Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: JuhaManninen - 02.10.2024, 16:35:57

Otsikko: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
Kirjoitti: JuhaManninen - 02.10.2024, 16:35:57
Nyt otti ohraleipä!
Näytössä lukee "SRS turvatyyny, huolla heti". Sama teksti tuli n. puoli vuotta sitten kun testailin lukkoja ja akun jännite laski + muuta sähläystä.
Silloin vikailmoitus oli helppo nollata iCarSoft testerin avulla, mutta nyt se ei onnistu. Siis, yhden kerran se onnistui alussa ja pysyi poissa yhden ajomatkan. Sen jälkeen vikailmoitus on päällä koko ajan vaikka miten nollaisi.

Testeri näyttää punaista näissä kohdissa :

ECM (engine control module)
 - "No DTCS set"
Eikö tuo tarkoita, ettei ole vikaa? Miksi punainen väri?

SRS (Supplemental inflatable restraint system)
 - SRS Lamp, faulty function

CMM (Climate control module)
 - SRS Lamp, faulty function

DIM (Driver information module)
 - SRS-lamp. Faulty circuit

SRS Lamp? Onko turvatyynyssä lamppu jossain?
Onko turvatyyny siis oikeasti hajonnut? Se lienee harvinaista.

Toinen vika, mikä on esiintynyt vasta 2 kertaa, eikä em. vian ollessa päällä.
Kun yrittää startata, kuuluu vain pieni napsahdus jostain mutta startti ei pyöri. Mittarivalot palavat kirkkaina. Toisella yrityksellä sama juttu. Kolmannella sitten starttaa.
Tämä tapahtui ensin pari kuukautta sitten, toisen kerran noin viikko sitten. Molemmilla kerroilla auto oli seissyt ajamatta pari päivää.
Eläkkeellä oleva korjaaja epäili startin solenoidia. Voisiko tämä liittyä yllä olevaan vikaan? Ehkä ei?
Otsikko: Vs: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
Kirjoitti: tuomaril - 02.10.2024, 16:53:02
Mikä vuosimalli? Ettei olisi alkavaa mittaristovikaa? Starttiongelmasta: Alkaisikohan startin solenoidi olemaan väsyneen puoleinen.  :idiot2:
Otsikko: Vs: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
Kirjoitti: JuhaManninen - 02.10.2024, 17:28:44
Auto on S60,  vm. 2002. Unohtui mainita.
Mittaristoa juoteltiin n. 5 v. sitten Elkotron firmassa Tuusulassa. Silloin pitkiin valoihin liittyvä vika korjaantui.
Mitä muuta mittaristosta hajoaa yleensä?
Otsikko: Vs: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
Kirjoitti: tuomaril - 02.10.2024, 18:10:47
Mittaristo siis ainakin vuosimallin perusteella kuuluu "riskiryhmään". En tiedä kuinka pysyviä nuo mittaristojen korjaukset on ja onko tekijöissä laatueroja, mutta emännän vastaava mittaristo oli kanssa käytetty jossainpäin korjattavana 5 vuotta sitten, mutta nyt alkoi oireilemaan. Osa taustavaloista oli pimeänä, mittaristo piippaili ja kuvitteli trippinapin olevan kokoajan pohjassa. Käytiin se Elkotronilla korjauttamassa ja nyt toimii kuten kuuluu. Varmaan kannattaa se mittaristo ensiksi varmistaa, mielestäni tuo "DIM (Driver information module)
 - SRS-lamp. Faulty circuit" on aika selvä vihje sinne mittariston tinauksien suuntaan.
Otsikko: Vs: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
Kirjoitti: JuhaManninen - 02.10.2024, 19:10:03
Ok, SRS Lamp tarkoittanee mittariston varoitusvaloa turvatyynylle. En ole kiinnittänyt siihen huomiota, mutta ohjekirjan mukaan sellainen siellä on.
Voisiko vika olla niin helppo, että polttimo on palanut?
Viikonloppuna otan mittariston irti ja tutkin. En tiedä minkä näköisiä polttimoita siellä on, mutta varaosakaupasta niitä varmaan saa.
Palaan asiaan...
Otsikko: Vs: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
Kirjoitti: tuomaril - 02.10.2024, 20:50:41
Tämä ei ole mitään täyttä faktaa, mutta en muista ainakaan nähneeni että nuo merkkivalojen polttimot olisivat mitenkään helposti ainakaan vaihdettavissa, yksitellen siis.

