Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: ELVIS1991 - 02.09.2024, 18:49:16
-
Mikä ihme Volvoa vaivaa? Nokisuodatin tukossa ilmeisesti, antoi merkkivaloa satunnaisesti. Tankkiin pistetty STP nokisuodatin cleaneri, ei vaikutusta. Auto on suhteellisen tuore tuttavuus minulle ja oli ns. Sika säkissä- ostos joten en tiedä kauan tuollainen valo on vilkkunut. Lisäksi auton käyntiääni ennen kuin sammui ajosta, oli melko brutaali. Kuulosti kuin kiertokangen laakeri vikaa pukkaisi. Mietin voisiko tukkeutunut hiukka suodatin aiheuttaa kalkattavan käymisen? Ilmamassamittari oli öljyn peitossa, mietin onko sitten suutin pettänyt. Mitään kokemusta kellään?
-
Kalkatus viittaa suutinvikaan ja hyvinkin voi aiheuttaa ongelmia DPF:n kanssa
-
Aivan umpitukossa oleva dpf muodostaa reippaan vastapaineen pakopuolelle moottoria mikä taas voi aiheuttaa kaikkea kivaa. Tankkiin kaadetava cleaner ei auta yhtään mitään. Pönttö on otettava pois, pestävä/pesetettävä, asennettava takaisin ja merkattava Vidalla tai tai muulla toimivalla ohjelmalla uudeksi. Samalla tietty tarkastettava paine-erotunnistimen letkujen tukkoisuus ja kunto sekä että näyttääkö erotunnistin oikein. Suuttimet voi kilkattaa, egr voi sekoilla ja vuotaa ulos.
-
Vidalla voi seurata suuttimien toimintaa, näkee paine-erot dpf:ltä ja voihan tuohon koittaa pakkopolttoakin, onhan ne tuollakin tokentuneet jos ei kokonasn tukkeessa ole, täyttöasteenhan tuolla myös näkee.