Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: TVS - 07.01.2011, 16:23:57

Otsikko: 740 hardykiekollinen kardaani täristää. KORJATTU!
Kirjoitti: TVS - 07.01.2011, 16:23:57
Jatketaan nyt tännekin tuon yhden hiton murheenkryynin kanssa. Elikäs, lyhyesti: kardaanin kanssa ei ollut murheita, sitten iski rakenteluvimma, vaihdelaatikko ja sitämyöten kardaani olivat irti jotakin reilu puoli vuotta, sama laatikko ja sama kardaani siis asentui takaisin, ainoa että lohkon kylkeen ilmestyi lisäpaino pakosarjaan, ja moottorinkorvat vaihtui hydraulityynyllisiin versioihin. Ongelma on se, että kardaanin etupätkä tykkää vapista hemmetisti, ja ravistaa koko moottori-vaihdelaatikko-pakettia mukanaan, noin kardaaninkierroksilla 2500 ylöspäin. Aski on M46 ja kori jäykkäperänen sedan.

Tehty:
-laatikon tukikumi uusi
-ristikot, tukilaakeri ja kannatinkumi
-kokeiltu toista varmasti hyvää hardykiekkoa
-kiroiltu vähä hitosti
-levitetty tukikumin kiinnityspulttien reikiä jotta linjaus kohdallaan -> helpotti vähän
-testattu nostaa laatikon perää, koska linjauksessa vielä pieni heitto pystysuunnassa joka aiheuttaa murtokulmaa, tämäkään ei muuttanut jytinää.
-tarkistettu, että hardy, keskitinholkki ja laatikonlaippa pyörivät pakettina täysin värinöittä yli 200kmh vastaavaan kierroslukuun asti(vitonen niin pitkälle kun tallissa kehtas huudattaa)
-kardaani tasapainotettu tammer-dieselissä, sekä pelkän etupätkän että koko kardaanin osalta, ja on kuulemma niin hyvä kun tuosta tulee.

-nyt myös linjattu murtokulma nolliin, mittaheittoa tukilaakerin kohdalla korkeintaan pari milliä.
-kokeiltu kahta toimivaksi tiedettyä rautalaippaista kardaania

Tarkennuksena siis, että lähes kaikki testit on tehty pyörittäen pelkkää etupätkää paikallaan makaavassa autossa. Pari kertaa välissä testattu myös koko kardaania takapyörät irti paikallaan pyörittää, ei mitään havaittavaa vaikutusta ongelmaan. Vikaan järkevän korjauksen(kardaanin vaihto rautalaippaiseen ei ole korjaus, se on ongelman kierto. Vaikkakin ihan hyvä idea >:() keksijälle koppa kaljaa.

Huomioita:
-kun jytinä ilmenee, tukilaakerin kohdalta kardaani on kuin valokuva, ei pienintäkään merkkiä mistään tärinästä, sensijaan koko laatikko-moottori-paketti vapisee kardaanin etupätkän mukana.
-laatikon ja kardaanin välissä on murtokulmaa, eli askin perä on turhan matalalla uudenkin tukikumin kanssa. Mutta tämän nostattaminen ei muuttanut mitään...

-rautalaippasista kardaaneista toinen ravisti vähemmän, se jossa oli aivan resu tukikumi.



KORJAUS: lopulta tappelu oli ohi, kun kardaanin linjaus on ihan jetsulleen, ja siihen laittoi vanhan, hyvin pehmeän tukikumin uudella laakerilla.
Otsikko: Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää
Kirjoitti: Jurpe - 07.01.2011, 22:40:55
Mitähän siinä sitten tapahtuu, kun takapätkä laitetaan paikalleen?
Otsikko: Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää
Kirjoitti: slööki - 07.01.2011, 23:16:28
kardaani tasapainotettavaks ... niin on varmasti eliminoitu se vaihtoehto pois...
Otsikko: Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää
Kirjoitti: TVS - 08.01.2011, 13:30:45
Mitähän siinä sitten tapahtuu, kun takapätkä laitetaan paikalleen?
Ei vaikuta kun siihen, että tulee hitusen sivuääniä kun takalaikat yms romut pyörii.

