Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Muut menopelit => Aiheen aloitti: B30A - 09.10.2024, 23:30:03

Otsikko: Mitsubishi Outlander PHEV, eli pehva
Kirjoitti: B30A - 09.10.2024, 23:30:03
Tehdään tästäkin jonkinmoinen ketjun tapainen vaikka auto tuli puhtaasti käyttöautoksi jolle ei ole tarkoitus tehdä mitään tuninkia. Rangen seuraajaksi työmatkaralliin kuspäiseen suolaukseen sulatettavaksi, parin vuoden kipuilun jälkeen päätös kypsyi ja luottokiiturin ruostevaurioita tinatessa se tuli sinetöityä. Ei vaan jaksa enää käyttistä  hitsailla, jos senkin tarmon keskittäisi tohon kesää odottavaan pikkuautoon.

No joo. Tämmöinen Mitsu ei ollut mikään vaihtoehto ennenkuin kaveri tuli ja esitteli, sekä pakotti koeajamaan kesällä. Eikä paristoautot muutenkaan olleet "haluan"-listalla, päinvastoin.
Auton olemus jäi sitten kaivelemaan ja pehva tulikin sitten tässä hankittua.
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=561&pictureid=245935)

Semmoinen, harmaa japanialainen kulkuneuvo. Värejä vähävaraisen valittavaksi on aika vähän, valkoinen ei kiinnosta ja mustaa en jaksa olla pesemässä kokoajan. Harmaita kaksi sävyä joista tuli tämä tummempi. Punainen metalliväri olisi ollut ihan kiva mutta tarjolla olevat yksilöt olivat kalliimpia ja liian kaukana.
Sisusta on kattoa myöden tumma, ja penkkien nahkapinnassa sellainen ruututikkaus joka on oikein kivannäköinen. Timanttinahat siis, Mitsu-kielellä.  :P Tumma sisustus on tämmöiselle kantakirjalliselle karjulle oikein sopiva, sielläpä on mukava röhkiä eikä heti ole joku tahra pilaamassa tunnelmaa.

105tkm seisoo kellossa, vm-19 ja tämäkin on tuotu melkein uutena Saksasta tähän Uudellemaalle.
2,4bensavapari näissä tuppaa olemaan ja sen kaverina sähkömoottorit molemmilla akseleilla. Akku hieman alle 14kwh jonka avustuksella pääsee 35-40km, pelkällä sähköllä ei toki noin pitkälle pääse mutta hybridinä tätä onkin ajateltu ajettavan. Pelkkää sähköajoa en ole oikeasti vielä ajanut koko akullista, 20km on tullut ajeltua ja pidemmällekin pääsee helposti.
Riittävät varusteet, tästä puuttuu lähinnä kaistavahti ja siihen liittyvä mikälie muu vahti. Kaverilla ne on, ja olen tyytyväinen kun tässä ei... Enempää piippauksia en halua.
Selkeä mittaristo ilman ylimaallista (turhaa) tietotulvaa ja selkeä keskinäyttö, lämppärin kontrollit napeilla ruudun alapuolella.
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=561&pictureid=245937)

Kaikkea ei tässä nyt ruveta meuhkaamaan. Onhan näiden esittelyjä ja koeajoja netissä.

Auto on osoittautunut varsin mukavaksi menopeliksi. Kulkee kevyesti ja varsin vakaasti, Volvoon ja erityisesti Rangeen tottuneelle ohjaus on aika kevyt ja herkkä mutta siihen tottui äkkiä. Ulos näkee hyvin ja peilit ovat isot. Ajamiseen liittyy oleellisesti nuo ratin takana olevat läpyskät joilla hallitaan jarrutusenergian talteenottoa, erittäin kätevät ja toimivat.
Penkki on hyvän kokoinen mutta varsin kova, kyllä sillä istuu mutta ehkä hieman enemmän olisi voinut laittaa pehmustetta. Sisätilat ovat muutenkin mukavan väljät myös takana. Tämän vuoksi tykkään isohkoista autoista, tämä kun on varsin korkeakin niin sisään kävellään.
Tässä on ledivalot niin niillä näkee oikein hyvin, en tunne tarvitsevani lisää valoa vaikka ajetaan enimmäkseen tuolla pimeillä taipaleilla.

