Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: oikkuvolvo - 20.09.2024, 08:13:30
-
Hei,
kyseinen volvo ilmoittelee vikakoodia(muistaakseni P0017), eikä mene nyt katsastuksesta läpi. Vika pitäisi liittyä johonkin nokka-akselin ja VVT-pyörän suunnalle. Mutta siis huollossa(Tervashonka OY) tarkastettu ja vaihdettu osat, ovat nyt siis kunnossa samoin johdot, eli vika on kai ECU:ssa.
Osaatteko sanoa mitä tuon kanssa kannattaisi tehdä, muuten auto on täysin ehjä, tuo vikakoodi(muistaakseni P0017) ainut asiassa mikä estää katsastuksesta läpi menemisen.
Jakohihna vaihdettu Hyvinkään kansihuollossa(konkurssissa nyt).
Tässä mitä tervashonka Oy sanoi asiasta:
"
Meille ei ole jäänyt koodia ylös mutta koodi oli Nokka-akselin säätelystä/ säätöventtiilin toiminnasta.
Meillähän uusittiin se nokka-akselin vvt pyörä joka sitä säätöä siellä tekee, siinähän oli jo toisessa paikassa huomattu öljyvuotoa. Jakohihnan vaihto ei pitäisi vaikuttaa asiaan.
Lisäksi jako on tarkastettu lukitsimien kanssa sekä kokeiltu uutta säätöventtiiliä mutta siitä ei ollut apua. Nokka-akselin anturi vaihdettiin myös ja tarkastettiin sen lukupinta. Johtosarja käytiin myös läpi. Vika on mielestämme siinä ohjainlaitteessa.
Nokka-akselin säätö siinä pitäisi toimia mutta ei riittävän nopeasti kuitenkaan jolloin se sytyttää sen vikavalon. Öljy toki siellä kulkee ja öljynpaineella sitä säätöä siinä suoritetaan.
Öljynvaihto autoon on tehty n. 3 vuotta sitten(myöhemmin lisätty 1 litra), mutta eipä autolla kovin montaa sataa kilometriä ole tuona aikana ajettu.
ECU käytetty myös huollossa Elehuolto Oy:llä ja siitä ei löydetty mitään vikaa.
Tässä taas mitä Elehuolto Oy sanoo asiasta:
"
"laite(ECU) saapui, mutta ei siitä saada vikaa paikannettua.
Mahdoton tästä on sanoa onko vika tässä vai muualla. Vika ei kuulosta tyypilliseltä ecu-vialta, joten iso riski on vaihtolaitteen hankinnassa. Kyseistä mallia on muutenkin hyvin vähän meillä käynyt.
"
Osaisiko joku auttaa asiassa?
(https://i.ibb.co/94k2vHP/ensimm-inen-huolto.png) (https://ibb.co/94k2vHP)
(https://i.ibb.co/926XFbs/toinen-huolto.png) (https://ibb.co/926XFbs)
-
Moottorin sisäpesu, öljynvaihto, kunnon öljyillä, koodienluku jollain ihan oikeella korjaamolla. VIDALLA.
-
Olisin kans öljynvaihdon kannalla ja nokan anturi vaihdettu mutta myös kampiakselin asentoanturi voi liittyä vikaan.
Mutta vikaluku VIDA:lla saattaa auttaa.
Moottoria vois käsin pyörittää puoli kierrosta ohi merkkien ja sitten takaisinpäin merkkeihin ja tsekkaus onko kohillaan?
-
Ainiin,unohdin mainita, että en itse autoista pahemmin ymmärrä mitään.
Öljynvaihtoa voisi juu kokeilla ainakin ensin. Sen "ehkä" osaisin tehdä itsekin(pitäisi vaan saada jotenkin vähän autoa nostettua, hallitunkki löytyy)), mutta pikavilkaisulla en nähnyt suodatinta missään(varmaan pitää mennä alakautta mikä ei ilman nosturia onnistu?).
Ja autoa ei tosiaan saa liikutettua pihasta mihinkään(ECU vielä huollossa ja alla talvirenkaat + tietysti ajokiellossa, kun ei ole leimaa.
Vikakoodit on luettu 3:ssa eri huollossa, 2:dessa katsastusasemalla ja omalla kiinan lelulla, kaikki sanoo samaa. Ja jos katsastuksessa herjaa, niin eipä muiden lukijoilla kai ole väliä.
Tuo Tervashonka Oy ainakin vaikutti kyllä ihan pätevältä huollolta. Huoltavat pelkästään Volvoja.
Ja lisäys, Tervashonka Oy luki koodit VIDA:lla.
Yt,
jukkis
-
Katsoisin silti ihan fyysisesti sen ajoituksen että on merkeissä.
Varmaan se on oikein tehty jos tuollainen paja sen on tehnyt mutta kannattaa tehdä tuo volvon oma metodi että puoli kiekkaa ohi ja takaisin päin merkkeihin. Siinä näkee totuuden.
Tuo tervashonka sanoo ettei jakohihnan vaihdon pitäis vaikuttaa no, mun mielestä vaihtaessa sen saa väärin.
Se kampiakselin tunnistin voi myös kiukutella sen verran että säätö ei onnistu eikä silti tule siitä vikaa
Juu. Ö-suodatin alapuolella etunurkassa repsikan puolella.
En nyt enempää tähän ota kantaa kun en osaa muuta nyt pohtia.