kardaani tasapainotettavaks ... niin on varmasti eliminoitu se vaihtoehto pois...
Hitto, lyhensin viestiä niin tämä katosi. On kahteen kertaan ollut tammer-diiselissä painotettavana eli uskoisi olevan hyvä.
Otsikko: Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää
Kirjoitti: hevonen - 08.01.2011, 13:35:27
kardaani tasapainotettavaks ... niin on varmasti eliminoitu se vaihtoehto pois...
Oletan että tämä on jo tehty.

Tuo on kyllä maaginen juttu. Ei luulis laatikon laakerinkaan menneen irtiollessa.
Vaikka olis tasapainoitettu tuo karpaasi, väitän että se ei ole suora. <Kippis>
Otsikko: Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää
Kirjoitti: slööki - 08.01.2011, 21:30:26
luulis tasapainoittajan jo sanovan että on jordaani mutkalla ... näin kertoi mulle ainakin heti kun työn aloitti ja totesi sen
toki kaikki on mahdollista... kuten oma raato joka ei suostu käymään...
Otsikko: Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää
Kirjoitti: TVS - 08.01.2011, 23:03:02
Ei ole mutkalla, olin paikalla kun kardaania toisen kerran painoteltiin, ja pyynnöstäni ja erikoisesta viasta johtuen painottaja pyöritti sitä välin 1500-3000rpm, eikä mitään havaintoakaan värinästä, puhumattakaan siitä jytkytyksestä mitä se saa autossa kiinni ollessaan aikaiseksi. Itse uskoisin, että linjausongelmasta tässä vieläkin on kysymys, mikään muu tuossa ei kai enää voi olla pielessä?

Nyt muuten kun kulkee niin kulkee, koslan akku tappoi juuri itsensä(oli päässyt niin vajaaksi ettei jaksanut käynnistyä, jätin yöksi c-tekiin, ja oli siinä ja tässä että lähti +10 tallista käyntiin), ja tulipa todettua, että näillä vanhanmallisilla turbon etutolpilla ei mun talvivanteet mahdukaan pyörimään, ottaa tolppaan kiinni.
Otsikko: Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää
Kirjoitti: tarmo - 08.01.2011, 23:55:03
mitkäs vanteet sulla alla?
Otsikko: Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää
Kirjoitti: TVS - 09.01.2011, 01:48:34
mitkäs vanteet sulla alla?
Ei mitkään.
Otsikko: Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää
Kirjoitti: hevonen - 09.01.2011, 15:23:34
Ei mitkään.
Ei kai ku ei sovi. Heitän tähän samaan semmosen että motonetin navalla tulee vanne lähemmäs tolppaa kuin alkup. Meinasin olla 7" vanteilla kusessa ton entisen seiskan kanssa.
Sulla se nyt voi olla ihan niistä vanteista kiinni, ei vissiin ollu volvon? Tai sitten väistän muurin.
Paa sinne noi bilteman halvat spaserit, tai sitten teet itse ja säästät, vanhoista jarrulevyistä. ;)

