Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: VolvoBoika - 22.08.2024, 21:51:45
-
-05 V70 T5 jossa tuntunut jonkun aikaa todella pientä tehottomuutta alakierroksilla. Samalla antaa myös satunnaisesi 1-5kpl misfirejä joka pytyllä. Pitkään oli epäilyksenä imuvuoto mutta antoi nyt äskettäin vikakoodia ECM-614B Camshaft control exhaust faulty. Tämä tuli kerran ja nollauksen jälkeen ei enää näkynyt. Kävin katselemassa lukijalla että imupuolella tyhjäkäynnillä säätö on n. 7astetta ja pakopuolella n. 20astetta. Ymmärsin että molempien arvojen pitäisi olla lähempänä nollaa tyhjäkäynnillä. Otin äsken tuon pakopuolen solenoidin irti ja putsailin brake cleanerillä. Sopivaa liitintä ei juuri ollut niin ei päässyt testaamaan tapahtuuko mitään jos antaa virtaa. Laitoin solenoidin uuden tiivisteen kanssa paikoilleen, mutta se ei muuttanut noita aste -arvoja. Samalla testasin irrottaa tuosta solenoidista piuhan irti jolloin molempien imu- ja pakopuolen säätöjen arvot tippuivat nollaan. Samalla kävin koeajolla testaamassa ja tuntui että alakierroksilla pikkusen lisää tehoa eikä antanut noita misfirejä ollenkaan. Onko foorumilaisilla kokemuksia tai ideoita onko tuo solenoidi sökö vai voiko vika olla VVT pyörässä (toivottavasti ei...)
-
Viallinen kaasuläppäkotelo antaa hyvin monesti sytytyskatkos häiriöitä joka sylinterille eikä välttämättä itsestään mitään koodia. Kaasuläppäkotelo nyt kannattaa ensimmäiseksi ainakin puhdistaa jos ei vielä sitä tehty.
-
Ei ole vielä putsattu, mutta laitetaan se seuraavana listalle. Silti tuskin selittää tuota vikakoodia ja solenoidien outoja arvoja.
-
Ei niinkään solenoidien outoja arvoja vaan nuo asteet, eli kyllä jostain syystä jako heittelee kärrynpyörää.
Paljonko ajettu tuo auto, ja onko koskaan vielä vaihdettu VVT-pyöriä?
-
330tkm tuli vastikään täyteen. Kävin huoltokirjaa läpi ja sieltä löytyi tälläinen merkintä 170tkm kohdalta:
(https://i.ibb.co/mCzswcB/Volvo.jpg) (https://ibb.co/mCzswcB)
Kamrem 2 VP, Eli jakohihna ja voisko toi 2VP olla = 2 Variable Pulleys?
-
Niin tai kun ruotsia puhutaan niin vattenpump.
Nokkapyörä olis kamhjul.
Tuskin vvt pyöriä on vaihdettu 170 tkm kohdalla, nyt kun on 330 tkm niin alkaa oleen varmaan viimesillään.
-
Vähän arvuutteluahan tuo on kun ei ole tarkemmin viitsitty kirjoittaa. Miksi laittaa kakkonen vesipumpun eteen kun sellainen on kuitenkin vain yksi..? Hihna näyttäisi kulkevan ihan suorana että vaikka väljää noissa vvt pyörissä olisikin niin tuskin vielä ihan loppuunajetut. Vaihtohan niillä todennäköisesti tulee kuitenkin ennemin kuin myöhemmin vastaan (mieluiten myöhemmin).
Katselin kanssa testiksi että ajaessa kierrokset tasaisesti 2500rpm niin nuo arvo tippuvat niin että pakopuolella 3astetta ja imupuolella 0astetta.
Oma ajatus kulkee siten että pakopuolen säädössä (20astetta) jotain häikkää jota imupuoli yrittää korjata (7astetta). Pakopuolen solenoidi irti niin imupuoli pudottaa itsensä nollaan. Vai vetääkö tuo vvt:n kokonaan pois käytöstä jos poistaa toisesta solenoidista piuhan?
