Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Bergele - 02.09.2024, 08:41:37
-
Moikka, foorumia tutkailtu paljon ja aivan vastaavanlaisia juttuja ei tullut vastaan joten avaan uuden keskustelun.
Elikkä -> Auto pidemmän aikaa satunnaisesti herjaillut DTSC-luistonesto ei käytössä, tämä lienee se surullisen kuuluisa rattiakselin asentotunnistin.
Herjaa vikakoodia SAS 000E...
Ja sitten tänne mystiselle puolelle, vaihtelin hiljattain oikean etupyörän laakerin ja samaisen operaation jälkeen jäi vikailmoitus ABS-järjestelmästä ja jarruassistentista.
Herjaa vikakoodeja: BCM 0022 ja BCM 0109
BCM 0022 viittaa (etu oikea) abs-anturin mekaaniseen vikaan, se kuitenkin vaihdettu ja valo edelleen killittää kojelaudassa ja antaa vikakoodin lukijaan samaa ilmoitusta.
BCM 0109 ilmeisesti viittaa ABS-boksin ja ECU:n väliseen kommunikointi virheeseen, voiko nyt olla niin että tuo rattiakselin asentotunnistin aiheuttaa noita sivuhäiriöitä?
-
No voi Bergele! >:D
Onko kehä ehjä siellä etuoikealla ja anturi perillä paikallaan ettei jäänyt kökköö väliin, liitin ehjä.
Mitäs jos korjaat sen rattiakselihomman ja katot miten käy. Kuulostasko loogiselta?
-
No voi Bergele! >:D
Onko kehä ehjä siellä etuoikealla ja anturi perillä paikallaan ettei jäänyt kökköö väliin, liitin ehjä.
Mitäs jos korjaat sen rattiakselihomman ja katot miten käy. Kuulostasko loogiselta?
Kiitoksia vastauksesta. ::)
Kehä oli ainanki silmämääräisesti ehjä, ja kökköjä ei ole välissä kun katkes se abs-anturin pultti pohjaan (oli edellinen ilmeisesti vetänyt vähintäänkin riittävän hyvään momenttiin kiinni), no se porattiin ja jengat korjattiin ja ois ihan oikeella paikallaan, liittimestä en sen tarkemmin osaa sanoa, ehyen olonen "ei rotan syömä" oli kun vaihdoin anturin.
Mahtaako noissa rattiakselin asentotunnistimissa toimia nuo tarviketuotteet, hinta pyörii siellä 140e kantturoissa, alkuperäiset heiluu siellä 300e kintaalla. :idiot2:
-
Saattaa toimia tai sitten ei, kalliimmaksi se voi tulla kokeilulla. Kerran se kirpaisee alkuperäinen mutta kerralla sitten kuntoonkin.
-
Purkuosa?
-
Itse taistelin abs-anturin kanssa jokin aika sitten. Meillä on eri tilanteet mutta yhteistä saattaisi olla, ettei anturi istu aivan kolon pohjassa tai on vinossa. Minun ongelma oli, että kiinnitysruuvin reiän pohjaan oli kertynyt hiekkaa tms ja ruuvi kiristyi, muttei anturi ollut kunnolla kiinni. Kehän näkee hyvin kun anturi on irti, pyörittää napaa niin kehän pitäisi olla ehjä ja mennä tasaisesti reiän keskellä. Oliko anturi irti heti remontin alusta asti ? Ei nykässy johtoa missään vaiheessa että olisi voinut katketa tms. Abs herja katoaa vasta kun ajaa pienen matkan, ei heti kuittauksessa.
-
Ainakin vidalla kuitatessa herjat häviää samantien.
-
Ainakin vidalla kuitatessa herjat häviää samantien.
Mulla on BSR lukija ja S60 ’02. Kuittaus menee läpi, auto käyntiin, herja edelleen mittarin näytössä, häipyy kun ajaa 50m. Vida on kyllä, en kokeillut tähän.
-
Mulla kans joskus ollut noin. Vikaa on ollut ja korjattu. Vika pois niin on vaatinut sen tarkistuksen eli nopeus yli apaut 20kmh.
No, samapa se. :idiot2:
-
Itse taistelin abs-anturin kanssa jokin aika sitten. Meillä on eri tilanteet mutta yhteistä saattaisi olla, ettei anturi istu aivan kolon pohjassa tai on vinossa. Minun ongelma oli, että kiinnitysruuvin reiän pohjaan oli kertynyt hiekkaa tms ja ruuvi kiristyi, muttei anturi ollut kunnolla kiinni. Kehän näkee hyvin kun anturi on irti, pyörittää napaa niin kehän pitäisi olla ehjä ja mennä tasaisesti reiän keskellä. Oliko anturi irti heti remontin alusta asti ? Ei nykässy johtoa missään vaiheessa että olisi voinut katketa tms. Abs herja katoaa vasta kun ajaa pienen matkan, ei heti kuittauksessa.