On se kumma jos on linjauksesta kiinni ja on samat palikat ja oot hakenu paikkaa. Ei noi yleensä kyllä noin herkkiä oo ollut.
Otsikko: Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää
Kirjoitti: TVS - 09.01.2011, 23:10:20
Jarrulevyspacerit on jo olemassa, ne vaan oli väärässä kaupungissa kun kiroilin ettei nuo sovi alle. Ja linjaus lienee pielessä kun tukijalat ja tyynyt moottorille vaihtui erilaiseen, täytynee jaksaa vielä jossakin vaiheessa temuta hetki sen linjausongelman parissa. Eniten kyllä kiinnostaa ajatus laittaa sinne rautalaippanen kardaani ja nuijia tuo nykynen lekalla kuutioks...
Otsikko: Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää
Kirjoitti: hevonen - 10.01.2011, 19:02:03
Anna mulle se romu just tasapainoitettu karpaasi, voin viedä pois harmeistas. :) Enkä velota mithän. 8)
Otsikko: Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää
Kirjoitti: pikatraktori - 11.01.2011, 10:45:03
Jarrulevyspacerit on jo olemassa, ne vaan oli väärässä kaupungissa kun kiroilin ettei nuo sovi alle. Ja linjaus lienee pielessä kun tukijalat ja tyynyt moottorille vaihtui erilaiseen, täytynee jaksaa vielä jossakin vaiheessa temuta hetki sen linjausongelman parissa. Eniten kyllä kiinnostaa ajatus laittaa sinne rautalaippanen kardaani ja nuijia tuo nykynen lekalla kuutioks...
Taitaa olla ns sitkeä ongelma :(. Luulisin että rautalaippaisella nyt sentään luulisi tokenevan, mutta en tiedä paljonko sen asennukseen tulisi modailla. GLT:ssä tuo teräsristikko oli, mutta silläkin esiintyi pientä häiriötä moottorityynyjen lievän laskemisen takia. Sain tosin korjatuksi moninkertaisen tukilaakeriasennuksen tehtyäni. Tosin minultakin jäi nuo kardaanikulmat mittailematta ja tässä tapaukseessa lähtökulma vaihteistolla tulisikin kai olla 0 astetta, koska tuo "kumikardaani" onkin oikeastaan vakionopeusnivel. Tosin sen pitäisi toimia myös kaikilla kulmilla jos ne ovat pienehköjä (1 - 2 astetta) :-\.
Otsikko: Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää
Kirjoitti: TVS - 11.01.2011, 10:52:07
On juu. Täytyy jaksaa passailla, äkkinäinen silmä sanoo hardykiekon ja laipan välisen välyksen muutoksesta, että linjaheitto pystysuunnassa on reiluhkosti, mutta öljypohja on käytännössä kiinni etupalkissa joten ei se ole kyllä muuttunutkaan. Rautalaippanen daanihan heilahtaa sinne kun ottaa koko kardaanin, löytää jostakin laatikon laipan joka sattuis sopimaan tähän yksilöön ja ruuvaa kasaan. Osien haaliminen on jo ns vaiheessa, mutta keväämmällä saatan kyllä vielä ottaa yhden yrityksen linjata tää hardynperkele. Ei kai siinä enää oikeen mitään muutakaan pitäisi voida olla ???
Otsikko: Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää
Kirjoitti: moikki - 06.03.2011, 14:29:24
Itellä nyt sama ongelma M90 laatikon kanssa varustetussa 940  >:( eli vaihdoin uuden kannatin kumin ja laakerin ja alkoi täristää niin prkleesti, kaikki osat merkkasin ja laitoin samoille jäljille. Tämän jälkeen ostin vielä uuden hardy lätkän ja vieläkin täristää. Osat haettu volvolta. Nyt en enää muta keksi kuin että kartaanin päässä oleva pieni "kumilaakerihässäkkä" olisi kulunut soikioksi  :P eli m90 laatikon laipassa on lyhyt tappi joka menee kardaanin päädystä sisään.
Otsikko: Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää
Kirjoitti: moikki - 14.03.2011, 19:34:15
Minun osalta homma selvis. Etupätkän sisään kun katsoo niin siellä on yks kohta boorissa josta uupuu yksi "boori" ja takaosassa oli onneksi vielä kahdessa "boorissa" vähän keltaista maalia näkyvissä, ne kohdakkain ja herkes tärisemästä. Jos joku nyt otti jotain selvää tosta selityksestä  ;D
Otsikko: Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää
Kirjoitti: TVS - 14.03.2011, 23:20:16
Hyvä näin. Mullahan se vapisee vaikka takapätkä on autosta irti, joten tuo tuskin on syynä. Et tullut kokeilleeksi pyörittää pelkkää etupätkää moottorivoimalla?
Otsikko: Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää
Kirjoitti: moikki - 15.03.2011, 18:43:21
Hyvä näin. Mullahan se vapisee vaikka takapätkä on autosta irti, joten tuo tuskin on syynä. Et tullut kokeilleeksi pyörittää pelkkää etupätkää moottorivoimalla?