Voiko täysin/osittain jumissa oleva solenoidi aiheuttaa tälläistä käytöstä vai onko vain hyväksyttävä asia ja alkaa valmistelemaan isompaa remppaa jossa vaihtaa nuo vvt pyörät?
-
Kyllä noita vvt pyöriä on vaihdettu / mennyt alta 200 tkm ajetuistakin, niistä vaan paljon huudella kun vielä takuisiin mennyt. Teataa nyt se solenoidin toiminta niin näet toimiiko se vaiko ei.
-
Tuohon vvt pyörän kestoon vaikuttaa osaltaan niinkin ihmeellinen asia kuin öljynlaatu ja vaihtotiheys.
Tietysti kunnon suodatin myös joka kerta kun olen kuullut että monet "säästää" siinäkin ja vaihtaa vain joka toinen kerta.
Kas kun öljyhän sinne vvt pyörään menee ja hoitaa sen säätöhommelin.
Itsellä on autoissa kestänyt oireitta vvt:t älyttömiä lukemia mutta olenkin niin höperö että vaihdan öljyt ja suodattimen 6-8tkm välein. Kaikilla ei ehkä ole mahdollisuutta eikä halua siihen mutta itse olen huomannut että se on halpa koneremontti. :uglystupid2:
T5 tällä hetkellä n.515tkm mittarissa and still going strong...
-
Miksi laittaa kakkonen vesipumpun eteen kun sellainen on kuitenkin vain yksi..?
Ehkä se ”kakkonen” on ”&” ELK
-
Öljyn vaihtokin tuohon vaikuttaa mutta eipä ne pyörätkään tasa laatuisia ole, tuurin kauppaa välillä.
-
Vuosi vasta itsellä tällä Volvolla takana ja tänä kesänä eka öljynvaihto itsetehtynä. OEM suodatin ja castrol 5w-30. Huoltokirjasta löytyy että öljyjen vaihtoväli ollut 12-16tkm luokkaa. Pitää tuo solenoidi varmuudeksi katsoa vielä että liikkuu kunnolla.
Tänään vielä tarkemmalla katsomisella niin kyllähän tuolla pakopuolella öljyä on päässyt vuotamaan (Salama ei nyt ihan sattunut kuvaan hyvin, mutta on tuossa solenoidin juuressa sekä tuolla vvt pyörän alla, elikkä sieltä todennäköisesti myös vuotanutkin.. :'( )
(https://i.ibb.co/ZTMtkBq/IMG20240823203825.jpg) (https://ibb.co/ZTMtkBq)
-
Kantsii sit alkaa romujen vaihtohommaa suunnittelemaan ja osia hommaamaan.
Jostain vaikka virosta hommaa niin vesipumpun kanssa kaikkineen noin 400+€ vvt:n kanssa.
Tai sit auto myyntiin mutta kannattaneeko jos on hyvä yksilö eikä ole kuitenkaan vielä hirveesti rullattu.
Volvolta pelkkä yks vvt on 400€. :D
-
Nyt kannattaa kokeilla vvt välykset ennen kalliiden osien hankintaa. Vaatii noin 3mm väljää että pyörä nousee stefan ohi ja kaikki öljyt on jakopäässä.
Voihan tuo vuoto tulla kuluneesta/kovettuneesta stefastakin tai urautuneesta vastinpinnasta.
-
Monasti se kokeilu vaatii remmin poisoton. Vaikka kuinka omastakin revin rattaasta eestaas niin tuntu timmiltä mutta kun remmi oli pois niin olihan siellä välystä jo melkosesti mutta paikat vielä kuivat.
Saahan sitä toki kokeilla.
Jos se vastinpinta on uralla niin eipä siihen kannata uutta stefaa laittaa vaan yhtälailla pyörä uusix.
-
Kyllä tää on tullut jäädäkseen. Oli se rakkautta ensi polkasulla etenkin kun vertasi edelliseen vapari V70 S*. Plussana myös manuaali jonka tökkivistä vaihdoista voi syyttää vain itseään, toisinkuin edellisessä automaatti joka alkoi sitä harrastamaan.
