Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Matiasm - 11.10.2024, 07:23:28
-
Otsikon ikäinen d5 awd, nyt ajeltu 280tkm.
Hiljalleen alkanut oire, täristää tai jumputtaa (kuin ajaisi nimismiehen kiharaan) kun vauhti 50-80kmh välissä ja maltillinen veto päällä isolla vaihteella. Oireet katoaa heti kun lisää vetoa tai nostaa jalan kaasulta.
Tämä tapahtuu hyvin epäsäännöllisesti, ei ole väliä onko kylmä/lämmin kone, ehkä hieman helpommin tulee esille loivassa mäessä.
Ihan just tai lähiaikoina vaihdettua:
- etuvetarit molemmin puolin
- öljyt vaihteistoon, haldexiin ja perään
Mitäs seuraavaksi, moottorintukikumit?
-
-Mitä tarkoitat vetareilla? Etupäähän sisänivelet? Ulkopäät? Koko akseli? Takapään vetoakselit? Takapään sisäpäät? Ulkopäät?
Kardaanin ristikot katottu? Tukilaakeri katottu? Kulmavaihteen öljyt vaihdettu ja tsekattu välykset?
-
Tuo jäikin sanomatta eli eteen ja koko akseli sisältäen uudet sisä- ja ulkonivelet.
Takapään vetareihin ei ole koskettu.
Kardaanin tukilaakeri ja ristikot tarkastettu sinisellä viimevuonna, itse en silmämääräisesti niissä havainnut mitään.
Kulmavaihteeseen ei ole koskettu.
-
Liekö kaukaa haettua, mutta oletko kiinnittänyt huomiota miten turbiininlukon tila vaikuttaa tähän tärinään?
-
Mulla oli tuota edellisessä 2013 5syl. automaatissa. kokoajan kylmänä lähtiessä, mutta nopeuksilla 30-50 enemmänkin ja aika säännönmukaisesti. Tuntuu aivan kuin tiessä olisi pientä epätasaisuutta. Lämpimänä hävisi.
Tuossa nykyisessä samaa mutta vähemmän huomattavasti 2016 awd.
Varmaan se voimansiirtoon ja nimenomaan kylmänä liittyy?
Kummassakin esiintyi selvästi alle 100tkm. ajettuina ja laatikkoöljyistä huolehdittuna.
Sanoisin että menee AW:n ominaisuuksiin, kuten nykäisyt vaihtaessa ja muu epämääräinen toiminta?
-
Turbiinilukon tilalla ei mielestäni vaikutusta, samoin kuin ei myöskään ole väliä onko D vai keppivaihteisenä, 5 ja 6 vaihde tuota vaikuttaa tekevän ja noin 1400-1500rpm.
-kulmavaihteeseen öljyt booriholkin yhteydessä noin 30tkm sitte.
Perstuntumalla sanois, että helpoiten saa tärinän päälle kun loiva mäki, iso vaihde (n.1400rpm) ja ihan pikkusen kaartaa oikealle…
-
Itselläni tismalleen samat oireet XC60 -10 D5 AWD
Tähän mennessä vaihdettu perämurikka ja momentinmuunnin ongelmat jatkuu.
Kylmällä koneella täristää kevyellä vedätyksellä 1500rpm säännöllisen epäsäännölliseti... poistunee kun kone lämpiää kunnolla.
Voisko tuo olla jotain vaihteiston solenoidi/venttilikonesto ongelmia?
-
Liekö kaukaa haettua, mutta oletko kiinnittänyt huomiota miten turbiininlukon tila vaikuttaa tähän tärinään?
Tänään ajelin autolla ja kattelin samalla livedataa.
Vaikuttaa vähän siltä, että turbiinilukko vähän arpoo lukituksen ja luistamisen välillä kun tärinä alkaa. Turbiinilukon solenoidiko? Auttaisko laatikon adaptointi?
Tuntuu kyllä täsmälleen siltä, kuin ajais manuaalivaihteisella ja liian isolla vaihteella…
-
Tänään ajelin autolla ja kattelin samalla livedataa.
Vaikuttaa vähän siltä, että turbiinilukko vähän arpoo lukituksen ja luistamisen välillä kun tärinä alkaa. Turbiinilukon solenoidiko? Auttaisko laatikon adaptointi?
Tuntuu kyllä täsmälleen siltä, kuin ajais manuaalivaihteisella ja liian isolla vaihteella…
Ja updatea tänään taas livedatan seurantaa. Liitteenä kuva, mutta miltä pitäisi tuon moottorinkäyntinopeuden ja TCM-tulonopeuden näyttää? Nyt pitkälti ajossa kokoajan noin 100rpm ero, paikallaan noin 50rpm ero.
Lisäksi huomi kiinnittyi EGR asentoanturiin. Näyttää kokoajan -9,48-9,58%…
Ei vikakoodeja.
(https://i.ibb.co/6JJj9dd/IMG-2248.jpg) (https://ibb.co/6JJj9dd)
upload pic (https://imgbb.com/)