En kokeillu, toki kävi jo mielessä mut sit korjaantu tolla  :P
Otsikko: Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää
Kirjoitti: TVS - 19.03.2011, 12:48:47
Nyt alkaa olla mitta täys tota vehjettä. Toimivaksi tiedetty kardaani toisesta autosta mallia rautalaippa, ja paikalleen -> täristää ihan samalla lailla, vaikka pyörittää pelkkää etupätkää. Mää muoviämpäri poltan tuon läjän >:(

Ilmeisesti tuossa on linjavikaa, vaikka vaihdettu on moottorin tukikumet uudemman mallisiin käytettyihin hydraulisiin. Ja tämä vapinahan oli vähempi paha vanhalla tukikumilla, jolla kardaanin keskiosa roikkui alempana...
Otsikko: Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää. Ja näköjään rautalaippanenkin, perk!
Kirjoitti: pikatraktori - 19.03.2011, 16:34:04
No jopas on :(. Katsoin tuon ensimäisen ja viimeisen postin ja taitaa häntä heiluttaa koiraa :)? Tästä tuli mieleen se ajatus, että vika voikin olla ihan muualla kuin kardaanissa? Itse ajattelin mennä saunan lämmitykseen. Kahdesti olen jo tehnyt lumityötkin, eikä loppua näy lumentulolle :D.
Otsikko: Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää. Ja näköjään rautalaippanenkin, perk!
Kirjoitti: TVS - 19.03.2011, 18:56:25
Noh, palovakuutuksesta huolimatta läjä on yhä tallissa, ja v-käyräkin tuli takasin katon alapuolelle. Syy on nimittäin se, että toisella rautalaippasella kardaanilla vapina väheni merkittävästi, siitä vaan laakeri ikäänkuin morjesti eli pahasti rohisevan laakerin tekohengitys täyttämällä se skf:n laakerirasvalla ei toiminut; minuutin pyörittelyn jälkeen oli koko tukikumimötkö aika lämmin, ja niitä kivisuojapeltiä raottamalla vastaan tuli ruosteensekaista mössöä, jonka tunnistin olleen rasvaa.
Takaisin aiheeseen, tuo nyt kiinni oleva versio vapisti jo sen verran vähän, että palasi motivaatio tehdä jotakin, ja otin tuon digitönärin esiin ja mittasin etummaisen ristinivelen liikettä kardaanin kierroksen aikana. Päädyin aika jämäkkään mittaustulokseen, eli ristikon päiden asema muuttuu millin sivulta toiselle sivulle muutoksessa, eli siis voimalinja on sivuttain vinossa. Pystysuuntaista en mahtunut mittaamaan, mutta luultavasti sitä on enempi... Eikös ristikon pitäisi tuommoinen kulma kuitenkin katella ihan tyytyväisenä? Täytynee kohta oikeen laskea se asteina...
Otsikko: Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää. Ja näköjään rautalaippanenkin, perk!
Kirjoitti: pikatraktori - 20.03.2011, 09:11:00
Kun on tullut tehdyksi noita maataloushommiakin niin kokemukseni niistä on, että milli on kyllä ehdottomasti liikaa :(. Sanosinko että olet ainakin löytänyt sen perusyyn vapinalle. Se, miten se estetään onkin jo toinen tarina.
