Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: laatikkovika - 22.08.2024, 23:10:43
-
V60 D4 2016
Vikakoodina että mekaaninen vika, aktuaattori ei saavuta määrättyä asentoa.
Jurraa mutta ei me kii eikä auki, auto seisoo sit siinä.
Mikä noissa hajoo tai jumii?
(https://i.ibb.co/z4qX0Gh/IMG-20240822-222750.jpg) (https://ibb.co/z4qX0Gh)
-
Vissiin pitäis koittaa patterilla ajaa moottori suoraan navoista ja jos ei mee niin mosa irti ja käsipelillä mäntä sisään?
-
Joissain on moottorin akselin ja satulan välinen boori ruostunut liki sileäksi.
-
Kaverin autoon vastikään meni satula uusiksi aika vastaavilla oireilla. Varsinkin jos yhtään enempi on kilsoja niin mitä noiden kanssa leikkimään kun eivät tuon kalliimpia ole.
-
Jaa että pooritkin menee... No, pitää kattoo miten käy :idiot2:
Ei nyt oo satulaa kaapissa ja pitää auto saada liikkeelle nyt enshätään. :P
-
Eipä patterilla sen kummemmin liikkunut. Keksintö auki eli moottori pois niin sai torxilla pyöriin männän löysälle.
Se moottorin akseli menee vaan muutaman millin sinne mäntään vaikka sille siellä olis paljon syvemmällekin pooria.
Eihän siinä, moottori kokonaan pois meni niin paskaks niin pääsee ajeleen. Menee kaikki uusiks taakse, palatkin ihan loppu.
Molemmat puolet tietysti samalla. >:(
-
Uutta vastaavassa kunnossa, pientä puhaltelua vaan. :2funny:
(https://i.ibb.co/26KGjpk/IMG-20240823-115848.jpg) (https://ibb.co/26KGjpk)
-
Tuossa kuvassa se näkyy minkä vuoksi nuo porsii, kuori näyttäis olevan halki.
-
Kuori halki ja o-rengas melkeen poikki.
Kiinnitysruuvien reiät halki, joku vetäny momenttiin. :knuppel2:
Oli helppo irrottaa kun vähän repi muovia lisää. Romuihinhan nuo menee.
(https://i.ibb.co/wYTmYWT/IMG-20240823-115910.jpg) (https://ibb.co/wYTmYWT)
-
Ei se momenteista ole kiinni, nuo vaan aikaa myöten tahtoo halkeilla, tietty jos ne itse kirinyt liian tiukkaan on sitten eri juttu.
-
Joku edellinen omistaja siellä oli jo käynyt, sen verran jälkiä näky.
-
Mahtaisiko jumittumisen ennaltaehkäisyksi auttaa jos ajelee testerin avulla noita moottoreita huoltoasentoon sillontällön vaikkapa renkaiden kausivaihdon yhteydessä? Samalla voisi väännellä männän sisään herkistelläkseen sen liikkeitä.
-
Tässä tapauksessa ei ainakaan apuja kun on vesi ja lika päässyt tuonne pooriin niin se on moro.
-
Mahtaisiko jumittumisen ennaltaehkäisyksi auttaa jos ajelee testerin avulla noita moottoreita huoltoasentoon sillontällön vaikkapa renkaiden kausivaihdon yhteydessä? Samalla voisi väännellä männän sisään herkistelläkseen sen liikkeitä.
Höpö hommia
-
Höpö hommia
Ainakin V60 tekee tuota itse automaattisesti, pysäköitäessä pyörittelee satunnaisesti käsijarrumoottoreita vaikket nappiin koskisi. Nämä sähköiset pysäköintijarrut kannattaa ennakoiden laittaa tai pyytää huollon tarkistamaan onko moottorin kuoret halki. Oman auton käsijarru hajosi katsastuksessa dynamometriin ja auto jäi siihen jarru jumissa.
-
Ainakin V60 tekee tuota itse automaattisesti, pysäköitäessä pyörittelee satunnaisesti käsijarrumoottoreita vaikket nappiin koskisi. Nämä sähköiset pysäköintijarrut kannattaa ennakoiden laittaa tai pyytää huollon tarkistamaan onko moottorin kuoret halki. Oman auton käsijarru hajosi katsastuksessa dynamometriin ja auto jäi siihen jarru jumissa.
Omassa en ole huomannut kertakaan, että auto ajaisi käsijarrumoottoreita omatoimisesti. Vaikka auto näin tekisikin, niin eipä siitä juuri mitään hyötyä ole kun jarrumäntä ei liiku sisäänpäin.
