Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: Leo - 03.10.2024, 15:48:23
-
Mikähän vois olla vikana kun tulee mittaristoon herjaa Volvo On Call vaatii huollon tms? V90 D4 AWD kyseessä. Onko kokemusta?
-
Todennäköisesti VOCin paristo kuolemassa, tai näin siis ainakin auton laskuri olettaa. Vikakoodit lukemalla tuo tietenkin varmistuu.
-
Mikähän vois olla vikana kun tulee mittaristoon herjaa Volvo On Call vaatii huollon tms? V90 D4 AWD kyseessä. Onko kokemusta?
Siniselle ja käsi taskuun n.200€
-
Ei ilmeisesti siis itse mitenkään korjattavissa. Varmaan joku erikoisparisto.
-
On korjattavissa, akku löytyy hanskalokeron takaa ja akkun laskurin nollaus vidalla.
-
On korjattavissa, akku löytyy hanskalokeron takaa ja akkun laskurin nollaus vidalla.
Ihan kettuilematta kysyn kun ei itsellä ollut tuota akkua hyllyssä ja tuo vida on myös outo, ilmeisesti jokin lukija/ohjelmoija? Eli paljonko pelkästään nuo vermeet kustantaa ilman työkustannusta?
-
Mites tämä kaiken kansan Vida toimii näiden SPA-alustaisten autojen kanssa? ???
-
Mites tämä kaiken kansan Vida toimii näiden SPA-alustaisten autojen kanssa? ???
Ei taida piraatti versio toimia jos oikein ymmärtänyt
-
Ei taida piraatti versio toimia jos oikein ymmärtänyt
Ei löydy ajoneuvon valinta-valikosta P3-alustasta uudempia.
-
Mites tämä kaiken kansan Vida toimii näiden SPA-alustaisten autojen kanssa? ???
Tyssää tosiaan siihen 2015 vuotisiin laitteisiin.
-
Vida toimii tosiaan 2015 vuosimalliin saakka, uudemmissa voi käyttää sitten vdashiä, orbitia tai vie siniselle.
-
Minkä niminen ohjelma se nykyään on Volvolla käytössä diagnostiikassa?
-
Minkä niminen ohjelma se nykyään on Volvolla käytössä diagnostiikassa?
VIDA siellä edelleen on, mutta sen piraattiversioita on saatavilla vain vuoteen 2015 saakka. Rahalla saa aidon VIDAn vaikka vaan päiväksi, jos haluaa sillä harrastaa.
-
1.10 alkoi V90 hälyttelemään samaa "Volvo on Call - Huolto tarpeen".
Tänään vaihdettu Wetterillä uusi lisäakku, vaihtotyöt, ohjelmistopäivityksineen ja maksoi 240 €.
Vikakoodina "VCM-U105000 Lisäakun kestoikä".
-
Mulla oli sama vika, vaihdettiin paristo mutta edelleen jatkoi herjaamista että On Call huolto tarpeen. Vaihdon jälkeen Volvo Cars appi menetti suht lyhyen seisonnan jälkeen yhteyden autoon. Ovien avaaminen ja sulkeminen avaimilla palautti yhteyden. Sitten myöhemmin hävisi myös automodeemin oma internet kokonaan. Vaihdettiin jälleen uusi paristo ja softat on ajettu useampaan kertaan. Silti ilmoittaa että On Call huolto tarpeen. Volvo Cars ei toimi, eikä automodeemin oma verkkoyhteys. Puhelimen avulla wifi toimii. Kyseessä vm2017 V90. Onko kellään ideoita missä vika?
-
Mulla sama. Vikakoodi U105000. Patteri vaihdettu vaan eipä saa omalla testerillä tota koodia pois, joten huoltovalo jatkaa palamistaan. Kysyin salvasta hintaa valon sammutukselle: 175€. Palakoon huoltovalo.
Otan toki mielelläni apua vastaan, mikäli joltain löytyy laite jolla tuon saa kuitattua, Lahden seudulta mielellään?
-
Jopas ovat hinnan tuolle lätkäiseet, muutama klikkaus vidalla tai vdashillä ja nollautuu, vastaan tullut toki yksi uudempi yksilö mistä ei suostunut nollautumaan mutta jälkeen selvisi että pienellä jumpalla tuokin olisi mennyt läpi.
