Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: JKE - 04.10.2024, 21:48:59
-
Koitin haulla aihetta mutta laihoin tuloksin. Eli moottorivikavalo palaa ja vikakoodinlikijan mukaan etumainen lamda syyllinen aiheeseen. Ennen moottorivikavalon ilmenemistä auto nyki tyyliin 2t kierroksilla vedättäessä ja nyt kun vikavalo syttyi ni nykiminenkin loppui. No oletan että ECU käyttää nyt oletuskarttaa ja siksi mosa toimii semi OK eikä nykimistä esiinny?
Varsinainen kysymys koskee sitä että minkämerkkistä lamdaa kannataa hankkia että voi olettaa sen kestävän? Osanumero auttaisi aiheessa todella pajon. Autohan on vm 2008 bensa 2.4 Classic ja google selauksien perusteella auton WIN ei tunnu täsmäävän mihinkään tarjolla olevaan kattia edessä olevaan lamdaan tai sit en vaan osaa lukea WIN:iä oikein? Oletan että 6 vimeisintä ilmoitetaan mitä täytyy pollata? Olenko oikeassa/mettässä ton kanssa?
-
Boschin lambda rikkinäisen tilalle..
https://spareto.fi/oe/8670167
https://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/fuel-mixture-formation/injection-system/lambda-sensor/lambda-sensor-diagnostic-probe/1036391/?srsltid=AfmBOopcFM4BK_0W4apcHSoJ2VwkAIwKnGhAPGaSjn7OCS7CkkEjofOs
Nämä haettu tuolla moottorikoodilla eli kannattaa varmistaa vinillä..
-
Kiitos pikaisesta vastauksesta, Nyt sit vielä se että kun auton WIN:nin viimeiset on 686072 jos nyt tuo on se mikä merkitsevä on niin helpolla ei sopivaa osaa löydy? PP Market ilmeisesti voisi olla yksi jossa on kilpailkylyiset hinnat?
Edit:
jaa mutta PP:n kin hinnat on näemmä ulkona taisteluista jos nyt noin muotoillaan :)
Edit:
Etumainen Lamda siis haussa
-
PP Market ilmeisesti voisi olla yksi jossa on kilpailkylyiset hinnat?
https://ppmarket.fi/etsi?search=8670167
-
https://ppmarket.fi/etsi?search=8670167
Kiitokset jälleen kerran !!!
Uskon että näillä tiedoilla päästään eteenpäin aiheessa
-
Onko se lamda rikki vaiko raja-arvot vain ylittyy eli vika muualla, mitä arvoja se antaa? Aika monta anturia on turhaan vaihdettu.
-
Onko se nyt varmasti 2008 mallinen kun monet luettelot loppuu tuossa mallissa 2007?
Mutta joo, tuolla ppmarketilla pääsee varmaan eteenpäin. Aika vähän boschia tarjolla, densoa ja delphiä kylläkin. Myös Valeo löytyy.
https://aeromotors.fi/kataloog/volvo/v70-ii-285/2-4/pakoputkisto/lambda-anturi?layered_id_feature_31%5B0%5D=1955&of=m4600;t14811;s10148
-
Onko se nyt varmasti 2008 mallinen kun monet luettelot loppuu tuossa mallissa 2007?
Mutta joo, tuolla ppmarketilla pääsee varmaan eteenpäin. Aika vähän boschia tarjolla, densoa ja delphiä kylläkin. Myös Valeo löytyy.
https://aeromotors.fi/kataloog/volvo/v70-ii-285/2-4/pakoputkisto/lambda-anturi?layered_id_feature_31%5B0%5D=1955&of=m4600;t14811;s10148
Samaa mietin. Jos otsikko pitää kutinsa niin autohan on 2007 koska lukee että MK-2. 2008 tuli jo MK-3. Täten veikkaisin että Denson kynttelikkö kuuluupi tuohon ja toimii parhaiten.
-
Joku kertoi että näitä on tehty viä 2008 osista mitä on ollut varastoissa ja nämä kaikki olisi "Classic" -malleja? No tästä en tiedä mutta se on varmaa että on 2008 ja MKII
Herjaa että arvo on liian suuri/liian pieni. Mäpäs katton viä livedataa mitä se antaa ajossa. Ajattelin verrata jälkimäisen lamdan antamiin arvoihin.
Auto tosiaan nykii lämpimänä vedättäessä ja nykiminen loppui kun vikavalo ilmestyi tauluun. Siitä vaan itte ajattelin että saattaisi ehkä liittyä siihen että ECU siirtyy käyttämään oletuskarttaa? Bensan keskikulutus on myös nousussa mutta kylmät kelit voi sen saada aikaan muutoinkin joten siitä ei paljon päätellä voi vaikka oletuskartalla voisikin olla janoisampi?
-
Ennen kuin vaihdat lambdaa niin koitapa kattella ettei ole imuvuotoa jossain ja samalla kuikuat testerillä bensanpainetta mitä siellä on. :o
Jospa se on valmistettu -07 loppuvuodesta ja kastettu juhlavin menoin -08 malliseksi niinkuin yleensäkin tehdään.
-
Omassa V70:ssä S2 moottori (-05) herjas lamda-anturia ja vika korjaantui niinkin ”helposti”, kuin avaamalla ja puhdistamalla ne. Valitti vain toista, mutta samalla vaivalla meni molemmat (tai olihan siinä kaksinkertainen työ verrattuna, mutta…). Bräkleeniä ja kosaania, toista runsaasti ja toista hallitusti, kuivataan tietty välissä. Mitähän muuta siinä oli?…
No siis toisessa oli nokea ja paljon kosteutta, toinen oli vähän puhtaampi.