 Aikanaan kun läksin 7000-sarjan Foordilla kesantoja niittämään, kävi ilmi että lieriöniittokoneen pyörityksessä lähtee hamapaat suusta. Lähtöpäästä mitattuna oli myös tuo noin millin heitto nivelakselissa. Kun purin sen akselinpätkän ulos traktorista, selvisi että akseli oli katkennut ja korjattu hitsaamalla ilmeisesti kotona :D. Eihän siitä suoraa saa. Vaihdoin tuon nivelakselia käyttävän traktorinpuoleisen osan uuteen, ja homma alkoi sujua. Muistaakseni traktori painoi non 4.5 tonnia, mutta vapisi silti 8).
Onnea jatkotutkimuksiin ;).
Otsikko: Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää. Ja näköjään rautalaippanenkin, perk!
Kirjoitti: TVS - 20.03.2011, 13:51:22
Tästä päästäänkin aiheeseen ristikon kulmansieto, mitenkä tuo etupätkän ristikko ei siedä kulmaa just mitään, kun kyllähän takalaipan ristikko elää het varmaan 5 astetta? Äkkiä laskien mulla on noin 2-2.5 astetta sivuheitto, mittaksen tarkkuus tosin on ehkä 1 aste :D, mutta suuruusluokkana.
Otsikko: Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää. Ja näköjään rautalaippanenkin, perk!
Kirjoitti: pikatraktori - 20.03.2011, 14:26:51
Ihan muistellen noita autoteknikan käsikirjan lukuja se johtuisi ehkä tästä kolmesta ristikosta. Eli on "vajaa kardaani" ja etupätkä ei salli kovinkaa suuria kardaanikulmia, itseasiassa näitäkin vain hetkellisesti ajossa syntyvinä "tilapäisjaksoina". Volvossa on, jos oikein muistan tuo etupätkä vain tavallaan vaihteiston pääakselin jatke, johon on "varmuuden vuoksi" liitetty se rätti- tai ristinivel jota ei ole tarkoitettukaan taipumaan kuin hetkeksi. Otaksuisin että rättinivel selviää tästä tilanteesta paremmin, koska se on lähempänä vakionopeusniveltä, mitä se ei kuitenkaan ole ::).
Otsikko: Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää
Kirjoitti: 745 TIC - 21.03.2011, 11:28:49
On juu. Täytyy jaksaa passailla, äkkinäinen silmä sanoo hardykiekon ja laipan välisen välyksen muutoksesta, että linjaheitto pystysuunnassa on reiluhkosti, mutta öljypohja on käytännössä kiinni etupalkissa joten ei se ole kyllä muuttunutkaan. Rautalaippanen daanihan heilahtaa sinne kun ottaa koko kardaanin, löytää jostakin laatikon laipan joka sattuis sopimaan tähän yksilöön ja ruuvaa kasaan. Osien haaliminen on jo ns vaiheessa, mutta keväämmällä saatan kyllä vielä ottaa yhden yrityksen linjata tää hardynperkele. Ei kai siinä enää oikeen mitään muutakaan pitäisi voida olla ???

Käytin autoa joskus huollossa ja asentaja mainitsi, että öljypohja ei saisi maata/nojata tuon palkin päällä. Vaihdoin pakosarjan alla olevan hydraulisenkumen uuteen, jolloin kone nousi reilun sentin eikä näin ollen maannut enää palkin päällä. Vanha kumi näytti ehjältä mutta oli löysän tuntuinen, kun heilutti konetta. Vaihdolla oli sellainen vaikutus, että koneen aiheuttamat värinät pieneni, kun ei ottanut enää palkkiin kiinni.