Anturi oli alkuremontin ajan kiinni, sitten kun ei lähtenyt laakeri pulttien irroituksen jälkeen sovinnolla, niin irroitin sen ennen hakkaamisoperaatiota, siinä kyllä pari kertaa johto pinkeytyi. No tämän abs-anturin kuitenkin vaihdoin jo uuteen ja vikä säilyy edelleen, pitää varmaan käyttää vetarinpäätä sen verran irti vielä että tutkailee sen hammaskehän. Oliko noissa vikakoodien nollauksessa joku tietty järjestys miten ne kannattaa kuittailla?
-
Käytin ohjauskulman asentoanturin irti ja tarkistelin varaosanumeron siitä, paineilmalla suhhuuttelin sinne välyksiin niin niin nyt välillä toimii ja välillä ei, heti remontin jälkeen herjaili sitä sas 000e koodia kun ratti oli suorassa, kääntäessä valo sitten sammui.
-
Anturi oli alkuremontin ajan kiinni, sitten kun ei lähtenyt laakeri pulttien irroituksen jälkeen sovinnolla, niin irroitin sen ennen hakkaamisoperaatiota, siinä kyllä pari kertaa johto pinkeytyi. No tämän abs-anturin kuitenkin vaihdoin jo uuteen ja vikä säilyy edelleen, pitää varmaan käyttää vetarinpäätä sen verran irti vielä että tutkailee sen hammaskehän. Oliko noissa vikakoodien nollauksessa joku tietty järjestys miten ne kannattaa kuittailla?
Helpoin ensin: minun mielestä kuittailujen järjestyksellä ei ole merkitystä.
Koska jouduit poraamaan vanhan kiinnityspultin pois, vaikka kaikki sujui hyvin - anturin lokaatio tai asento voi olla pielessä. Etäisyys kehään on tarkka, liian kaukana niin ei toimi kunnolla. Pari kärpästä yhdellä iskulla, pura jarrut vielä irti, jotta saat jarrukilven pois. Kun se pelti on veks, näkee abs-anturin paljon paremmin vs kurkkiminen siihen monttuun ylhäältä päin. Tärkeää, että anturi on kunnolla pohjassa ja tiukalla. Pari milliä liian pitkä kiinnityspultti on selkeä ongelma. Kun kilpi ja anturi on irti, kehän näkee hyvin siitä anturin reiästä ja voi pyörittää napaa ympäri ja tarkistaa kehä. Parempi näin kuin vetari irrallaan. Kehä kulkee reiän keskellä.
-
Kokeileppa kalibroida se SAS kun sitäkin on nyt kopeloitu.
-
Joitain abs-anturi ”vikoja”, jotka on aiheuttanut vikakoodeja…
Omassa autossa oli vetoakselirempan jälkeen ajon aikana anturin kiinnityspultti löystynyt ajan kanssa ja herjaili siitä. Ehkä se oli mulla silloin rempan jälkimainigeissa jäänyt kiristämättä?
Toisessa (ei omassa, ei Volvossa) autossa, uusissa tarvikeantureissa ei passannut antureiden vastukset alkuperäisten kanssa. Tarvikkeet mäkeen ja alkuperäistä tilalle, ongelma poistui. Mittailtiin yleismittarilla.
Kolmas (ei oma, ei Volvo), anturin piuha just sen verta poikki, että johtoa vääntäessä yhteys katkes ja palas takaisin palauttaessa johto alkuperäisasentoon. Selvisi yleismittarilla.
Neljäs (ei oma, ei Volvo). ”Remonttireiska” oli anturia takaisin asentaessa rouhinut anturia anturin reikään sen verta pahasti, että oli kuorinut muovia anturin ympäriltä… mikä siinä oli vikana? Uusi anturi ratkaisi ongelman.
En tiedä onko näillä nyt väliä, mutta jätän ne tähän, jos nyt sattuu kiinnostamaan.
Niin ja oli yhessä anturissa liian pitkä kiinnityspulttikin… miten lie aikaisemmin pysynyt paikoillaan.
Ainiin, yhen kerran nähnyt kuinka abs-anturin liitin on onnistuttu kytkemään väärinpäin, vaikka siinä liittimessä oli muka estot, ettei olisi voinut, kuin yksinpäin liittää…
-
Joitain abs-anturi ”vikoja”, jotka on aiheuttanut vikakoodeja…
Omassa autossa oli vetoakselirempan jälkeen ajon aikana anturin kiinnityspultti löystynyt ajan kanssa ja herjaili siitä. Ehkä se oli mulla silloin rempan jälkimainigeissa jäänyt kiristämättä?
Toisessa (ei omassa, ei Volvossa) autossa, uusissa tarvikeantureissa ei passannut antureiden vastukset alkuperäisten kanssa. Tarvikkeet mäkeen ja alkuperäistä tilalle, ongelma poistui. Mittailtiin yleismittarilla.
Kolmas (ei oma, ei Volvo), anturin piuha just sen verta poikki, että johtoa vääntäessä yhteys katkes ja palas takaisin palauttaessa johto alkuperäisasentoon. Selvisi yleismittarilla.