Bonuksena tuli valokuvattua niitten mallimerkinnät ja itse osat, pistokkeet ja kiinnikkeet tulevaisuutta ajatellen.
Näin siis mulla.
-
Joo totta noin on sanottu et olis valmistettu 07 mutta merkitty 08 No samapa tuo sille.
Lisätääs täähän viä yksi lisätieto mitä en tullu maininneeksi. Elikkäs auto toimii moitteetta kylmänä ja oireet alkaa kun mosa alkaa olla käyntilämmössä. Mites se nyt menee et milleen ECU käyttää toimintakarttoja? Kun onkos nuo tupla-Lamdat sen takia et päästöjä voisi hallita tarkemmin? Ja ennen kun niitä aletaan hallita niin mosan täytyy olla tietyssä lämmössä ja ennen kun on niin ECU käyttää oletuskarttaa?
Auto läx pihasta liikenteeseen joten mittaamiset nyt jäi odottamaan mutta bensapaine täytyy kattoa mitä on. Ilmavuotoihin taitais toimia starttipilotti tai jarrucleaneri? Tuon käyttämisen kanssa täytyy olla järki päässä ettei sohottele ihan mihin sattuu ja määrääkin kannattaa varmaankin myös pitää järkevänä. Tai olisiko ilmavuodon toteamiseen millaisia konsteja? Nollasin vikakoodin kuitenkin eilen joten illempana kuulen miten on toiminu.
Ainiin En usko että on merkitystä ja kyse on vaan sattumasta mutta tytär sano et oire alkoi kun tankki oli aika tyhjä ja sen tankkauksen jälkeen sit. Eli viimeisin tankkaus mitä on tehty. P-aine on varmaankin sitä mitä pitää jos nyt aseman tankissa oli sitä mitä piti. Mutta kaukaa haettua tämä uskoisin.
-
Bensan paineesta…
Mulla tuossa ei mitään bensanpainemittausta ole edes. Siinä tukin päässä on kyllä mittarille paikka. Livedataan se arvo on jotensakin jumitettu. Tällainen tuli eteen, kun olis pitänyt joku lukema saada. Ei vissiin tarvi, kun bensapumpussa on joku paineenrajoitin/säädin… näemmä.
-
Lambdat on ennen ja jälkeen katin. Kaippa se vertailee arvoja…
:D :nohnoh
-
Bensanpaine reipas 5bar ja etulamdan virta-arvo 1530mA Ts lamdan lämmitysvastus toimii mikäli nyt oikein tulkitsen. En tiedä mitä bensanpaineen kuuluisi olla mutta jollain automerkillä tuo olisi käsittääkseni OK arvo.
Se mitä ihmettelen on bensan lämpötila (raaka) mitä tuo nyt tarkoittaakaan mutta arvo on -40 astetta ja pysyy siinä sama sitte käykö auto vai ei?
Etu-Lamdan arvo heittelee 0.95 - 1.12 välillä nopealla tasaisella tyhjäkäynnillä ja enimmäkseen 0.97 - 1.05 Tuo ei taida olla OK? Kun kaasun löysää pomppaa etumaisen arvo 1.28 kieppeille ja sit laskee äkisti 0.8 joka voisi ollakin ok mutta alkaa jälleen hyppelemään 1 molemmin puolin tyhjäkäynnilläkin. Takimmaisen arvo ei juurikaan hyppele ja pysyy 0.86 kieppeillä. Toki muuttuu katin lämmetessä loogisen tasaiseen ja kun kaasun löysää käy nolassa ja palaa 0.8 tietämille pysyen tasaiseen siinä.
Sytytyskatkoja 0 kaikilla sylintereillä viime nollauksien jälkeen joten se puoli on ok. Autolla on kuitenkin menty ylitte 100km edellisestä nollauksesta. Joskus alkukesästä kuitenkin oli alle 5 katkosta jossain pytyssä mutta pidän sitä vielä normaalina. Sen tuo kuitenkin kertoo että testeri osaa lukea katkokset joten nolla-arvoihin voinee luottaa.
Luulisin että ilmavuoto sekoittaisi taaemmankin lamdan toimintaa vai sotkisiko? Nyt sen signaali näyttäisi tasaiselta.
Ainiin testit tehty käyntilämpimällä mosalla.
-
Onhan MAP-anturin letkut ehjät? Ja ylipäätään kaikki alipaineletkut kannattaa käydä suurennuslasin kanssa läpi.
Joskus myös jumiutunu evap-venttiili voi oirehtia nuin, tai sitten se tankille menevä bensahöyryjen muoviputki jostainpäin poikki, yleensä etupäästä auton alle menevästä kohdasta.
-
Kiitokset vinkistä
-
Kiitokset vinkistä. Täytyy tutkia nuitten kunto ennen lamdan tilaamisia. Itseasiassa tänään työmailla yksi kaveri näytti juurikin nuita samoja paikkoja omastansa ja kertoi et ne voi haprastua salakavalastikin. Oli uusannu omaansa.
Toi bensanpaine mitä olin mitannut taitaa olla siirtopumpun paine? No kunnossa se kuitenkin lienee
-
Tuo bensanpaine pitäis varmaan startissa olla luokkaa 3,8bar ja pudota sitten n. 3 bar tietämiin.
Tuossakin mallissa on varmaan PEM ohjaamassa pumppua, sen maapuolta.
Katopa paljonko on pumpun dutycycle?
Kun ei anna koodia FPS:stä niin voi olla PEM vika ja bensanpaine oikeesti liian korkea, se vois selittää aika paljon.
Luinpa vähä uusiks :)
Sullako ei ole FPS suutintukin päässä? Sitten paineensäädin on tosiaan pumpussa eikä PEM:miäkään ole. Kai se näinkin uudessa voi noin olla kun on vapari kyseessä.