Tuota itsekkin epäilen että hihna varmaan vetää senverta tiukkaan että sais aika väljä jo olla jos mitään haluaa tuntea. Toki öljy voi vuotaa monestakin paikasta, mutta jos miettii että vvt ajoitukset ei ole sinnepäinkään ja tuossa pyörän kohdilta sitä on ulos puskenut niin järki kovasti vetäisi sen puoleen että pyörä alkaisi kuitenkin olla vaihtokunnossa.
Tuota Viroa aloin itsekkin suosimaan kun hintoja katselin ;D. Etenkin jos/kun tuota alkaa tekemään niin vaihtaa suosiolla sitten molemmat pyörät ettei tarvitse jäähä oottamaan milloin toinenkin antaa periksi.
-
No meillä vuosi pakopuolen vvt öljyä ja kun purki pyörät niin imupuolenkin vastinpinta stefalle oli niin kulunut että ei kannattanut vain pako vvt uusia vaan suosiolla molemmat. Tämä oli S40 T5 koneessa.
Meikäläisen oma käyttis -01 T5 on halvempi tehä kun vvt on vaan pakonokalla. *taavih->
Alkeellinen kone, vain n. 250 hepoa paperilla vakiona. Nyt ehkä muutama enempi kun on joku mikälie BSR ohjelma.
Tuo automaatti vaan verottaa ohjelmassa kun 1 ja 2 vaihteella on vääntöä rajoitettu, ei siis ahda niillä vaihteilla täysiä. :'( Kai se loota nekin kestäis kun ei mitään pommilähtöjä ota. Laatikossa näkyy olevan vääntösuojaraja 511Nm muistaakseni ja nyt ei väännä kuin jonkun 350Nm apaut.
-
Etenkin jos/kun tuota alkaa tekemään niin vaihtaa suosiolla sitten molemmat pyörät ettei tarvitse jäähä oottamaan milloin toinenkin antaa periksi.
Multa löytyy Jyväskylästä nokkien lukitusrauta ja muitakin kamppeita vaihtoon jos meinaat itse vaihtaa. Voin ottaa vanhat väljät vvt:t pois kuljeksimasta. :)
-
Noniin asia etenee. Tänään laitoin palkkapäivän kunniaks elämän risaseks ja tilasin Trodolta uudet osat tuohon vvt remppaan. Omilta porukoilta sattuu myös löytymään työkalut tuohon kun joutuivat saman homman tekemään. Muuten kyllä tarttuisin tuohon tarjoukseesi!
Jatketaan taas päivittelyä kun osat saapuu perille sekä itselle löytyy se päivä(t) kun tuon pääsee tekemään
-
Ite vaihdoin imupuolen vvt:n tänään, pakopuoli vaihtui kaksi vuotta sitten. Onhan tossa sen verran hommaa, että kannattaa melkeen molemmat laittaa samalla kertaa, kun noita hubeja saa alle 200e/kpl, niin ei mikään älytön investointi ja molemmat kyllä kuluvat, vaikkakin pakopuoli vähän enemmän. Tohon jos saa vielä jakohihnan vaihdon ympättyä mukaan, niin kaikki on kotiinpäin.
Alle 500 eurolla vaihtaa molemmat vvt-pyörät ja jakohihnan sisältäen vesipumpun ja rullat. Taitaa vielä apulaitehihnakin mennä tohon 500e. Työhön varaa yhden päivän, niin saa ihan hyvän tuntipalkan - toki tämän voi nähdä harrastuksena. Erikoistyökaluja tarvitsee tuon nokkien lukitusvälineen, muuten menee peruskaluilla, 55 torx saa olla laadukas, jotta kestää vääntöä.
Molemmat vvt:t, täydellinen jakohihnasarja ja apulaitehihna tekee pajalla nelinumeroisen loppulaskun. Jos Biliasta kysyy, niin varmaan pari tonnia.
-
Noniin homma etenee ja tänään aloitettu projekti. VVT pyörät purettu näkyviin ja näkymä melko karsea. Pakopuoli vuotanut öljyä hyvän määrän:
(https://i.ibb.co/jVXvgRB/IMG20240920222426.jpg) (https://ibb.co/jVXvgRB)
Kuva vähän epäselvä mutta öljynkimmellystä näkyy täysin alas asti.
