Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Kalle37 - 02.10.2024, 16:39:34
-
Nyt muutamana aamuna olen käyttänyt webastoa soveluksen kautta suorakäynistyksellä.
Ulkona 0 keli. Päälle laitoin 5.50 ja autoon menin puolentunnin päästä. Lämmitys vaihe oli loppunut, mutta puhallus sisätilaan jatkui. Törötin siinä autossa varmaan 5 min ja puhallus vaan jatkui. No sammutin sitten sen sovellutuksella. Kuinka kauan toi puhallus oikein jatkuu. Kun tuntui ettei lopu automaattisesti.
-
Mikä auto siis kyseessä? Muistelen että ainakin 5-sylinterisissä se Webasto touhottaa 50-60 minuuttia jos sitä ei sammuta itse.
-
5-sylinterissä dieselissä mulla max. käyttöaika kerrallaan on 50min.
Autossa istuessa Webaston voi myös sammuttaa mittaristosta vilkun viikseä käyttäen.
-
V60 t5 aut my 18 on kyseessä.
-
Taitaa olla 40min raja noissa. :idiot2:
-
Kyllä se jokaisessa automatiikka sen sammuttaa, huoli pois, akuakaan ei anna tyhjäksi missään kohtaa käyttää.
-
Olikos alkuperäinen kysymys siitä, että Webasto ei enää lämmitä, mutta sisätilan puhallin jää hönkimään? Oliko Webasto siis sammunut, kun menit autolle? Ei pöhissyt auton ulkopuolella mikään?
Mulla käyttöohje sanoo maksimi käyttöajaksi 50 min. (S60 -17).Taitaa olla tuo lämmitysaika vielä ulkolämpötila riippuvainen, kun laitetaan ajastimella. Suorakäynnistyksellä (viiksi, VOC) aina 50 min.
Webastoa ei kannata sammuttaa liian nopeasti, ainakaan kovin usein. Palopesä saattaa ottaa ajanoloon itseensä, jos se ei polta kunnolla itseään kuumaksi. Itse koitan käyttää niin, että pöhisee sen 20...30 minsaa joka kerta. Talvikelillä yleensä automaatilla, joskus otan pois jos on oikein pätkäajoa.
-
Juu ei enää pöhissyt. Ilmeisesti kiertovesi pumppu ja sisäpuhallin oli päällä.
Tässä ketjussa on kuitenkin selvinnyt paljon asiaa.
-
No ei se pöhise jos on saavuttanut tavoitellun lämpötilan niin se webastohan siirtyy tyhjäkäynti tilaan.
-
No ei se pöhise jos on saavuttanut tavoitellun lämpötilan niin se webastohan siirtyy tyhjäkäynti tilaan.
Näin on, mutta kuinka kauan jäähdytysnesteessä riittää lämpöä ilman polttoa? Riippuu tietysti ulkolämpötilasta, mutta 5min ilman polttoa kuulostaa aika pitkältä ajalta.
-
Ei sieltä kokonaan liekki sammuu, kestää jäähtyä useamman minuutin. Sisätilan puhallin ei kovin nopeasti nesteen lämpötilaa kuitenkaan pudota, riippuu tietysti taas ulkolämpötilasta, tämän huomaa monesti kun tuon webaston testin ajaa läpi ja joutuu nesteen lämpötilaa jäähdyttämään vidan ohjaamana.
-
Tänä aamuna 3 astetta pakkasta ja laitoin 5:45 oncall:lla päälle. Menin 6:35 autolle. Siellä se vielä poltto päällä. Aika pitkään kyllä käyttää noinkin pienella pakkasella. Mottorin lämmöt oli normaalit kun virrat laitoin päälle.
Eipä oikein toi suora käynnistys ole sellainen kun mun mielestä vois olla.