Tekniikan soisi toimivan ja jonkinmoinen luotto Keiko-saniin on sen suhteen. Vaihdelaattikoahan tässä ei ole ollenkaan vaan sähkömoottorit hoitaa kuljettamisen lähes kokonaan, bensakone kytkeytyy vasta jossain kohtaa maantienopeuksilla voimalinjaan. Ymmärtääkseni se touhuaa maltillisilla tehotarpeilla/nopeuksilla lähinnä generaattorin pyörittäjänä. Vaikka tätä haukutaan meluisaksi niin olen kyllä eri mieltä, ainakaan alla olevilla renkailla ei ihmeemmin mekkaloi eikä voimalinja juurikaan ääntele. Moottorin käyntiä ei oikein huomaa muuten kuin tehomittarin viisarista, erittäin hillitysti käy.

Mitäköhän miinuksia. Penkit tosiaan aika kovat, esilämmityksen käyttö vielä hieman hakusessa ja sen luotettavuudesta voi lukea kaikenlaista, pakoputki menee helman lähellä aika matalalla koska akkukotelo, tämä ei kestopäällysteellä ole ongelma mutta se on kyllä aika ottavan oloinen, piipityksiä on kovin paljon.

Voimansiirron öljyt pitäisi vaihtaa koska niitä ei liene vaihdettu, perussetti eli ei kuulu normaaliin huolto-ohjelmaan. Ei ole iso homma, ikäänkuin peräöljyt molempiin päihin, nelisen litraa yhteensä. Sitten vaan lisää kilometrejä maltillisella kulutuksella.
Otsikko: Vs: Mitsubishi Outlander PHEV, eli pehva
Kirjoitti: Slowman - 10.10.2024, 06:44:27
Mielenkiintoinen kulkupeli, pidä vaan meidät lukijat ajantasalla kokemuksista vaikka et nyt tuningiin hairahtuisikaan ;)
Otsikko: Vs: Mitsubishi Outlander PHEV, eli pehva
Kirjoitti: B30A - 10.10.2024, 19:49:23
Mielenkiintoinen kulkupeli, pidä vaan meidät lukijat ajantasalla kokemuksista vaikka et nyt tuningiin hairahtuisikaan ;)

Kirjaillaan sitä mukaa kun jotain tulee mieleen, tai joku innostuu kyselemään. Lataushommina on valovirtalaturi jolla voi latailla yön yli kaikessa rauhassa, 10A luokkaa se taitaa ladata. Isompi pistoke on sitten se ChaDeMo joita ei ole ihan joka paikassa, en näe tätä omassa käytössä kovin isona ongelmana kun meno ei lopu vaikka sähkö vähenisi akusta ja aika vähän tulee ajeltua muuta kuin työmatkaa. Pidemmät ajelut satunnaisia, ne voi kyllä ajella ilman välilatauksia kun ei tämä maantielläkään mitään kovin valtaisia bensankulutuksia esittele sekä sähköähän tämä muhoaa ajon aikana sillai että pikku perustaso säilyy. On se charge-moodikin jossa pata käy isommalla teholla ladaten akkua kunnolla, tosin kulutus nousee reilusti.
Paikallisen Marketin parkkihallin latauskentällä on yksi autoon sopivalla piuhalla varustettu laturi ja mielenkiinnosta sitä kauppareissulla kokeilin, siitä saa 11kw lataustehon ulos eikä auto enempää ota vastaan. 20 minuuttia se latasi minimitasosta 80%:iin, eli keskimääräisen kauppareissun aikana ehtii jos tuntee tarvetta maksaa tuplahintaa sähköstä kotilataukseen verrattuna. Ongelmaton lataustapahtuma aakkos-apilla, setäkin osasi.