Tuo 5bar niin en tiedä kyllä mistä se sen mittaa. ???
Jos sulla siinä suutintukissa on Schrader-venttiili niin lyö siihen vaikka joku halpa renkaantäyttölaite mittarilla kiinni niin näet mitä siellä on.
Jos on käydessä n.3bar niin ok.
Paljon akanoita, vähän jyviä mutta useesti mulla karkaa turhaan pohdiskeluun. :idiot2:
-
Tuo bensanpaine pitäis varmaan startissa olla luokkaa 3,8bar ja pudota sitten n. 3 bar tietämiin.
Tuossakin mallissa on varmaan PEM ohjaamassa pumppua, sen maapuolta.
Katopa paljonko on pumpun dutycycle?
Kun ei anna koodia FPS:stä niin voi olla PEM vika ja bensanpaine oikeesti liian korkea, se vois selittää aika paljon.
Luinpa vähä uusiks :)
Sullako ei ole FPS suutintukin päässä? Sitten paineensäädin on tosiaan pumpussa eikä PEM:miäkään ole. Kai se näinkin uudessa voi noin olla kun on vapari kyseessä.
Tuo 5bar niin en tiedä kyllä mistä se sen mittaa. ???
Jos sulla siinä suutintukissa on Schrader-venttiili niin lyö siihen vaikka joku halpa renkaantäyttölaite mittarilla kiinni niin näet mitä siellä on.
Jos on käydessä n.3bar niin ok.
Paljon akanoita, vähän jyviä mutta useesti mulla karkaa turhaan pohdiskeluun. :idiot2:
No mulla on ton pohdiskelun kanssa sama vika. :D
…ja sit ihmiset vihastuu…
Tässä nyt tulee floodattua OP:n viestiketjua, sori JKE, mutta…
Meinaatko, että oikeasti rengaspainemittari sais homman tehtyä? Siis tietty semmonen ku umpinainen vois, jos materiaalit kestää ja riittävästi mitta-aluetta… nerokasta! ;D Ja määkö oon hakemalla hakenut erikoismittalaitetta hommaan… :P
Joo siis juurikin äskettäin bensapumpun vaihtaneena ja muutama vuosi sitten homman jo kerran aikaisemmin tehneenä, asia tuli sillon ajankohtaiseksi. Tuli todennettua (myöskin ruiskuventtiilit vaihtaessa), että mitään sensoria ei ole ja jakotukissakaan ei ole edes mitään paineen tasaajaa (korjausoppaan kuvassa on)… kaikki pumpussa. Se venttiili siellä tukissa on korkki päässä.
Ja livedatan fuelrailpressure on kokoajan, heitänkö nyt, joku (epäilyttävä) 5,43 tai 5,67bar tjn… aina sama, ei vaikuta oli auto sammuksissa, kone käynnissä tai liikkeessä.
Bensapumpun paine pitäs olla tuotetiedon mukaan just jotain 3bar:n paikkeilla tai vähän yli. Näytti eri oem-numeroiden vai valmistajien pumpuissa olevan pieniä heittoja. Selkeesti alle neljän kuitenkin.
Nyt on Hellan pumppu ja toinen sensori ja auton kylmäkäynnistyshäiriöt pois (toistaiseksi, kop kop). Se edellinen Propartssweden pumppu oli katastrofi jo uutena, mutta tuli pari vuotta sitäkin kestettyä.
-
Rengaspaine mittari kestää bensapaineen mittausta tasan yhden kerran, jaa mistäkö tiedän, kaverille kävi huonosti. :-\
Kannattaa käyttää oikeita työkaluja eikä lähteä tuollaisiin virityksiin.
-
Rengaspaine mittari kestää bensapaineen mittausta tasan yhden kerran, jaa mistäkö tiedän, kaverille kävi huonosti. :-\
Kannattaa käyttää oikeita työkaluja eikä lähteä tuollaisiin virityksiin.
Mistä tommosen vehkeen löytää? Ei ole sattunut osumaan silmään… vai onko se jollain omalla nimellä, joka ei ole looginen idiootille? Olisin kiinnostunut…
terv. vajaaälyinen i-d-i-o-o-t-t-i *taavih->
-
Tukin päässä on tosiaan vain tuo "renkaantäyttöventtiili". Mitään sensoria ei ole. Sopiva mittari siihen kyllä löytyy jos sitä lähtee mittailemaan.
Nyt projektia aktiivisesti tekeillä tyyliin pimeästä pimeään niin ei ehdi kattomaan ton alipaineletkuja. Menee varmaan loppuviikko ja sit päässee tota tarkastelemaan uudelleen. Jos letkut osoittautuu ehjiksi niin sit tilaan tämän tai ainakin tällaista ehdotettiin et olisi käypäinen
https://ppmarket.fi/lambdatunnistin-denso-dox-0412
Ja onhan tässä viä sellainen että kun pihaan kotiutuu toi S60:nen jossa täsmälleen sama mosa samoilla tehoillakin niin katton mitä arvoja testeri siitä antaa. On tällä hetkellä reisussa.
-
Löytyiskö ihan Polttoainepaineen mittari hakusanalla sopiva mittari itselle ja lompakolle.
-
Yhden kerran olen ilmanpainemittarilla mitannut bensanpaineen kahdesti ja mittari kesti sen jälkeenkin sille tarkoitetussa hommassa. Oli varmaan tuuria sitten.
Ajatus sen kokeiluun lähti siitä kun oli valmiina kotosalla eikä maksanut paljon mitään.
Kai niitäkin on eri laatuisia.
Omaan autoon valitsin kanssa Hellan pumpun kun ei raaskinut Boschia laittaa vanhaan kärryyn, tiedä koska se porsii. :D
Tuossa noita mittareita.
