Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => V40/V40CC (vm. 13-19) => Aiheen aloitti: McCloud - 08.09.2024, 18:56:44
-
On tuossa aikamme ihmetelty tätä öljytason näyttöä, mittatikun kun ovat ko. auton suunnittelijat suuressa viisaudessaan unohtaneet autosta.
Öljytason näyttö saattaa näyttää vuorotellen ok ja palkit maksimissa ja vuoroin öljytaso alhainen ja palkit alarajalla. Joskus saattaa vaihdella noita lukemia, jopa vuorotellen samalla mittauskerralla. Mittauspaikka tasaisella hallissa mittaukset lämpimänä ajon jälkeen muutaman minuutin seisonnan jälkeen, joten nuo vaihtelut mittaustulosissa ei selity niilläkään. Öljyn vaihdon jälkeen ajettu reilut 2 tonnia, jolloin koneeseen meni se 5.2 litraa. Mitään aiheeseen liittyviä vikakoodejakaan ei ollut kun ne luettiin. Miten teillä muilla, onko noissa öljyn infonäytön lukemissa mitään järkeä?
Tätäkään ongelmaa ei olisi jos olisi se mittatikku. Ei taida saada enää lisättyä näihin jälkikäteen?
-
Sama järki. Näyttö näyttää täyttä, kun on riittävästi öljyä. Sit näyttää minimiä, kun on noin puoli litraa vajaa. Vähän myöhemmin pyytää lisäämään 0,5 litraa öljyä, jolla näyttö hyppää taas maksimiin. Vaikka näytössä on ikään kuin neljä palkkia, niin oikeasti siinä on vain kaksi eri vaihtoehtoa: täysi ja tyhjä.
Jos parin tonnin ajon jälkeen on minimissä, niin jonnekin sullakin öljyä katoaa.
-
Sama järki. Näyttö näyttää täyttä, kun on riittävästi öljyä. Sit näyttää minimiä, kun on noin puoli litraa vajaa. Vähän myöhemmin pyytää lisäämään 0,5 litraa öljyä, jolla näyttö hyppää taas maksimiin. Vaikka näytössä on ikään kuin neljä palkkia, niin oikeasti siinä on vain kaksi eri vaihtoehtoa: täysi ja tyhjä.
Jos parin tonnin ajon jälkeen on minimissä, niin jonnekin sullakin öljyä katoaa.
Jep - tämä kävisi järkeen ellei seuravan kerran minimilukeman jälkeen öljy olisi taas maksimissa ilman mitään öljyn lisäystä ja sitten taas minimissä, maksimissa... jne. Öljynkulutuksesta sen verran, että edellisellä vaihtovälillä (15tkm) lisättiin puoli litraa ja vaihdossa tuli ulos normimäärä, jonka verran sinne sitten uuttakin öljyä laitettiin. Pakko näissä SPA-koneisissa mitata ulostuleva öljy, jotta ei vahingossa ylitäytä - kun ei ole sitä mittatikkua, josta vois oikeasti tarkistaa öljymäärän vaihdossa. Varmaanhan noissa ulostulevissa öljyissä on myös dieseliä ohipuhallettuna mukana eli jonkin verran öljynkulutusta tietysti on, mutta mielestäni kuitenkin hyvin maltillisesti.
-
Noissa d5 koneissa jotkut on laittaneet tikun jälkikäteen kun on niin helppo homma.
https://youtu.be/mAG-WLyzRLw?si=7t9GPp4IatEn1M01
Ei nyt liity d2 mutta kuiteskin. :)
-
Jep - tämä kävisi järkeen ellei seuravan kerran minimilukeman jälkeen öljy olisi taas maksimissa ilman mitään öljyn lisäystä ja sitten taas minimissä, maksimissa... jne. Öljynkulutuksesta sen verran, että edellisellä vaihtovälillä (15tkm) lisättiin puoli litraa ja vaihdossa tuli ulos normimäärä, jonka verran sinne sitten uuttakin öljyä laitettiin. Pakko näissä SPA-koneisissa mitata ulostuleva öljy, jotta ei vahingossa ylitäytä - kun ei ole sitä mittatikkua, josta vois oikeasti tarkistaa öljymäärän vaihdossa. Varmaanhan noissa ulostulevissa öljyissä on myös dieseliä ohipuhallettuna mukana eli jonkin verran öljynkulutusta tietysti on, mutta mielestäni kuitenkin hyvin maltillisesti.
Öljytaso on juuri siinä kintaalla, että kumpaa näyttäisi. Laita 3 dl lisää öljyä, niin ei tarvii ihmetellä.
Ei sitä ulostulevaa öljymäärää tarvii mittailla. 5 litran pänikkä uutta sisään öljynvaihdossa ja sitten lisää puoli litraa, jos auto niin pyytää. Tai saahan sen 5,2 litraa heti suoraankin laittaa, mutta jos kone ei kuluta öljyä, niin 15 tonnia pitäisi mennä hyvin tuolla 5 litrallakin. 30 tonnin huoltoväliä en itse käyttäisi missään oloissa.