On muuten korkea koppa. Tajusin tänään että kattohan on oikeasti korkealla, päälaen ja kattoverhouksen väliin jää helposti +10cm ja se on jo paljon kun monissa autoissa hiuspehko hipoo kattoa vaikkei tässä mitään hongankolistajia olla. Eikä ole penkki lattiatasossa vaan normaalin korkuinen ryhdikäs sellainen. (ei esim semmoinen hirveä kuten Mitsun L200:ssa jossa istutaan jalat ihan vaakasuorassa)
Ehkä tämäkin innostutti autossa, jokapuolella on tilaa. Vaikka Kisu oli kuin hanska johon sujahdettiin niin käyttiksessä arvostan suuresti avaria sisätiloja.
Otsikko: Vs: Mitsubishi Outlander PHEV, eli pehva
Kirjoitti: Vauxi - 11.10.2024, 18:36:42
Fiuuuu kuten phev ulkomailla lähes kirjoitetaan.  :D
Otsikko: Vs: Mitsubishi Outlander PHEV, eli pehva
Kirjoitti: danbomp - 12.10.2024, 09:29:22
Toivottavasti lämmitysjärjestelmälle on tehty jotain tai muuten sulla tulee vilu ton kanssa pakkasilla kun neste ei kierrä järjestelmässä. Syitä siihen on useampi ja voi olla kallistakin. Akulla pääsee ehkä max 50 kilsaa jos se on kunnossa ja noihin on kyllä jo akkupaketteja vaihdettu. Pidä hyvää huolta latauskaapelista ja rasiasta.
Otsikko: Vs: Mitsubishi Outlander PHEV, eli pehva
Kirjoitti: B30A - 12.10.2024, 10:13:09
Tämä tuntuu työntävän lämmintä ihan ok, ainakin noina muutamina aamuina kun oli hieman pakkastakin. Kotiläksyt lämmitysvaikeuksien suhteen on tehty, jos rupeaa renaamaan niin on jotain hajua mistä aloittaa.
Akkuhan se näissäkin on suurin kysymysmerkki mutta tällä hetkellä se tuntuu olevan kunnossa kun auto tarjoaa +kelillä ~40km sähkörangea ja toteutunutkin on hyvässä jamassa. Kaupassa esitelty akkutestin tuloskin näytti hyvältä.

Suolakaivoksessa on samanlainen kottero esikunnan herralla, sillä tais olla ajettu +170tkm ja huoletonta menoa on ollut. Ainut todellinen ongelma hänen autossaan oli aikoinaan juurikin tuo lämmityksen hyytyminen, joka oli korjautunut jäähdytysjärjestelmän sitruunahappo pesulla ja myöhemmin systeemin nelitieventtiilikin oli vaihdettu. Sittemmin on lämmintä riittänyt.
Tämäkin keskustelu käytiin vasta sitten kun olin jo tuon kotteron hankkinut, enkä muutenkaan jaksa paljoakaan esitellä suunnitelmiani kahvipöydässä etukäteen. Niiden perusteella kun pitäisi ehdottomasti ostaa joko VAG tai Tesla.  *tumppuun->

Lainaus
Pidä hyvää huolta latauskaapelista ja rasiasta.
Täh? Eikö se voi sittenkään lojua tuolla kuraisella sorapihalla kaiket päivät?? No juu, se on lämmitystolpan kotelon alla roikkumassa hirttosilmukastaan ja pistoke asuu mönkkärin lokasuojassa sateensuojassa. Hankintalistalla on tolppaan semmoinen pikku kaappi johon laturi ja pistoke sopii, mitään 200€ kaappia en todellakaan osta vaan joku semmoinen max muutaman kympin asennuskotelo jossa helposti avattava ovi.

Tilasin öljytkin voimansiirron öljynvaihtoon. 99,99% varmuudella niitä ei ole vaihdettu joten ne vaihtuu tässä ennen talven tuloa, suolakaivoksen herralla ollut autonsa käytännössä uudesta asti eikä ole hänenkään laitteeseen niitä vaihdettu joten vaihtamattomuus lienee tosiasia. Pyysi raportoimaan minkälaista lientä mun autosta valuu ulos niin hän vaihtaa/vaihdattaa ne myös, kun ei ollut miettinut kyseistä asiaa kovinkaan syvällisesti vaikka onkin tekniikan ukkeli.
Moottorin öljynvaihtovälin meinasin puolittaa 20tkm -> 10tkm, tuo 20tkm voisi olla olla siedettävä muuten mutta kun moottori käy välillä lyhyitä syklejä ja oletettavasti ties missä lämpötilassa vaikka kuinka yrittäisi pidättää sitä käynnissä.(tai sammuksissa) Onneksi työmatka on sellainen että siinä se hyrisee keulalle jonkinmoisen tovin maantieosuuden kestäessä, huvittavaa omassa toiminnassa on kiroaminen "nyt se prkl taas sammu" samalla lailla kun noissa start&stop vehkeissä.  :2funny:
Otsikko: Vs: Mitsubishi Outlander PHEV, eli pehva
Kirjoitti: laatikkovika - 12.10.2024, 13:01:53
Että semmone sitte... :o
Sormet ristiin sit vaan että pelaa. Kyllä kait.
Siinä on noita SUV ominaisuuksia kuitenki.

