Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Oudii - 24.09.2024, 09:04:34
-
Juuri kun yksi vika saadaa korjattua, tuppaa seuraava ilmestymään :D
Potilas on XC60 2.0 D4 (D 5204 T2) manuaali 191 000 km.
Eli aikaisemmin kyselin täältä neuvoja moniurahihnojen vikinään. Vikinä saatiin korjattua paikallisessa korjaamossa kiristimen ja hihnojen vaihdolla. Tämän jälkeen on kuitenkin tullut uusi vika missä olen huomannut auton "nykivän/nypyttävän" hieman tietyillä vaihteilla ilman että myös vakkarilla. En tarkoita mitään terävää liikettä, mutta semmoista pientä pehmeätä heijjaamista, kuitenki selvästi huomattavissa. Tämä tapahtuu kun auto on 2. vaihteella ja nopeutta on 30-45 km/h sekä 3. vaihteella kun nopeutta on 40-50 km/h. Myös 2. vaihteella kiihdyttäessä nopeasti saattaa huomata muutaman "nykäsyn/nypäyksen". Muilla vaihteilla en olen huomannut mitään millään kierrosalueilla. Olen myös kokeillut ottaa ilmastoinnin pois päältä, mutta mitää eroa ei ole tullut tuloksiin. Hihnojen vaihdolla ei pitäisi oman järjen mukaan olla mitään merkitystä tähän vikaan, mutta koska asia ilmeni melkein heti vaihdon jälkeen niin voikohan sillä on merkitystä tähän.
Viime viikko onkin vietetty foorumin parissa etsien mahdollisia vian kohteita ja joitakin toimenpiteitä on tullut tässä tehtyäkin nopeasti:
- MAF-anturin putsaus
- MAP-anturin putsaus
Autosta on myös luettu koodit ja mitään koodeja ei ollut aktiivisena tai tallessa. Vielä en ole aloittanut suunnitella EGR-venttiilin puhdistusta, siinä toivossa että joku muu ratkaisu tähän löytyisi. Olen myös ajatellut että vaihteistoöljyn vaihtoa (viimeksi vaihdettu koko 1,9 l 142 000 km kohilla) ja RVS-käsitellä sen, jos tämä auttaisi tilanteeseen. Kesällä oli tarkoitus vaihtaa Castrolin laatikkoöljyt sisälle, mutta vasemman vetarin kumi petti alkukesästä ja korjaamolla vetivät koko vetarin pois nivelen kunnollista puhdistusta varten. Samalla lisäsivät Comman laatikkoöljyä 1,5 l takaisin huollon yhteydessä.
Mitä mieltä olette?
-
Voisiko olla kytkimessä alkavaa oireilua. Nouseeko kytkinpoljin kunnolla ylös asti?
-
Poljin nousee normaalisti ylös asti ilman mitään poikkeavaa.
-
Omassa vastaavalla moottorilla olevassa S80 D3:ssa oli samaa ja poistui oireet. Autolle tehtiin etualatukivarsien vaihto, takimmaiset puslat oli selvästi väljät. Samoihin aikoihin ajoittui myös ahtopaineen anturin vaihto mutta mielestäni poistui nimenomaan tukivarsien vaihdon vuoksi (+pyöränsuuntaus).
Tätä on ollut ilmeisesti aika monessakin vastaavassa mistä löytyy juttua täältä ja Googlella. Enemmän varmaan toki S80 ja V70.
Toki auto on aivan eri mutta omastani poistui noiden myötä. Varmuutta ei ole mikä vaikutti mihinkin.
-
Omassa vastaavalla moottorilla olevassa S80 D3:ssa oli samaa ja poistui oireet. Autolle tehtiin etualatukivarsien vaihto, takimmaiset puslat oli selvästi väljät. Samoihin aikoihin ajoittui myös ahtopaineen anturin vaihto mutta mielestäni poistui nimenomaan tukivarsien vaihdon vuoksi (+pyöränsuuntaus).
Tätä on ollut ilmeisesti aika monessakin vastaavassa mistä löytyy juttua täältä ja Googlella. Enemmän varmaan toki S80 ja V70.
Toki auto on aivan eri mutta omastani poistui noiden myötä. Varmuutta ei ole mikä vaikutti mihinkin.
Tämä käynyt itsellänikin mielessä, että olisi alustaan liittyvä. Auto kuitenkin vetää hyvin ja normaalisti sekä alustan osia ei ole vielä huoltohistorian mukaan vaihdettu yhtään. Auto on 2012 vuoden mallia eli hyvin ovat kestäneet.
-
Omassa oli tunnusomaista se että ”nykiminen” oli niin lievää että matkustajat tätä ei yleensä huomenneet ja esiintyi vain todella sievästi kiihdyttäessä ja nopeuksissa n. 40-55 ja muissa nopeuksissa tai tilanteissa ei mitään.
Johonkin resonanssiin tuon itse yhdistäisin kun tuntuu olevan juuri tuon kaksilitraisen 5-sylinterisen kanssa muillakin ollut näitä. Siis Googletuksen ja foorumin perusteella.
Jotkut on ongelman kanssa painineet isostikin, eikä vika ole poistunut vaan ainoastaan lieventynyt.
Mutta kerro jos selviää mistä johtui sinulla.
-
Tällä hetkellä tuntuu että ilmiö on lieventynyt sitten MAP-anturin puhdistuksen jälkeen. Kokonaan se ei ole kadonnut, mutta lieventynyt. Ilmoittelen kyllä lisää, jos jotain selviää.
-
Puhdistappa se toinenkin map-anturi. Tmap-anturi jossa on paine-ja lämpötilamittaus. Sijaitsee välijäähdyttimen putkessa mikä lähtee kohti kaasuläppää. Hyvä olisi myös verrata näiden kahden anturin lukemia, pitäisi näyttää samaa, mutta jos ei niin nykii esiintyy.
-
Puhdistappa se toinenkin map-anturi. Tmap-anturi jossa on paine-ja lämpötilamittaus. Sijaitsee välijäähdyttimen putkessa mikä lähtee kohti kaasuläppää. Hyvä olisi myös verrata näiden kahden anturin lukemia, pitäisi näyttää samaa, mutta jos ei niin nykii esiintyy.
Tämä pitääkin tehdä tänään. Päivitellään tänne sitten tuliko muutosta.
-
Tämä pitääkin tehdä tänään. Päivitellään tänne sitten tuliko muutosta.
Eipä tällä ollut mitään vaikutusta asiaan.