Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Oudii - 09.09.2024, 15:46:39
-
Hihnojen puolelta on alkanut kuulumaan aikamoista vikinää auton startatessa ja ajaessa kun kaasua painaa hieman enemmän. Sen verran myös tutkittu asiaa että vikinä loppuu kun ilmastoinnin ottaa pois käytöstä ja alkaa heti kun laittaa takaisin päälle. Olisiko jokin kompurassa menossa rikki, rulla tai hihna vain. Hihnoja en epäilen koska molemmat vaihdettii 2021, en tiedä sitten vinkuuko nuo strech fit mallin hihnat helpommin.
-
Mikä ikinä vinkuukin, niin kannattaa rajoittaa ajot nyt aivan ehdottomaan minimiin ennenkun ongelma on saatu korjattua. Jos hihna katkeaa, niin hihna menee todennäköisesti jakopään väliin ja kone solmussa sen jälkeen.
-
Vielä lisäystä ongelmaan, vikinä kuitenkin lakkaa startin jälkeen tyhjäkäynnillä ja ajaessa ääni ei kuulu kokoajan vain kaasua painaessa ''rankemmin''
-
Vielä lisäystä ongelmaan, vikinä kuitenkin lakkaa startin jälkeen tyhjäkäynnillä ja ajaessa ääni ei kuulu kokoajan vain kaasua painaessa ''rankemmin''
Mahdollisimman nopeasti hihnat ja rullat vaihtoon! Kompressorin laakerien tarkastus ja laturin vapaakytkin. Voi olla muuten kohta tiedossa hieman kaalliimpi remontti.
Jos vaihdettu hihnat viimeksi 2021, niin ne voi hyvin jo vaihtaa uusiin samalla kun tarkastaa nuo laakerien ja vapaakytkimen toiminnan. Tuossa moottorissa kun on vaarana täystuho niiden pettäessä :-\
-
Jakohihnan suojarautaa paikoilleen. Myyjä tuolle löytyy ainakin facen puolelta, voi olla täälläkin.
-
Jakohihnan suojarautaa paikoilleen. Myyjä tuolle löytyy ainakin facen puolelta, voi olla täälläkin.
Onko tuon suojaraudan toimivuutta joku päässyt "testaamaan"
-
Onhan noita hihnoja mennyt tuon suojaraudan kanssa ja ilmeisesti ei vahinkoja, ainakaan omiin korviin kulkeutunut, suojaahan se kuitenkin paikkoja jotka alunperin suojaamatta.
-
Onko tuon suojaraudan toimivuutta joku päässyt "testaamaan"
Ite ostin kans tuon raudan kun myyjä vakuutti testanneensa sen testipenkissä erittäin moneen kertaan, mutta painotti, että pitää käyttää Volvon alkuperäistä hihnaa.
Testien mukaan hihnojen eroavaisuudet on siinä, että tarvikehihna katkeaa rispaantumalla, jolloin on mahdollista että osa rispoista menee sen raudan ohi jakopään väliin. Mutta Volvon alkuperäinen hihna ilmeisesti katkee aina "kuin veitsellä" leikaten eikä rispaantumalla, jolloin se rauta tekee tehtävänsä ja suojaa jakopään.
Toivottavasti itellä ei tuolle koskaan tule tarve, mutta reipas viisikymppiä versus viisi tonnia koneremppaan, on aika hyvä suhde tuolle suojaraudalle joka sitten avitti raudan hankintapäätöstä.
-
Ite ostin kans tuon raudan kun myyjä vakuutti testanneensa sen testipenkissä erittäin moneen kertaan, mutta painotti, että pitää käyttää Volvon alkuperäistä hihnaa.
Testien mukaan hihnojen eroavaisuudet on siinä, että tarvikehihna katkeaa rispaantumalla, jolloin on mahdollista että osa rispoista menee sen raudan ohi jakopään väliin. Mutta Volvon alkuperäinen hihna ilmeisesti katkee aina "kuin veitsellä" leikaten eikä rispaantumalla, jolloin se rauta tekee tehtävänsä ja suojaa jakopään.
Toivottavasti itellä ei tuolle koskaan tule tarve, mutta reipas viisikymppiä versus viisi tonnia koneremppaan, on aika hyvä suhde tuolle suojaraudalle joka sitten avitti raudan hankintapäätöstä.
Omamekaanikon mukaan orkkishihna ei aina katkea nätisti. Jumiutuvalla apulaitteella tuon ymmärtää hyvin, että hihna palaa poikki.
Oma kokemus orkkishihnasta on, että se meni siististi poikki. Tuskin menee toista kertaa. Seuraavan jakohihnan vaihdossa taita mennä suojarauta paikoilleen.
-
Miks näissä deekuissa menee nuo hihnat kun bensoissa kestää aivan jumalattomia matkoja?
Varmaan nyt vähän vaikuttaa valmistajakin.
Pentsuunivehkeissä ite käyttäny Gates tai Contitech hihnoja eikä ylläreitä ole tullut.
Vai onko se vaan stretch hihnojen ominaisuus.
-
Jumiutuva tai laakerivikainen apulaite kai sen yleisimmin särkee. Voihan tuo venyhihna toki vähän kovemmilla olla kuin perinteisellä kiristimellä varustettu ja siten lyhytikäisempi. En kyllä näkisi että hihnan katkeamista nyt sentään pelätä tarvitsee niin että suojarautoja pitää viritellä. Nekin eurot käyttäisin siihen että pitää hihnojen vaihtovälin järkevänä, seuraa apulaitteiden kuntoa huoltojen yhteydessä ja ennen kaikkea suhtautuu ylimääräisiin ääniin riittävällä vakavuudella.