-
Jopas ovat hinnan tuolle lätkäiseet, muutama klikkaus vidalla tai vdashillä ja nollautuu, vastaan tullut toki yksi uudempi yksilö mistä ei suostunut nollautumaan mutta jälkeen selvisi että pienellä jumpalla tuokin olisi mennyt läpi.
Kerro nyt ihmeessä mitä ois pitänyt jumpata että ois mennyt läpi?
-
Mulla sama. Vikakoodi U105000. Patteri vaihdettu vaan eipä saa omalla testerillä tota koodia pois, joten huoltovalo jatkaa palamistaan. Kysyin salvasta hintaa valon sammutukselle: 175€. Palakoon huoltovalo.
Otan toki mielelläni apua vastaan, mikäli joltain löytyy laite jolla tuon saa kuitattua, Lahden seudulta mielellään?
Kalliilta kuulostaa; vaihdatin patterin myös omaan V90 pikkupajalla mikä ei saanut omilla testereillä tuota huoltoherjaa poistettua. Turun Keskusautohallissa veloittivat tuosta huoltoherjan poistosta 70e ja ei herjaa enää:
36004-2 - ohjausyksikön ohjelmiston poiminta VOC softa 50e
32398268 - Volvo reset bup appli 20e
-
Kerro nyt ihmeessä mitä ois pitänyt jumpata että ois mennyt läpi?
Vdashin kanssa kikkailua suoralla yhteydellä tuen kanssa.
-
Autosalpan tämän päivän hinta akun vaihdolle: 310€
-
Volvo on call vaatii huollon tuli tänään näyttöön. Tarkoittaa kait kättä taskuun ja uus akku. V90 cc -18.
-
Kyllä se hyvin todennäköisesti näin on
-
Autosalpan tämän päivän hinta akun vaihdolle: 310€
Tänään Keskusautohallilta hinta akun vaihdolle ja koodaukselle 180e
-
Tänään Keskusautohallilta hinta akun vaihdolle ja koodaukselle 180e
Minkä ikäisiin autoihin nyt pukkaa tätä vaivaa? Vikakoodi "lisäakun kestoikä" haskahtaa sille, että probleemi tulee kaikille vastaan jossakin kohtaa, vaikka vaihtaisi akun etupeltoon.
-
Minkä ikäisiin autoihin nyt pukkaa tätä vaivaa? Vikakoodi "lisäakun kestoikä" haskahtaa sille, että probleemi tulee kaikille vastaan jossakin kohtaa, vaikka vaihtaisi akun etupeltoon.
Osasivat kertoa, että n 5v välein pitäisi vaihtaa. Pieni patteri jonka hinta olisi 100e luokkaa pelkkänä tuotteena heidän kauttaan.... Varmasti fiksumpi ostaa ostaa ja vaihtaa itse ja myöhemmin käy koodaamassa liikkeessä
-
Minkä ikäisiin autoihin nyt pukkaa tätä vaivaa?
Toi mun on käyttöönotettu heinäkuussa -17 eli aika tasan 8 vuotta oli laskurissa vian ilmetessä.
-
Toi mun on käyttöönotettu heinäkuussa -17 eli aika tasan 8 vuotta oli laskurissa vian ilmetessä.
Aika samoille meni itselläkin, alkuvuodesta -17 otettu käyttöön, kevättalvella 2025 antoi ilmoituksen => reilu 8v kesti. Toki toimi herjasta huolimatta ihan OK syyskuulle asti, viivytin vaihtoa vuosihuollon yhteyteen.
-
Jenkkifoorumilta luin, että vikakoodi tulee juurikin 8 vuoden kohdalla. Jonkun lähteen mukaan laskuri pyörähtää ympäri noin 13 vuoden kohdalla itsekseen, mutta 5 vuotta on pitkä aika katsella virheilmoitusta. Akkua ei sinällään tarvitse välttämättä vaihtaa. Tosin akkuja saa parilla kympillä tarvikkeena. Olennaista on siis ladata softa, joka nollaa laskurin. Softa on ainakin jenkeissä ilmainen, mutta tietty siihen menee aikaa värkätä softa sisään, kun se pitää kuulemma tilata Vidaan erikseen.
-
Ei ole omissa tähän astisissa nollattavissa osunut tuohon 8 vuoden haarukkaan, tänään noita olisi taas tehtävä, katsotaan miten onnistuu ja nämäkin ylittäneet tuon 8 vuoden rajan. Onko linkkiä tähän juttuun, olisi mielenkiintoista vilkaista ::)
-
https://www.swedespeed.com/threads/vcm-battery-replacement-diy-guide.680280/
Tuosta kun lukee kymmenkunta viestiä, niin joku selittää noita aikamääreitä viitaten Vidasta luettuun toimintaperiaatteeseen.