Otsikko: Vs: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
Kirjoitti: jak900 - 02.10.2024, 21:05:54
Jos sulla on testeri käytössä millä tehdä mittaristo testi niin sillä sen merkkivalon testaus onnistuu purkamatta mitään, vidalla tuokin onnistuu. Onhan se tuokin vika vastaan tullut merkkivalon osalta.
Otsikko: Vs: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
Kirjoitti: Juupeli - 02.10.2024, 21:50:59
Tämä ei ole mitään täyttä faktaa, mutta en muista ainakaan nähneeni että nuo merkkivalojen polttimot olisivat mitenkään helposti ainakaan vaihdettavissa, yksitellen siis.

Merkkivalot on ledejä mutta taustavalot ihan "normi lamppuja". Ledit joutuu juottelemaan.
Otsikko: Vs: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
Kirjoitti: JuhaManninen - 03.10.2024, 18:28:50
Päivitys.
Kun virrat kääntää päälle avaimesta, syttyy myös turvatyynyn merkkivalo. Ukko istuu iso pallo edessään. Vain oikean alanurkan 2 valoa eivät syty. Ohjekirjan mukaan ensimmäinen liittyy dieselin hehkuun ja toinen peräkärryn valoihin. Niiden ei vissiin ole tarkoituskaan syttyä bensavehkeessä ilman peräkärryä.
Polttimoviasta ei siis ole kyse.

Viikonloppuna otan mittariston irti. Ajoitus ei ole paras mahdollinen kun juuri huomenna alkaa työt porkkana-farmilla. Porkkanat pestään, lajitellaan ja pakataan. Kolmas talvi siinä hommassa. 1 - 1,5 tonnia porkkanaa menee käsieni läpi / päivä.

Mittariston juottaminen pitäisi onnistua minultakin. Opiskelin nuorena elektroniikka-asentajaksi. Hieno Wellerin juotinkin löytyy. Pitää vaan ymmärtää vika. Mittariston juotokset käytiin läpi 5 v. sitten. Ovatko ne oikeasti menneet huonoksi sen jälkeen?
Otsikko: Vs: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
Kirjoitti: tuomaril - 03.10.2024, 19:02:16
Kuten todettu, ainakin täällä meni jo kertaalleen korjatun mittariston juotokset huonoksi viidessä vuodessa. En tosin tiedä, kuinka pitkään mittaristo oli jo edellisellä omistajalla oireillut.
Otsikko: Vs: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
Kirjoitti: Mustalaatikko - 04.10.2024, 08:30:57
Itse aina korjauttaisin alkavan mirtaristovian nykyhinnoilla, omassa korjattu 13 vuotta sitten Vaasassa ja vielä toimii
Otsikko: Vs: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
Kirjoitti: Jannek69 - 05.10.2024, 20:16:16
Nyt otti ohraleipä!
Näytössä lukee "SRS turvatyyny, huolla heti". Sama teksti tuli n. puoli vuotta sitten kun testailin lukkoja ja akun jännite laski + muuta sähläystä.
Silloin vikailmoitus oli helppo nollata iCarSoft testerin avulla, mutta nyt se ei onnistu. Siis, yhden kerran se onnistui alussa ja pysyi poissa yhden ajomatkan. Sen jälkeen vikailmoitus on päällä koko ajan vaikka miten nollaisi.

Testeri näyttää punaista näissä kohdissa :

ECM (engine control module)
 - "No DTCS set"
Eikö tuo tarkoita, ettei ole vikaa? Miksi punainen väri?

SRS (Supplemental inflatable restraint system)
 - SRS Lamp, faulty function

CMM (Climate control module)
 - SRS Lamp, faulty function

DIM (Driver information module)
 - SRS-lamp. Faulty circuit

SRS Lamp? Onko turvatyynyssä lamppu jossain?
Onko turvatyyny siis oikeasti hajonnut? Se lienee harvinaista.

Toinen vika, mikä on esiintynyt vasta 2 kertaa, eikä em. vian ollessa päällä.
Kun yrittää startata, kuuluu vain pieni napsahdus jostain mutta startti ei pyöri. Mittarivalot palavat kirkkaina. Toisella yrityksellä sama juttu. Kolmannella sitten starttaa.
Tämä tapahtui ensin pari kuukautta sitten, toisen kerran noin viikko sitten. Molemmilla kerroilla auto oli seissyt ajamatta pari päivää.
Eläkkeellä oleva korjaaja epäili startin solenoidia. Voisiko tämä liittyä yllä olevaan vikaan? Ehkä ei?