Halpa, ei mitään liitososia
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/moottorityokalut/polttoainepainemittarit/polttoainepaineen-mittari-2000016980
Liitososilla eikä tarvii Temua tukea
https://toolfin.com/polttoaineen-painemittari-10-bar.html
-
Tässä se nähdään…
Pro:t löytää samoilla hakusanoilla, millä amatööreille ei näy mitään sinnepäinkään viittaavaa. Mulla sillon hakiessa näytti guugeli vain renkaantäyttöhärpäkkeitä… :'(
Paljon kiitokseita! :D
-
Pro:t löytää samoilla hakusanoilla, millä amatööreille ei näy mitään sinnepäinkään viittaavaa.
Siellä tekoäly ja algoritmit profiloivat ja päättävät, mikä ketäkin kiinnostaa :). Joskus apu löytyy eri selaimesta, kun haku ei tuota muuten tulosta.
-
Onhan MAP-anturin letkut ehjät? Ja ylipäätään kaikki alipaineletkut kannattaa käydä suurennuslasin kanssa läpi.
Joskus myös jumiutunu evap-venttiili voi oirehtia nuin, tai sitten se tankille menevä bensahöyryjen muoviputki jostainpäin poikki, yleensä etupäästä auton alle menevästä kohdasta.
Puhdistin irtopaskasta alipaineletkuja sekä tarkistin ne. Letkujen pinnassa oli sitä mustaa irtojauhoa joka tuntuu hyvin tarttuvan sormiin :) Mitään hapertumisia tai muutakaan en löytänyt mikä alipainevuotoa voisi aiheuttaa. Sitä alakertaan menvää nylokkia en kattellu auton alta etupäästäkään joten se nyt on hiukan kysymysmerkki vielä toistaiseksi.
Mutta onkos tämä mahdollisesti jumittava evap venttiili se mikä on imusarjan alla? Millees sen saa helpoiten käsiin ja miten testattua et onko rikki vai kunnossa?
Jos se on tuo niin ajattelin että ennen kun tuota lähtee irroittelemaan niin samalla voisi uusata tai ainakin varata sopivia letkuja siltä varalta että jokin letkuista menee rikki.
Edit: Löysin videopätkän aiheesta ja ton venttiilin voi ilmaisasti testata silleenkin että irroittaa ton pinnaltaan "hilseilevän" alipaineletkun imusarjasta irti ja yksinkertaisesti imee tai puhaltaa siihen ja ilma ei saisi kulkea tuon venttiilin läpi? Jos kulkee ni venttiili on rikki?
-
Virrallisena ilma läpi.
Ei virtaa ilma ei läpi. :o
-
Ilman virtoja koitin ja ilma ei mene läpi. Tai no saa imettyä silleen et ei 100% tiivis ole. Kielellä kun tukkii letkunpään ni huomaa. Oletan että tuo on kuitenkin ok? Kyl mä sit lamdan tilaan jahka nyt viä kurkkaan tuon yhden nylokin auton alta ja jos se on kunnossa.
-
S60:nen kotiutu niin kattelin siitä mitä lamdat kertoo käyntilämpöisenä tasaisella 2000r/min käyntinopeudella. Selvisi että V70:n ja tämän data eroaa radikaalisti toisistaan. Etumaisen pitäisi pysyä liki ykköstä kaiken aikaa tasaisella käyntinopeudella mutta takimmaisen sit vaihtelee 0.2 - 0.8 välillä. Tässäpä kuvaa datasta jollaista sen pitäisi olla. Alempi käppyrä on siis takimaisen lamdan dataa
Ainiin Tässäkin polttoaineen lämpö samalleen -40 ja bensanpaine 5.5bar. Käyntisykli taisi olla tyhjäkäynnillä jotain 5% luokkaa.
Edittiä vielä: Eli siis olen siinä lulossa että etumainen säätää seoksia ja takimainen "hienosäätää" lisää niin että katalysaattori toimisi mahdollisimman tehokkaasti ja että tuolleen säätö tapahtuisi tarkemmin, nopeammin ja siis olisi pa -talouden kantilta hyvä?
.
.
(https://i.ibb.co/dDCcvCd/Lamdan-dataa.jpg) (https://ibb.co/dDCcvCd)
-
Uusi lamda tilattu mutta sen tuleminen tuntuu kestävän. Tai no viikko minusta on jo sitä että tuntuu kestävän.
No ajattelin että nyppään sen irti ja annan sille hoitoa mutta kuten ennakoin niin sehän peeveli on ryytyny kiinni enkä sit väkiste lähteny sitä koittamaan. Mietin mahdollisuutta että olisi karstoittunut siinä määrin että sentakia toiminta olisi sitä mitä se on.
Ajattelin sit toista konstia eli sitä että ajaa enste kuumaksi ja sit motarilla tekee muutamia reippaita kiihdytyksiä ja siitä sit nostaa kaasun pois ja antaa nopeuden laskea ja sit pienempää samalleen pedaali ylhäällä. Het perään uudelleen muutama reipas kiihdytys ja samalleen. Hidastusramppikin oli sopimoilleen alamäkeen ja siinä kans kaasupedaali kokonaan ylhäällä ja vaihteita pienemmälle sitä mukaa kun tarvis. Ajattelin että tolleen tehtynä karsta voisi kuumeta niinpaljon että sit kun saa happea (moottorijarrutuksessa) niin karsta voisi hyvällä tuurilla alkaa palaa pois.
Kuitenkaan en rankaissut silleen et mitään isoja käyntinopeuksia olisin antanu. Vajaat 5t kierrosta oli maksimissaan kiihdytyksissä ja hidastuksissa 4t kieppeillä maksimissaan.
