Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Reeds - 19.09.2024, 17:34:28
-
Löytyykö Satakunnasta joku,jolla on työkaluissa tarpeeksi auktoriteettia ohjelmoida -99 vuosimalliin toinen kaukosäädin? Mielellään edullisesti. Wetterillä homma kustantaisi 160€ ja on mielestäni melko suolainen hinta kyseisestä toimenpiteestä. No,köyhälle kaikki on...vai miten se meni ::)
-
Onko sinulla tiedossa ne ainakin kaksi eri tapaa ohjelmoida se itse? Kumpikaan ei ilmeisesti toimi kaikkiin, mutta osaan kyllä. Kokeilu ei maksa mitään :).
Haulla löytyy, ”C70 avaimen koodaus” tai jotain vastaavaa..
-
Kerros mullekin miten -99 malliin pystyy koodaamaan ilman tarvittavia vempeleitä?
En oo kuullu enkä viitsi ees hakea.
Ei se mitenkään nappeja painelemalla mee niinku vanhempiin.
-
70 sarjalaisiin tarvii PIN koodin joko marmoritiskiltä ja ohjelman joka osaa ohjelmoinnin 98 vm 2004 vm esim. C70 mallit.
Tai VIDAlla ja ostaa tilauksen siihen ja ohjelmointipaketin siihen kaukosäätimen opettelua varten. Olikohan se joku 150eur yhteensä.
Tai Android sovelluksella (ja ELM palikalla) voi hakea autosta PIN koodin ilman marmoritiskiä ja ohjelmoida toimivan kaukosäätimen (myös konfiguraation ohjelmointi onnistuu esim onko hälärissä äänet vai ei). Haku kestää riippuen koodista 10 min tai max 2h.
Se 5 kertaa on off tosissaan ei toimi kun Volvo halusi PIN koodin taakse komennot piilottaa joka laittaa purkin opetus tilaan kuuntelemaan uusia tai vanhoja kaukosäätimiä.
Se haetaan VGLA purkista joka hoitaa lukitusta, hälyn ja kaukosäätimiä näissä malleissa.
-
Kyseisessä Volvossa ei ole hälytintä ollenkaan. Ja on yksi toimiva kauko.
-
Kyseisessä Volvossa ei ole hälytintä ollenkaan. Ja on yksi toimiva kauko.
Sama purkki sieltä löytyy kun sen häläri toiminnallisuuden voi ohjelmoida pois.
Se toiminnallisuus kun on tosissaan sisäistetty samaan yksikköön eli VGLA joka hoitaa myös kaukosäädintä eli keskuslukitusta.
Ajonesto keskustelee yksikön kanssa (tämäkin voi ohjelmoida pois)
-
täähän rupeskin nyt vähän kiinnostamaan, olenko ymmärtänyt oikein, että play kaupasta ostamalla tuon 850 appin langattoman obd kikkareen kaveriksi, pystyn niillä välineillä pelkästään ohjelmoimaan purkuautosta otetun kaukosäätimen toiseen autoon?
avaimen kun kävisi kopioimassa motonetillä, saisi sen varmaa halvimmalla...
taitaa olla halvin tapa hankkia vara-avain kaukosäädöllä vm.2000 s70 autoon kun ei ole kuin yksi avain mokomaan?
onko tietoo käykö kaikki p80 koppasten kauko-ohjaimet keskenään? vai tartteeko olla samaa vuosimallia tai jotain muuta eroavaisuuksia? ei varmaan onnistu käyttää s/v40 kauko-ohjainta p80 koppasessa?
-
Täältä suositus Xanthe_ n applikaatiolle! Minun ainakin onnistui ohjelmoida tuolla 850OBD -appilla kaukosäädin omaan -97 v70. Kaukosäädin oli peräisin samanlaisesta ja samanikäisestä volvosta.
PIN-koodin haku kestää todella kauan, yritin vissiin neljä kertaa joka kerta reilun vartin jälkeen katkaisi. Viimeisellä kerralla laitoin puhelimen ja auton akun laturiin, sitten ei enää tullut katkoja ja koodi löytyi.
Appissa on paljon muitakin hyödyllsiä ominaisuuksia!
-
täähän rupeskin nyt vähän kiinnostamaan, olenko ymmärtänyt oikein, että play kaupasta ostamalla tuon 850 appin langattoman obd kikkareen kaveriksi, pystyn niillä välineillä pelkästään ohjelmoimaan purkuautosta otetun kaukosäätimen toiseen autoon?
avaimen kun kävisi kopioimassa motonetillä, saisi sen varmaa halvimmalla...
taitaa olla halvin tapa hankkia vara-avain kaukosäädöllä vm.2000 s70 autoon kun ei ole kuin yksi avain mokomaan?
onko tietoo käykö kaikki p80 koppasten kauko-ohjaimet keskenään? vai tartteeko olla samaa vuosimallia tai jotain muuta eroavaisuuksia? ei varmaan onnistu käyttää s/v40 kauko-ohjainta p80 koppasessa?