Eikös tällaiset sekavat virheilmoitukset viittaa CEM-vikaan  ???
Otsikko: Vs: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
Kirjoitti: tuomaril - 05.10.2024, 21:01:04
Anteeksi maalaisuuteni, mutta mikä tuosaa on "sekavaa" ja viittaa CEM-vikaan? Vikakoodit viittää useamman yksikön toimesta tasan yhteen vikakohteeseen. Mistään tietoyhteyskatkoksistakaan ei ole tietoakaan, mitä yleensä ilmenee CEM-vian yhteydessä.
Otsikko: Vs: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
Kirjoitti: jak900 - 05.10.2024, 22:31:40
Se on joka puolella ensimmäinen vika  veikkaus cem vika muotia nykyään. Taitaa tässäkin olla Srs boksin softa solmussa ja se on avattavissa, ei kylläkään esim sinisellä, tämä veikkaus vaan kun ei ole itse autoa ollut tutkimassa.
Otsikko: Vs: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
Kirjoitti: JuhaManninen - 06.10.2024, 00:51:54
Tänään otin mittariston irti ja juotin uudestaan lähes kaikki näkyvät juotokset. Paljon fluxia ja lisää tinaakin joihinkin paikkoihin.
Wellerin juottimen lisäksi käytin kiinalaista kuumailmapuhalinta, mikä on tehty IC-piirien irrottamiseen ja juottamiseen. Pintaliitos-piireihin tulee äkkiä tinasiltoja kolvin kanssa. Vuonna 1983-84 kun opiskelin elektroniikkaa, ei ollut pintaliitos-piirejä käytössä.
Puhaltimen ostin Amazon.de kaupasta vuosia sitten enkä ollut sitä vielä käyttänyt tositoimissa. Nyt käytin.

Mittaristo toimii! SRS turvatyyny varoitus hävisi!
Pidän tätä pienenä ihmeenä, koska yleensä homma menee pieleen jos yritän korjata jotain ymmärtämättä vikaa kunnolla.
Valitettavasti kaikki viat eivät hävinneet. iCarSoft testeri näyttää yhä punaista kohdassa :
 ECM (engine control module)
  - "No DTCS set"
Kaikki muut koodit sai nollattua mutta tätä ei. Mitä tuo DTCS tarkoittaa? Vikakoodi estää vissiin katsastuksen.
Tulee mieleen 3 vaihtoehtoa :
1. Vika on korjattu mutta iCarSoft testeri ei osaa nollata koodia. Pitääkö nollata Vidalla?
2. Mittaristossa on edelleen joku juotosvika vaikka SRS turvatyyny varoitus korjaantuikin.
3. Moottorin ohjauspalikassa (Engine control module) on oikeasti vikaa.

BTW: Elkotron oli 5 v. sitten juotellut niin taitavasti, etten pystynyt sanomaan mikä on jälkeenpäin juotettua.
BTW 2: Kellon säätövipu, mitä kierretään molempiin suuntiin, oli murtunut valkoisesta muovikiinnikkeestään. Aivan liian ohut kaistale muovia pitämässä sitä paikallaan kun sitä väännellään kovakouraisesti. Liimasin sen 2-komponenttiliimalla paikalleen. Annoin kovettua ja laitoin vielä toisen satsin liimaa ympärille. Muita vahvikkeita oli vaikea saada siihen. Saa nähdä miten pysyy.
Otsikko: Vs: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
Kirjoitti: tuomaril - 06.10.2024, 01:24:04
Loistavaa, että vika selvisi ja vika olikin kuin olikin niissä juotoksissa! :) Tuo DTCS meinaa suomeksi siis "vikakoodia", eli tässä tapauksessa sitä, että niitä ei ole, joten kaikki hyvin. Olettaen siis, että mittaristossakaan ei pala mitään ylimääräistä.
Otsikko: Vs: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
Kirjoitti: jak900 - 06.10.2024, 07:51:03
Hyvä homma. Näitä elektroniikan tinaajia saisi olla enemmän, meinaan hommia riittää. Aina kannattaa kokeilla jos taitoa riittää. Itselläkin olis nyt kasa tinattavaa mutta kun ei ole tekijää, pitäiskö se itsekkin vaan ruveta harjoittelemaan..
Otsikko: Vs: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
Kirjoitti: JuhaManninen - 06.10.2024, 11:38:25
Tuo DTCS meinaa suomeksi siis "vikakoodia", eli tässä tapauksessa sitä, että niitä ei ole, joten kaikki hyvin.
Juu, mutta testeri näyttää punaista ja väittää että 1 vikakoodi löytyy. Otin siitä kuvankin ja laitan liitteeksi.
Vian selitys on sitten, ettei vikoja ole. Hassua. Ehkä testeri itse meni sekaisin.
Muissa kohdissa lukee "No fault codes found" eli vähän eri teksti.