Imupuolen VVT-pyörässä väljää muutama milli. Pakopuoli taas erikoisempi tapaus. Kun käänti niin oli melko jäykkä, ikäänkuin jumissa ja rahisi käänteessä. Tätä aikansa kun käänteli niin rahinan ja vastuksen määrä väheni ja väljyyttä tuli enemmän. Ilmeisen vaihtokunnossa siis. Jatketaan tästä taas huomenna.
-
Noniin remppa siltäosin tehty että auto läjässä ja koeajettu. Käy ja kulkee kiltisti mutta tehoissa silti tuntuu pieni puute. Sieltä sitten myös vikakoodi ECM-670C - Camshaft position intake, high. Onko kokemuksia että onko ajoitus päässyt pyörähtämään pieleen asentaessa tai onko imupuolen solenoidi vielä jumissa?
-
Noniin remppa siltäosin tehty että auto läjässä ja koeajettu. Käy ja kulkee kiltisti mutta tehoissa silti tuntuu pieni puute. Sieltä sitten myös vikakoodi ECM-670C - Camshaft position intake, high. Onko kokemuksia että onko ajoitus päässyt pyörähtämään pieleen asentaessa tai onko imupuolen solenoidi vielä jumissa?
Voi olla jako hieman pielessä. Jos uskallat (itse uskaltaisin), niin voit kokeilla seuraavaa. Virhekoodin mukaan imupuolen nokka-akseli on edellä kampiakselia. Imupuolen nokkapyörässä on ne kolme pulttia, jotka löysäämällä voi "hienosäätää" ajoitusta. Käytännössä siis löysäät ne pultit ja käännät käsin tai avaimen avustuksella siitä vvt-keskiöstä vastapäivään esim. noin yhden hampaan verran, jos vaan hahlossa on tilaa. Sitten vaan pultit kireälle ja kokeilu. Ei siis tarvitse ottaa hihnaa irti tms.
Virallisesti toki pitäisi tutkia ajoitus kunnolla, mutta itse uskaltaisin tuota kokeilla.
-
Pyörititkö lopuksi koneen ympäri ja menikö lukitusrauta sen jälkeen takaisin uriin?
Tuo varmistaa mekaanisen asennuksen onnistumisen.
-
Pyörititkö lopuksi koneen ympäri ja menikö lukitusrauta sen jälkeen takaisin uriin?
Tuo varmistaa mekaanisen asennuksen onnistumisen.
Tuohon voi silti tehdä tuon reneen ehdottaman pyörän säädön ja todennäköisesti myös auttaa, ainakin mitä noita on itsellä käynyt tutkittavana niin tuo säätö on tehty ja pelanneet sen myötä ja ilman herjoja.
-
Laitetaan testaukseen tuo hienosäätö. Molempiin pyöriin jäi kuitenkin sen verta varaa säätää.
Konetta monta kierrosta pyöräytettiin ympäri ja katsottiin että merkit täsmäsi. Lukitusrautaa ei kokeiltu takaisin mutta silmämääräisesti katsoen olivat molemmat vaaterissa.
Kuitenkin parempaan suuntaan mennään, kun misfiret loppuivat
-
Noniin,
Kävin tuota imu vvt'tä kääntämässä ohjeiden mukaisesti. Koeajolla ei enää antanut vikakoodia, mutta silti tuntuu että jotain ihmeellistä vielä on.
Tyhjäkäynnillä pakopuoli (Camshaft Shifting angle. Exhaust [°]) oli ennen kääntöä hyvin lähellä nollaa. Tuon imu vvt käännön jälkeen pakopuolen arvo hyppäsi 19-20asteeseen ja imupuoli tasaantui 7asteen tiennoille. Normi tasaisella ajolla imu tippuu lähelle nollaa ja kenkää antaessa nousee +30asteeseen. Pakopuoli tasaisella 0-10astetta ja nousee kaasuttaessa.
Oma käsitys on että imu/pako säädöt pitäisi tyhjäkäynnillä olla nollassa ja nousee kaasua painaessa, vaikka mitään varmaa tietoa en ainakaan itse löytänyt. Onko jollain kokemuksia/tietoa tästä?
