Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Aiku - 13.09.2024, 15:37:45
-
Volvo XC60, vm 2017 tuli tänään kytkimeen vika, että poljin ei palautunut normaaliasentoon ja irrotti huonosti.
Laitoin auton kaupan parkkiin ja ovet lukkoon. niin muutaman minuutin kuluttua meni varashälytin päälle. Menin autolle ja avasin lukot/ takasin lukkoon. Sama hälytys muutaman minuutin uudestaan.
Tätä teki niin pitkään, kunnes kädellä vedin kytkinpolkimen yläasentoon, niin hälytykset loppuivat ja kytkimen vika samalla korjaantui.
Oliko kytkimen vialla / hälytyksillä jokin yhteys??
Onko arvausta mikä aiheutti tuon kytkimen alas jäämisen?
-
Nesteet karanneet kytkimestä, taitaa yleensä olla pääsylinteri mikä näissä menee.
-
Minulla oli 940 Volvossa kumimatto muokkautunut sellaiseksi että sen etureuna lukitsi joissakin tilanteissa kytkinpolkusimen ala-asentoon.
Kuulostaa uskomattomalta mutta kun leikkasin maton etureunasta 5 cm pois niin ongelmaa ei enää tullut.
-
Pitää huomenna tutkia kumpi sylinteri vuotaa. Missä kohtaa kytkimen työsylinteri sijaitsee XC60 autossa ja onko alakautta vai yläkautta helpompi päästä ko. sylinteriin käsiksi ja toteamaan vuotaako?
-
Pitää huomenna tutkia kumpi sylinteri vuotaa. Missä kohtaa kytkimen työsylinteri sijaitsee XC60 autossa ja onko alakautta vai yläkautta helpompi päästä ko. sylinteriin käsiksi ja toteamaan vuotaako?
Taitaa olla tässäkin kytkinkopan sisällä. Alakautta näkyy onko moottorin ja laatikon välistä vuotoa.
-
Xc60 oli samaa vikaa -15 malli d4 rasvailin spray vaseliinillä hyvin joka liikkuvan kohdan polkimesta siihen loppui
-
Moottorin ja laatikon välinen liitoksen kohdalla olevan aukon reunoilla on hieman mustaa öljyä, mutta jarrunetettä ei. Jarrunestesäiliössä nesteen pinta aivan ylämerkin kohdalla, johon viime vuoden syksynä täytin kun vaihdoin uudet nesteet.
Polkimen nivelet ja liukupinnat voitelein WD40 aineella.
Pitää nyt ajella ja seurata miten kytkin toimii.
Auton varashälyytin todennäköisesti luuli, että joku yrittää varastaa auton kun kytkinpoljin oli jumissa pohjassa ja auto lukittuna.
-
WD40 ei ole voiteluainetta kuivuessaan tekee ruskeaa mönjää
-
Minulla korjaantui pohjaan jääminen kytkimen ilmauksella... vaikka noita sylintereitä tietysti epäiltiin. Pari vuotta tuon jälkeen ajeltu. V60 / 2013.
-
Muutama päivä sitten kytkinpoljin jäi taas pohjaan tai tarkemmin sanottuna lähelle ala-asentoa.
Tarkemmin kun tutkin ja kokeilin moottorin pyöriessä ja vaihde päällä. Poljin jää sellaiseen kohtaan lähelle ala-asentoa, että kun jalalla painaa kytkimen ala-asentoon, kytkin irrottaa ja kun varovasti nostaa kytkintä ja poljin pysähtyy lähelle ala-asentoa, auto lähtee liikkeelle.
Polkimen saa yläasentoon kädellä tai jalalla ylös päin vetämällä.
Voiko tuosta tehdä mitään johtopäätöstä, että jumittaako ajoittain pääsylinteri tai työsylinteri tai jokin muu paikka?
-
No jos se irrottaa nuin alhaalla niin työsylkky paskana ja ilmaa järjestelmässä.
Eikä siä tartte olla olla kuin nuppineulanpään kokonen ilmatasku niin vaikuttaa jo liikkeeseen koska ne litramäärät joita liikutellaan pääsylkyllä, on niin minimaaliset.
-
No jos se irrottaa nuin alhaalla niin työsylkky paskana ja ilmaa järjestelmässä.
Eikä siä tartte olla olla kuin nuppineulanpään kokonen ilmatasku niin vaikuttaa jo liikkeeseen koska ne litramäärät joita liikutellaan pääsylkyllä, on niin minimaaliset.
Vielä tarkennusta. Kytkinpoljin toimii aivan noraalisti viikkokausia ja sitten joskus jää lähelle ala-asentoa.
-
Moi,
Mulla V70:sessä (silloin kilsoja oli 237tkm) oli täysin vastaava vika, ja korjaantui kytkimen pääsylinterin vaihdolla (n. 600€). Kuulemma tyypillistä tämän mallin Volvoille.
Mutta pääsylinteri oli vissiin näistä kytkimen sylintereistä se helpommin vaihdettava. Sijaitsi jossain kytkinpolkimen takana.
Toki mahdolliset vuodot ja kytkimen ilmaus tsekattiin ensin.
Mulla oireet oli vastaavat:
Kytkin jäi välillä alas
Nousi kengän kärjellä nostamalla ylös
Paineita sai vähän palautettua kytkintä pumppaamalla, mutta vika ei tietenkään sillä poistunut
Välillä kytkin toimi ihan hienosti (vika varmasti alkuvaiheessa)
-
Vielä tarkennusta. Kytkinpoljin toimii aivan noraalisti viikkokausia ja sitten joskus jää lähelle ala-asentoa.
Jokin kaunis päivä toiminta loppuu kokonaan. Fordista meni juuri tuolla tavalla, elikkä välillä toimi normaalisti. Sylkky meni vauhtoon. Ikuisena optimistina haluaisi sen johtuvan takertuneesta matosta tai jäästä poljinmekanismissa, mutta se on lähinnä itsepetosta...
-
Saattaa olla aika petollinen toi melkein pohjassa poljin ja kytkin ottaa just nimeksi. Meillä eukko laitto pakin päälle ennen kun sai laitettua oven kiinni ja eipä kytkin toiminutkaan toisen kerran painaessa. Auto meni lunariin.