Neljäs (ei oma, ei Volvo). ”Remonttireiska” oli anturia takaisin asentaessa rouhinut anturia anturin reikään sen verta pahasti, että oli kuorinut muovia anturin ympäriltä… mikä siinä oli vikana? Uusi anturi ratkaisi ongelman.
En tiedä onko näillä nyt väliä, mutta jätän ne tähän, jos nyt sattuu kiinnostamaan.
Niin ja oli yhessä anturissa liian pitkä kiinnityspulttikin… miten lie aikaisemmin pysynyt paikoillaan.
Ainiin, yhen kerran nähnyt kuinka abs-anturin liitin on onnistuttu kytkemään väärinpäin, vaikka siinä liittimessä oli muka estot, ettei olisi voinut, kuin yksinpäin liittää…
Kiitoksia kaikille taasen vastauksista.
Eilen kävin taas pajalla potilaan kanssa, mittailin anturit ja näyttäisi epäilyttävästi siltä että se ensimmäinenkin ABS-anturi olisi ehjä, kuskin puolelta mittasin vastuksia niin saman vastuksen antoi +-1% erolla antoi se alkuperäinen sekä uusi tarvikeanturi. Käytin vetarin pään irti navasta ja putsasin siihen kertyneen skeidan huolellisesti pois, kehä näytti ehjältä ei halkeamaa yms. Kehä on keskellä anturin reikää ja anturi on tiukasti pohjassa asti eikä pääse liikkumaan ollenkaan mihinkään suuntaan.
Silti se abs-valo killottaa siellä antaen vikakoodia bcm 0109, bcm 0022 ja sae 0000. Pitää varmaan vaihdella vielä se anturin kehä vaikka mitään "silmiin pistävää" siitä ei löytynytkään. Tosin ruoste ehkä oli työntänyt hammaskehää n. 0,5mm ulospäin vetarin päästä, en käynyt hakkailemaan sitä pohjalle ettei kokonaan räjähdä käsille.
Sitten kysymystä siitä SAS-anturista VPARTsilta näyttäisi saavan samasta osasta kahta eri versiota, toisessa lukee että alkuperäistä liukurengasta tarvitaan ja osa vaihdetaan uuteen palikkaan kiinni? Onkohan miten työläs ja riskialtis homma?
Siinä toisessa jossa lukee volvon alkuperäisosa (samalla osanumerolla) ei ole mainintaa että vanhan osan liukurengasta tarvitsisi käyttää?
Molemmissa tuotekuvauksissa kuitenkin lukee että vaatii ohjelmoinnin päivityksen??? Netistä lukenut että aika monella vika korjaantunut ilman ohjelmistopäivitystä, kun uusi osa saatu paikalleen???
Onko täällä keski-suomen alueella volvo harrastajaa joka tarvittaessa voisi päivitellä softan jos sellainen tarve tulee? Tietenkin vaivan palkka hoidetaan. :)
-
Ei kai näistä antureista vastusmittauksella mitään selviä?
Vanhoista kyllä alle -99 mallit.
-
Ei kai näistä antureista vastusmittauksella mitään selviä?
Vanhoista kyllä alle -99 mallit.
Eli taas uutta anturia ostamaan?
-
No niin, nyt update tilanteeseen.
Tilattu uusi volvon alkuperäinen SAS (osanumero: 31313083)
Emäntä tuo viikonlopuksi tullessaan abs-hammaskehän mätänetistä ja ensiviikolla sitten toivon mukaan sammuu vikavalot/koodit ja uskaltais viedä auton leimalle.
Päivitellään sit lisää kuinka käy kun saa palikat paikalleen.
-
Siinä toisessa jossa lukee volvon alkuperäisosa (samalla osanumerolla) ei ole mainintaa että vanhan osan liukurengasta tarvitsisi käyttää?
Molemmissa tuotekuvauksissa kuitenkin lukee että vaatii ohjelmoinnin päivityksen??? Netistä lukenut että aika monella vika korjaantunut ilman ohjelmistopäivitystä, kun uusi osa saatu paikalleen???
Alkuperäinen vaihdetaan yhtenä osana. Ei tarvitse ohjelmointia vaikka virallinen ohje niin sanookin.
Airbag pois, ratti pois, raottaa ohjauspylvään suojamuoveja ja vaihtaa uuden tilalle. Kasatessa muistaa irroittaa kehältä pienen lukkoruuvin sen jälkeen kun on tähdännyt ratin kohdalleen.
-
Alkuperäinen vaihdetaan yhtenä osana. Ei tarvitse ohjelmointia vaikka virallinen ohje niin sanookin.
Airbag pois, ratti pois, raottaa ohjauspylvään suojamuoveja ja vaihtaa uuden tilalle. Kasatessa muistaa irroittaa kehältä pienen lukkoruuvin sen jälkeen kun on tähdännyt ratin kohdalleen.
Jep, käytin osan jo kertaalleen irtaallaan kun tarkistin osanumeron (olisi voinut luottaa foorumilta löytyneeseen numeroon).
Ihme kyllä keskiviikkona tilattu osa VPARTSilta saapui tänään keski-suomeen ja illalla pääseekin bingon jälkeen asennuspuuhiin.