(https://i.ibb.co/NVDznPn/96f77867add8aa56b6f5c907768bd15b.jpg) (https://ibb.co/NVDznPn)
Otsikko: Vs: Mitsubishi Outlander PHEV, eli pehva
Kirjoitti: B30A - 12.10.2024, 18:58:25
Joo suvi suvi, Range-ukkona en pidä tämmösiä niiltä osin oikein minään mutta perus etenemiseen toi nelivetoisuus on ok.

Tuli sit kuitenkin tunattua. Rangesta Wagner-possu roikkumaan takapenkin kauhukahvaan, samoin kamera tuli asemoitua tuulilasiin. Piuhan sai solkotettua mukavasti panelien taakse ilman mitään purkamisia.
Tärkein oli meinannut unohtua, taikauskoisen onnenkalu nääs... Kymmenen vuotta Rangessa kojelaudalla tuulilasin edustalla matkustanut iso mutteri, valitettavasti näissä nykyaikaisissa autoissa ei ole säilytystilaa nameille ja pikkukamalle niin  mutsku sai mennä tonne mukitelineeseen joka on jo muutenkin puhelinteline jnejne.
Mutteri on peräisin Puolustusvoimien entisestä hallista Vesivehmaalta, vanhat puuhallit joista toisesta purettiin orkkis ovet pois ja tilalle tuli nosto-ovi. Kaveri oli napannut mutskun talteen ja laitto sen Rangeen tuomaan hyvää matkaonnea ja sitä onkin riittänyt tuolla kaikkien kuspäiden seassa.
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=561&pictureid=245942)
Otsikko: Vs: Mitsubishi Outlander PHEV, eli pehva
Kirjoitti: B30A - 18.10.2024, 22:06:04
Kuluneella viikolla tuli ajeltua työmatkarallin sijasta ke-to vajaa 500km maantiepainotteista matkaa, pitkästi yli auton EV-rangen/siivut. Bensiinin kulutus asettui kohtuulliselle 6,5litr/100km tasolle.
80 ja 100 rajoitusta, siivu motaria, rajoitus +5kmh todellista pl. motari jolla ajelen max 110.

Auto pitää luokka 15km EV rangea yllä matka-ajossa ja sammuttelee bensamoottoria esim pitkissä myötämäissä kun mennään kevyellä kaasulla tai auto rullaa "vapaalla".
Idea lienee siinä että voi sitten ihan loppumatkasta ajaa nurkat pelkällä sähköllä kun akku ei ole ihan flat, ilman save moodia auto ajaa akun melkein tyhjäksi ennenkuin aloittaa ylläpidon.
Otsikko: Vs: Mitsubishi Outlander PHEV, eli pehva
Kirjoitti: B30A - 26.10.2024, 13:33:46
Sain aikaiseksi vaihtaa voimansiirron öljyt, taustatietoihin uskoen niillä on huristeltu ilman vaihtoa tuo tällä hetkellä kellossa seisova +107tkm/5v. Sanoisin että ihan sopiva hetki vaihdolle viimeistään nyt, etupäästä tulikin varsin tummat öljyt ulos, ilman kokkareita. Kuvassa vertailua tuoreen ATF:n ja vanhan vastaavan kesken.  O0 Kuvassa näyttää ihan mustalta mutta todellisuudessa enemmänkin sellaiset erittäin tummanpuhuvat aikoinaan punaiset, etu"perässä" on märkäkytkin joten sieltä tuo musta tulee samalla lailla kuin automaateissa.
Olemukseltaan öljy ok.
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=561&pictureid=245996)

Takaperästä tuli ulos aika normaalin väriset käytetyt ATF:t, hieman väriä ottanut mutta perusolemus punainen.