Mutta etumaisen lamdan arvo alkoi pysyä hyvin tarkkaan ykkösessä. Takimmaisen sit ei ole samanlaista mitä tossa S60:ssä on. Onkos näissä sit jotain lisähappisysteemejä pakoputkeen jollaisia joissain merkeissä on? Mietin että jos on niin otetaanko niitä pois käytöstä kuten joistain niin tehdään? Se vois selittää jos olisi disaploitu ja onko tuo lisähappi annostelu edes katin etupuolelle? No samapa tuo jos alkaa pelata niin en ala irroittelemaan ja uusi lamda jää ns varaosaksi hyllyyn.
Tässä viä kuuman mosan lamda-arvoja 2000r/min käyntinopeudella. Het kun pihaan tulin laski takimmaisen arvo likenne 0.1 arvoa ja siitä sit hiipi tohon mitä kuvassa on. Olisko sit niin et katalysaattori oli alkuun tosikuuma ja jäähtyi sit?
(https://i.ibb.co/TYGjBZD/V70-lamda-arvot-motariajon-j-lkeen.jpg) (https://ibb.co/TYGjBZD)
-
::)
…niin se puhdistus, se puhdistus niin…
V:>
-
::)
…niin se puhdistus, se puhdistus niin…
V:>
Kaasuläppäkoteloonkin autti. Koodinlukija antoi vajaan vuoden verran kahta, kolmea vikakoodia, jotka liittyi map-anturiin ja ihan muihin. Viisaat käski vaihtaa ja vaihdatin map-anturin ja kaikkea vikamahdollisuutta pyöriteltiin. Olin jo niin tottunut nollailemaan sitä vaan, mut sitten yksi vanhaparta ehdotti joku kesä sitten(tietämättä edes koko ongelmasta), että voitais ajankuluksi avata ja putsata se kotelo, jos siitä on aikaa, kun viimeksi. Eihän sitä oltu koskaan mun aikana ja niin vain kävi, et koodit ei tulleet enää takasin, kun lähtivät.
Putsaus auttaa moneen vaivaan, kutinat loppuu…
;D
-
Toinen puhdistus ”rituaali” on toi bensiinijärjestelmänpuhdistusaineen kaataminen tankkiin tietyin välein. Varsinkin, jos ajelee paljon matalilla kierroksilla… ja ennen katsastusta käydään huudattamassa konetta motarilla. Todistetusti vaikuttaa pakokaasuarvoihin. Yksi pikkuauto oli ostaessa niin tukkeessa, ettei mäkeä tahtonut päästä päälle. Antamalla ”hellästi” kenkää sille, sekin alko siitä aukeemaan ja toimi oikein hyvin sen auton omistuksen ajan…
-
Eipä se sitten kauaa toiminu. Nyt tarkistin viä sen että bensapumpun käyttöjakso pysyy stabiilina. Pysyy aivan stabiilisti jossain noin 6.7% kieppeillä 2000r/min ja jaksoaika myös muuttuu loogisesti kierrosten mukaan. Eli ehkä voisi ajatella niin että bensaa on tarjolla määrä mitä ECU mosalle tarjoilla haluaa. En siis mittaillu mittarilla bensanpaineita tukista.
Etumaisen lamdan arvo hyppelee sattumanvaraisesti ja auton kierrosluku myös aavistuksen muuttuu hyppelyn tahtiin. Huomaa tossa kun pitää tasaiseen 2000r/min. Rinkimitarista sitä ei nää mutta korvalla kuulee et pientä heijausta on.
Uusi lamda saapui tänään ja vaihdan sen. Ennen vaihtoa kuitenkin pois suljen mahdollisuuden et tökkelissä olis huono komtakti. Ts. avaan sen katton ettei oo hapettumaa, puhdistan varuiksi ja laitan jotain ohutta öljyä vanupuikolla tai muulla sellaisella et ei kastele koko liitintä märäksi vaan vain kontaktipinnit. Sit paikoilleen ja kokeilu viä kertaalleen.
Jos edelleen hyppelee ni sit vedän sivuleikkureilla johdon poikki jostain liki liitintä ja komennan kunnola lenkkiavaimella. Tuolleen siksi et jos sattuu löytymään joku selvä syy viallisuuteen jonka voi korjata. (johdinhankauma tms.) Eiköhän se siitä sit aukea. Jos edelleen tuntuu olevan lujassa ni sit vedän aivan lamdan juuresta poikki ja laitan 6-kanttihylsyn ni luulis lähtevän. Sit osan voi viskoa roskiiin samontein.
-
Melkein kyllä veikkaan että vika löytyy täysin muualta kuin noista lamdoista, arvojahan ne kuitenkin antaa ja lukee, tai ainakin todella monessa tapauksessa näin käynyt..
-
Vähän ittekin ajattelen näin. Nyt sit ehdotuksia mistä vikaa kannattaisi viä ettiä ennen kun lamdaa lähtee irroittelemaan. Mikäs siinä jos sen ehjänä saa mutta voi olla ettei niin käy..
Alipainevuotojahan mä en löytäny pl se bensahöyryjen letku mutta sen viä katton. Samoin se venttiili siinä imusarjan alla niin vaikuttaisi toimivan OK. Bensapumppu käy tasaiseen joten oletuksena paine on myös kohdillaan? Pitäiskö se viä mitata vai onko tuo käyntisyklin tasaisuus riittävä
Mitäs seuraavaksi?
EDIT:
Mites tossa tökkelissä menee signaalit? Uudessa on kaksi mustaa johdinta sekä valkea ja sininen. Kaksi maa -potentiaalia varmaankin on joista toinen lie on lämmityksen maa ja toinen ECUn signaalimaa? Sit on varmaankin lämmityksen jännitepotentiaali ja sit itse lamda-arvon signaali.