Lainaus
Olettaen siis, että mittaristossakaan ei pala mitään ylimääräistä.
Ei ole varoitusvaloja eikä -tekstejä. Kaikki toimii. Ja menee katsastuksestakin läpi kaiken järjen mukaan. :)

(https://i.ibb.co/hf0VwrH/i-Car-Soft-small.jpg) (https://ibb.co/hf0VwrH)
Otsikko: Vs: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
Kirjoitti: Toby - 06.10.2024, 12:43:48
Juu, mutta testeri näyttää punaista ja väittää että 1 vikakoodi löytyy. Otin siitä kuvankin ja laitan liitteeksi.
Vian selitys on sitten, ettei vikoja ole. Hassua. Ehkä testeri itse meni sekaisin.
Muissa kohdissa lukee "No fault codes found" eli vähän eri teksti.
Ei ole varoitusvaloja eikä -tekstejä. Kaikki toimii. Ja menee katsastuksestakin läpi kaiken järjen mukaan. :)

(https://i.ibb.co/hf0VwrH/i-Car-Soft-small.jpg) (https://ibb.co/hf0VwrH)

Pääseekö tuosta valikosta eteenpäin katsomaan mikä se ecm:n vika tai vikakoodi on?

Eikös toi ole vähän niinkuin eri moduuleiden lista, jonka alla on vielä erittely?

Muistaakseni (eri automerkin) icarsoftissa sinne tietoihin pääsee käsiksi… siitä nyt on jo vähän aikaa, kun sitä aparaattia räpläsin.
 :P

 
Otsikko: Vs: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
Kirjoitti: JuhaManninen - 06.10.2024, 12:48:24
Pääseekö tuosta valikosta eteenpäin katsomaan mikä se ecm:n vika tai vikakoodi on?
Kyllä. Sieltä löytyy edellä mainittu "No DTCS set", siis ei ole vikaa. Aika hassu vikailmoitus.
Otsikko: Vs: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
Kirjoitti: Toby - 06.10.2024, 13:25:29
Kyllä. Sieltä löytyy edellä mainittu "No DTCS set", siis ei ole vikaa. Aika hassu vikailmoitus.

Ok. Hmmm… villi veikkaus. ECM ilmoittaa ehkä jonkun koodin, mutta sitä koodia ei ole siinä lukijassa?

Mut tietty se laite vois kyllä näyttää sen koodin, niinkuin numero/kirjainsarjana…

Noin niinkuin yleensä tietotekniikassa, jotta laiteohjelmisto voi ymmärtää jotain, on se sinne jonkun nörtin pitänyt ohjelmoida.

Mut siis ihan vaan pohdintana. Tän vois todentaa toisen firman kehittyneellä lukijalla…
Otsikko: Vs: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
Kirjoitti: Toby - 06.10.2024, 13:42:56
Noita vikakoodeja kun ajattelee, niin tykkään tuosta Bilteman yksinkertaisesta vikakoodin lukijasta, joka osaa obd:n lisäksi lukea Volvon omat koodit.

Nimenomaa se ilmoittaa ne koodit Volvon omalla tyylillä (näin olen käsittänyt). Vielä ei ole tullut vastaan, että se ei olisi jotain koodia löytänyt.

Muutamaan otteeseen on sen koodin selitys jäänyt näyttämättä, kun ei ole sitä laitteessa, mutta sillä koodilla on sitten löytynyt netistä hakemalla.

Tuo on sen verta pieni aparaatti, että menee hanskalokerossa mukana kokoajan ja on sillä tien pientareella luettu vikoja ensiavuksi.

Sitten on ne paremmat laitteet millä jotkut lukee tarkempia tietoja ja joissa on toimintoja…

 :)  ::)  ;D

Edit… on näemmä biltema modernisoinut Volvo-lukijansa uudemmille automalleille. Netin ohjekirjan perusteella näyttäis kovin samanlaiselta ohjemisto, kuin monissa muissa lukijoissa, eli ei välttämättä näytäkään koodeja samallalailla, kuin vanhassa mallissa.

