Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: kakrpi - 16.09.2024, 08:31:27
-
Moro,
Volvossa ollut sellaista vikaa, että ikkunat huurtuu, ei tule tarpeeksi ilmaa suuttimista vaikka puhallin huutaa täysillä. Vaihdoin iuden puhallinmoottorin, mutta nyt ilmaa ei tule edes sen vertaa tuulilasille. Onko vika siinä läppäkotelossa, vai mistä vikaa alkaisi etsimään?
-
Jos raitisilmasuodatin on vaihdettu niin koitappa ajaa ilmaläpille resetointi.
Vidalla.
-
Jos raitisilmasuodatin on vaihdettu niin koitappa ajaa ilmaläpille resetointi.
Vidalla.
Osaatko neuvoa minkä valikon alta tällainen resetointi löytyy?
-
Ccm yksikön alla vidassa kalibrointi.
-
Niin, ei siis mistään auton omasta valikosta vaan volvon testeristä, tietokoneohjelmasta.
Kyllä vaikkapa tampereen ympäristössä vida löytyy usealtakin, senkus kyselet
Tai sitten volvolle jos lompakko on paksu. :D
-
Ccm yksikön alla vidassa kalibrointi.
Kiitos, pitää illalla tutkia tarkemmin.
-
No nyt tein nuo Vidalla. Ensin tunnistin uuden komponentin ja sitten kalibroin CCM:n. Edelleen sama ongelma, eli puhallin puhaltaa, mutta mistään suuttimesta ei tule lehmän hönkäystä kovempaa kun puhallin pyörii täysillä kierroksilla. Voiko jossain olla joku tukos? Mites se ilmastoinnin kenno, ei kai se voi tähän vaikuttaa?
-
Voiko se höyrystin mennä niin tukkoon, ettei se enää päästä ilmaa lävitseen? Ongelmahan ilmeni mielestäni niin, että pikkuhiljaa se ilman määrä vaan väheni vaikka tuuletin täysillä jauhoi niin suuttimista ei ilmaa tullut pihalle…
Pystyisiköhän sitä höyrystintä ampumaan paineilmalla mistään kautta? Jos vielä kerran kehtais irrrottaa sen puhallinmoottorin…
-
Kuulostas siltä, että se kenno jäätyy umpeen.. kokkeilepa ilman ilmastointia (Ac).. että ei kompura oo päällä. kennon sulaessa pitäs rueta ilmankin läpi kulkemaan..
jos, niin mahtaa olla kuivain kyllästyny vedestä ja vaihtokunnossa.
-
Kuulostas siltä, että se kenno jäätyy umpeen.. kokkeilepa ilman ilmastointia (Ac).. että ei kompura oo päällä. kennon sulaessa pitäs rueta ilmankin läpi kulkemaan..
jos, niin mahtaa olla kuivain kyllästyny vedestä ja vaihtokunnossa.
Tuo kennon jäätyminen ei liity kuivaimeen mitenkään. Vika on todennäköisesti silloin se kennon lämpöanturi, sen tehtävä on katkoa ilmastointia ettei se kenno jäädy umpeen. Kuivain pitää huolen ettei kylmäaineeseen sekoitu vettä.
Mutta tosiaan, AC pois päältä koeajamaan ja jos silloin ei puhallus häviä niin vikana on silloin tuo höyrystinkennon(ilmastoinnin sisäkennon) jäätyminen. Mutta jos vika on jatkuva niin silloin ei ole tästä kyse.
Pyöriihän puhallinmoottori oikein päin? Tarvikkeena löytyy sellaisia jotka pyörii väärään suuntaan, ja silloin ei tule kyllä ilmaa.
-
Väärinpäin pyöriviin puhaltimiin en ole itse törmännyt mutta tuokin on käynyt mielessä kun monella samoja oireita. Tuulilasikaukalon kauutahan tuon näkee.
-
Täytyy olla melkonen seppä joka tehtaalla kolvailee johdot väärin liittimeen mutta kaikkihan on mahdollista.