Kiinnostaisi mitata/todeta se että onko signaalimaa varmasti kunnolla maissa. Tyyliin 2W 12V polttimo silleen et toinen johdin + napaan ja toinen tökkelin signaalimaahan --> Jos lamppy palaa kirkkaasti maa on kunnossa.
Sit lamdasignaaliin vois laittaa ihan Fluken jännitemittarin ja kattoa että jännitearvo on looginen. Kait sen luulisi olevan jotain alle 5V kun lamda on kiinni ja 5V kun lamdan tökkeli on irti? Kun ECU signaalista on kyse. Ja voihan se lukema olla ihan sitä samaa mitä vikakoodilukijankin data kertoo. Sen voi tosiaan koittaakin et ottaa tökkelin irti niin mitä lukija siinä kohtaa sanoo.
Tolleen ehkä saisi jonkinlaisen varmuuden siitä että lamdan johdotukset ECU:lle ovat kunnossa?
Johtojen merkitys tarttee varmaankin olla 100varmasti oikein ettei mene laittamaan lamdasignaaliin polttimon toista johtoa sillä luulen et ECU voi suuttua jos siihen lamdasignaalijohtimeen menee akkujännite.
-
En tiedä mutta tuo käyntisykli ihmetyttää... Mistä se tietää sitä säännöstellä?
Eikö se pumppu huuda hoosiannaa kaiken aikaa? Pumppu painaa sen 3bar ja ecu varmaan säätää ruiskuaikaa tarpeen mukaan. :P
Niissä missä on fps ja pem uuden pumpun käyntisykli on n. 35% +/-5%.
-
Voiko paineensäädin olla sellainen et säätelee pumpun käyntitarvetta pumpun releen kautta? Jokatapauksessa tuo lukija ilmoittaa % -osuutena p-ainepumpun käynnin. Se että mitä tuo sit loppupeleissä tarkoittaa? Onko olenkaan pumpunkäyntiin liittyvä arvo tai esim. paineensäätimen aukioloajan tms. ja kuinka oikein tuo lukijan ilmoittama arvo on niin sitäpä sitä ei varmaan ketään tiedä. Jokatapauksessa arvo pysyy stabiilisti samana ja muuttuu loogisesti auton käyntinopeuden mukaan. Ajossa livedataa en ole kattellu miltä se näyttäisi. Kaasuläpän asennon kanssa kait pitäis olla yhteneväistä kun ottaa huomioon onko kiihdytystä, moottorijarrua, tasaista vai alamäkeä jne jne.?
Se kyl on hiukan erikoista että auto sammuksissa lukija muistaakseni ilmoittaa pumpun käyntiosuudeksi 5%? Onko tuo sit jokin ECU:n lähtötieto jonka lukija sit koppaa? Samaan tapaan etu -Lamda-arvo on tasan 1 auto sammuksissa. Voisi kuvitella ettei se ole aivan nuin varsinkin het sen jälkeen kun auton sammuttaa vaan arvo lähtisi liukumaan johonkin suuntaan siitä mitä se sammutushetkellä oli?
Voikait sen bensapaineen mitatakin sillä helppo hommeli se on.
Lamdan tökkeli oli siisti. Laitoin sit vanupuikola ohuelti voidetta (WD40:stä) pinneihin. Lamdan johtojen värit on samalleen kuin uudessakin. Jos arvata pitäisi niin mustat on maita ja valkea on lämmitysvastuksen jännite ja sininen lamdasignaali. No, summissa en ala koittelemaan yhtään mitään. Autohan läx pihasta joten illalla sit kuulee oliko mitään vastetta kun töistä palaa takas pihaan. Luulen et ei muuttunu miksikään.
Mutta jos oli ehdotuksia mitä jo tehtyjen lisäksi kannattaisi tutkia niin niitä kehiin.
-
Paineensäätimessä pumppuhässäkässä ei oo mitään sähköistä. Ainoot sähköt on pumpun virta ja maa sekä tasoanturien virta.
Ei se silloin voi ohjata pumppua mitenkään.
Kaasuläppä ja maf liittyy kuormitustietoon...
-
OK Sit on tuon lukijan softanvääntäjä tehny mitä on tehny ja olettanu ettei ketään tunne auton tekniikkaa niin tarkaan et em voisi kyseenalaistaa :) Toisaalta samapa se minkä tietojen perusteella ilmoitaa. Perusoletus ilman mittauksia on että paine pysyisi siellä missä pitääkin. Em kyllä sit edellyttää että lukijan sw -nikkari on tienny mitä tekee.
Mitataan mittarilla ni sit tiedetään.
Edit: Mulla tosiaan ei ole ollu näitä viä minkään aikaa joten en tosiaan tiedä enkä tunne tekniikkaa lainkaan. Jostain muunmerkkisestä kulkineesta saattaisin jotain jopa tietääkin mutta ei mennä siihen ;)
Mutta nostetaan oleellinen kyssäri uudelleen eli jos oli ehdotuksia mitä jo tehtyjen lisäksi kannattaisi tutkia niin niitä kehiin
-
Hapettumista ja paskoista liittimissä,
CRCllä on spraypulloissa liittimille ja elektroniikalle tököttiä, joilla poistaa hapettumia ja puhdistaa/voidella kontaktipinnoilta. Tuolla hapettumien poistajalla tullut useammin jo käyttöä, esim. maadotuksien käsittelyssä, kun taas toi puhdistus ja voiteluaine uudempi tuttavuus.
Bensapumpulle menee toisiaan viisi johtoa. Pumpun +/- , antureiden singaalit (3). Se paineensäädin on semmoinen metallinen ”nännirinkula”, johon menee maadoitus. Se käsittääkseni päästää ylimääräisen paineen läpi takaisin tankkiin. Tämä ”tieto” ihan siis mutuna, sitä aparaattia käsissään pyöritelleenä ja ihmetelleenä.