Työnä ei eroa mitenkään normaalista öljynvaihdosta, neljän litran pönikkä riitti hienosti. Etupään pohjamuovia lukuun ottamatta ei tarvinnut purkaa mitään, siinä tuli eteen heti selkeästi japseja vaivaava homma eli surkean ruostuvat pultit. Etureunan kaksi kiinnityspulttia katkesi heti kun niihin tarjosi vääntöä, onneksi muovi menee etureunastaan keulan muovin alle niin asiasta ei tullut ongelmaa.

Ostin myös uudet kumimatot. Nuo orkkikset on älyttömän pienet, esim. kuskin vasen jalka on kumimaton ulkopuolella koska matto ei ulotu siihen lattiaan muotoillulle lepuutusluiskalle...  :idiot2:
Matot tulivatkin ja ne on tuossa oikenemassa odottelemassa autoon asemointia. Tommoset reilun 50€ maksavat tarvikematot jotka muotoiltu ko. malliin sopivaksi, ulkomaalta olisi saanut ihan kunnon kaukalomattoja mutta ne alkoivat maksaa jo yli 80€ + pk joka on kyllä liikaa kumimatosta.

Huomaamatta on ajeltu kuukauden päivät. 2516km kertynyt kilometrejä ja bensaan on mennyt rahaa 236€, ladattu sähkö on maksanut auton oman laskurin mukaan aika tarkkaan 30€. Yhteensä mennyt kk maksanut käyttövoimakuluina 266€ joka on varsin ok tasolla.
Normaali ajomäärä/kk joka menee omasta pussista on 2000km, tuo ~500km tähän väliin tuli ajoista joista saan laskuttaa km-korvaukset.
Traficom haluaa 10e/kk, nykyisen hinnaston mukaan.
Otsikko: Vs: Mitsubishi Outlander PHEV, eli pehva
Kirjoitti: B30A - 17.11.2024, 11:13:34
Tasaisen tylsää työmatkailua päivästä toiseen ilman ihmeitä tai ahaa-elämyksiä. Yksi säätötoimenpide tuli tehtyä, lasinpesurin suuttimia tuli säädettyä... hehe. Tuulilasille on vanhakantaiset pistesuuttimet joista reunimmaiset sohottivat liian ylös jättäen varsinkin kuskinpuolen nurkan vähän kuivaksi, nämähän sai kivasti neulalla käänneltyä orderiin ja nyt lasi kastuu pyyhkimien kärkialueeltakin. Check. Takalasin suutin oli kans kummallisesti suunnattu eikä pesuneste kulkeutunut kunnolla sulalle. Tässä onkin vähän hölmö rakenne kun suutin on takaluukun yläreunassa täysin pystysuoralla osuudella, ja lasi viisto. Vaikka sen pienen mullinsilmäsuuttimet käänsi ääriasentoon niin siltikin pesuneste päätyy max 10cm päähän lasille, toki säädön jälkeen neste virtaa varsin vuolaasti sulalle mutta olisin silti toivonut jotain parempaa.

Tuossa taannoin kun vaihtelin talvipyörät alle niin tuli jumpattua rengaspaineanturien kanssa. Tämmöiset on lähtökohtaisesti turhakkeet ja mun mielessä parhaimmillaan romukopassa. No, sellaiset kuitenkin on ja periaatteessa rengassarjojen vaihtuessa valinta 1 - 2 settien välillä on helppo homma ruudulla. Paitsi se kun äkkiseltään simppelistä tapahtumasta ei tajua yhtä nieppiä niin eihän se mene läpi. En tiedä miten muissa veheksissä mutta tässä pitää jättää se "kalibrointi"-ruutu aktiiviseksi ja lähteä ajamaan vaikka ko. ruutu häviää heti kun "vaihde" on pois P-asennosta.