Omassa V60 jarruremontissa takapäästä löytyi hyvin liikkuvat moottorit ja satulan kara. Jarrumännät taas ei liikuneet mihinkään. Ruosteenirrotusaine Jakaria männän suojakumin alle ja vasta sitten lähti männät liikkumaan isoilla siirtoleukapihdeillä.
-
Ei voi kun sanoa että on kyllä vatun hieno keksintö koko saatinan systeemi.
Kyllä kahva on kahva. Jos ei sitä jaksa vetää niin ei pitäis autollakaan ajaa.
Vaikka on automaattiloota niin kyllä kahvallisessa autossakin käppäriä käytän aina niin pysyy kunnossa.
Eikä halkee mitkään kuoret. >:(
Uudemmissahan tuo sähköinen menee automaattisesti päälle ja kohtahan noi autot ajaakin itsenäisesti että yritetään viedä viimenenkin hauskuus ajamisesta pois.
Voi v....saa...per....hel.....
-
On kyllä ihan sysipaska systeemi. Edellisessäkin käyttiksessä oli ikää vasta 11 vuotta ja kilometrejä 270 tuhatta ja risat ja sähköiseen seisontajarruun liittyviin osiin ei tarvinnut tehdä mitään remonttia kertaakaan. ::)
Eikä muuten tartte miettiä leimalla että onkohan siellä pitoja niinkuin noiden rumpuvirityksien kanssa.
Ja se seisontajarrun automatiikka on kyllä ihan itse valittavissa haluaako sitä pitää päällä vai ei. ;)
-
Suhinakässärin kestoon ilman vikoja vaikuttaa hyvin moni asia. Vasta vaihdoin jämähtäneen sähkökässärisatulan uuteen kun rattaat sutivat moottoripaketin sisällä. Oli myös jarrunestettä vuotanut tuonne spoorin sekaan. Satula oli kuin syövytetty hapolla. Ite auto oli sitten taas oikein hyväkuntoinen maalipinnoilta ja muualtakin.
Volvoissa ainakin oikeilla automaateilla voi valita meneekö se kässäri päälle automaattisesti tai ei. Tietyillä merkeillä tietyillä vaihteistoilla se menee päälle aina ja piste.
Rumpujarruviritykset ovat sontaa vain sentakia kun niiden kanssa on laskutikkuosasto aivan liian jyrkästi valvomassa. Eli jo paperilla surkeita keksintöjä. Rumpujen sijaan on ollut vuosikymmenen verran käytössä satulakässäreitä mitkä ovat jo 5 vaille samoja kuin sähkökässärit. Eli vaijerilinkun tilalle tuli vaan tämä sähkömoottoriloota. Se mikä sähkökässäriin on ajanut, on ne omistajat sekä autotoimittajat. Nykyaikainen kuljettaja ei vähät välitä siitä että joku kahva pitäisi vetää ylös ja se on hitsi vielä jäykkäkin eli joutuu käyttää voimaa. Sensijaan että vaan koskettaisi. Tai tekisi sen automaattisesti.
Tällä myös saadaan se kuljettaja pois siitä välistä aiheuttamassa tilastollisia ongelmia. Eli ei voida vetää vauhissa kahvasta mikä on ilmeisesti = ojaan katolleen. Näistähän kaikista nämä tälläiset varusteet tulee.
-
Hetihän se kaikki mikä ei toimi tai rikkoutuu on pas..kaa :)
-
Hetihän se kaikki mikä ei toimi tai rikkoutuu on pas..kaa :)
Niinpä... ja vahva veikkaus, että ainakin osa ongelmista on taitamattomuutta aiheutettu. Ruuvataan moottorit irti jarrupalojen vaihtoa varten, vaikka sitä varten on edullisiakin testereitä. Voi sitten miettiä, mikä tuli lopulta halvaksi, kun hakee parit satulat kaupasta.
Muutenkin joku vikakoodin lukija on käytännössä oltava, jos 2000 luvun autoja meinaa itse rassata.
-
Niinpä... ja vahva veikkaus, että ainakin osa ongelmista on taitamattomuutta aiheutettu. Ruuvataan moottorit irti jarrupalojen vaihtoa varten, vaikka sitä varten on edullisiakin testereitä. Voi sitten miettiä, mikä tuli lopulta halvaksi, kun hakee parit satulat kaupasta.
Muutenkin joku vikakoodin lukija on käytännössä oltava, jos 2000 luvun autoja meinaa itse rassata.
Ei osunut omalle kohdalle tarpeeksi selviä ohjeita ja vaikka oli Vida käytössä, niin ihmettelin että miksi mäntä ei mene sisälle. No kun ei sen kuulukkaan mennä ilman ulkopuolelta tulevaa voimaa. ::) Nyt tiedän sen. Ja koitan myös näitä oppimiani asioita toistaa vaikka se välillä turhalta tuntuukin.