Parempi, vai huonompi?
 ???
Otsikko: Vs: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
Kirjoitti: Subbe99 - 15.10.2024, 19:14:24
Just hommasin tuon Bilteman lukijan kun ei jaksa aina roudata läppäriä autolle.
Hintaan nähden todella pätevä kapistus ja lukeminen on nopeaa.
Perhepiirissä on 4kpl V70 Vollea ikäluokissa 2000-2006 ja kaikki II koppaisia.
Otsikko: Vs: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
Kirjoitti: JuhaManninen - 16.11.2024, 23:06:27
Ok. Hmmm… villi veikkaus. ECM ilmoittaa ehkä jonkun koodin, mutta sitä koodia ei ole siinä lukijassa?
Mut tietty se laite vois kyllä näyttää sen koodin, niinkuin numero/kirjainsarjana…
Tosiaan nelimerkkinen koodi näkyy todellisten virheiden kohdalla yläreunassa.
Tämän "No DTCS set" kanssa näkyy "111", siis kolme ykköstä. En tiedä mistä on kyse, mutta ei tunnu haittaavan menoa.

Pienen viiveen jälkeen päivitys tilanteeseen:
Kaikki toimi hyvin monta viikkoa. Sitten tuli vanha tuttu "SRS turvatyyny, huolla heti" ilmoitus ja myös täsmälleen samat vikakoodit kuin aiemmin.
Tällä kertaa pystyin nollaamaan koodit ja ne pysyivät pois ainakin yhden reissun. Myöhemmin tulivat takaisin.
Lauantaina 2.11. otin mittariston taas irti ja juottelin huolellisesti. Otin irti myös jäähdytyslevyn, mitä en viimeksi tehnyt. Isoihin komponentteihin lisäsin tinaa kun ne liikkuvat tärinässä. Kiinalaisen puhaltimen kanssa kävin läpi pienetkin komponentit. Sain jopa yhden pienen pintaliitoskonkan irtoamaan. Olipa hankala saada takaisin paikalleen. Ei ollut 1980-luvulla noin pieniä komponentteja.
Olisi kiva tietää, missä kohdissa piirilevyä viat ovat. Silmällä ei näy mitään murtumia tai huonoja juotoksia. Umpimähkään joutuu juottelemaan ympäriinsä.

Mittaristo paikalleen ja koodien nollaus. Koodit pysyivät pois. Hyvä! Matkamittarin näyttö oli kuitenkin pimeä. Olinko kuumentanut jotain kohtaa liikaa?
Viisi päivää myöhemmin tapahtui ihme. Matkamittari alkoi toimia vaikken tehnyt sille mitään. Ajo kuoppaisilla hiekkateillä saattoi nyt vaikuttaa positiivisesti. En siis ollutkaan tuhonnut näyttöä.
Lukema on nyt n. 299300 km. Merkkipaalu 300000 km lähestyy.

Koodit ovat nyt pysyneet pois 2 viikkoa. Yksi asia kuitenkin pistää silmään. Kun laittaa virrat päälle, kaikki varoitusvalot syttyvät vähäksi aikaa, mutta turvatyynyn valo (ukko + pallo) palaa n. 2 sekuntia pitempään kuin muut ja sammuu viimeisenä.
Pahus kun en kiinnittänyt noihin huomiota aiemmin, mutta käsitykseni mukaan ne kaikki sammuivat yht'aikaa. Miten muiden Volvoissa?
2 s. viive ei haittaa mitään jos koodit pysyvät pois. Tarkoittaako se kuitenkin, että mittaristossa on edelleen vähän vikaa, vai onko itse turvatyynyssä piilevä vika? Tiedä vaikka laukeaisi silmille joskus. No, se on sen ajan murhe.
Otsikko: Vs: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
Kirjoitti: Juupeli - 17.11.2024, 11:19:46

Koodit ovat nyt pysyneet pois 2 viikkoa. Yksi asia kuitenkin pistää silmään. Kun laittaa virrat päälle, kaikki varoitusvalot syttyvät vähäksi aikaa, mutta turvatyynyn valo (ukko + pallo) palaa n. 2 sekuntia pitempään kuin muut ja sammuu viimeisenä.
Pahus kun en kiinnittänyt noihin huomiota aiemmin, mutta käsitykseni mukaan ne kaikki sammuivat yht'aikaa. Miten muiden Volvoissa?
2 s. viive ei haittaa mitään jos koodit pysyvät pois. Tarkoittaako se kuitenkin, että mittaristossa on edelleen vähän vikaa, vai onko itse turvatyynyssä piilevä vika? Tiedä vaikka laukeaisi silmille joskus. No, se on sen ajan murhe.

Mulla tekee samoin autona s80 2.4T vm.01 eli sulla tuolta osin mittari OK.
Otsikko: Vs: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
Kirjoitti: laatikkovika - 17.11.2024, 15:26:14
Juu, samanlailla...
Otsikko: Vs: SRS varoitus, ei pysty nollaamaan.
Kirjoitti: JuhaManninen - 17.11.2024, 16:17:52
 :)
Uuden veroinen auto siis!