaivan määrä saada se vehje tiputettua autosta, varsinkin pusksurishow. Mut ton kun opettelee itse tekemään niin sillä voi säästää aika ison rahakasan p2-koristen kanssa. Kasatessa autoon sit jättää klemmarit ym.semmoiseen asentoon et pääsee purkamatta seuraavalla kerralla käsiksi.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: tuomaril - 18.11.2024, 04:19:36
Ardic käy ja kukkuu jälleen, kiitos tästä Dukelle joka sen purki ja kasasi perjantaina. Samalla hän huomasi lähtiessäni, että se pimeänä ollut Xenoni yritti käynnistyä, joten viallinen ballasti hävisi laskuista sillä istumalla. Kävin eilen aamulla sitten hakemassa uuden polttimon ja nakkasin paikalleen ja kas kummaa, taas näkee. Tyhmästä päästä kärsii...kaikki. :D Samalla tuli ostettua mittaristoon kaikki uudet taustavalot. Tuntuu että yksi kerrallaan pimenee, niin uusin nyt kerralla kaikki ja nyt näyttää taas hyvältä. :)

Tosiaan, sen alkuperäisen soittimen vaihdoin tähän, mutta eihän kaikki mennyt putkeen. Vaikka soitin on samaa harmaan sävyä, eli pitäisi olla suurinpiirtein saman ikäisestä autosta, niin rattinapit ja soittimen taustavalot eivät toimi. Sen verran internet osasi kertoa, että parituksen puutetta on tämä. Toivottavasti paritus onnistuu Vidalla keskiviikkona.

Keskiviikkona tämä menee tosiaan Debiliin, jossa työlista on seuraavanlainen:

- Välijäähdytin vaihdetaan
- Matkustajan puolen käsijarrukaapeli uusitaan (varmaan samalla uudet romut rumpuihin)
- Matkustajan puolen taka-auraus kuntoon
- Neutral control OFF
- Ardicin automaattistartti OFF
- HU-603 paritus autoon

Jos näiden remonttien jälkeen ajelisi hetken ilman ylimääräistä draamaa.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: tuomaril - 21.11.2024, 09:18:54
Debil on pyörinyt ilmeisesti muutaman päivän ajan yhden miehen miehityksellä, joten eilinen käynti jäi käsijarrunvaijerin vaihdon osalta vajaaksi. Välijäähdytin on vaihdettu ja vaikka eiliset ajo-olosuhteet olivat perin karut, niin huomasi että alavääntö kasvoi selkeästi, oli se vanha välijäähy aika ammutun näköinen. Takana on myös kulmat nyt kunnossa, neutral control vihdoin poissa, samoiten Aridicin automaattistartti. HU-soittimen paritus jäi myös vielä tekemättä, koska ei viitsitty ottaa 76€:n arvoista lottoa AUM-uudelleenlataus-softan kanssa, koska Volvon virallinen tieto oli ainakin se, että käytettyä HU-soitinta ei voi parittaa toiseen autoon ilman, että vanhan soittimen paritus alkuperäiseen/purkuautoon on ennen soittimen purkua purettu Vidalla. Tämän paikkansapitävyydestä ei kuitenkaan ollut ihan täyttä varmuutta, joten yritellään tätä nyt selvitellä...

Onko tästä jotain kokemusta täällä? Olisihan se kiva saada radion valot ja rattinapit toimimaan, luultavasti lähtisi myös RTI eloon samalta istumalta.

(https://i.ibb.co/F5xdFZC/N-ytt-kuva-2024-11-21-091651.png) (https://ibb.co/5rMJPpw)

Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: Mustalaatikko - 21.11.2024, 09:51:27
Toisaalta android-mankkaan voi parittaa oman kännykän nätisti. Itse en ehkä näkisi vaivaa vaikka hu-interfacesta tykkäänkin. Tuo välijäähy on kyllä valmiimpi kuin minulla ja siinäkin alaväännön huomasi uudessa terävämpänä.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: tuomaril - 21.11.2024, 10:03:31
Sen Android -mankan toimivuus oli niin heikkoa omaan makuun, että ei oikein sielu riitä laittamaan sitä takaisin jollei emäntä vartavasten tahdo. :D
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: M.M.A - 22.11.2024, 13:06:24
2004 S60 vaihdoin aikanaan HU603 - > 803  ihan tyyliin vanha pois ja uusi tilalle ja kaikki toimi heti. Muistaakseni joku mainitsi että soittimen on hyvä olla saman ikäinen kuin autokin joten hommasin soittimen samanvuotisesta autosta. RTI toimivuuteen en osaa sanoa.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: tuomaril - 22.11.2024, 23:45:38
Tämä aikainen joululahja annettu tänään emännälle ja kaiketi tykkäsi. Illalla kävin Elkotronilla tekemässä sen pienen CEM-modauksen. Ensitunnelmat VDD Donglesta ovat oikein positiiviset, toimii kuten luvattu!
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: tuomaril - 23.12.2024, 16:19:45
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/1390a488-8285-4b3a-928b-b2ccbcf99309