-
Ajakaa tovi ranskalaisella ja pelätkää sen sähköisen käsijarrun toimintaa ja kustannuksia, niin tämä Volvon ratkaisu tuntuu ihan fiksulta.
Esim. Sitikka C5 X7, samat romut ilmeisesti monessa muussakin PSA:n vehkeessä. Normaalit jarruromut takana, mitä taka-akselin vieressä oleva, muovirattailla varustettu sähkömoottori käyttää vaijereiden avulla. Tarvikeliikkeestä moottori ja vaijerit about 1300 euroa, itse laitatin pelkät uudet vaijerit ennen kuin ne katkeaa. Nekin n. 250 euroa pari ja vaihtotyöt päälle. Tärkeintä on aina renkaanvaihdossa tarkistaa vaijereiden ohjurit, että ovat ehjät. Alle kympin osan rikkoontuminen johtaa siihen, että vaijeri hieroo itsensä säie kerrallaan poikki ja kun viimeinen napsahtaa käppäri kytkettäessä, moottoriyksikkö kelaa yleensä sisuskalunsa korjauskelvottomaksi. Sitten laitetaan kättä taskuun vähän syvemmälle, ellei kiinnosta harrastaa vähän enemmän.
-
Hetihän se kaikki mikä ei toimi tai rikkoutuu on pas..kaa :)
No eikö näin ole?
Jos rikkoutuu tai ei toimi niin mun mielestäni ei se priimaakaan ole.
Mutta eihän tuossa auta kuin uutta osaa laittaa, tilaus vetämässä jo. Ei oikeen suomen hinnoilla kehtaa ostaa. :facepalm:
-
No kauanko se sulla in nyt toiminut ennen kuin hajosi? Jos tuon joku taidetakoja aikoinaan murjonut niin ei kai se voikkaan pitkään toimia. Monessa satoja tuhansia ajetuissa ne toimii edelleen niin ei se nyt kovin susi systeemi ole, aikaisemmin hajonneet on monesti just näitä kuori vikaisia tai jarrut vaan sitten muuten huoltamatta ja joka paikka muutenkin sen myötä jumissa. Joo kyllä nuo muualta kannattaa melkein ottaa jos ei kiirettä ole.
-
Tais se kolme kuukautta toimia. :)
Osu huonoon väliin tuon suhteen tuo hankinta.
Eipä ostaessa tullu mieleen ryömiä auton alle kattomaan onko käppärin moottoreissa murtumia.
Aika huolimatonta toimintaa täytyy myöntää. Semmonen mä oon.
-
Itse käytän sähkökäsijarrua siten että painan ensin jarrun pohjaan ja sitten vasta painan käsijarrupainiketta. Näin säätömoottorit pääsee helpommalla eikä vielä ole ongelmia ollut 370tkm aikana sähköjarruissa.
Ja ihan 9v patterilla ajanut männän sisään palojen /levyjen vaihdossa
-
Kai se toimiikin kunhan ei kuoret halkee, sehän tässä on se juttu. Tuskin uusissa on valmiiks murtunu.
Pitääkin kattoo kun satulat tulee. :o (heh)
-
Itse käytän sähkökäsijarrua siten että painan ensin jarrun pohjaan ja sitten vasta painan käsijarrupainiketta. Näin säätömoottorit pääsee helpommalla eikä vielä ole ongelmia ollut 370tkm aikana sähköjarruissa.
Selitätkö vielä, miten jarrun polkeminen vaikuttaa sähkömoottorin kuormitukseen?
Sähkömoottori ajaa joka tapauksessa ikään kuin seinää vasten niin pitkään kuin jaksaa (tietty virran kulutus) ja lopettaa vasta sitten. Jarrupolkimen painaminen vaikuttaa tuon seinän sijaintiin, mutta silti mennään seinää päin aina samalla voimalla. Käsijarru menee tosin kireämmälle, kun painelee poljinta samalla.
-
Vapauttaessa on pointti tuossa jarrun polkemisessa mutta ei kytkiessä. Ja mitä tuohon kestoon tulee, meilläkin vasta 530tkm ja on jo kerran antanut toisesta moottorista vikakoodin. Tosin automaattirasia niin eipä tuota tule käytettyä muualla kuin rinneparkeissa.
-
No nyt jo vaihdettu satulat, letkut, liukutapit ja palat. Siis kaikki mitä siellä on.
Hyvin alko ilmauksen jälkeen pelaamaan kun kuittas vian pois niin alko tutkatkin takana toimimaan.
On näköjään sidoksissa siihen käppäriin.
Saas nähä kauanko nuo halvat tarvikesatulat sit kestää. Kai ne melkeen vuoden ainakin hyvällä tuurilla. :))