Eli kannattaisiko vielä tehdä homma siten uusiksi että nokat lukkoon ja ajoitukset uudestaan kohdilleen?
-
Testerillä näkee eron pyydettyyn eli shifting angle deviation tai sitten seuraa pyydettyä ja toteutunutta kulmaa samaan aikaan.
-
Vajaa 280tkm täällä niin 2.3 T5 vvt-pyörä alkoi työntää öljyä jakopäähän ja väljää oli kunnolla.Ei vikavaloa sytytellyt mutta meno jo puutunutta ja tikussa öljynpinta oli vähän laskenut.
Hommana (kaveri tekee) on vvt- pyörä ja nokan stefan uusinta, täysi jakopääsarja vesipumpulla ja käyttöhihnasarja.
Aeromotorsilta kaikki Inan osina (osa jo aikaisemmin otettuna) yht noin 350€.
Jäähärinesteet uusitaan samalla huuhdellen kun väri haalean vaaleaa. Apulaitteet ja pyörät oli timmit eikä ne äännä eikä löytynyt välystä.
Hakee viikolla tonkan öljyä ja suodatin niin saa vaihdon jälkeen tikkiin talvea varten kaikinpuolin.
Tiiviste suodattimella ja solenoidikin on jos niistä vikaa alkaa herjaa myöhemmin.
-
Imunokan stefa kans samalla vaivalla. O0
Takapään peitekansi nokkaan?
-
Peitekansi on yhdessä paketissa mukana jo hommattuna.
Imustefa tiivis niin ei nyt tehty.
En tiedä kauanko emäntä tuota autoa haluaa pitää, kolme autoa on nyt pihassa ja sx4 tykästyi kaupunkipyörittelyssä eikä aeroa kuulemma saa myydä kun sitä vähän mietin. Tullut T5 hänellä pari vuotta reilusti vajaa 5tkm vuoteen ja lähinnä lyhyttä pätkäajoa sekin ollut.
Kuskin oven kahva käytetty on tulossa tiistaina kun repesi yläosan pultin ympäriltä muoveista kokonaan Irti.
-
Moikka,
Nyt voisi olla taas hyville neuvoille tarvetta. Elikkä kääntelin tuota vvt pyörää jo joku aika sitten. Vvt asteet ovat yhden asteen tarkkuudella pyydetystä. Vaikuttaako vielä millä tavalla että säätö on tehty tuosta vvt pyörästä kääntämällä, eikä varsinaisesti tehty alusta asti?
Nimittäin vielä tulee erittäin satunnaisia misfire ilmoituksia. Tämän lisäksi myös merkkejä siitä että kone käy hieman rikkaalla.
Tyhjäkäynnillä:
Oxygen front sensor. Bank 1: 1.92
Lambda adaptionbank 1 idle: -1.36%
Long term fuel trim: -4.7%
Epävarma:
Short term fuel trim: ylensä miinuksen puolella, mutta seilaa väliä -7 - +7% väliä. Kaasuttaessa menee nollaan, mutta tämä on ilmeisen normaalia.
Evap-flow [kg/h]: tyhjäkäynnillä muutaman hetken 6-7. Joidenkin lähteiden mukaan on tyhjäkäynnillä iso määrä. Purge valve dutycycle näinä hetkinä sellainen 25%.
Varsinaista bensapainemittaria ei ole mutta lukijalla katsottu. Kun laittaa sytytysvirrat päälle niin bensapaine pyynti on 69psi ja paineet kasvaa 79psi. Tästä lukijalla minuutin katsoneena niin paine tippuu 3-4psi sinä aikana.
Käynnistäessä saattaa joskus vaatia muutaman extra pyöräytyksen jos ei anna bensapumpun käydä ensin päällä. Satunnaisesti myös käynnistäessä kierrokset kyykkää todella nopeasti 1000rpm ja sitten nousee siitä vasta tuonne noin 1500rpm kuten normaalisti. Tyhjäkäynti tuntuu myös pikkusen ravistavalta (moottorin tuet enää parhaimmassa iskussa joten voi johtua siitäkin), sekä ihan pientä kierrosten heittoa saattaa aluksi olla. Kone kun lämpenee niin ongelmia ei enää ole muitakun että auto tuntuu hieman laiskalta etenkin ennenkuin turbo tulee kehiin. Maf näyttää tyhjäkäynnillä 3.5-4 g/s.
