Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: Juhizz - 03.09.2024, 17:48:01
-
https://youtube.com/shorts/T1Y0N18QtXg?si=XNdRTQwzv7tYUiqq
Videolla kuuluva säksätys/"nakutus" veto päällä askarruttaa.
On veikattu vuotavaa pakosarjan tiivistettä tai halkeamaa sarjassa.
Nuo vaikuttavat olevan kuitenkin poissuljettuja.
Stetoskoopilla kuunnellessa ääni tuntuu kuuluvan jakajan seudulta voimakkaimmin. Voiko tulla itse jakajasta vai olisiko syynä se pumpun ja jakajan välinen akseli?
-
Venttiilivälykset? Mulla oli aikanaan samanlaista oiretta ja syynä oli kuluneet keinut, rakotulkilla kun sääteli niin vaikutti olevan OK mutta todellisuudessa keinussa oli venttiilinvarren mentävä ura jonka takia välys jäi liian isoksi. Ja jostain syystä se ääni kuului selvimmin vedättäessä...
-
Lankaa käyttää tulkkina.
-
Nokka-akselit näissä meni pyöreäksi jo 50.000 km-ssä.
C nokka,niin veti taulun punaseksi.
Ainakin B20.
-
Nokka-akselissa saattaa olla päittäisvälystä. Fiiberipyörän alla on muistaakseni pronssinen levy pitämässä nokan poterossaan. Tuon pultattavan levyn (kuvan keskellä)voi kääntää ympäri.
(https://i.ibb.co/8Dg1qG3/IMG-0025.jpg) (https://ibb.co/8Dg1qG3)
-
Keinuvivut hiottu uusiksi remontin yhteydessä ja nokka-akseli vaihdettu hyväkuntoiseen käytettyyn. Myös se messinkinen (pronssinen?) levy käännetty.
Venttiilivälykset tarkastettu ja tarvittaessa säädetty jo kolme kertaa.
Voiko jostain syystä jumittava nostaja äännellä noin? Uusia asentaessa ne kyllä liikkuivat hienosti koloissaan eikä takerrelleet yhtään.
-
Mä en kyllä erota tuolta videolta mitään ylimääräistä :2funny:
Onko nokkapyörä varmasti ehjä? Se tosin pitää enemmän sellaista kolkotusta, eikä pientä naputusta.
Meidän Amazonissa kone naputtaa tyhjäkäynnillä ja hieman korotetuilla kierroksilla silleen epätasaisesti. En osaa sen tarkemmin kuvalla, mutta siten, että ikään kuin venttiili naputtaisi vaan joka toisella kierroksella ja välillä ei lainkaan. Tässä on tarvike nokka ja nostimet.
Elämäni aikana olen omistanut yhden tappikoneen, mikä ei naputtanut lainkaan. Se oli kasattu käytetyillä, mutta alkuperäisillä osilla ihan nollabudjetilla.
-
Täytyy joku päivä koittaa ottaa parempi video :)
-
Sitä on kyllä todella vaikea saada videolla kuulumaan niin kuin livenä kuuluu.. :-\
Kylmänä on siis pahin. Pikkuhiljaa kun lämpiää niin vaimenee todella paljon joskaan ei täysin katoa.
Parhaiten kuuluu silloin kun viileällä moottorilla isolla vaihteella antaa kuormitusta loivaan ylämäkeen.
https://youtu.be/v5yhuOcNYQ8?si=A2JImC3OJ_HNzJpS
-
Parhaiten kuuluu silloin kun viileällä moottorilla isolla vaihteella antaa kuormitusta loivaan ylämäkeen.
Ei se sitten voisi olla ihan normaalia nakutusta, mikä johtuu liian aikaisesta sytkäennakosta? Voisi kokeilla ajaa jakajan alipaineletku irti.
Tossa aiemmalla videolla sä kyllä ajelet sen verran rauhallisesti, että ei siinä luulis vielä sellaista nakutusta esiintyvän.
Sun tarvii tehdä kuulosuojaimista sellaiset nakutusluurit, että voi helpommin paikallistaa äänen lähteen letkun paikkaa vaihtelemalla. Eli kuulosuojaimen kupista pieni letku konehuoneeseen eri kohtiin.
-
Lisäsin tuohon nyt vielä uudemman videon.
Paikallaan kun kuuntelee stetoskoopilla jossa sellainen ohut putki niin jakajan kohdalta kuuluu selvimmin.
-
No joo ei se ennakosta johtuvaa voi olla jos paikallaan kuuluu, tai noin nätissä ajossa.
Mites se jakajan pohjalevy, mikä liikkuu alipaine-ennakon mukaan? Nehän joskus kuluu ja aiheuttaa jos jotakin murhetta?