-
Joo ok, tänään noita tuli nollattua pari kappaletta taas ja molemmat nollautui mukisematta.
-
Joo ok, tänään noita tuli nollattua pari kappaletta taas ja molemmat nollautui mukisematta.
Mitä vuosimallia hoitamasi autot olivat?
-
Mitä vuosimallia hoitamasi autot olivat?
Nämä oli vanhempia 2014 malleja, tuo uudempien hoitaminen on ilmeisesti työn alla vdashillä kun sitä kyselin jossain kohtaa samalla kun oli yksi vähän erikoisempi tapaus jossa myös vcm akkua herjaili, ei tarvitsisi aina sinistä vaivata ;)
-
Liekö vanhemmissa P3-Volvoissa siten, että VOC alkaa huutelemaan vasta kun pariston jännite oikeasti laskee alas. SPA/CMA-Volvoissa sitten tuotu sen rinnalle myös tuo kiinteä aikalaskuri. Odottelen mielenkiinnolla koska tuo meidän V90 alkaa huudella aiheesta, 6-vuotias auto nyt. Noihin P3-Volvoihin tuo VOC-kuittaus on helppo tehdä, kun onnistuu halutessaan myös perus-Penalta vaikka piraatti-Vidalla. Puhelinmoduulin alta löytyy muistaakseni, jos joku tätä infoa kaipaa.
-
Meillä 2018 vuosimallin auto vaatii myös VOC-huoltoa.
-
Jatketaan tähän vaikka ilmoitusta huoltotarpeesta ei olekaan, eikä aiheeseen liittyviä vikakoodeja.
Toisinaan auto ei reagoi etäohjaukseen mitenkään.
Toisinaan taas lämmittimen käynnistys antaa palautteen, että ei voitu käynnistää(ei syytä) mutta lämmitin on silti käynnistynyt. Näin on käynyt useamman kerran.
Ajattelin että auto ei ole ongelmatilanteissa verkossa, mutta tänäänkin kun se ei reagoinut mitenkään ja auton käynnisti, sim-kortti-palkit olivat täydet 5/5.
Ennen ovien avaamista katsoin äpin sijaintitiedoista, että se oli päivitetty viimeksi 16h sitten, eli todnäk silloin kun lukitsin auton viimeisen kerran eilen illalla. Toisaalta lämpötila oli ihan oikein, että oli se ollut verkossa ainakin max. 2 tuntia aiemmin?
On kyllä P3-malliin verrattuna todella epäluotettava systeemi. Vaihdoin jo hiljattain pää-akunkin, kun se vaikutti alkuoeräiseltä ja ajattelin että jos siinä laskee jännite liikaa ja se aiheuttaa tuon, mutta ei ainakaan sillä ole vaikutusta.
Auto on 2019 käyttöönotettu 2018 mallin S90
-
Jatketaan tähän vaikka ilmoitusta huoltotarpeesta ei olekaan, eikä aiheeseen liittyviä vikakoodeja.
Toisinaan auto ei reagoi etäohjaukseen mitenkään.
Toisinaan taas lämmittimen käynnistys antaa palautteen, että ei voitu käynnistää(ei syytä) mutta lämmitin on silti käynnistynyt. Näin on käynyt useamman kerran.
Ajattelin että auto ei ole ongelmatilanteissa verkossa, mutta tänäänkin kun se ei reagoinut mitenkään ja auton käynnisti, sim-kortti-palkit olivat täydet 5/5.
Ennen ovien avaamista katsoin äpin sijaintitiedoista, että se oli päivitetty viimeksi 16h sitten, eli todnäk silloin kun lukitsin auton viimeisen kerran eilen illalla. Toisaalta lämpötila oli ihan oikein, että oli se ollut verkossa ainakin max. 2 tuntia aiemmin?
On kyllä P3-malliin verrattuna todella epäluotettava systeemi. Vaihdoin jo hiljattain pää-akunkin, kun se vaikutti alkuoeräiseltä ja ajattelin että jos siinä laskee jännite liikaa ja se aiheuttaa tuon, mutta ei ainakaan sillä ole vaikutusta.