Bensasuodatin, bensapaineanturi, bensapumppu ja sytytystulpat vaihdettu myös vastikään.
Ajatuksena on että onko mahdollista että bensapumpun ollessa hajalla myös bensasuuttimet kärsineet tästä ja nyt mahdollisesti vuotavat ja siksi auto käy rikkaalla. Tai sitten tuossa evap järjestelmässä on vikaa ja antaa sieltä liikaa bensahöyryjä jotka aiheuttaa sen että käy rikkaalla. Vai pitääkö vvt pyörä kuitenkin vielä laittaa uudestaan lukkojen kanssa kohdilleen.
Pahoittelut tästä hieman sekavasta koosteesta mutta voisi auttaa omaa tekemistä jos foorumilaisilta löytyy kokemusta tai vertailuarvoja.
-
Ongelmia tulikin täällä tuon 2.3 T5 kanssa. Käy tyhjäkäyntiä niin raskaasti niin että kaikki valotkin vilkkuu ja tehoton normiajossakin.
Ei kuitenkaqn mitään vikavaloja anna.
Jako ja pyörä (ina tarvike) katsottu parikin kertaa ja on varmasti oikeasti laitettu paikoilleen. Pyörä on täysin veltto eli ei mitään vastusta kun kääntelee. Laatikosta tarkistettu että exhaust puolelle pyörä on.
Vvt solenoidi kokeiltu toisella ja siinä tämä uusi liitin niin tehty adapteri jolla saatu oman johtosarjan liittimen väliin. 5min kävi uudella tosi hyvin sitten sama tilanne. Onko väliä mitenpäin noi johdot ja jos on niin miten saa katsottua ne laitettua oikein?
Pa puoli on ok ja suodatinkin vaihdettu. Puolat, imm jne toimivat lukijan mukaan priimasti kuten kaasuläppäkotelokin.
Ohjaustehostin käynnistyksessä hiukan suhisee mutta kun toi kävi ok niin sekään ei huojuttanut kierroksia.
Pyörä maanantaikappalenvai mikä hemmetti iski. Tää kun ei mitään edes herjaa autossa tai lukijassakaan.
-
Ongelmia tulikin täällä tuon 2.3 T5 kanssa. Käy tyhjäkäyntiä niin raskaasti niin että kaikki valotkin vilkkuu ja tehoton normiajossakin.
Ei kuitenkaqn mitään vikavaloja anna.
Jako ja pyörä (ina tarvike) katsottu parikin kertaa ja on varmasti oikeasti laitettu paikoilleen. Pyörä on täysin veltto eli ei mitään vastusta kun kääntelee. Laatikosta tarkistettu että exhaust puolelle pyörä on.
Vvt solenoidi kokeiltu toisella ja siinä tämä uusi liitin niin tehty adapteri jolla saatu oman johtosarjan liittimen väliin. 5min kävi uudella tosi hyvin sitten sama tilanne. Onko väliä mitenpäin noi johdot ja jos on niin miten saa katsottua ne laitettua oikein?
Käänsit tyhjät pois myötäpäivään ennen pultin lopullista kiristystä ja nokka oli silloin lukittuna? Jäikö nokan takapään ura venttiilikopan sauman suuntaisesti(eli koneen asentoon nähden vaakaan) kun konetta pyöritti jakopään kasauksen jälkeen ja kampiakselin takaisin merkkiin?
Solenoidin johtojen kytkennällä ei ole väliä.
-
Eipä siinä pyörässä oikeen vastusta oo kun on tyhjä öljystä.
-
En itse tehnyt. Kaveri joka tuon teki on ammattilainen ja tehnyt sekä korjaillut muutamia muiden jakovirhe asennuksiakin sekä vvt pyöriä laittanut kymmenittäin .