Otsikko: Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää. Ja näköjään rautalaippanenkin, perk!
Kirjoitti: TVS - 02.05.2011, 00:40:21
Vaihdoin moottorinkorvat mallia hydrauli nyt mallisiin kumi, molemmissa tapauksissa tyynyt olivat hyvässä kunnossa ja öljypohja reilusti irti etupalkista eli helposti menee sormet väliin. Myöskään tällä ei ollut vaikutusta tuohon tutinaan, ja mulla alkaakin tulla pikkuhiljaa ongelmia keksiä enää vaihdettavia osia tuon vapinan rauhoittamiseksi, nyt on kokeiltu kolmea eri kardaania, kahta eri laatikon tukikumia, kaksia moottorinkorvia tyynyineen, sivulinjailtu kardaani suoraan ja aina se vaan vapisee. Rupee pikkuhiljaa ketuttamaan kun ei tuolla 3v enempivähempi työn alla olleella liikkuvalla projektilla, jossa lopulta on hyvin käyttäytyvä isolohkoturbo keulalla, ei pysty ajamaan yli 80kmh.
Otsikko: Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää. Ja näköjään rautalaippanenkin, perk!
Kirjoitti: TVS - 28.06.2011, 22:15:00
Noh, linjailua suoritettu uudemman kerran oikeen järjenvastaisella tarkkuudella. Nyt on nivelessä murtokulma niin lähellä nollaa kun se vaan voi olla, eikä vaikutusta yhtään mihinkään. Heittoa tukilaakerin kohdalta korkeintaan pari milliä, linjasin käyttäen hardylaippasta kardaania ilman jousto-osaa... Nyt täristää 2500-3500rpm haarukassa, 4000rpm+ ja 2300 alaspäin (kardaanin kierroksia) pelaa hienosti. Mitä ...kelettä tuolle nyt vielä tekis?!

Ainiin, vähiten täristänyt rautalaippanen kardaani (jota valitettavasti ei mulla enää ole) oli erittäin "sipillä" tukikumilla, voiko tuo hyvin jytyn olonen motonetin tukikumi aiheuttaa tätä ilmiötä? Tämähän paheni kertaluokkaa paljon kun tukikumi vaihtui...

Toinen "ainiin", eli laatikon lähtölaippa mitattu, käsin ei saa havaittavaa liikettä koko painolla reuhtomalla, ja heittoa oli heittokellolla laipan pinnasta mitaten noin kaksi satkua. Eli siis aivan tuhannen jojossa :P
Otsikko: Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää. Ja näköjään rautalaippanenkin, perk!
Kirjoitti: TVS - 05.07.2011, 22:55:05
Edelleen hyviä ajatuksia otetaan vastaan. Sovitaanko näin, että vanha tonni sille, joka keksii tuolle "järkevän" korjauksen (ts. ei mitään vaihda aski/perä/kone+aski), eli 170e pottiin tässäkohtaa. Itse ajattelin vielä testata tuota hardylaippasta kardaania kunhan haalin siihen uuden tukilaakerin, ja kasaan siihen oikein pehmeän tukikumin tuosta yhdestä vanhasta rievusta, kun ei parempiakaan ideoita nyt ole. Loikkariyksikön vaihto lie sitten seuraava, semmonenkin saattais jopa löytyä hyllystä jos vaan on samanlainen...
Otsikko: Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää. Ja näköjään rautalaippanenkin, perk!
Kirjoitti: hevonen - 06.07.2011, 17:12:07
En mää sun rahojas kaipaa mutta jos kaiken oot jo kokeillut, on ylivaihteessa liikaa välystä.
Aika ihme homma tosin, omat ei niin kranttuja ole olleet... mutta jos kerta se etupätkä heittää niin mikä ennen sitä etupätkää on, muu kuin kumilaippa? ;)
Otsikko: Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää. Ja näköjään rautalaippanenkin, perk!
Kirjoitti: TVS - 06.07.2011, 23:09:07
Mua vaan kiusaa, miksi ihmeessä ylivaihde olisi hajonnut oltuaan kuivassa, lämpösessä säilössä öljyt sisällä? Ja kun tärinä paheni uudella tukikumilla (ja laakerilla), eikä muitakaan ideoita tullut päähän, tein koeversion eli kasaan tuon hardylaippasen kardaanin vielä kerran auton alle pehmosella, vanhalla tukikumilla, kunhan saan siihen laakerin.

