Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: MaunoPetteri - 29.09.2024, 14:41:55
-
Elikkäs ongelma on seuraavanlainen:
Aamulla kun laittaa moottorin käymään ja jättää sen tyhjäkäyntiä pyörimään vaikka kymmeneksi minuutiksi niin sillä aikaa on lämpömittari hypännyt kerralla tappiin asti ja näytössä on tekstit että Moottorilämmöt korkealla, pysähdy varoen tjsp ja flekti huutaa.
Oikeasti lämmöissä ei ole mitään vikaa, ne on just niin kuin pitääkin mutta mittari vain näyttää näin.
Olen vaihtanut termarikotelossa olevan anturin uuteen ja niin näytti edellinenkin omistaja tehneen useasti huoltokirjan mukaan, mutta vika on ei häviä. Ja sillä ei ole merkitystä vaikka käyttää vian päällä ollessa johtoliitintä anturilta irti, neula sojottaa silti maximissa.
Eli tämä vika tulee vain kun autoa pyörittää pitkään tyhjäkäynnillä paikoillaan ja mittarin saa toimimaan taas normaalisti kun antaa maakaapelin olla pois akulta paikoiltaan esimerkiksi tunnin.
Joskus on tehnyt ajaessakin (talvella) sen, mutta yleensä vain kun pyöritetään paikoillaan.
Mistä lähteä vikaa etsimään?
Tähän jos saisin faktoihin perustuvaa tietoa niin olisin kiitollinen.
Ja kyseinen kampe sijaitsee Iisalmessa jos joku haluaa tutkailla sitä.
-
Kiinnostavaa, nouseeko se neula tasaisesti kohti maksimia? Vaikuttaako anturin johdon heiluttelu mitään. En kyllä tiedä mistä muualta tuo lämpötieto tulisi niin odottelen viisaampia. Nesteen lämmöt on tarkistettu infrapunamittarilla, obd:stä vai miten että ei ole korkeat?
-
Miten tämä nesteiden "oikea" lämpötila on tosiaan tarkistettu? Jos ajon aikana ei ole ongelmaa juurikaan, vaan ongelma tulee vain paikallaan ollessa, niin kyllä se kielisi mielestäni hiukan siihen suuntaan että ne lämmöt voivat oikeasti olla korkealla. Onko vesipumppu tarkistettu, ettei ole mikään muovisiipinen, josta on puolet siiveistä lähtenyt karkuun?
-
Jos liitin irtikin mittari pohjissa niin johdoissa vika. Vetää maihin jostain.
Sinällään ikävä vika että ecukin saa kuuman tiedon vaikka moottori olisi vielä huomattavan viileä.
Voi vetää laihalle.
Kannattaa tutkia johdot siitä anturin liittimestä lähtien, myös sen liittimen kunto.
-
Kiinnostavaa, nouseeko se neula tasaisesti kohti maksimia? Vaikuttaako anturin johdon heiluttelu mitään. En kyllä tiedä mistä muualta tuo lämpötieto tulisi niin odottelen viisaampia. Nesteen lämmöt on tarkistettu infrapunamittarilla, obd:stä vai miten että ei ole korkeat?
Kuten alustekstissä kerroin, lämmöt hyppäävät kerrasta eli sekunnissa tappiin. Ja lämmöt ei ole liian korkealla, senhän jokainen osaa (pitäisi ainakin)päätellä omasta ajoneuvosta ilman infrapunalämpömittareitakin. Ja jos se neula laskee itsekseen, se tekee sen samalla vauhdilla oikean moottorilämmön kohdalle. Eli nyt pitää unohtaa oikeesti se ettei syy ole liian korkealle nousseissa moottorilämmöissä.
Niitä ongelmia kerkesin aikoinaan 13 vuoden ajan tutkia korjaamolla maataistelukoneista ihan palkkatyössäkin, joten tiedän milloin syy on on sillä puolella.
Siksi kysyn täällä että onko jollekkin sattunut vastaavaa tai kuullut jollekkin käyneen näin, koska vaikka Volvo melko traktori onkin niin silti se muistuttaa enemmän autoa.
Mutta itse kallistun kans sinne tietoloota/johtosarja puolelle, mutta jos olisi tietoa jostain ongelma kohdasta mistä lähteä suoraan etsimään niin se ois hieno vinkki. Itsellä ei ole testilaitteita vian etsintään, muuta kuin yleismittari.
Ja se kysytty pistokkeen heiluttelu ei auttanut eikä johtojen heiluttelu niiltä osin minne käsi mahtu.
-
Moottorin lämpötila anturi (voi mitata vastuksen, arvoja en muista ulkoa mutta vidasta nekin saadaan ) tai flektin ohjain laite / piuha vika.
-
Samaa teki joskus eukon v70. Anturin vaihdolla korjaantui.
-
Tässähän nyt on anturia vaihdettu ja mittari näyttää vaikka ottais liittimen irti. >:(
Edelleen siis olen johtovian kannalla.
Pitäis olla vaan kaavio mistä näkee ecun pinnit ja sit mittaamaan anturilta eculle johtoja.
Vaikka sitten uus johto rinnalle jos johdoissa häikkää lämpösenä.
Pitää mitata ecu paikallaan käydessä ihan läheltä ecua kun lämpimänä temppuaa. Ecun liittimen tarkistus myös kun se on irti.
Flektin ohjainlaitteitahan näissä on myös mennyt niinkuin todettu mutta en tiedä tekeekö se tuon mittarihärön. ???
-
Onko näistä helpotuksia
(https://i.ibb.co/dJ2FHNy/Capture.jpg) (https://ibb.co/dJ2FHNy) (https://i.ibb.co/s2wX8Zw/Capture2.jpg) (https://ibb.co/s2wX8Zw) (https://i.ibb.co/9hQR0Vc/Capture3.jpg) (https://ibb.co/9hQR0Vc) (https://i.ibb.co/9Wr8Ztm/Capture5.jpg) (https://ibb.co/9Wr8Ztm) (https://i.ibb.co/pPHp181/Capture6.jpg) (https://ibb.co/pPHp181) (https://i.ibb.co/4JkNRyQ/Capture7.jpg) (https://ibb.co/4JkNRyQ)