Auto on 2019 käyttöönotettu 2018 mallin S90
Onko auto käyttämättömänä pidempään kuin 3-4 päivää putkeen? Jossain kohtaa järjestelmä menee virransäästötilaan eikä ota käskyjä vastaan reaaliajassa. Lämpötilatieto tulee sääpalvelusta sijainnin perusteella eikä se ole siten autolta saatu tieto.
Itsellä on toiminut muuten hyvin, mutta ajastimia en ole saanut koskaan toimimaan Vocin kautta. Lämmitin käynnistyy kyllä heti pyydettynä ainakin 99% varmuudella.
-
Onko auto käyttämättömänä pidempään kuin 3-4 päivää putkeen? Jossain kohtaa järjestelmä menee virransäästötilaan eikä ota käskyjä vastaan reaaliajassa. Lämpötilatieto tulee sääpalvelusta sijainnin perusteella eikä se ole siten autolta saatu tieto.
Itsellä on toiminut muuten hyvin, mutta ajastimia en ole saanut koskaan toimimaan Vocin kautta. Lämmitin käynnistyy kyllä heti pyydettynä ainakin 99% varmuudella.
Ei se ole ollut vuorokautta pidempään minulla koskaan käyttämättä. On se pääsääntöisesti toiminut, mutta näköjään riski on kokoajan että yhteys on poikki.
Mietin että voisiko se backup-patteri kuitenkin aiheuttaa tuota, vaikka se ei siitä ole ilmoitellutkaan. Mutta ei kai sekään vaikuta mitään, jos lepojännitteet pysyy autossa yleisesti normaalina?
-
Ei toi johdu akusta, vaan siitä että kiinalaiset tekee temu laatua ja se näköjään riittää loppukäyttäjille.
Itellä onneks ajastus toimii yleensä, muutaman kerran vuodessa vituttaa kun autot alkaa lataamaan miten sattuu.
-
Minä sain kyseisen herjan aikaan kun vaihtelin jarrunesteet eilen. Liekö vain puhdasta sattumaa, ei kait kyseisen toimenpiteen pitäisi ollaa millään tavalla yhteydessä volvo on calliin.
Sain toki herjaksi myös jarruvian kun luuli järjestelmässä olevan vuodon (vaihdoin nesteet jarrupoljinta pumppaamalla). Se kuittaantui itsekseen hetimmiten pois.
Katsotaan nyt lähteekö itsestään vai pitääkö alkaa jotain sirkustemppuja tekemään. Orbitilla katsoin vikakoodit, mutta ei antanut mitään vociin liittyvää koodia ???
V60 vm 2021.
-
Olihan sinne tullut myös vikakoodi vcm yksikköön:
vcm-u107604.
Aiheeseen liittyvän ohjeen löysin https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2023/MC-10241670-9999.pdf
Jostain foorumilta luin, että jollain oli korjautunut kun oli ottanut kaikki piuhat irti vcm yksiköstä muutamaksi minuutiksi. Kokeilin samaa ja samalla otin sen vcm yksikön akun liittimen irti hetkeksi. Ei ollut apua, herja on ja pysyy.
Puhelinsovellukseen ei päivity auton tiedot enkä saa etänä ovia lukkoon, webastoa päälle jne.
Onko kellään enää vinkkejä vai onko vietävä siniselle ihmeteltäväksi?
Ja edelleen ihmettelen voiko jollain tapaa liittyä jarrunesteiden vaihtoon vai onko tosiaan pelkkää sattumaa että samalla ilmeni tämä vika.. ???
-
Terve, sattuipa sopivasti ;D
eilen 19.10.2025 ilmestyi mittaristoon "volvo on call huolto tarpeen" virheilmoitus.
Tänään määräaikaishuollon yhteydessä Avain vaunulla tarkistivat tilannetta, vika viittaa modeemiyksikön vikaantumiseen. Olivat koittaneet päivittäneet modeemin firmware version mutta ei apua. Kertoivat että tulisi vaihtaa koko yksikkö, kustannusarvio noin 1500€.
Myös minulla auto lopetti liikennöinnin puhelinsovellukseen; ei päivity auton tiedot, lukot ja webasto ei vastaa apin kautta.
Näitä on kuulemma nyt alkanut tippumaan vastaavia tapauksia. Mikähän avuksi vielä ennenkuin uutta osaa tilaukseen?
