Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Jorma - 25.09.2024, 12:13:27
-
Uusin kesällä matkustajan puolen jarrusatulan ja molemmille puolin jarrupalat taakse ja säädin käsijarrut lähemmäs levyä (käsijarrussa on säätörauta). Käsijarrun säädön jälkeen kahva nousi normi 4-5 naksausta ja piti hyvin.
Siisä kuitenkin seurasi, että välillä alkoi kuulua laahaavaa ääntä joka lakkasi kun käytti käsijarrua vähän päällä. Arvailin, että vanhoissa levyissä oli sen verran uraa käsijarrun puolella, että ääni tuli siitä.
Vaihdoin uudet levyt muutama viikko sitten (Brembot motonetista), käsijarrun kengissä oli vielä hyvin pintaa joten en koskenut niihin. Käsijarru ääntää edelleen, löysäsin vähän säätöä rummussa ja vaijeriakin, mutta edelleen kuuluu laahaavaa ääntä.
Voisiko käsijarrun kiinnitysjouset olla pehmentyneet eikä pidä pakettia paikoillaan? Ääni alkaa monesti hitaassa kurvissa tai kääntymisessä jossa voisi esim. keskipakoisvoima liikuttaa koko käsijarrupakettia rummun laitaan.
-
Vaijerit liikkuu nöyrästi eikä jää kantamaan?
Kengissä ne jouset siinä keskellä mitkä vetää kenkiä kilven suuntaan?
-
Vaijerit liikkuu nöyrästi eikä jää kantamaan?
Kengissä ne jouset siinä keskellä mitkä vetää kenkiä kilven suuntaan?
Vaijerit liikkuu siten, ettei kahvan päähän mitään tyhjää liikettä jää. On siellä ne jouset keskellä, mutta se puoli missä enemmän laahausta kävi aika lämpöisenä ennen levyjen vaihtoa koska satula jumissa. Oisko jouset ottanut kipeetä. Mulla on asennussarja ostettuna mutta en ole vielä vaihtanut - ei oo vaikeeta mutta aikalailla joutuu askartelemaan. Käsijarrunvaijerit ei ole alkuperäiset (´02), vaihdettiin huollossa edellisen jarruremontin yhteydessä.