En tiedä maksaako tähän kuinka paljon moiset anturit vai saako niihin jotain paristoa vaihdettua, sitten kun sen aika on. Kaveri on jo miettinyt datanikkarina lähetintä joka lähettää 4x pursketta jolla aivo saadaan pysymään ns. turpa kiinni tilassa vaikkei olisi pyöriä ollenkaan.
Otsikko: Vs: Mitsubishi Outlander PHEV, eli pehva
Kirjoitti: Vauxi - 02.12.2024, 11:47:31
Pattereita ei pysty vaihtaa. Ovat umpeen valettuja mötiköitä kaikki tpms tunnistimet. Anturit pyörii siellä 40-60e välissä kpl + rengastyöt ja ohjelmointi. Outlander etsii ja lukee pyörätunnistimia aina kun on virrat päällä. Ei riitä että itse tehty palikka kertoo kerran että hei mä olen täällä. Anturit kertovat lämpötilan, patterin jännitetason sekä tietenki paineen. Sekä jokaisella on tietty yksilöllinen tunniste, tunniste mikä osuu auton ymmärtämään haarukkaan.
Otsikko: Vs: Mitsubishi Outlander PHEV, eli pehva
Kirjoitti: B30A - 15.12.2024, 12:42:22
Eilen tuli ajeltua tuolla surkeassa säässä vaikka piti syrjäytyä tiukasti vaatimattomassa torpassani, kauppaan ja muille asioille piti sitten kuitenkin lähteä. Samalla reissulla frouva parille viinilasilliselle kylälle ex-naapuri muorille. No se ei liity aiheeseen muuten kuin sillä että peruutin pimeässä ja räntäsateessa siellä parkkipaikalla jotain koristetötteröä päin, ei tullut vahinkoa kun tais osua just koukkuun eikä se koristekaan rikkoutunut. Ei kyllä nähnyt yhtään. Peileistä ei näkynyt, kameran linssi muurautunut umpeen eikä tutkakaan havainnut tommosta kapeaa estettä. Perusvirhe, ei pitäisi vieraalla pihalla juurikaan pimeässä peruutella.

Näillä keleillä noi ledivalot on ihan perseestä, kuten on jo tullut huomattua ja muutkin moisilla ajavat tietävät. Keula muurautuu täysin umpeen valot mukaan lukien ja sit on semmoista maitomaista yleisvaloa jonka kantama ei ole kummoinen. Pesurilla saa hetkeksi simmut puhtaaksi lähivalojen kohdalta mutta kohta on taas räntä tarttunut kun ei noi lämpene yhtään. Muutenhan tolla porskuttaa vakaasti menemään ja ilahduttavasti ikkunat pysyy kirkkaina ilman kikkailua.
Otsikko: Vs: Mitsubishi Outlander PHEV, eli pehva
Kirjoitti: mheguli - 15.12.2024, 12:49:53
Valo-ongelma ei liene kuitenkaan ihan cybertruckin tasolla. https://youtu.be/YE9Yg4V7I-k?si=zrzemwHPBVDWkwwB
Otsikko: Vs: Mitsubishi Outlander PHEV, eli pehva
Kirjoitti: B30A - 15.12.2024, 16:43:31
Valo-ongelma ei liene kuitenkaan ihan cybertruckin tasolla. https://youtu.be/YE9Yg4V7I-k?si=zrzemwHPBVDWkwwB

Hehee, ei sentään.  :o
Otsikko: Vs: Mitsubishi Outlander PHEV, eli pehva
Kirjoitti: B30A - 05.01.2025, 17:54:55
Jarrupalat vaihtuivat eteen tänään, by talouden omamekaanikko niin ei tarvinnu ite kräkki paljaana pakkasessa kykkiä. Aloittivat rohinan tuossa viikolla, ihme kyllä palat ei olleet vielä raudoilla vaikka äänimerkit olivat pahat.

Palamateriaalia on kuulemma runsaasti vanteessa ja etulokarissa, eli  seuraavilla plussakeleillä syytä pestä. Auto kun oli sulanu hallissa niin törkeältä oli näyttänyt.
Otsikko: Vs: Mitsubishi Outlander PHEV, eli pehva
Kirjoitti: B30A - 07.07.2025, 21:12:28
Tällä ajeltu harmaasta päivästä toiseen, niinkuin harmaalla japskilla kuuluukin. Mitään harmia tai oikkuja ei ole ilmennyt. +124tkm nyt mittarissa

120tkm huollon teetätin nuoren miehen avustuksella tuossa paikallisessa, ei oikein millään ollut halua maksaa ~500-700€ "öljynvaihtohuollosta".
Huollossa ei ilmennyt mitään erityistä, takapalat vähissä ja ne ostinkin heti odottelemaan vaihtoa.

Ikävästi vaan katsastusmies ehti ensin ja valitti niistä, pintaa oli vielä ohuelti mutta kulumisindikaattori piti pienen vingahduksen kun ukko pyöritti pyörää nosturilla. Ei siinä, vaihdetaan pois.