Iltalehden artikkelissa esiintyy tuttu auto...
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: tuomaril - 08.01.2025, 18:17:59
Tänään käyty Debilissä jälleen, vaihtoon meni matkustajan puolelle käsijarrukaapeli, koska vanhan kuori oli rikki ja alkoi jo hiukan jumittamaan. Kengät olivat hyväkuntoiset Brembot, joten ne jäi sinne. Yksi linkku uusittiin ja säätöpalat laitettiin ja toimii perstuntumalla nyt asiallisesti. Radion rattinapit sekä itse soittimen taustavalothan eivät ole olleet elossa tässä HU-603:ssa, jonka vaihdoin. Olin toivorikas, että AUM uudelleenlataus -softa Vidalla olisi ratkaissut tämän, mutta koko softaa ei suostunut Vida lataamaan, joten tämä nyt jäi vähä kalvamaan mieltä.

Kilometrejä taulussa noin 559 470.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: tuomaril - 20.01.2025, 16:30:20
Tässä kun ei tuo alkuperäinen RTI-navigointi toimi, kiitos vaihdetun radion, niin ajattelin että jotain hauskaa hyötyä olisi silti kiva saada RTI:n näytöstä. Joten ajattelin ottaa asiakseni viritellä siihen Android Auton toimimaan Raspin avustuksella. Vielä en ole mitään tarvikkeita ostanut, mutta pitää tässä lähiaikoina ostaa rojut.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: Mustalaatikko - 20.01.2025, 16:39:06
Sä taisit tehdä saman tempun aiemmin johonkin toiseen volvoon? Mielenkiintoinen proggis.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: tuomaril - 20.01.2025, 18:52:40
Juu ITV-4:seen tein vähän vastaavan viritelmän vajaa viitisen vuotta sitten. Se projekti tosin oli toteutettu säilyttämällä alkuperäinen RTI-järjestelmä siten, että kyseisen ohjausyksikön taakse oli liitetty se vanha kunnon iMiv-laite, joka sitten syötti videota RTI-boksin kautta RTI-näytölle, emuloiden olevansa alkuperäinen TV-viritin, jonka näihin on lisävarusteena saanut myös. Nyt olisi tarkoitus suolistaa koko RTI:n ohjausyksikkö/levyasema tyhjäksi ja kokeilla mahtuuko sen sisään siististi asentamaan Raspin ja Arduinon tätä projektia varten, jos ei mahdu niin ei se tietenkään tätä projektia kaada. Mutta tosiaan, Raspiin on tarkoitus asentaa Linuxin pohjalle Open Auto -nimellä kulkeva viritelmä Android Autosta. Raspiin kylkeen olisi tarkoitus sitten laittaa Arduino, joka puolestaa on kytketty CAN-väylään. Sen tarkoituksena on A) Haistella CAN-väylästä RTI-painikkeiden painalluksia ja niiden perusteella ohjata Android Autoa/sulkea tai nostaa näyttö painikkeiden perusteella ja B) tärkein rooli on, että Arduino lähettää CAN-väylään jatkuvasti tarvittavaa signaalia, että RTI-näyttö pysyy aktiivisena.

Itse Raspin ja Open Auton softapuolen virittelyssä tuskin on mitään ihmeellistä, mutta saas nähdä miten käy noiden muiden virittelyjen kanssa. Mitään laitteita en ole vielä ostanut, mutta pitää haalia romuja kasaan tässä kun kerkeää.