-
Onks jakajassa paljon päittäisvälystä?
Itellä kans rallattaa nyt paikallaan olevalla jakajalla jossa ei oo jakajan koplinkin alla yhtään shimmiä ja päittäisvälystä varmaan sen +2mm.
Koitin hyväkuntosella jakajalla jossa on shimmejä koplinkin alla ja päittäisvälystä varmaan joku 0.5mm niin ei rallata/nakuta
Voi toki johtua jakajan muistakin välyksistä kun tuo rallattava on 500tkm rullattu ja äänetön 200tkm ajettu.
Ja kuulostaa itselläkin juur samalta kun isosta venavälyksestä johtuva naputus.
-
On siinä jonkun verran välystä mutta alkanut ihmetyttää ehkä se että miksi kylmänä ääntää selkeästi ja lämmetessään vähemmän.
-
Kylmänä öljynpaine on isompi, niin käyttöakseli joutuu eri tavalla töihin, mitä lämpimillä öljyillä??
Jos sun moottoriremontti on niin hyvin onnistunut, että 20w50 öljy on liian jäykkää :)
-
Kylmänä öljynpaine on isompi, niin käyttöakseli joutuu eri tavalla töihin, mitä lämpimillä öljyillä??
Jos sun moottoriremontti on niin hyvin onnistunut, että 20w50 öljy on liian jäykkää :)
Tää vois kylä olla ja eiks käyttöakselissa ollu hampaat sillain vinot että voi pyrkiä nostaan akselia ylöspäin jollonka jakajan päittäisvälys tulis kuvioon mukaan? ???
Mutta sitten taas luulis että ääni olis hyvin epäsäännöllinen kun ei luulis jakajan akselin pomppivan ylösalas koko aikaa tasasesti. :idiot2:
E: Nii tarkastettiinko tästä kankien yläsilmät sillon kun moottori oli palasina?
Omaani kasaillessa mittailin 2 sarjaa 6-pulttisen kankia ja kaikisa oli yläsilmät 0.03-0.04mm soikeet ja pari pahinta oli 0.065mm soikeet niin luulis että sekin jotai ääntä vois tehdä ja jos olis esmes 3. kanki ni ääni vois tuntua tulevan jakajan seutuvilta? Mut luulis et ääni pahenis sit kierroksilla aika tavalla.
Pelkkää spekulaatioo siis tää viimene ajatus.
-
Pitäis päästä kokeilemaan toisella jakajalla. Vai onko vaan nöyrryttävä ja hommattava 123..
Ei mitattu kankia. Kokeiltiin vain että tapit on jämptit.
-
Tässä nyt näytettä jossa auto on juuri hetkeä ennen käynnistetty kylmänä. Kuuluu selvimmin.
https://youtube.com/shorts/6eVSk2GTc4s?si=P6MWuLZ5Poz3zQK0
Ja tässä sitten noin puolen tunnin ajon jälkeen.
https://youtube.com/shorts/o0QbTKl2JEM?si=MaogFIoBn-Rk8YuS
Jälkimmäisellä videolla kuuluu myös joku ihme vihellys.. ::) :idiot2:
-
Virranjakaja käyty läpi. Purettu ja kasattu, mutta ei vaikutusta ääneen. Eli se on nyt poissuljettu.
Alan pikkuhiljaa kääntymään siihen suuntaan että jospa se onkin vain mekaaniselta kuulostava ääni ..
-
Alan pikkuhiljaa kääntymään siihen suuntaan että jospa se onkin vain mekaaniselta kuulostava ääni ..
Tästä kommentista tuli mieleen jarrutehostimen takaiskuventtiili. Sehän näissä tunnetusti ääntelee milloin mitenkin.
-
Tästä kommentista tuli mieleen jarrutehostimen takaiskuventtiili. Sehän näissä tunnetusti ääntelee milloin mitenkin.
Sekin raklattelee juu välillä mutta erottuu omana äänenään.
Kohdistan seuraavan tutkinnan tuonne moottorin toiselle puolelle. Siitä on aiemminkin tullut jo ehdotusta mutta olen ollut niin vahvasti sitä mieltä että se ei voi tulla sieltä. Nyt kuitenkin avarammin mielin sitä kohti. Katsotaan onko tässä viikolla aikaa siihen.
-
Otin pakosarjan irti mutta eipä siinä näy halkeamia. Tiivistepinnoissakaan ei oikein vuotojälkiä näy.. pahus.
Voisiko se sittenkin olla ihan mekaaniselta puolelta. Nokka-akseli/venttiilikoneisto..