-
Älä nyt vielä mee tekeen sitä moottorin sisäpesua ja öljynvaihtoa, ennenkö saat auton käyntikuntoseks, jotta saat öljyt kuumaks ja täytyyhän sen pesuaineenkin pyöriä koneessa noin vartin koneen käydessä.
-
Kiitoksia vinkeistä. Ja auto siis käy ja kulkee ihan normaalisti. Ajelin vuoden verran sillä, kun Tervashonka Oy sai jotenkin sen puhuttua läpi leimasta viime vuonna, vaikka sama vikakoodi jo silloin. Kaikki siis autossa muuten toimii.
Nyt oli ilmestynyt toinen vikakoodi(vaikka seissyt vaan pihassa), kun luin tuolla kiinanlukijalla: P0138. Ja tietysti näkyy edelleen se P0017.
Onko olemassa jotain ilmaista OBD-softaa, joka osaisi tyhjentää nuo vikakoodit? Aika monta softaa tullut jo testattua, viimeisin oli "OBD auto doctor",mutta sekään ei trial-versiolla pyyhi koodeja.
Katoin n. 15min käynnin jälkeen öljytikusta, että öljyt tikun ylärajalla. Omaan silmään näytti ihan kohtuu puhtaalta se öljy.
Ja tosiaan ECU on taas kiinni, tuli eilen huollosta.
Moottori saattaa olla ns. lastutettu, tiedä vaikuttaako asiaan.
Onkohan mitään hyötyä kysyä Bilialta asiasta? Rupeaa vaan tämä budjetti ton auton kanssa olemaan vähissä, niinkuin oma pinnakin.
-jukkis
-
Oliko niin että olet Tuusulasta? Suosittelen, että käytät autoa Volvo specialistilla
https://samppasport.fi/
-
Hei tormund.
Tuo Tervashonka Oy on spesialisoitunut nykyään pelkästään Volvoihin ja siellä jouduttiin nostamaan vaan kädet pystyyn ongelman kanssa.
Menee nyt ehkä vähän harmaalle alueelle, mutta jos sen P0017-vikakoodin saisi sieltä pois, koska auto tosiaan toimii ihan normaalisti muuten.. Olisiko joku osaava/luotettava paikka, joka saisi ohjelmoitua sen koodin pois kokonaan? Mitään vikaa kun ei mistään tunnu löytyvän.
Ja tosiaan auto on Tuusulan Jokelassa, Järvenpäähän on n. 12km. Saan varmaan hinurilla toimitettua auton ainakin tuon matkan. Pitää vaan laittaa vakuutukset varmaan takaisin päälle.
Periaatteessa voisin ehkä ajaakin sen sinne... jos IF ei suostu hinuria lähettämään. IF:llähän on ilmainen hinurikuskaus.
Vinkkejä voi laittaa myös s-postilla: jukkis.duuni@gmail.com
-
Ota siirtokilvet ja ajat vaan.
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/autoilijalle/kayttotarkoitukset-joihin-siirtolupa-myonnetaan
-
Hei tormund.
Tuo Tervashonka Oy on spesialisoitunut nykyään pelkästään Volvoihin ja siellä jouduttiin nostamaan vaan kädet pystyyn ongelman kanssa.
Menee nyt ehkä vähän harmaalle alueelle, mutta jos sen P0017-vikakoodin saisi sieltä pois, koska auto tosiaan toimii ihan normaalisti muuten.. Olisiko joku osaava/luotettava paikka, joka saisi ohjelmoitua sen koodin pois kokonaan? Mitään vikaa kun ei mistään tunnu löytyvän.
Ja tosiaan auto on Tuusulan Jokelassa, Järvenpäähän on n. 12km. Saan varmaan hinurilla toimitettua auton ainakin tuon matkan. Pitää vaan laittaa vakuutukset varmaan takaisin päälle.
Periaatteessa voisin ehkä ajaakin sen sinne... jos IF ei suostu hinuria lähettämään. IF:llähän on ilmainen hinurikuskaus.
Vinkkejä voi laittaa myös s-postilla: jukkis.duuni@gmail.com
Samilla suomen paras pikku volvo tuntemus. Jos ei saa autoa kuntoon, niin ei sit kukaan muukaan
-
Onhan vvt solenoidiin tiivisteen sihti tarkastettu että ei ole tukossa?
-
Samilla suomen paras pikku volvo tuntemus. Jos ei saa autoa kuntoon, niin ei sit kukaan muukaan
Kiitos vinkistä, laitan Samillekin kuvausta viasta.
Luotan kyllä tuohon Tervashonkaan myös, kaikki asiat hoituneet hyvin heidän kanssa. Ja tuntuvat tietävän, mitä tekevät.
-
Lisätietoa:
Hei,
Kyllä, sinne on vaihdettu siis uusi tiiviste jossa on uusi sihti myös kun sitä venttiiliä on kokeiltu uutta silloin niinkuin aiemmin mainitsin
---
Terveisin
Autopalvelu Tervashonka Oy
-
Meillä oli parkkipaikan vieressä kaivettu kuoppaa ja kaivinkone tehnyt klommon auton takakulmaan, myönsivät myös kolhaisun ja tekivät vakuutusilmoituksen... Hinurikuskin mukaan taisi lähteä lunastukseen, eli ongelma ratkesi vähän niin kuin itsestään.
-
Oon kyllä niin utelias että kerro vielä miten tää saaga päättyy, noin niinkuin rahallisesti. :))