Sähköisen käsijarrun kanssa en ole ennen jumpannut  ja keskustelupalstoilla on paljon keskustelua siitä kuinka huoltoasentoon ajaminen onnistui tai ei onnistu. Lisäksi monella jäänyt huoltovaroitus päälle. En lähtenyt siihen nappiralliin vaan ajoin kuiva-akulla jarrumoottorin auki-kiinni. No problem. Nyt on pintaa paloissa taas.

Aika hyvin on mennyt 62% EV moodilla, erityisesti talven jälkeen. Bensaa menee normirallissa 5,5litran kieppeillä sataselle. Jokusen pidemmän maakuntaturneen olen ajellut ilman välilatauksia, 7,5litran kieppuvissa kulutus maantiellä kun ei lataile tolpasta.

Kaikenlaista kamaakin on tullut kuskattua. Vaikka auto on aika iso niin kyllä vanha pitkäkatto on silti se cargopeli, tässä pehvassa on loppuviimein selvästi kapeampi tavaratila takapenkeille asti. Aika pulleat verhoilumuovit jnejne. Esim fillarin kun laittaa kyytiin niin takana ei voi istua kekään, pitkäkatossa mahtuu yksi normihahmo ihan hyvin taakse.

Tyytyväinen olen ollut, kokonaisuus on aika hyvä paketti vaikka mitään erityistä ihanuutta ei ole. Tuo aiemmin mainitsemani öljynvaihtovälin puolitus ei ehkä ole niin tarpeen kun ajot tulee tod näk jatkossakin olemaan +20tkm/v ja tuosta sähköllä 50-60% niin ei tuo moottori niin kauheasti pyöri.
Otsikko: Vs: Mitsubishi Outlander PHEV, eli pehva
Kirjoitti: B30A - 14.08.2025, 10:50:34
Kesälomareissussa tuli huristeltua tehoelektroniikka punahehkuisena 1904km tripin mukaan. Autonkottero on jo sen verran ollut talossa ettei sen olemuksesta tullut mitn uusia puolia esiin, penkissä jaksaa istua pidempäänkin.

Ennen lähtöä kävi mielessä että mentäiskö sittenkin tuolla luottokiituri pitkäkatolla, lähinnä sen vuoksi kun sen range on maantiepainotteisessa menossa parhaimmillaan 1200km joka olisi ollut mukavaa. Mitsu kun tarjoaa parhaimmillaan ~600km rangen, ja sekin on yhdistetty EV+bensa eikä tuolla Kainuu - Pohjois-Pohjanmaan alueella ole tankkauspaikkoja joka nurkan takana. Lähdettiin kuitenkin uudemmalla pelillä kun Volvon ilmastointi rupesi just viikolla hyytymään eikä nuori mies ehtinyt sitä elvyttämään.

Tuo range homma on vähän kiusallinen kun ruudulla esiteltävän lukeman sisältö on pidettävä kirkkaana mielessä kokoajan. Korpimailla ei kannata ajaa bensatankkia kovin tyhjäksi koska se EV-range ei maantiellä vie kovinkaan pitkälle, ellei sitten köröttele max 60kmh. Meinas jo taannoin jo ihan kotiseudulla käydä vanhanaikaisesti kun lukemien sisältöä ei pohtinut tarkkaan, meni molemmat lukemat viivoille.  ;D

Muutenhan tuo menee isoksi autoksi varsin maltillisella kulutuksella, tällä oikeasti pelkällä reipasvauhtisella maantieajolla kk-lukema näytti 6,6litr/100km ja pelkällä sähköllä ajettu 29% reissusta. Maantiellä en puuttunut auton tekemisiin kovin paljoa, SAVE-modella ajeltu pl. lyhyet  tovit jolloin halusin estää moottorin käynnistymisen esim. viimeisillä sadoilla metreillä majoitukseen tms. Tuohan elelee ihan omaa elämäänsä enkä halua että kone syttyy tyyliin minuutiksi-kahdeksi, mitään kristallipalloahan autossa ei ole joten se ei tiedä mun ajatuksia tai tulevaa reittiä. (en toki itsekkään ole aina selvillä ajatuksistani) Sen verran maantiellä räpläsin että pitkissä myötäisissä läpsyttelin regenin nollaan ettei turhaan himmaa vauhtia, ja sitten taas toisaalta oikein jyrkissä myötäisissä lisää regeniä ettei tarvi muuten himmailla. Ratin läpykkäillä tämä toiminta menee kuin itsestään. D tai B1/B2 on aika hyvä kompromissi mutta välillä tarvitsee hieman käsitöitä jos haluaa rullata pidempään kone sammuksissa tai himmata vauhtia reilummin. SAVE-modellahan tuo sammuttelee konetta maantielläkin kun kuormitus on kevyt, niinkuin varmaan kaikki muutkin puolipatteriautot.