Perjantai iltana vielä tsekattu kun olin paikalla ja solenoidikin uusi uusi kokeeksi viritelty.
Kaikki mainitsemasi oli noin kohdallaan ennen ja lukityskalun ( Volvolta lainattu) jälkeenkin useaan kertaan pyöritettynä kun remppa tehty ja nuo on tarkistettu lisäksi vielä jälkeenpäinkin pariin kertaan. Käännetty pyörästä myötäpäivään myös löysät pois joka kerta.
Sano vaan että pyörissä aina ollut aikaisemmin vastusta käännettäessä mutta ei mitään minkäänlaista vastusta ole ollut kertaakaan edes käytönkään jälkeen. Tuolla on ajettu noin 110km koko rempan ja 70/50/10km jako/pyörä tarkistusten jälkeen.
Pyörä siis ina ja sininen väriltään mikä ihmetytti asentajaa kun normaalisti pako olleet kirkkaita mutta imu mm keltaisia. Paketin tekstin ja numeron perusteella näytti kyllä pakopyörää.
Kiitos vastauksesta ettei kytkennällä ole väliä.
Pitääkö nämä muka täyttää ennen laittoa vai mitä tarkoitit kun sanot tyhjä öljystä? Ei noita muitakaan imu/pako kaverin mukaan ole kuin otettu paketista, laitettu kiinni ja kovaa ajoa.
Jos öljy ei mene pyörään niin jotain tukkoako tarkoitat?
-
Kun pakopuolelle on harmaa ja imupuolelle sininen VVT, niin niissä ei ole vastusta kääntäessä. Tähän mennessä sininen on ollut aina vain imupuolelle. Nokkapyörässä itsessään lukee Exhaust tai Intake. Imupuolen VVT on myös korkeampi profiililtaan.
-
Tässähän ei ole kuin vain pakopuolella koko pyörää niin imupuolella ei ole mihin voi verrata.
Vanha pyörä on tallessa muttei silmiinpistävää kokoeroa noissa minusta ollut.
Okei siis karkeesti värin perusteella olisi väärä oikean laatikossa.
Pakko kaivaa kuvetta ja etsiä uusi kun ei tuosta muuta erikoista löydy ja rempan jälkeen tämä alkoi. Volvolta kysellessä sain 2 eri kerralla 2 eri hintaa orkkispyörälle, mm vparts tarjoaa myös volvologolla 2 erihintaista jotka kävisivät tähän 2.3 T5.
-
Sillähän se selviää onko oikea jos nokkapyörässä lukee Exhaust ja osanumero vastaa vanhaa. Koska kyseessä on alunperinkin vain pako-VVT:llä oleva vanhempi versio, niin niissä taisi olla kaikissa eri osa kuin uudemmissa joissa on kaksi.
-
Kyllähän se käydessä täyttyy. Saattaa tehdä alussa vikakoodin väärästä asennosta niinkuin itellä teki mutta kun sen kuittas pois niin ei oo tullu uudestaan.
Enpä ole näissä sinistä nähnyt pakopuolella. Niissä joissa on myös imu vvt niin se on ollut sininen. :o
Tuollahan myydään noita säätimiä, exhaust side näkyy lukevan.
https://aeromotors.fi/kataloog/article/8728201/427-1040-30-schaeffler-ina
Katoin tuota v partsin hintaa inalle. Onpa melko suolanen, samoin orig jossa volvo teksti. Sama pyörä.
-
Kiitos Lankku, tuli niin selventävää neuvoa ja tietoa.
Jos tähän käy vain yksi vaikka kahta kaikki varaosaputkat sopivana tarjoaa niin mikäli tuo sininen on exhaust se on kuitenkin uudemman tupla vvt: n eli jokatapaukses väärä tähän.
Laatikkovika
Aerolta tuo nykyinen pakopuolen ina on tilattu. Laatikossa vaan sininen pyörä oli. Otettu aerolta jo 2v8kk sitten niin takuuta ei osalla ole.