Välystä ei tunnu näpeissä ruuvaamalla hardykardaani ilman jousto-osaa suoraan laatikkoon kiinni ja kardaanista heiluttamalla. Tällä hetkellähän siinä ei edes ole kumilaippaa vaan ristikko, nyt on nimittäin rautalaippanen kardaani paikallaan.
Otsikko: Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää. Ja näköjään rautalaippanenkin, perk!
Kirjoitti: estate - 07.07.2011, 10:21:57
Tuskin tuo kardaanista on kiinni tai tukikumistakaan jos kerran tukikumin kohdalta ei vispaa kardaanin pyöriessä mutta laatikon päästä heiluu. Mitäs jos se vika onkin jossain aivan muualla? Onko auto ollut kuinka palasina? Kytkinakseli kiero, vauhtipyörä/kytkin epätasapainossa... Vispaako kone ja laatikko ilman jortaania? Mitäs jos lasket laatikon takapäätä alaspäin laittamalla prikkoja palkin ja korin väliin, vai onko pystyheittokin jo saatu pois? Klemmari kartaanin ympärille ja sen asentoa muuttamalla etsit kohdan, jossa tärinä vähäisintä, on tosin väärä keino korjata vapinaa kun putki on tasapainotettu.

Ei tuo kardaani kyllä mun mielestä aivan millin tarkka ole linjaukselle. Omassa kilpurissa on itse lyhennetty kartaani (rälläkällä ristikko irti putkesta, putkesta pätkä pois ja migillä liimaten ristikko takaisin putkeen silmämääräisesti suoraan), ensimmäisessä nivelessä hitusen kulmaa sivulle, melko risa tukikumi itse tehdyssä telineessä ja ei täristä lainkaan pahasti.
Otsikko: Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää. Ja näköjään rautalaippanenkin, perk!
Kirjoitti: TVS - 07.07.2011, 12:15:39
Kone vaihtui, ei se sen kamalammin ole palasina ollut. Ja kuten jossakin totesin, pelkkää hardylaippaa voi pyörittää vitosen punarajaan ja se ei värise tippaakaan. Pystyheiton linjasin poies muokkaamalla laatikon tukikumin kiinnitysrautaa, samaten sivuheitto on aivan minimaalinen. Tukikumitesti siksi, että tukikumin ja laakerin vaihto selkeästi pahensi tilannetta, täytyy tuokin nyt kokeilla ennenkun alkaa vaihtamaan loikkaria...

