Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: nevi - 15.01.2012, 11:26:54

Otsikko: 240 B21ET hyytyminen (korjattu! syy: alipainevuoto)
Kirjoitti: nevi - 15.01.2012, 11:26:54
Ajelin matalilla kierroksilla kaupungin läpi ja yhtäkkiä auto sammui eikä suostunu lähtemään käyntiin... muutaman minuutin konehuoneen aukiolon jälkeen kokeilin uudestaan ja sehän lähti käyntiin mutta tyhjäkäynti katosi kokonaan. Ajelin sitten ilman tyhjäkäyntiä sen pari päivää pelkkiä töihin-kotiin-töihin reissuja ilman uusia ongelmia. Nyt sitten otin ja polkaisin kunnolla kaasua ku piti viedä vähän autoa kylki edellä ja se sammui taas. Tällä kertaa käyntiin ei sitten meinannutkaan lähteä millään. Puoli kaasua päälle, starttausta, löysää kaasun ja pitää starttia niin se alkaa käymään ~1000rpm ja sillon jos ei äkkiä paina kaasua nostaakseen väkisin kierrokset 2000-3000rpm korville niin se kuukahtaa takas nollakierroksille ja on täysin hengetön. Kun sen noin taas laittaa käyntiin niin se paukuttaa putkessa tavaraa kokoajan ja pakosarja pakopesineen oli kans melko punahohkaiset. Tulpat on kaikki vaihdettu noin vuosi sitten, jakajan kansi ja pyörijä noin puoli vuotta sitten, tulpanjohdot ja puolanjohto vuosi sitten.

Nyt ei oo oikeen muuta vielä keksitty tehdä asialle ku katsottu jakajan kannen alle ettei siellä näy kosteutta tai mitään vikaa ja eipä näkynyt.

Olisko kokemuksia/ideoita?

Kaveri suositteli kokeilla vaihtamaan sytytyksen ohjainyksikön
Bosch 0 227 100 018 näyttäis olevan numero ja 6 napainen liitin. Onko tietoa muiden boksien yhteensopivuuksista kyseisen tilalle?

Kiitos jo etukäteen.
Otsikko: Vs: 240 B21ET hyytyminen
Kirjoitti: s73 - 15.01.2012, 12:40:15
kun vika ilmenee ja starttaat heiluuko kiekkamittari? Oliko hall anturia, löytyy jakajan kannen alta, vika voi olla siinä.  jos on kannattaisi vaihtaa se ennen sitä sytkäyksikköä.
Otsikko: Vs: 240 B21ET hyytyminen
Kirjoitti: nevi - 15.01.2012, 16:16:08
Ei heilu mitenkään sen kummemmin kuin yleensäkkään starttauksessa eli ihan mittarin alapäässä pikku nykimistä. Hall anturista en tiedä kun en ole vielä niin paljoa asiaan perehtynyt mutta pitänee sitten kokeilla sekin mikäli siinä moinen on. Kyseessähän on siis K-jetillä oleva yksilö.
Otsikko: Vs: 240 B21ET hyytyminen
Kirjoitti: tommi m - 15.01.2012, 19:43:19
jos et kone niin ihduktiivinen jakaja,sakara levy. oliskohan puola menny huonoksi jos ei tyjäkäyntii käy.
Otsikko: Vs: 240 B21ET hyytyminen
Kirjoitti: Puavo - 15.01.2012, 19:53:07
Missä kunnossa on jakohihna? Kulunut tai löysällä oleva jakohihna olisi voinut hypätä niin että venttiilien ja sytytyksen ajoitus on mennyt pieleen. Siitä sitten seuraisi käynti- ja käynnistysongelmat.
Otsikko: Vs: 240 B21ET hyytyminen
Kirjoitti: nevi - 15.01.2012, 21:43:42
tommi m: Eli ilmeisesti jakajassa hall tuossa tapauksessa sitten?

puavo: Jakohihnasta ei tietoa mutta tuntuu vähän typerältä että ensin katoaa tyhjäkäynti mutta toimii normaalisti ja myöhemmin sitten loppuu muukin toiminta. Läynti on juuri samanoloinen niinku ois jako sekaisin mutta sehän vois ilmetä myös sen sytkäboksin menon myötä. Ainakin mielestäni nuo molemmat paljon todennäköisempiä syitä kuin puola tai hall? (pitänee ottaa lamppu käteen ja tarkastaa ajoitus)
Otsikko: Vs: 240 B21ET hyytyminen
Kirjoitti: Puavo - 15.01.2012, 21:50:35
Eli ilmeisesti jakajassa hall tuossa tapauksessa sitten?

Anturi on induktiivinen eikä hall-tyyppinen. Käyttäjän kannalta antureiden toimintaperiaatteiden ero ei ole merkittävä mutta jos osia vaihtaa niin olisi hyvä saada samanlaiset palikat.
Otsikko: Vs: 240 B21ET hyytyminen
Kirjoitti: nevi - 22.01.2012, 16:27:08
Korjattu!

Vika oli huohotinletkun irtoaminen turbon imuputkelta joten alipaineen puute aiheutti kaiken tökkimisen.

Kiitos kuitenkin avusta :)