Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Minä ja Volvo - 28.09.2024, 18:13:35
-
Tässä äskettäin kun laitoin harraste 740:n talviunille ja on taas aika palata S80:n rattiin niin tein muutamia havaintoja autosta. Kylminä päivinä kun pitäisi saada auton sisälle lämpöä, niin pitäisikö sitä lämpöä tulla muualtakin kuin jalkatilojen ja keskipilarien suuttimista? Havaitsin että näistä suuttimista tulee kyllä lämmintä, mutta muista suuttimista esim. kojelaudan reunimmaiset tai keskimmäiset suuttimet, niin kyllä aika viileää puhaltaa, keskimmäisiä ei viitsi pitää edes auki, tuntuu kylmältä vedolta. Ilmastointi on minulla siis siinä automaatti-asennossa. Jalkoihin lämpöä riittää, mutta muualta tulee viileää. Toinen havainto minkä tein, niin tuo ohjaus tuntuu jotenkin aika raskaalta ja tahmealta. Pettääköhän muistini, mutta en muistanut että se olisi näin tahmea ollut. Tarkistin tehostimen öljyt ja näyttää olevan lähes täysi, ja kyllä tehostin toimii, ei se niin raskas ole kääntää, mutta kuitenkin jotenkin aika tahmea. 740:n on mukava ajaa yhdellä kädellä, muttta nyt kun ajaa S80, niin kyllä monessa kohtaa mielellään käyttää kahta kättä ja silti tuntee ohjauksen tahmeuden ja laiskahkon palautuksen. Voi olla, että oma muistini alkaa pettämään vain tässäkin asiassa. Rengaspaineet on myös kunnossa, tarkistin.
-
Tuleeko sivuilta tai ylhäältä (tuulilasille) lämmintä, jos käpälöit asetukset niin? Vai puhaltaako säädöistä huolimatta aina monoille?
Koska ohjauskulmien tarkastus / säätö on viimeksi tehty?
-
Lämmintä tulee sivuilta ja tuulilasille jos valitsen manuaalisen ilman ohjauksen. Automaatti-asetuksella alkaa työntämään sivuilta kylmää ja myös tuulilasille.
Ohjauskulmat olikin hyvä asia kun mainitsit, niistä ei nyt sitten ole mitään tietoa minulla. Auto on ollut minulla noin 4 vuotta ja minun aikana ei ainakaan kertaakaan. Kun auto tuli minulle, olivat talvirenkaat melko kuluneet ja varsinkin reunat olivat kuluneet ja nyt muistan, että huollossa kehottivat tarkastuttamaan kulmat. Ostin silloin uudet talvirenkaat ja ne eivät ole kuluneet epätasaisesti.
-
Tuon lämmitys puolen saa katsottua Vidalla mitä lämpöjä missäkin ja läpät kalibroitua, onnistuu Turussa jos liikkuu täällä päin. Ohjauksen jäykkyyteen vaikuttaa myös paljon iskareiden yläpäät, rattiakselin läpivienti rintapellissä ja akselin nivel jotka voi jumittaa kuivuuttaan.
-
Kiitos vinkistä, taidankin voidella tuon rattiakselin nivelen sieltä kuljettajan jalkatilasta. Katsoinkin kerran, että jotain rasvaa oli nivelestä vähän tihkunut matolle.
-
Se jumittava nivel on todennäköisimmin se joka on konehuoneen puolella, ei se ylempi joka näkyy jalkatilassa.
Siinä läpiviennin sisällä on neulalaakeri joten sitä voi koittaa voidella myös.
-
Se jumittava nivel on todennäköisimmin se joka on konehuoneen puolella, ei se ylempi joka näkyy jalkatilassa.
Siinä läpiviennin sisällä on neulalaakeri joten sitä voi koittaa voidella myös.
Näissä uudemmissa on nivel vain sisäpuolella, hammastangonpuoleinen akselinpää tulee suoraan sisälle.
-
Näissä uudemmissa on nivel vain sisäpuolella, hammastangonpuoleinen akselinpää tulee suoraan sisälle.
Jaahanii, tää on niin UUSI. :)
-
Voitelin sitä kuljettajan jalkatilasta löytyvää niveltä, ja ihan kuin olisi auttanut pahimpaan jäykkyyteen ohjauksessa. Tänään huomasin kun oli kylmä aamu ja lähdin asioille (moottori oli esilämmitetty), niin lämmintä ilmaa tuli muualtakin kuin pelkästään jalkoihin. Mielenkiintoisia nämä autot, kun alkaa viasta valittamaan niin korjautuu itsestään, kiitos kun neuvositte minua voitelemaan tuon nivelen ratin alta. Mielenkiintoinen ratkaisu kaiken kaikkiaan, että on jätetty tuo nivel tuohon ihan esille, ettei ole millään verhouksella peitetty.
-
Siihen läpi vienti kuumiin kannattaa myös suihkuttaa liukastetta. Tuota ilmanjako määrää pystyy myös vidalla säätämään prosentteina mihin haluaa automaatti toiminnon sitä puhaltavan enemmän tai vähemmän.
-
Mulla auton asetuksissa näkyy mahdollisuus valita ohjaustehostimen herkkyys. Tosin taitaa olla se halvin malli kun sitä ei pääse säätämään ;D. kannattaa katsoa jos sieltä sais apua. mulla v70 vm 2010
-
Mulla auton asetuksissa näkyy mahdollisuus valita ohjaustehostimen herkkyys. Tosin taitaa olla se halvin malli kun sitä ei pääse säätämään ;D. kannattaa katsoa jos sieltä sais apua. mulla v70 vm 2010
jäykkyyttä ei voi säätää jos auto liikkuu...
-
jäykkyyttä ei voi säätää jos auto liikkuu...
Täytyy ilmeisesti tutustua hommaan uudelleen. kiitokset tiedosta.
-
Se valikosta löytyvä jäykkyys-säätö liittyy siihen lisävarusteena ostettuun nopeuden mukaan säätyvään ohjaustehostukseen. Tän ikäisiä Fordeja ja myös Volvoja vaivaa uset eri ohjaukseen liittyvät vaivat. Öljynvaihto on suositeltavaa tehdä ja vielä holvaamalla. Ohjaus on näissä selvästi "jäykempi" kuin mitä takavedoissa oli.