Kaiken eniten kismittääkin, että yhteen toiseen 740:iin laitettiin sattumanvarasia osia, eli joku alunperin 240:stä kotosin oleva 46, eri autosta liikapitkä kardaani, pooriosaa molemmista puolista lyhennettiin rälläkällä, tukilaakeriksi laitettiin hyvä käytetty, paskat kasattiin nippuun just siihen kohtaan kun sattu osumaan, ja laitteella ei ole kehdattu ajaa niin lujaa (jos sillä edes pääsisi niin lujaa) että kardaani olisi millään tapaa tärissyt tai vapissut.
Otsikko: Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää. Ja näköjään rautalaippanenkin, perk!
Kirjoitti: estate - 07.07.2011, 15:32:02
Merkillinen kapistus ??? Kai se ongelma sitten on siinä tukikumin seutuvilla, melkein pakko olla jos pelkällä etupätkällä vatkaa. Epäkesko tukilaakeri tai laakeri vinossa? Onkos 740:ssä tukikumissa jousi painamassa kartaania ylöspäin kuten 240:ssä ja se on paikoillaan?.
Otsikko: Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää. Ja näköjään rautalaippanenkin, perk!
Kirjoitti: TVS - 07.07.2011, 23:26:31
Merkillinen kapistus ??? Kai se ongelma sitten on siinä tukikumin seutuvilla, melkein pakko olla jos pelkällä etupätkällä vatkaa. Epäkesko tukilaakeri tai laakeri vinossa? Onkos 740:ssä tukikumissa jousi painamassa kartaania ylöspäin kuten 240:ssä ja se on paikoillaan?.
Äläpä muuta sano, niin moneen muuhun on kerätty kaikki kardaanin osat vähintään epämääräsistä läjistä ja aina on toiminu, että tää jo vähä pistää sylettämään. Ja tosiaan pelkällä etupätkällä vatkaa, viikonloppuna testataan toista kardaania ja pehmyttä tukikumia, sitä ennen kokeilen vielä mitä tapahtuu jos tukikumin pultit jättää pari kierrosta auki, eli laakerin kulmavirheen eliminointi. Seiskassa ei sitä jousta ole, joten se ei myöskään ole paikoillaan.
Otsikko: Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää. KORJATTU!
Kirjoitti: TVS - 11.07.2011, 20:47:42
SE TOIMII! SE JUMALAVITA TOIMII! Nyt olis juhlan paikka, ja nyt on toista kertaa kolmen vuoden aikana fiilis "baariin, nyt juhlitaan".

Asiaan: Korjaus tapahtui melko yllättävällä tavalla, eli asentamalla alkuperäinen hardylaippainen kardaani, siihen uusi tukilaakeri, ja siihen vanha vulkanoinneistaa revennyt ja sikakitillä uudelleenvulkanoitu, hyvin pehmeä tukikumi. Eli siis tämmönen laite oikeasti tahtoo todella pehmosen tukikumin, aika jännä ilmiö sinänsä. Nyt on fiilis kun voittajalla, vaikka auto on vielä pahasti kesken, eli ECC asentamatta, kopan ruostehommat kesken ja maalaus tekemättä. Ja ei voi kun hymyillä. :smitten:
Otsikko: Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää. KORJATTU!
Kirjoitti: pikatraktori - 12.07.2011, 08:45:04
Onnittelen voittajaa! Joskus näissä tarvitaan sitä ylenpalttista sinnikkyyttä  :). Tuli tosiaan kuvauksesta mieleeni joskus minulla ollut twincam - Mirafiori, jossa tukilaakeri oli "taatusti pehmeäkuminen", koska se oli revennyt kokonaan irti. Mutta ihmekyllä toimi hienosti  ;D.
Otsikko: Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää. KORJATTU!
Kirjoitti: TVS - 03.08.2011, 20:25:02
Mainitaan nyt vielä tähän kardaanikiroukseen, että ratapäivilläkin tällä laitoksella tuli todistettavasti käytyä, ja kardaani ei "vauhdista" ollut millänsäkään. Sensijaan ratailun jälkeen on hitusen haettu ahtoja lissää, ja nyt hitusen värisee kakkosella reilulla kaasulla vedättäessä, vakioahdoilla tätä ei huomannut. Onko nyt sitten kyse siitä, että perä kiertyy vai mikä tuon aiheuttaa?
Otsikko: Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää. KORJATTU!
Kirjoitti: The moose - 03.08.2011, 22:14:06
Nyt kun oot selvittäny kartaanin tärinän niin osaatkin kertomani perusteella diaknisoida mikä osa mun pitää vaihtaa  ;D

eli tuo on alkanu pitään sellasta värisevää päpätystä moottorijarrulla tai hiljakseen ajellessa, sen kuulee ja tuntee.. vedättämällä ja korkeilla kierroksilla sitä ei huomaa

tukikumi lootan kannake ja ristikot tosihyvän tuntoset leimalla huhtikuussa.