Suurin kysymysmerkki on se, että kun alkuperäinen RTI:n ohjaushan menee HU-soittimen kautta (jota tässä ei ole, siis CAN-väylän osalta), niin saakohan tuo Arduino silti herätys-signaalinsa perille RTI:n näytölle. No, se jää nähtäväksi.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: Mustalaatikko - 20.01.2025, 21:27:30
Mä olen lukenut joskus Raspilla volvon can-väylää suoraan ilman Arduinoa, jollain pienellä lisäpiirllä muistaakseni, mietin oliko Arduinossa jotain mitä väkisin tarvitset? Leikin kyllä samaa Arduinollakin, mut Raspiin sai wlan-mokkulan ja oli kiva kun canbus tuli autosta wifin yli kotisohvalle läppäriin livenä  ;)
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: aksim97 - 22.01.2025, 16:28:58
Tää proggis ois niin pois omalta mukavuusalueelta  :D

Ihan siisti ajatus modernisoida vanhempaa kalustoa näinkin pitkälle, nimenomaan OEM-puitteissa. Jonkun 2din android-mankan virittely olis vaan liian helppoa ja lopputulos P2 sisustassa on poikkeuksetta ruma.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: tuomaril - 16.02.2025, 23:35:57
Android Auto -projekti ei ole liiemmin tässä edennyt, motivaatio otti ja kuoli kun koko Raspi ei suostunut buuttaamaan Android Autoa, voi olla että tuli ladattua epäsopiva paketti GitHubista, pitää selvitellä, kun motivaatiota ja aikaa on.

Akun vaihdoin eilen tähän. Kontissa oli paistoleimaltaan 2020 vuoden Duracellin 100ah FLA-akku, joka sinänsä on toimittanut virkaansa hyvin ja pyörittänyt Ardicia ilman ongelmia ja startti pyörinyt iloisesti, mutta pakkasella jännite kyykähtää startissa silti mystisesti 6V tienoille. Olen muutenkin hiukan neuroottinen siitä, että kuinka pitkään FLA -akku jaksaa jatkuvaa Ardicin käyttöä, niin tuli haettua Bilteman 95Ah AGM akku tähän ja pyörii kyllä nyt hitusen iloisemmin käyntiin. En tiedä onko tämä sitä shrinkflaatiota, mutta huomasin, että Bilteman 95Ah AGM -akku oli loppuunmyyty Espoota lukuunottamatta kaikkialla ja tilalle oli tuotu samalla rahalla 92Ah akku. :D
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: Mustalaatikko - 17.02.2025, 08:49:57
Mä olen vähän sitä mieltä että näissä ei kylmällä virta oikein kulje sieltä kontista asti kunnolla, laitoin sinne lisämaadoitusta, kiristin konehuoneen plussapiuhan ja meinaan kokeilla akkulämmitintä. Nyt vaan on aika lälly talvi menossa. Mistä kohtaa mittasit sen 6v?
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: tuomaril - 17.02.2025, 15:04:52
Minkälaisen akunkämmittimen ajattelit viritellä? Oon kanssa tollasia ihmetellyt useamman vuoden, mutta jotenkin vieroksuttaa ajatus, että jo valmiiksi rajallista akun energiamäärää, käytetään kyseisen apraatin lämmitykseen. Tokihan se ottaa sitten virtaa paremmin vastaan verrattuna kylmään akkuun, en tosin tiedä kuinka suuri ero on AGM-akun kanssa. Tuo mun jännitemittaus oli niinkin tieteellinen kuin VDD Donglen mittaustulos, jonka se raportoi sovellukseen jokaisessa käynnistyksessä. Nyt uudella akulla kyykkää vain johonkin 11.5V tasolle jos muistan oikein.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: Mustalaatikko - 17.02.2025, 16:02:28
Oon ajatellut ainakin että hyvä olis olla reissussa jossa voi tolpasta ladata 12v akkua, ei liian paljon laturia tehokkaampi lämpöelementti akun alla/kyljessä. Voisi olla päällä myös pätkäajossa kun auto on jo käynnissä. Tällä hetkellä kun tommoinen jossa on termostaatti ja alijännitesuoja valmiina tuotteena maksaa about 150eur, niin kokeilen kympin lämpöelementtiä pelkällä DIY-nappikatkaisijalla ja vastaan itse sen sopivasta käyttöajasta.

Mielessä on viime talven megapakkasten tilanne jossa täyteen ladattu akku seisoi autossa pari päivää ja sitten ei pystynyt antamaan tarpeeksi virtaa ulos Ardicille että olis saanut auton lämmitettyä (vesipumppu ei jaksanut pyöriä ja ardic keitteli heti) ja käyntiin. Toki jos olis ollut toinen akku sisältä lämpimästä antaa niin se olis auttanut, buusteri jaksoi vain hörähdykseen asti.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: tuomaril - 14.04.2025, 03:19:05
Pientä harrastelua eilen. Kesärenkaat vaihtuivat alle, nahkajakkarat käsittelin, takavalot myllytin, takaspoileri sujahti paikalleen ja valojen pyyhkijät löysivät tiensä takaisin paikalleen.