Moi vähän myöhäs kun en joka päivä vilkaise mut asiaan eli mitä itse tiedän ajonesto sirusta.. en allekirjoita osaako ne työkalut kloonata sirun suoriltaan kun siellä on lisäesto joka teoriassa pitäisi olla mahdoton lukea mutta on useita vastaavia estoja kierretty/murrettu (tämä IMMO3 malleissa eli 70 ja 40 sarjalaisissa.. ja pieni variaatio FH12 rekoissa). Vastaavat murtotyökalut vaativat auton siihen hommaan.
Jos siinä on härvelliä niin jos Volvon marmoritiskillä antavat ilmaiseks ajoneston PIN koodin (useat on käyny sen hakemassa maailmalla yhä - todistavat että auton haltija) niin pystyn sovelluksella imaisemaan sen salaisen tiedon murun sisältä jolla tehdä Volvon tyyliin autoon osittain jo koodattu uusi siru jonka voi sitten itse halutessaan lisätä ajoneston muistiin. Tätä ominaisuutta en ole vielä sisällyttäny sovellukseen mutta voin lisätä jos kysyntää tälle. Välttää mahdollisen selkäkivut kun sitä ajonesto moduulia irroittelee ja laittelee takaisin jne..
Yksi on maininnut että käytti 40 sarjalaisen kaukosäädintä 70 sarjalaisessa joten en vielä sen enempää voi mainostaa yhteensopivuutta.. tärkein noissa onko se 315MHz vai 433MHz ja jätin muunmuassa sovellukseen miten sen voi todeta jos arvelluttaa suoraan kaukosäätimen piirilevyltä. 40 sarjalaisissa on kahta järjestelmää KEYLESS ja tai VGLA boxi.
850 mallien kauko ohjain en odota toimivan. Se kun oli eri järjestelmä verrattuna VGLA boxiin ja eri valmistaja.
-
Todella arvostettavaa toimintaa! ei voi muuta sanoo ku hattua nostaa P>
tarttee käydä jossain vaiheessa utelemassa pin-koodia kyseiseen autoon, kunhan projektit tästä etenee.
onko niin, että uuden avaimen tyhjällä sirulla voisi siis teoriassa koodata suoraan virtalukossa appin+obd palikan avulla, ilman mitään ylimäärästä laitetta, jos tuo pin koodi on olemassa?
voisin kuvitella että kysyntää edulliselle tavalle tehdä lisäavaimia olisi. varsinkin jos pystyisi tekemään tolleen oikeasti, että ei kopioi, vaan olisi kaksi (tai enemmän) yksilöllistä avainta. kaiketi tuon sähköpenkin muistikin perustuu siihen avaimeen? avaimen kadotessa voisi myös poistaa kadonneen ajoestosta. nämä autot nyt mitään varkaita houkuttele, mutta kuitenkin.
-
Ei kai sähkötuoli mitään avaimesta tarvii. Eikö sillä ihan oma muistipiirinsä oo mihin vaan haluamas säädöt laitat 1-2-3 napin taa?
Mitään en näistä tiedä kunhan aattelin vaan. :uglystupid2: *karkuun->
-
nojoo totta oot varmaan oikeessa, niihän siinä ne napit on. jostain syystä oon aatellu että eri avaimen työntämällä lukkoon menis penkki kohilleen eri kuskeille.
en oo tosiaan itte koskaan tota muistitoimintoa käyttänyt, manuaalisesti penkki sopivalle, jos on kuski vaihtunut.
-
Todella arvostettavaa toimintaa! ei voi muuta sanoo ku hattua nostaa P>
tarttee käydä jossain vaiheessa utelemassa pin-koodia kyseiseen autoon, kunhan projektit tästä etenee.
onko niin, että uuden avaimen tyhjällä sirulla voisi siis teoriassa koodata suoraan virtalukossa appin+obd palikan avulla, ilman mitään ylimäärästä laitetta, jos tuo pin koodi on olemassa?
voisin kuvitella että kysyntää edulliselle tavalle tehdä lisäavaimia olisi. varsinkin jos pystyisi tekemään tolleen oikeasti, että ei kopioi, vaan olisi kaksi (tai enemmän) yksilöllistä avainta. kaiketi tuon sähköpenkin muistikin perustuu siihen avaimeen? avaimen kadotessa voisi myös poistaa kadonneen ajoestosta. nämä autot nyt mitään varkaita houkuttele, mutta kuitenkin.
