Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: rähinäysi - 16.09.2024, 10:43:40

Otsikko: Mitsu TD04 22t
Kirjoitti: rähinäysi - 16.09.2024, 10:43:40
näköjään löytyy vinokkaaseen vielä isompi bolt-on hyrrä kun 19t

kenelläkään kokemusta 20t/22t mitsuista, mimmosia tehoja saa ulos? rahan arvoisia?
Otsikko: Vs: Mitsu TD04 22t
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 09.10.2024, 06:26:19
Riippuu paljon sun moottorin efficiencystä ja tavoitteista, periaattessahan nuo on sikahyviä, mutta noiden pakopuoli on aika pieni, se tulee olemaan sit se rajoittava tekijä, mutta se tekee myös seen että jollain 420hv tehoilla turbo on käytännössä aina heti mukana, turbo lag hyvin pieni, mutta monet ei tiedä turbo lagin ja boost thresholdin eroa ja manaa  sitten alimpaan elve**iin jotkut ahtimet!
Otsikko: Vs: Mitsu TD04 22t
Kirjoitti: laatikkovika - 09.10.2024, 09:12:56
No graafinen esitys turbo/boost lagista auttanee.

(https://i.ibb.co/HFCTgnH/2021-11-02-19-04-10-1.png) (https://ibb.co/HFCTgnH)
Otsikko: Vs: Mitsu TD04 22t
Kirjoitti: jumo - 09.10.2024, 14:03:25
Riippuu paljon sun moottorin efficiencystä ja tavoitteista, periaattessahan nuo on sikahyviä, mutta noiden pakopuoli on aika pieni, se tulee olemaan sit se rajoittava tekijä, mutta se tekee myös seen että jollain 420hv tehoilla turbo on käytännössä aina heti mukana, turbo lag hyvin pieni, mutta monet ei tiedä turbo lagin ja boost thresholdin eroa ja manaa  sitten alimpaan elve**iin jotkut ahtimet!

Pikkumitsu, vinokone ja 420 hv ei oo todellisuutta. Ei taida olla Mitsubishin turboja 20 tai 22t, jotain kopioita ?
Otsikko: Vs: Mitsu TD04 22t
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 09.10.2024, 15:49:46
Joo, no ei vinokoneeseen, ellei oo 16-v kannella ja tarpeeksi korkealla dynaamisella...
EIkä taida sittenkään...
Otsikko: Vs: Mitsu TD04 22t
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 15.02.2025, 05:15:13
No graafinen esitys turbo/boost lagista auttanee.

(https://i.ibb.co/HFCTgnH/2021-11-02-19-04-10-1.png) (https://ibb.co/HFCTgnH)

Tää kuvanmukainen on boost threshold, jos tuon ritsalla ampuvan tyypin välinen köysi olisi "tiukalla" niin, kun hän ampuisi ritsallaan, niin se aika joka menee ennen ku lehmä potkasee päähän olisi turbo lag.

Suomeksi.

Boost threshold on se kierrosluku, jolla moottori kykenee antamaan täyden ahtopaineen, ja kun ajetaan tällä kierrosluvulla pienellä kaasulla ja painetaan kaasu pohjaan, niin boost lag on se aika joka tuollaisessa tilanteessa kestää että ahdot on täysillä.

Tämän asian todella monet sekoittavat.

Nykyajan ahtimet (tää ei siis päde maxpeedingrodsien t3/4:siin) boost lag on käytännössä olematon, ja boost thresholdkin on tullut alas 80-luvun "huippuvuosista"... ELK