V60 T8 -2021
-
No siellä kuulostaa täysin samalta tilanteelta. Tuleeko sinullekin virheilmoitus jopa kolme kertaa ajoon lähdön jälkeen?
Minulle tulee ja luulen, että tuo yksikkö yrittää muutaman kerran yhdistää ja sen jälkeen luovuttaa kun ei yhteyttä saa.
Saitko sinä tuon saman vikakoodin VCM-U107604 Mobile Modem, System Failures?
-
Tuosta koodista on huoltotiedote olemassa ja toiminta sen mukaan.
-
Juuri tässä vianetsinnän dokumenttia katson ja juurikin VCM ohjainlaitteen sisäistä vikaa koodilla VCM-U107604 näyttää paperissa lukevan.
Kolmesta neljään kertaa per ajokerta näyttää heittävän herjaa. Jokaisella ilmoituskerralla tiputtaa wifi yhteydet noin sekunniksi poikki ja taustapeilin yläpuolella oleva On Call nappi on pimeänä.. mutta reagoi kuitenkin kyllä.
-
Tuosta koodista on huoltotiedote olemassa ja toiminta sen mukaan.
Juu, mutta aina pitää vielä miettiä onko joku jippo kokeilematta, kun tuo 1500e - 2000e on sen verran iso tukku seteleitä ::)
-
Juuri tässä vianetsinnän dokumenttia katson ja juurikin VCM ohjainlaitteen sisäistä vikaa koodilla VCM-U107604 näyttää paperissa lukevan.
Kolmesta neljään kertaa per ajokerta näyttää heittävän herjaa. Jokaisella ilmoituskerralla tiputtaa wifi yhteydet noin sekunniksi poikki ja taustapeilin yläpuolella oleva On Call nappi on pimeänä.. mutta reagoi kuitenkin kyllä.
Jeps, täysin sama. Infoa tänne kun saat probleeman korjatuksi.
Onko sulla sim-kortti ja datapaketti autossa? Mulla ei ole, ajattelin että jos sinne kortin laittaa niin ottaisiko se 4g yhteyden nettiin sen kautta 2g modeemin sijaan..
Voi olla että ovat niin samaa järjestelmää ettei ole mitään apua, mutta testaan senkin vielä ennen uuden vcm:n tilausta.
-
Juu, mutta aina pitää vielä miettiä onko joku jippo kokeilematta, kun tuo 1500e - 2000e on sen verran iso tukku seteleitä ::)
Tuo huoltotiedoite ei automaattisesti käske tuota yksikköä vaihtamaan. Mulla on tuossa pari boksia työn alla ja jotain ehkä jo keksittykkin, ainakin testien perusteella ::)
-
Tuo huoltotiedoite ei automaattisesti käske tuota yksikköä vaihtamaan. Mulla on tuossa pari boksia työn alla ja jotain ehkä jo keksittykkin, ainakin testien perusteella ::)
Laita ihmeessä linkki huoltotiedotteeseen kun varmasti se porukkaa kiinnostaa.
-
Sehän löytyy googlesta tuolla vikakoodillakin todennäköisesti, itsellä taas "muualta" ja siihen ei linkkiä ole. Taikasana voi olla, technical journal.
-
Moi, tarkoitatko jak900 tätä lehtistä https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2023/MC-10241670-9999.pdf ?
Olen kiinnostunut mitä sinun selvityksistä tähän liittyen nousee esiin, onko muitakin vaihtoehtoja vielä.. ja jos näitä alkaa useampia tapauksia ilmenemään tässä lähiaikoina niin varmasti moni muukin seuraa tätä keskustelua ennen uuden boksin tilausta.
-
Sehän löytyy googlesta tuolla vikakoodillakin todennäköisesti, itsellä taas "muualta" ja siihen ei linkkiä ole. Taikasana voi olla, technical journal.
Elä!
Sulla on kyllä kiva tyyli jakaa tota tietoasi täällä foorumilla.
-
Elä!
Sulla on kyllä kiva tyyli jakaa tota tietoasi täällä foorumilla.
Se on kato paljon kivempaa paukutella henkseliä että kyllä täällä muuten onnistuu ja aina saa muitten jälkiä parsia. Käsittääkseni tämä ei kuitenkaan ole mainoskanava vaan harrastajille suunnattu foorumi.
-
Oho, no tämä on homma on vielä kesken ja työn alla niin kuin kirjoitin mitään täysin varmaa vielä osaa sanoa. Jaetaan tietoa kyllä aikanaan.