Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: Hakkapeliitta21 - 25.08.2024, 09:14:46
-
V60 2021, T6 recharge 43tkm.
Nyt kun tuossa kelit kylmenivät niin huomasin, ettei plugarin hyttiin tule lämpöä jos ajaa pelkällä sähköllä.
Aloin epäilemään että voisi olla korkeajännitelämmittimessä vikaa.
Wetterillä koodien lukuun -> lämmitin tosiaan on havainnut itsessään sisäisen vian ja lukinnut itsensä pysyvästi.
Ainoa vaihtoehto saada kuntoon on vaihtaa uusi osa.
(https://i.ibb.co/ZB1bYxh/Screenshot-20240823-092055-Chrome.jpg) (https://ibb.co/ZB1bYxh)
Wetteri antoi hinnaksi 1400€ vaihdettuna.
Jenkeistä saa osan tulleineen vähän reilu 500€, alkuperäinen sekin. Joten jos ei mene Finntakuuseen niin taidan tilata jenkeistä osan.
Mistähän löytyisi vaihto-ohje ? Vähän kiinnostaa tuo korkeajännite-puoli että pitääkö akku erottaa jotenkin ennen osan vaihtoa?
-
Onko raatilaisilla tietoa, onko V60 T8 -20 mallissakin sähköinen lämmitin.
Ei tuosta omasta ainakaan tule lämmintä pelkällä sähköllä ajaessa, mutta Webastolla tulee ja tietysti bensalla ajaessa lämpiää normaalisti.
-
Onko raatilaisilla tietoa, onko V60 T8 -20 mallissakin sähköinen lämmitin.
Ei tuosta omasta ainakaan tule lämmintä pelkällä sähköllä ajaessa, mutta Webastolla tulee ja tietysti bensalla ajaessa lämpiää normaalisti.
Jos on webasto, niin silloin ei käsittääkseni sähköistä lämmitintä ole. Ainakin näin V90 T8 2020.
-
Jos on webasto, niin silloin ei käsittääkseni sähköistä lämmitintä ole. Ainakin näin V90 T8 2020.
Näin se menee, sähköinen lämmitin korvaa Webaston.
-
Löysin kiinalaiselta foorumilta selvityksen, jossa joku paikallinen oli tonkinut Volvon varaosavalmistajia.
Näyttäisi siltä, että tätä sähköistä 5kW lämmitintä tekee kaksi valmistajaa: BorgWarner kiinassa ja Webaston Saksassa.
Webaston osa maksaa noin 3x sen minkä BorgWarnerin tekele. Webaston on alkanut tekemään noita myöhemmin.
Osanumero on niissä eri mutta ovat ulkoisesti ja toiminnallisesti täysin samanlaisia.
Luulenpa vaan että Webaston laite voisi kestää paremmin.
Päädyinkin tilamaan osan käytettynä Ruotsista, hintaa 450€ posteineen.
Jenkeistä Volvon uusi osa olisi maksanut noin 600€ kaikkineen (BorgWarner) ja marmorilta 1200€ kumpi vaan.
Toivottavasti käytetty kestäisi edes pari vuotta. Näitä on porukalla hajoillut jo 6kk ikäisissä autoissa.
-
Juu meiltä hajosi sähkö Jaguarista vastaava Webaston osa 2300€. Tilasin Ebaysta 150€ ja sillä tuli kuntoon. Täysin sama osa on myös Mersussa, mutta niissä on komponenttisuojaus eli toisen auton osaa ei pysty käyttämään ja suojausta ei pysty purkamaan. Jaguarissa ei ollut komponenttisuojausta. Onko Volvossa, oletko ottanut selvää? Vähän pelkään, että on…
-
Jeps.
Eli ei ole tämäkään niin helppoa kuin voisi luulla.
Nykykorjaamot tuntuvat vierastavan enemmän tai vähemmän voimakkaasti asiakkaiden itse ostamien varaosien, varsinkin käytettyjen sellaisten, asentamista.
Ei löydykään ihan niin helposti pajaa joka suostuisi purkuosan asentamaan.
Vetoavat kaikenmaailman vastuukysymyksiin ja ties mihin Bosch-sopimuksiin, jotka kieltävät sitä ja tätä.
Työnä tämä lämmittimen vaihto ei kai ole kummoinen. Saa kai sisälokarin irroituksella vaihdettua eikä tarvi edes koodata.
Volvon testeriä tosin tarvitaan kuitenkin, jotta nestettä saadaan kierrätettyä ja ilmattua. Myös sähköisten venttilien ajo vaatii Volvon testeriä.
Tämä siis tiedoksi, jos tulee samanlaista vaivaa. Kannattaa ensin etsiä paja, joka vian voi korjata, jollei marmoritiskille halua mennä. Vaihto on noin 2-3h homma, kai.