Mulle riittäis esim 30min ja siihen kuuluis sammuminen :)
-
Tänä aamuna 3 astetta pakkasta ja laitoin 5:45 oncall:lla päälle. Menin 6:35 autolle. Siellä se vielä poltto päällä. Aika pitkään kyllä käyttää noinkin pienella pakkasella. Mottorin lämmöt oli normaalit kun virrat laitoin päälle.
Eipä oikein toi suora käynnistys ole sellainen kun mun mielestä vois olla.
Mulle riittäis esim 30min ja siihen kuuluis sammuminen :)
Sitten laitat suorakäynnistyksellä Webaston päälle 30min ennen lähtöä ja sammutat sen vilkun viiksestä kun olet käynnistänyt auton.
Sitten kun on -30⁰C, 50min ei ole yhtään liian pitkä aika.
-
Sitten kun on -30⁰C, 50min ei ole yhtään liian pitkä aika.
Samaa mieltä, eipä tuo SPA-korinen V60 järin lämmin ole kovilla pakkasilla 30min käyntiajan jälkeen. Pahimmillaan saa raapata lasejakin vielä. Sen puoleen tuo vanhemmissa ollut 50min käyntiaika suorakäynnistyksellä oli ihan jees, vaikkakin suurimpaan osaan lämmityskerroistahan tuo 30min on toki sopivampi ja täysin riittävä aika.
-
Eikö noissa ole automaattista lämmitystä kuten ennen ? Mikä hoitaa ton ajan ja lämmitysmäärän ihan itse.
-
Eikö noissa ole automaattista lämmitystä kuten ennen ? Mikä hoitaa ton ajan ja lämmitysmäärän ihan itse.
On. Auto hoitaa lämmitysajan automaattisesti, joka tarkoittaa nollan alapuolella lähes aina maksimia 50 minuuttia. Näin ainakin oman kokemuksen mukaan.
-
Lämpötilaan perustuva automatiikka toimii tietenkin vain ajastuksen yhteydessä. Jos weba käynnistetään suorakäynnistyksellä, niin sehän polttaa maksimiajan + 10 min puhaltelee sisälämppärillä siihen päälle.
-
Mä jo "pelästyin" että automaattisuus on rikottu tehtaan toimesta ja käyttö on jätetty jälkimarkkinamaiseksi.
-
On. Auto hoitaa lämmitysajan automaattisesti, joka tarkoittaa nollan alapuolella lähes aina maksimia 50 minuuttia. Näin ainakin oman kokemuksen mukaan.
Vai olisiko käynnistys 40 min ennen asetettua lähtöaikaa ja lämmitys jatkuu max. 10 minuuttia asetetun lähtöajan jälkeen ennen kuin lämmitin sammuu (jos kuski ei ilmaannu paikalle). En ole huomannut, että ulkolämpötila vaikuttaisi yhtään eli ihan sama setti +5...-25 C.
Ao syystä olen lauhalla säällä laittanut lähtöajan 10-20 min "pitkäksi" (siis lähtö 7:30 -> ajastimeen vaikka 7:50 -> lämmitys käynnistyy 20 min ennen lähtöä).
"Automatiikka" tarkoittanee sitä, että yli +15 C tjsp ulkolämpötilassa käynnistyykin webaston sijaan ilmastointi.... ;D
-
"Automatiikka" tarkoittanee sitä, että yli +15 C tjsp ulkolämpötilassa käynnistyykin webaston sijaan ilmastointi.... ;D
On siinä tuokin ominaisuus, mutta myös jotain portaita käyntiajassa plussakeleillä. Voi olla mallikohtaisiakin eroja, esim. SPA alustaiset eivät polta täyttä aikaa +10 asteessa. Toinen kysymys, että miksi kesäkelissä lämmittää ylipäänsä? :idiot2:
Pakkaskelissä weba laulaa minunkin kokemuksen mukaan aina 40 minuuttia.
-
Vai olisiko käynnistys 40 min ennen asetettua lähtöaikaa ja lämmitys jatkuu max. 10 minuuttia asetetun lähtöajan jälkeen ennen kuin lämmitin sammuu (jos kuski ei ilmaannu paikalle). En ole huomannut, että ulkolämpötila vaikuttaisi yhtään eli ihan sama setti +5...-25 C.