Tasan kahden viikon päästä ollaan Balilla/Malediiveillä kuukausi, niin pitäisi sitä ennen vaihdella tähän moottoriöljyt, koska matkan jälkeen tulee taas kilsoja. Nykyisillä on ajettu noin 12 000km kaiketi, joka on minulle paljon. :idiot2:

Pieni elementti, mutta suuri vaikutus auton ulkonäköön.

(https://i.ibb.co/Z6KBNTz8/20250413-163945.jpg) (https://ibb.co/4ZM8JNRT)
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: tuomaril - 24.04.2025, 12:38:04
Leimattu äsken puhtain paperein. :)
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: tuomaril - 10.06.2025, 03:30:11
Päivitellääs tänne vähän kuulumisia. Eilen käytiin Tampereella pyörähtämässä ennaltaehkäisemässä imusarjan muurautumista täysin umpeen, jos siitä mitään iloa on näillä kilometreillä. Volvon alkuperäiset kuraläpät tuli myös hankittua. Moottoriöljyt vaihdoin muutama päivä sitten, kun vanhoilla oli ajettu 11 000km. Muuten tämä on palvellut hyvinkin aktiivisesti käyttöauton virkaa ilman mitään ihmeellisyyksiä, kilometrejä tulee ihan tasaisen tappavasti, kun emäntä suhaa kolme kertaa viikossa Espoon ja Tervakosken välistä työmatkaansa. Kalajoellakin pyörähdettiin tällä viikko takaperin, niin siinä tuli tuhat kilometriä mittariin.

Olen jostain syystä todella tykästynyt tähän autoon ja emäntä myös ja sekös vasta onnelliseksi tekeekin. Menee tämä kyllä jossain kohti kesää ainakin hetkeksi seisontaan, jotta S60 saa myös vähän ajoa.

(https://i.ibb.co/qMKymZHt/20250529-202417.jpg) (https://ibb.co/gMNjtn05)
(https://i.ibb.co/j9vV79kF/20250608-201147.jpg) (https://ibb.co/Ng61wg2z)

Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: tuomaril - 18.06.2025, 15:30:26
Ja sitten vaihteeksi ryppyjä rakkauteen. Tämä laitos lopetti kylmän tuottamisen ja pukkasi ECM-500A/5000 vikakoodia, joka viittasi AC:n alhaiseen paineeseen. Käytin sitten täyttöhuollossa, jonka painetesti paljasti pihisevän vuodon jostain kompuran luota, tarkempaa infoa en saanut. Onko kompurasta mahdollisesti kuollut joku tiiviste vai mistä nämä vuotavat, jos vuotavat tuolta seudulta? Vai pitääkö varautua uuden kompuran hankkimiseen? ::)
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: anssi68 - 18.06.2025, 16:50:19
Onko täytön yhteydessä järjestelmään laitettu väriaine:
https://www.waeco.com/fi-fi/fi/tuotteet/ilmastointilaitteiden-vuodonetsint%C3%A4
Jos on niin sehän paljastaa vuotokohdan.

Voi olla myös kompurakin mikä falskaa..
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: Mustalaatikko - 18.06.2025, 21:05:43
Vihreitä jälkiä tai UV-kynällä näkyvää löytyykö? Hassua ettei raportti kertonut edes mitä siellä oli ennestään sisällä.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän XC70 D5
Kirjoitti: tuomaril - 19.06.2025, 01:24:04
Vihreitä jälkiä en ole onnistunut bongaamaan, UV-valoakaan ei ole tähän hätään saatavilla myöskään. En ollut tuon ilmastointihuollon aikana ihan auton välittömässä läheisyydessä, mutta käsitykseni mukaan tuonne ei keretty työntämään edes kylmäainetta, kun ali(?)painetestin aikana alkoi jo pihinä kuulumaan. Mitään raporttia tai sen suurempaa numeroa en jäänyt pajalle tekemään, kun eivät veloittaneet koko showsta euroakaan. Laittelin Debiliin viestiä ja ilmeisesti menee heinäkuun loppuun sitten tämän korjaaminen. Noh, pitihän se S60 muutenkin ottaa kesäkäyttöön, niin nyt on sitten ihan oikea syykin sille...