Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Jesse98 - 26.08.2024, 22:19:24
-
Hei! Ekaa kertaa tänne kirjoittelen.
Löytynee tuollainen V50 2.0D 2008 mallin Volvonen pihasta.
Pari vuotta ollut nyt mysteerivika päällä ja viimein alkaa hermot mennä.
Auto käy välillä tosi oudosti , valoihin tultaessa esim kun pysähtyy niin alkaa auto ns. kuin hörppimään , samalla flekti alkaa huutamaan. Kaasua kun valoista lähdessä painaa tuntuu että auto ei tahdo liikkua kunnes nytkähtääkin liikkeelle ja kierrokset nousevt n.2-3k paikkeille.
Vika häviää silloin , toistuu silloin tällöin. Pahimillaan on kun joutuu äkäisesti jarruttaman valoihin/risteykseen. Hörppii niin kauan kunnes painaa kaasua ja nytkähdys tapahtuu. Muuten ajossa ei ongelmaa , ainostaan liikkellelähdössä satunnaisesti.
Egr ja dpf ohjelmoitu pois , ilma / diesel suodatin vaihdettu. Huollossakaan eivät löytäneet esim imuvuotoja letkuista , eikä vikakoodeja ole sitten missään.
Kaasu välillä myös vähän tahmea , ei tahdo kiihtyä kunnolla mutta silloin tällöin on reippaan oloinen..Kaasuläppä likainen? Vai mistä tätä lähtisi purkamaan taas..
-
sanoitko että hiukkassuodatin ohjelmoitu pois? vai poistettu koko pönttö? jos ohjelmoitu pois niin voi olla tukossa esim jollon poltto ei tapahdu, tai esim sähkönen kaasupoljin vika?
-
Tyhjätty pönttö siis samalla kun ohjelmoitu veks. Teki tätä myös ennen tyhjäystä. Teki myös tätä ennen kaikkia suodattimien ym vaihtoa.
-
Parilla korjaamolla käyty jo , ja kukaan ei mitään vikaa löydä. Kaikki toimii kuten kuuluu , pitääkö tässä alkaa epäilemään että tutkiiko ne edes huolella läpi kun kaikki aina ok.. ::)
Tekee myös tätä lähinnä lämmenneellä moottorilla , kylmänä ei mitään ongelmaa. Mietityttää että miksi esil flekti alkaa huutamaan niin että sen kuulee ohjaamoon asti , ja sammuu heti kun sitä kaasua pääsee painamaan.
-
Noissa vehkeissä voi olla cemmissä vaikka mitä ihmeellistä.
Kaasuläppä ja poljin potentiometri on kans hyviä ehdokkaita. Nii kuin jo sanottu.
-
Vähän saman tyylinen oli tässä katsottavana ja kyllä se vika löytyi vidan live datalla, tietenkään näkemättä ja tutkimatta laitetta paha arpoa mitään.
-
Aloitan nyt vaikka tuolla kaasuläpän putsauksella.
Pitääkö kaasuläppä jotenkin "ohjelmoida" uusiksi jos koko systeemin irroittaa?
-
Vähän saman tyylinen oli tässä katsottavana ja kyllä se vika löytyi vidan live datalla, tietenkään näkemättä ja tutkimatta laitetta paha arpoa mitään.
Mikäs tässä tapauksessa oli vikana sitten? Kaikki ehdotukset otetaan vastaan nykyään :D
-
Noniin , mahdolline vika löytyi. Kaveri tutki illasta , ja totesi että moottorin päällä dieseliä suuttimien kohdalla.
Vaihtoi sitten vähän uutta letkua vanhojen tilalle , enään ei hörpi ärsyttävästi ;D Olipa pienestä kiinni tämä vuosien päävaiva..Jännä että korjaamot ei tälläistä huomanneet.
-
Joo ne on jänniä monet korjaamot ;D