-
Ite ostin kans tuon raudan kun myyjä vakuutti testanneensa sen testipenkissä erittäin moneen kertaan, mutta painotti, että pitää käyttää Volvon alkuperäistä hihnaa.
Testien mukaan hihnojen eroavaisuudet on siinä, että tarvikehihna katkeaa rispaantumalla, jolloin on mahdollista että osa rispoista menee sen raudan ohi jakopään väliin. Mutta Volvon alkuperäinen hihna ilmeisesti katkee aina "kuin veitsellä" leikaten eikä rispaantumalla, jolloin se rauta tekee tehtävänsä ja suojaa jakopään.
Toivottavasti itellä ei tuolle koskaan tule tarve, mutta reipas viisikymppiä versus viisi tonnia koneremppaan, on aika hyvä suhde tuolle suojaraudalle joka sitten avitti raudan hankintapäätöstä.
Oliko näitä suojarautoja mistä saatavilla? Pikasella googlauksella en ainakaan itse löytänyt mitään.
-
Ei ole Volvom tuote, joku kai itse niitä hitsaillut ja myynyt Tori tai muun kautta. Vai onko niitä oikein saanut jostain kaupasta?
-
Oliko näitä suojarautoja mistä saatavilla? Pikasella googlauksella en ainakaan itse löytänyt mitään.
https://www.tori.fi/recommerce/forsale/item/12853856
-
Ei ole Volvom tuote, joku kai itse niitä hitsaillut ja myynyt Tori tai muun kautta. Vai onko niitä oikein saanut jostain kaupasta?
Myyjä pyörii aika-ajoin tällä palstalla. Myyjä on itse ne tehnyt, laserleikkauksineen päivineen.
Asennuskin oli erittäin helppo, hoitui kotipihalla tunkin varassa. Vain apparin pyörä + sisälokari irti ja asentamaan. Mukana tuli kaksi pulttia joilla rauta kiinnitetään lohkossa olevaan vapaaseen paikkaan ja raudan toinen pää kiinnitetään jakopään muovia pitävällä ruuvilla. Tähän ruuviin kannatta itse tehdä holkki, ettei ruuvi kiristettäessä taita rautaa väärään asentoon.
-
Täytyykin miettiä jos tuollaisen hommaisin. Vaikuttaa ihan pätevältä ja selkeesti testatulta osalta.
-
Noni, auto on nyt huolettu!
Apulaitehihnan kiristin piti vikisevän äänen, vaihdatettii molemmat hihnat samalla.
Auto kävi Tuusulan Autohuolto Nykäsessä (https://autohuoltonykanen.fi/). Tosi toimiva palvelu ja nopeesti saatiin vielä työn alle, voin suositella.
-
Noni, auto on nyt huolettu!
Apulaitehihnan kiristin piti vikisevän äänen, vaihdatettii molemmat hihnat samalla.
Auto kävi Tuusulan Autohuolto Nykäsessä (https://autohuoltonykanen.fi/). Tosi toimiva palvelu ja nopeesti saatiin vielä työn alle, voin suositella.
Hyvä että homma hoidossa! Asennettiinko siihen nyt sitä suojarautaa?
-
Vielä ei suojarautaa asennettu, mutta menee hankinta listalle ehottomasti
-
Miks näissä deekuissa menee nuo hihnat kun bensoissa kestää aivan jumalattomia matkoja?
Varmaan nyt vähän vaikuttaa valmistajakin.
Pentsuunivehkeissä ite käyttäny Gates tai Contitech hihnoja eikä ylläreitä ole tullut.
Vai onko se vaan stretch hihnojen ominaisuus.
Ei, kyllä kestää ja toimii vanhemmassa moottorissa ihan hyvin mutta näissä uudemmissa on nuo pula-ajan kapeammat remmit. Kompuralla kolmirivinen ja laturilla tais olla viisi.
Vanhemmassa D5 koneessa AC 5rivinen stretchi ja laturi 7rivinen.
-
Ei, kyllä kestää ja toimii vanhemmassa moottorissa ihan hyvin mutta näissä uudemmissa on nuo pula-ajan kapeammat remmit. Kompuralla kolmirivinen ja laturilla tais olla viisi.
Vanhemmassa D5 koneessa AC 5rivinen stretchi ja laturi 7rivinen.
Sama 5PK laturinhihna on vanhemmissakin.
Nyt on ollut hiljattain useampia Gatesin 3PK kompuranhihnoja jotka on alkaneet pitämään ääntä aika pian asennuksen jälkeen. Liekö samaa erää. Sen verran paljon niitä töissä asennetaan, ettei voi puhua kuitenkaan kovin suuresta prosentista.
-
Onko kukaan tutkinut sitä ns. välipyörää, ettei vaan kulu niin että remmi pohjaa ja alkaa luistaa. V:>
-
Onko kukaan tutkinut sitä ns. välipyörää, ettei vaan kulu niin että remmi pohjaa ja alkaa luistaa. V:>
Tarkoitatko sitä ns. Ohjaustehostimen tilalla olevaa rullaa? Ihan rulla, mutta tarvikkeena ei tahdo löytää. Reilut toistasataa Volvolla koko hässäkkä.
Kuluva osa siinä missä muutkin hihnapyörät ja voi aiheuttaa ne ilmastoinnin ylimääräiset äänetkin
-
Sama 5PK laturinhihna on vanhemmissakin.
Näin muuten onkin, väärin muistin.
-
Onko suojarauta hihnapyörän ja lohkon välissä? Eli hihnapyörä pitänee ottaa pois asennettaessa?
Olisiko jollakin kuvia siitä paikallaan.
-
Kyllähän se pittää.
(https://i.ibb.co/BjY1V3m/DSC-0583.jpg) (https://ibb.co/BjY1V3m)