Sitten taas niistä lukijalla luetuista ”haamuarvoista”… voihan se olla, että jotkut arvot on sinne auton tietokoneelle jumitettu, jotta se systeemi toimii ja tai joku vaihtuva arvo saattaa olla tottakin, jota se auto säätää, vaikkei se sitten vaikuta mitään, jos siinä ei ole sitä säädettävää osaa. Tämmöisiä pohdin, kun noita moottoreita on erilaisia ja niissä eri säätyviä osia ja ominaisuuksia. Käsittääkseni tämä ”perus” vapari on sieltä yksinkertaisimmasta päästä.
Eiks ton lamda-arvon pitäs olla melko tasantarkkaan yksi, vai miten se katsastuksessa on? Eikö ne siellä sitä mittaa…
Tulipas herättyä taas keskellä yötä…
*nuqquun-> *kahvia->
-
Laita se auto vidan nokkaan niin saat enemmän tietoa ulos mitä missäkin tapahtuu, tai sitten vaan harrastaa ja vian etsintä jatkuu..
-
Toimiiko sähköinen alipainepumppu?
Ja onko se alipaineletkussa oleva 3-tie takaisku ehjä?
Elikkä tässä pää-alipainelinjassa, joka jarruservollekin menee.
-
Kiitos vinkistä tämä alipainepumppu täytyy testata. Jarrut kuitenkin tuntuisi toimivan normaalisti. Oletan siis niin että jos tuo pumppu olisi rikki niin vaikuttaisi siten että pysähdyttäessä pitäisi painaa jarrupoljinta reippaammin? Tai edes ilmeneekö mahdollinen vika tuollatavoin? Mutta tarkistetaan kuitenkin. Tarkka kalibroitu alipainekittari minulta löytyy joten voisiko sillä testata? Mittari kiinni alipainelinjaan ja virrat päälle mutta ei mosaa käyntiin? Tai miten tuo kuuluu testata?
Kolmitieventtiili ei vuoda virrattomana jos nyt olen samassa EVAP venttiilissä mitä tarkoitat? Kokeilin virrattomana ja tiivis tuntuisi olevan. Virrallisena pitäisi ilmeisesti olla auki mutta sitä en koittanu.
Lamdaahan ei viä ole vaihdettu joka kait voi olla ihan varteenotettava vikamahdollisuus sekin ja siinä mielessä ajattelen että kun omat jyvät on läpi käyty niin sit siinä kohtaa vasta pudotetaan rukkasia ja ennen ei luovuteta :) Eikähän tässä ainakaan vielä omat hermot ole olleet mitenkään koetuksella. Ts jos olisi ns akuutti tilanne niin mähän olisin vaihtanu tuon lamdan ihan ekkana ja sit vasta lähteny hakemaan vikaa muualta. Mutta siinä sit jäisi nämä ehkä tulevaisuutta auttavat hommat tekemättä. Kun tekee perusteellisesti turhaakin työtä kaihtamatta ni on sit viisaampi seuraavalla kerralla.
Bensan painemittaus suoritettu. Eli enste mittarin tarkistus että näyttää noin suurinpiirtein oikein eikä paineistettuna vuoda ilmanpainetta. Sit yöseisonnan jälkeen mittaus ja linjapaine oli nolla joka kait on ihan normaalia? Kokeilin viä varuiksi silleen et painoin sitä keskipinniä ja bensaa ei tullu.
Sit käytin virtoja päällä ja lukeman tarkistus joka tuon mittarin mukaan oli 3.3Bar. Sit käyntiin niin siinä kohtaa paine oli tuon mittarin mukaan 3.9Bar. Sit sammutin niin paine 3.5Bar. Uudelleen käyntiin niin 3.9Bar. Viisari ei väpätä nitenkään epätavallisesti.
No kun toi S60:nen on pihassa niin täsmälleen samalla tavoin mittaukset sille. Yöseisonnan jälkeen 0Bar. Sit muut täsmälleen samalla tavoin mitatut lulemat olivat 0.1 pienemmät. Eli alkuun vai virtrat päällä 3.2Bar. Käynnissä ollessaan 3.8Bar ja siitä sammuksiin niin 3.4Bar.
Kameralla kun kuvasin todella läheltä niin siinä sit vasta huomasi aavistuken heijaamisen. Siis ihan minimaalisen juuri ja juuri havaittavissa olevan kummassakin kulkineessa. S60:ssä sykli inan nopeampi ehkä kaksi liikettä /1s.
Summaryvä ehkä voisi todeta niin että bensanpaine olisi oikein V70:ssä kun se on hyvin liki samaa tuossa vm06 S60:ssäkin. Mosahan on sama kummassakin samoilla tehoillakin. Mittari tosiaan ei ole mitenkään kalibroitu joten lukemat voi shiftata suuntaan tai toiseen.
Kait lamda täytyy vaihtaa ja sit kattoa tai olisiko tuon sähköisen alipainepumpun tarkistuksen lisäksi muuta ehdottaa?
-
Se kolmitie takaisku ei oo takaisku. Se on ejektori. Tekee siis paineella alipainetta. Toki se ei molempiin suuntiin joka haarasta virtaa vapaasti.
https://www.skandix.de/de/fahrzeug-teile/bremse/bremskraftverstaerker/vakuum-ejektor/1022033/
Vanhemmissa malleissa ei ollut lainkaan sitä alipainepumppua jonka venttiilimötikkä on alipaineletkussa siinä ajovalon takana kuskinpuolella.
https://youtu.be/V-h5W6pK0j4?si=acd0am_ZayJhvmd7
-
Se kolmitie takaisku ei oo takaisku. Se on ejektori. Tekee siis paineella alipainetta. Toki se ei molempiin suuntiin joka haarasta virtaa vapaasti.
https://www.skandix.de/de/fahrzeug-teile/bremse/bremskraftverstaerker/vakuum-ejektor/1022033/
Puhutaanko nyt tästä EVAP:stä?