Tämmöistä ei juuri kannata latailla mistään tolpasta, enkä ladannutkaan, illat oli majoituksessa mummolaturissa jolla sai akun täyteen seuraavaa päivää varten. Akkua ei kyllä juurikaan alle 20km ajettu kertaakaan. Semmoinen ärsyttävä piirre tässä on että ihan tyhjäksi ajettuna auto rupeaa ylläpitämään jotain muutaman km:n rangea -> kone käy lyhyehköissä sykleissä, enkä semmoisesta tykkää. 20km+ rangella kone käy pitkiäkin aikoja erityisesti maantiellä. GHARGE-modella kone toki pysyisi käynnissä mutta kulutus pomppaa korkeaksi.
Tolppalatauksia ei tosiaan käytetty kun sellaiseen en näe tarvetta, kulutus on maltillinen eikä muutenkaan käyty missään jättiasemilla kahveilla. Suositaan pieniä kahviloita pikkuteiden varsilla eikä muutenkaan juurikaan vietetty aikaa sellaisissa paikoissa joissa olisi ollut virtaa tarjolla.

Kesän vihdoinkin auettua ajelin ennen lomaa muutaman päivän suolakaivokseen koemielessä pelkällä sähköllä. Lämpimillä keleillä auto lupailee aamulla 52km rangea jotenka kokeilemaan miten se kulkee Vantaalle asti, duunimatka on autolla isompaa tietä 47km ja fillarointireittiä käyttäen 41km. Fillarointireitti on pääosin hidasvauhtisempi joten sitä kautta patteri riitti mainiosti, suolakaivoksen parkkipaikalla rangea oli vielä 9km auton mukaan ja iltapäivällä kotiin lähtiessä se oli pudonnut pari km kun patteri ilmeisesti rauhoittuu ajon jälkeen. Jos tuolla saisi latailla niin kesäkaudella pääsisi pelkällä sähköllä mennen tullen, ajoreittikin on sellainen että sitä voisi erityisesti lomakauden aikana ajella kun suurin osa vatipäistä on lomilla tai muuten vaan lintsaamassa niin tuo Järvenpää-Tuusula-Hyrylä välikin menee ilman tuskaa. Matka on sen verran lyhyempi että hitaammasta ajosta huolimatta matka-aika on sama kuin 140-tietä puolet matkasta päästellen. 80-rajoituksella päästellessä patterin voimat hupenevat reilumpaa kyytiä, joka onkin selvä asia, enkä ole ihan niin spede että köröttelisin siellä säästöliekillä.

Höpistiin kahvitunnilla esikunnan Herran kanssa tästä patterin käytöstä kun mainitsin kokeilustani ja ajatuksistani lataussyklien lisääntymisestä jos ajelis pelkästään sähköllä tätä matkaa molempiin suuntiin. Tulisi kaksi täyttä lataussykliä/vrk. Herralla on enemmän ajettu samanlainen pehva ja hän on lataillut surutta ja käyttää myös pikalatureita eikä ainakaan auton ilmoittama range ole merkittävästi huonompi. Tokikin nämättimet ovat yksilöitä jne jne, taidan kuitenkin ajella edelleen vanhalla kaavalla jossa sähköajoa tulee varsin hyvin. +60% kulkee sähköllä lämpöisellä kelillä työmatkat niin kuin jo aiemmin kirjailin, tällä kokeilulla meni muutaman päivän ajan 79% sähköllä. Ajetaan kuitenkin hybridinä ja annetaan oikeiden sähkövehkeiden ajella patteriajot.
Sinänsä ihan mielenkiintoista testailua, eikä vielä menty edes millään nuukailu/epämukavuus-meiningillä. Ilmastointi päällä ja normi ajorytmi.