Myydään imupuolelle myös Googlen perusteella keltaistakin (vparts) sinisen lisäksi
-
Joo no tuli mullekin jakoremmin kiristin, piti olla ina ja olihan se inan laatikossa mutta oli Dayco. :idiot2:
-
En pääse kun ma illemmal kattoo varaosanumeron vanhasta, jos näis 2.3 T5 -01 250hp oltava just vanhemman niin voin sillä numerolla varmistaa että on juuri oikea.
Ihmettelin kyllä kun volvolta tuon pelkän koneen mukaan kysellessä annettiin eri 350€ hinta ja rekkaril eri 585€ niin oletus että vanhempaan on varaosaliikkeiskin sitten aina vaihtoehdoista se kalliimpi.
-
Tuo minkä linkitin pitäis olla VIN 92552 alkaen. Mulla omassa on pienempi VIN, ei siis käy mulle. :P
Se voi tuo sun oletukses olla totta.
Mulla moottorin numerokin on niin pieni että siihen kuuluu jakopäähän se kiristin jossa ne pitokynnet kääntyy sinne lohkoon päin.
-
Vin loppu 081049
Moottorilapussa part 9463939 ja serial 2532586
Jakopää tuli ainakin oikea noiden perusteella tilattuna.
-
En viitsi arpoa mikä missäkin on tai saattaa olla oikea niin tilattu volvolta vvt-pyörä hintana 520€. Liitinsarjakin solenoidiin jo hommattu niin laitetaan tuon uuden kytkentä samalla kunnolla.
Vkl saattaa noi asentua niin laitan tänne miten Volvon käynnin kanssa kävi kun homma tehty ja riittävästi ajettu.
-
Yleensä oikeilla osilla auto toimii. O0
-
No niin tuli kuntoon orkkispyörällä :).
Käy ja kukkuu kuin ennen vanhaan.
Tässä on selvää vastusta kun pyörää kääntää mitä väärässä ei.
Tuossa väärässä lukee exhaust side mutta sen numero F-347050.2 ei satu tähän vanhemman numeroon .
-
Näin, kunnolliset osat ja kerralla kuntoon :)
-
Iskit ;) naulan kantaan
Volvolta osa kysyessä oli 585€, tilatessa 520€ ja maksaessa 495€. Ei sisällä kuin pelkän pyörän eli pultinsuoja tiivisteellä ja pultti ei tule tuon mukana.
-
Oliks tässä oikeessa pyörässä mitä numeroita? :o
-
Veikkaisin että oem numero tai sitten ei mitään.
-
Oli pyörässä numerot ja sama kuin siinä vanhassa vuotaneessa orkkis joka oli vielä verstaalla tallessa.. En laittanu niitä ylös, Volvon laatikko on omassa tallissa (sen väärän toin siinä) niin siinä on tarra joten osan numeroita voi olla siinäkin.
Ei kuitenkaan ollu verrattuna sama numero kuin siinä väärässä pyörässä.
-
Aattelin vaan että tilaanko omaani enää tuota jos/kun alkaa vuotaan, on kuitenkin sen verran maailmaa nähny vekotin.
No näkeehän sen siitä vanhasta tai sitten volvolla kyllä pystyvät tilaamaan.
Tulee kyllä auton hinta melkeen rempasta jos tekee, mittarissa joku 521000 km. Eikä tuollasta kukaan osta kun korkeintaan muutamalla satasella. :2funny:
Vaikka nyt mitään vikaa ei olekaan...
-
Uusi orkkis volvon laatikossa on part nro 1275363
Se väärä pyörässä ovat numerot Ina F-347050.2 ja 97 23010623 ja aeromotorsilta lähetettynä 427 1040 30/ Ina
Listojen mukaan varaosaputkissa tuota tarjotaan S60 1 (384) T5 250hp moottori B 5234 T3 mutta ei toimi eikä oikea.
-
Vuosimallista 2002 ja siitä eteenpäin tulee uudempi versio ja vuosimalliin 2001 asti vanhempi. Varmasti löytyy tarkemmat VIN- tai moottorikoodit, mutta tällaisen infon sain aikoinani, kun asiaa kysyin.
-
Niinhän se tulee. -02 heitettiin jo magneti marellin läppäkin romuihin. P>