Mites tuo sähköinen alipainepumpun testaus suoritetaan?
Ts voiko sen tehdä siten mitä edellisessä postauksessa kysyin?
Heetkinen Kuva ei taida olla EVAP:stä. Miten tuo kuuluu testata?
-
Look up. ::)
-
Look up. ::)
Erittäin hyödyllinen postaus.
Kiitokset!!!
Tässä selvisi sekin että jossain kohtaa ihmettelin virtoja päälle laitettaessa että bensapumppuko ääntää epätavallisen voimakkaasti ja liian pitkään (luulin tuon ääntä bensapumpun ääneksi) ja sit ihmettelin toisella kertaa kun kuului vaan nätti surahdus?? Eli Se nätti ääni oli bensapumpun ääni ja toi ronskimpi aiemmin kuultuna alipainepumpun.
En nyt testaamatta sano mitään mutta aamulla ennen kun auto taas läx liikkeelle mulla oli pelkät virrat päällä kun bensanpainetta testasin niin jonkinaikaakin eikä tuo kyl ylimääräisiä käyny. Äänihän on sellainen että olisin varmasti sen huomannut.
Mutta Testataan. Ja jos saan alipainemittarin helposti linjaan kiinni niin kattotaan missä alipaineessa sammuu ja missä lähtee käyntiin. Sen mittarin lukemiin voi luottaa niin siinä mielessä siitä tiedosta voi jollekin joskus hyötyä ollakin.
Entäs toi ejektori voiko sillä olla jotain tekemistä lamdaan ja miten se kuuluu testata? Tai onko se sellainen että jos on rikki niin sen huomaa jokatapauksessa?
Edit:
Taidankin tehdä niin että nyppään tökkelin irti tuosta alipainepumpusta niin ettei pumppu käy ja katton muuttuuko Lamdan arvo siitä? Meinaan se lamda-arvon hyppely periaatteessa voisi jopa liittyäkin tuohon siinä mielessä että arvo muuttuu kun pumppu käy ja pysähtyy? Noin taidan tehdä testauksen jahka auto illalla pihaan tulee. Varmaan tosta toimenpiteestä voi joku vikakoodi kehkeytyä mutta nollataan se jos noin käy.
-
Tänään sitte veivasin lamdan irti. Ei se nyt sit kuitenkaan mitenkään mahdottomasti ryytyny ollut. Kiintolenkkiavaimilla ei saanu sellaista otetta että olisin lähteny isommin edes koitamaan ettei lamdan kanta sorvaannu. Hain sitte MTX:n lamamdahylsyn ja se oli ihan toimiva ja huokeakin kampe tossa. Toki varasin Bahcon voimahylsynkin et jos tolla MTX:llä ei luovuta ni sit johdot juuresta poikki ja voimahylsyä kehiin.
Käsiini kun sain lamdan niin vain ohut valkea huntu oli pinnassa. Jos tulppa olisi väriltään ton näköinen niin pahasti laihalla kävisi. No toi ei ole palotilassa joten siltä pohjalta. Oletin että voisi olla mustaa tai tummaa karstaa mutta ei.
Uusi Lamda laitettu paikalleen ja testerillä sit kattomaan livedataa. Nyt on ekaa kertaa sellainen fiilis että jotain konkreettista saattoi käydä sillä takimmainenkin alkoi näyttämään muitakin arvoja eikä vain sitä yli 0.8 arvoja. Käyntilämmössä 2500r/min takimmaisen käppyrä oli vähän samanlaista kuin tossa S60:ssä. Keskimäärin 0.55 kieppeillä. Etumainen ei viivasuoraa ykköstä ollut mutta --> EDIT: 0.1 vaihtelu oli 0.01 ykkösen molemmin puolin eli voi ehkä olettaa olevan ok. Heittely putosi siis alle 1/10 osaan siitä mitä se vanhalla oli.
Maantiellä en viä käyny joten käytös voi vielä muuttua. EDIT <---
Sellanen tossa Denson lamdan kierteissä oli että siihen oli valmiiksi laitettu kuumankestävää rasvaa. Mullahan on teollisuuskäyttöön tarkoitettua sellaista mutta eipä sitä sit tarvinnu laitella.
Lopuviikosta volle taas on tiellä enempi joten sitpä se nähdään loppuuko nykiminen ja pysyykö valot sammuksissa.
-
Joku kertoi että näitä on tehty viä 2008 osista mitä on ollut varastoissa ja nämä kaikki olisi "Classic" -malleja? No tästä en tiedä mutta se on varmaa että on 2008 ja MKII
Näyttääpä tosiaan pieni erä (2200 kpl, normivolyymi 40-50tkpl/v) valmistuneen 2008 puolella, ja vastaavasti V70III:a valmistunut 2007 puolella melkein 20 000kpl.
Classic on markkina-alueittain optimoitu komponenttivaraston tyhjennyserä ja niitä on myös 2007 mallit.
-
Muutaman reisun jälkeen tuntuisi pelaavan moitteetta. Alkaa vaikuttaa sille että tällä kertaa vika taisi olla lamdassa?
Noo, seurataan nyt viä kuitenkin ja katton livedataa tässä joku päivä pidempien reisujen jälkeen ennen kun sulkee tän "issukan" ns. ratkaistuna.
-
Se oli sitten työvoitto :)