Sen verran tarkennan.. ajonesto eli IMMO3 purkki ei halua huomioida täysin tyhjiä siruja eikä väärin ohjelmoituja vaan sen pitää olla "valmis" esiohjelmoitu per auto että sen voi OBD kautta ohjelmoida auton muistiin valmiiks uutena avaimena (tai vanha takaisin).. joka siis teki sen että vain Volvolta sai avaimia joita pystyi PIN koodin avulla ohjelmoida sisään uusia. Tosin on nyt vai oli "vain" Volvo kun pystyn niitä itsekin tekemään uuden sirun jonka se hyväksyy mutta joka ei ole vielä muistissa. Isot poja lukkoalalla eivät jaksanu tehdä työkaluihinsa muuta kuin kloonaus ominaisuuden näihin IMMO3 eli ajonesto purkista lukevat ekan avaimen minkä tekevät uuden.
IMMO3 sen verran myös.. en tiedä onko sisäpiiri vitsi mutta se tekee vielä sen että tarkistaa sirun tunnisteen ekas tavus onko se 56 eli ASCII koodina 'V' eli onko V Volvo avaimessa jos ei ole se myös hylkii sen takia. :)
Tuo sähköpenkkien kuskin tunnistuksesta ainakin P2 Volvoissa pitäisi olla mutta en nyt voi todeta P80 sarjalaisissa onko.. :(
Ajonestoon mahtuu 6 avainta ja kauko-ohjain boxiin mahtuu 3 ohjainta.
Hankalaa kun vanhemmissa Volvo saattoi kirjoittaa jostain ominaisuudesta johonkin dokumenttiin sivu mainintana mitä ne ei lopulta sisältänyt käyttöön kokonaan/ollenkaa tai kuvailivat toiminnon väärin. Yks 70 sarjalaisissa näissä ajonestoissa on se että niissä ois VIN koodi. Laiskuus iski Volvoon tai joku ei toiminut kun ne vain käyttää 4 merkkiä VIN Koodina vaikka ajonestossa ois muistipaikka kokonaiselle VIN koodille. Tuli ehkä myös varmaan yhteensopivuus ECM eli moottoriohjainten kanssa.
-
Taas kysyn.
Miten p2 tietää kuka siinä penkissä istuu?
Jos sen joku vois mulle selittää kun jos joku muu on säätänyt penkkiä ja lähden autolla niin ei se penkki säädy sopivaks edes huutamalla, ihan pitää painaa sitä ykkösnappia missä on mun säätö.
Niitä säätöjähän voi kuka vaan muuttaa.
Vai pitääkö kaikilla olla oma kake minkä auto tunnistaa ja hinaa penkin sen kaken asetuksiin? :o
-
Taas kysyn.
Miten p2 tietää kuka siinä penkissä istuu?
Jos sen joku vois mulle selittää kun jos joku muu on säätänyt penkkiä ja lähden autolla niin ei se penkki säädy sopivaks edes huutamalla, ihan pitää painaa sitä ykkösnappia missä on mun säätö.
Niitä säätöjähän voi kuka vaan muuttaa.
Vai pitääkö kaikilla olla oma kake minkä auto tunnistaa ja hinaa penkin sen kaken asetuksiin? :o
Kaukosäätimestä se tunnistaa niissä kuka tulossa. Se että miten aktivoida se per kake niin en ole kokeillut kun en omista P2 autoa.
Kyseessä on "Personal setting function". Tämä funktio on ohjelmoitavissa sähköpenkkiin päälle tai pois. Nyt en osaa sanoa sit kun mainitaan 2003 CEM lähettää tiedon eteenpäin mikä kauko ohjain avasi oven. liittyykö toiminnallisuuteen tuossa sähköpeili tapauksessa vai kokonaan kun Volvo dokumentit välillä on pitää lakimiehen avulla lukea ( trust but verify ) kun samaan hengen vetoon muisti kake toimintoa mainostetaan 1999 vuodesta eteenpäin (eli ilmeisesti S80 malleissa?). Jos on week 9950/möyhempi rakennettu auto myös sähköpeilien asennot tallentuu penkin muistiin.
Edit lisätään nyt et taitaa tarvita penkin lisäks käydä kääntämässä ovi moduuleista bitti flipattua päälle.
Se jos että pystyykö ohjelmoimaan Appsilla tätä päälle.. teoriassa voisin mutta vähintään pitää muokata CAN Bus kytkin ELM palikkaan tai hankkia kalliimpi ELM palikka.
-
No joo, meillä liikutaan yhden kaken kanssa. Toinen riippuu kotona vara-avaimen kanssa.
Eipä tuo niin tärkeetä ole, itse enimmäkseen ajelen kun lähtee tuo ässä osaamattomilta pian käsistä. :D