Ao syystä olen lauhalla säällä laittanut lähtöajan 10-20 min "pitkäksi" (siis lähtö 7:30 -> ajastimeen vaikka 7:50 -> lämmitys käynnistyy 20 min ennen lähtöä).
"Automatiikka" tarkoittanee sitä, että yli +15 C tjsp ulkolämpötilassa käynnistyykin webaston sijaan ilmastointi.... ;D
Lähtöajalla minäkin olen pelannut lämmitysjakson pituutta. Jopa 30min laittanut yli todellisen lähtöajan.
Jos auto ei ole hybrid, niin ei siinä ole mitään esi-ilmastointia (kun puhutaan P3-alustasta). Yli +15⁰C lisälämmitin ei lähde päälle. Kuvake vilahtaa mittaristossa tai sovelluksen näytöllä ja palaa takaisin sammutettu-tilaan.
-
Jos auto ei ole hybrid, niin ei siinä ole mitään esi-ilmastointia (kun puhutaan P3-alustasta). Yli +15⁰C lisälämmitin ei lähde päälle. Kuvake vilahtaa mittaristossa tai sovelluksen näytöllä ja palaa takaisin sammutettu-tilaan.
Sisätilan puhallin pitäisi jäädä tuulettamaan, jos autossa on kuumempi kuin pyydetty lämpötila. Eihän se varsinaisesti kylmennä, mutta vähän ehkä viilentää. Ainakin SPA on näin, mutta minusta se oli jo P3 myös. SPA on myös moottorin etäkäynnistys, joten kabiinin saa lämpimäksi tai jäähdytettyä etänä dieselin voimin.
-
Sisätilan puhallin pitäisi jäädä tuulettamaan, jos autossa on kuumempi kuin pyydetty lämpötila. Eihän se varsinaisesti kylmennä, mutta vähän ehkä viilentää. Ainakin SPA on näin, mutta minusta se oli jo P3 myös. SPA on myös moottorin etäkäynnistys, joten kabiinin saa lämpimäksi tai jäähdytettyä etänä dieselin voimin.
Ei ole sovelluksessa kuin lisälämmittimen käyttömahdollisuus (P3, 5-sylinterinen diesel). Etäkäynnistys tuli käsittääkseni VEA-moottoreihin, ilmeisesti myös P3-alustaan.
-
Ei ole sovelluksessa kuin lisälämmittimen käyttömahdollisuus (P3, 5-sylinterinen diesel). Etäkäynnistys tuli käsittääkseni VEA-moottoreihin, ilmeisesti myös P3-alustaan.
Joo VEA koneisiin tuli. ex-työkaverilla oli V70 tuo mahdollisuus.
-
SPA on myös moottorin etäkäynnistys, joten kabiinin saa lämpimäksi tai jäähdytettyä etänä dieselin voimin.
Y20 tarjoaa myös mahdollisuuden esilämmittää moottori käynnistämällä se ennen matkaan lähtöä... :2funny:
Myös esi-ilmastointi onnistuu, mutta sehän sitten toimii polttomoottorin voimin... on varsin pelottava tällainen automaatio, josta ei ihan varmasti tiedä, käynnistyykö lämmitin vai moottori. Taannoin apissa oli näille erikseen valinnat, mutta karsittiin tarpeettomana pois. Eikä sieltä muutakaan tarpeetonta tietoa selviä - esim. se, että "auton luona" ulkolämpötila ei ole auton mittaama, vaan jostain sääennustepalvelusta peräisin. Tai että valittu lähtöaika määrää, käynnistyykö webasto tai polttomoottori. Mutta animaatioiden väsäämiseen on sentään intoa riittänyt.
Ja uusi nimi "Volvo Cars" on äärimmäisen kätevä, kun yrittää googlettaa käyttöohjeita tälle *taavih->