Tosin tää ei puhaltanut vanhallakaan puhaltimella mutta kai se joskus sillä on toiminut.
Tais kysyjä luovuttaa jo. :D
-
Kyllä näitä seppiä ja taidetakojia löytyy, näkisitpä mihin virityksiin näissä hommissä törmää. Myös uusissakin osissakin välillä ihmeellisyyksiä, varsinkin yhdestä paikaa tilatuissa, tulee mieleen että missä ihmeen paikoissa näitä tehdään :2funny:
Valitettavasti nämä itse sitten takojienkin kulkineetkin vielä liikkuu meidän muiden seurassa :-\ :buck2:
Monesti näiden virityksien teossa on nähty valtavasti vaivaa kun oikein tehtynä olisi säästynyt vaivaa ja kustannuksetkin jääneet vähemmälle.
-
Tuo kennon jäätyminen ei liity kuivaimeen mitenkään. Vika on todennäköisesti silloin se kennon lämpöanturi, sen tehtävä on katkoa ilmastointia ettei se kenno jäädy umpeen. Kuivain pitää huolen ettei kylmäaineeseen sekoitu vettä.
Vai niin.. Kylläse paisuntaventtiili ohjaa höyrystintä. Epäpuhtaudet, kosteus, jää, vaha jne kasaantuessaan paisuntaventtiiliin se ei toimi oikein. Ja kuivaimen tarkoitus on tosiaan pitää se vesi ja muut epäpuhtaudet pois kierrosta.
-
Pyöriihän puhallinmoottori oikein päin? Tarvikkeena löytyy sellaisia jotka pyörii väärään suuntaan, ja silloin ei tule kyllä ilmaa.
Tämä on tällähetkellä vahva epäilys Autodoc todennäköisesti lähettänyt r.h.d. osan. Tänä iltana olis tarkoitus kokeilla napojen kääntämistä, et illalla sit taas viisaampana.
-
Tuo se on paikka tilata, ei koskaan enään tuolta tilaile lähipiiri mitään, saatu nauraa heidän selityksiään jo niin monet kerrat :2funny:
-
No niin, pitihän se arvata... Eli Autodoc oli lähettänyt r.h.d. osan ja kun vaihdoin navat toisin päin niin alkoi ilmaa tulemaan ihan kivasti. Toki siivet edelleen väärin päin, mutta sen verran tulee, et varmaan talkvesta selviää, pitää sit katsoa mikä motivaatio keväällä vaihdella moottoria.. :D
Kiitokset kaikille vinkkejä antaneille! Etiä päin sano mummo hangessa!
-
Väärinpäin pyöriviin puhaltimiin en ole itse törmännyt mutta tuokin on käynyt mielessä kun monella samoja oireita. Tuulilasikaukalon kauutahan tuon näkee.
Nissensin puhallin tuli, pyörimissuunta väärinpäin ja vääränkätiset siivet. Pakko oli laittaa paikalleen kun auto piti saada ajoon mutta onhan tuo hengetön vaikka suunta on käännetty. Ilman kääntöä ei käytännössä lainkaan ilmaa saanut liikkeelle.
-
Eipä oo tullu pieneen mieleenkään että nuo pyörii eripäin. :o
Ei vissii kannata tilata briteistä, jaappaniasta tai vaikkapa kengurumantereelta purkuosaa. :D
-
No en kyllä minäkään hoksaa miten RHD ja LHD vaikuttaa puhaltimen pyörimissuuntaaan?
-
No en kyllä minäkään hoksaa miten RHD ja LHD vaikuttaa puhaltimen pyörimissuuntaaan?
Äkkiseltään näin, mutta kun koko ”kojelautasysteemi” on peilikuva, myös ilmakanavat ovat sellaisia, ja virtaukset optimoitu. Niinpä puhallinkin on peilikuva.
Ainakin näissä pohjoisen oloihin suunnitelluissa autoissa ELK.