Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Miikka70 - 12.10.2024, 10:37:43

Otsikko: Volvo XC90 vm. 04 D5 turbon irroitus
Kirjoitti: Miikka70 - 12.10.2024, 10:37:43
Moikka,

Omaan xc90 vm. 2004 volvoon olisi turbon uusinta edessä, koska menee kovaa kiihdyttäessä vikatilaan, eikä alipainetyynyille menevän letkun tulppaus auta, ja ahtoletkutkin näyttää ehjiltä. Vika poistuikin, kun vedin isoa matkailuvaunua kesän helteillä perässä, mutta uusiutui taas. Tämän johdosta oma epäilys kohdistuu ahtimeen.


Kysymys kuuluukin, onko täällä kokemusta kenelläkään turbotukun ahtimista, onko ne ihan asennuskelpoista tavaraa? Menin tilaamaan heiltä turboahtimen, ja jälkikäteen rupesin katselemaan paikasta arvosteluita, mitkä ei anna tuosta lafkasta kovin hyvää kuvaa. En jaksais ruveta useampaan kertaan repimään turboa irti, joten ois kiva kuulla, jos ne kuitenkin näissä volvoissa toimisi moitteetta.

Kiitos etukäteen!
Otsikko: Vs: Turbotukun GGTurbo ahtimesta kokemuksia
Kirjoitti: Jorma - 12.10.2024, 11:19:04
Siis onko ahdin jo asennettu? Jos on, niin kai sen toiminta selviää ajan mittaan.
Minä vaihdoin alkuperäisen garrett vaihtoahtimen pari vuotta sitten. Turbotekniikka Valuraudantie 4. Se on toiminut hyvin. Samassa yhteydessä kannattaa tarkistaa kaikki ahtoputket ja harkita välijäähdyttimen vaihtoa. Oma intercooler vm.-02 vuoti kuin seula. Voi vaihtaa ilman nosturia - kuten itse turbonkin. Vanha vaihdossa, muu kuin alkuperäinen ei kelpaa. Vajaa 700€ tuli kustannuksia.
Otsikko: Vs: Turbotukun GGTurbo ahtimesta kokemuksia
Kirjoitti: Paron1 - 12.10.2024, 11:28:25
Hyvin on on pelannut vm2005 xc90ssä turbotukun ahdin jo reilu 4vuotta.
Otsikko: Vs: Turbotukun GGTurbo ahtimesta kokemuksia
Kirjoitti: Miikka70 - 12.10.2024, 12:02:14
Siis onko ahdin jo asennettu? Jos on, niin kai sen toiminta selviää ajan mittaan.
Minä vaihdoin alkuperäisen garrett vaihtoahtimen pari vuotta sitten. Turbotekniikka Valuraudantie 4. Se on toiminut hyvin. Samassa yhteydessä kannattaa tarkistaa kaikki ahtoputket ja harkita välijäähdyttimen vaihtoa. Oma intercooler vm.-02 vuoti kuin seula. Voi vaihtaa ilman nosturia - kuten itse turbonkin. Vanha vaihdossa, muu kuin alkuperäinen ei kelpaa. Vajaa 700€ tuli kustannuksia.

Aivan, unohdin mainita että välijäähy on vaihdettu vuosi takaperin, eli sekin on hyvin todennäköisesti poissuljettu, ainakaan auton alta katsottuna ei ole enää öljysotkua. Vanha välijäähdytin oli sotkenut öljyä sinne tänne, mitä epäiltiin aikoinaan ison öljyvuodon lähteeksi. Mutta tosiaan itsellä on se tilanne, että ggturbo on edelleen paketissa, ja 14vrk palautusoikeutta on jäljellä vielä tarpeen vaatiessa  8)
Otsikko: Vs: Turbotukun GGTurbo ahtimesta kokemuksia
Kirjoitti: Miikka70 - 12.10.2024, 12:04:12
Hyvin on on pelannut vm2005 xc90ssä turbotukun ahdin jo reilu 4vuotta.

Okei, tämä on helpottava tieto. Kiitos tästä sinulle! Eli ei ole ihan toivoton tapaus kuitenkaan. Sitä ggturbon runkoa kun katselin, se ainakin on rakennettu volvon garretin runkoon. Että sikäli ihan hyvä sen kannalta.

E: jos jollain muulla on tästä ggturbosta kokemusta, hyvää tai huonoa, kirjottakaa vaan rohkeesti, että saadaan monesta suunnasta omat kokemukset esiin.
Otsikko: Vs: Volvo XC90 vm. 04 D5 turbon irroitus
Kirjoitti: Miikka70 - 14.10.2024, 22:11:27
Vaihdoin topicin aiheen, koska ongelmakin vaihtui toiseen. Olen tosiaan turboa vaihtamassa tohon xc90 volvoon d5 moottoriin. Turbo on nyt irti kokonaisuudessaan, mutta kysymys kuuluu, miten sen saa moottorin ja rungon välistä pois? Saako sen näissä yläkautta, itse koen sen melko mahdottomaksi tapeltuani tovin sen kanssa. Vai onko se vaan irroitettavissa alakautta, kulmavaihde irrotettuna?

Nimimerkillä motti rungon ja moottorin välissä.
Otsikko: Vs: Volvo XC90 vm. 04 D5 turbon irroitus
Kirjoitti: Lankku - 14.10.2024, 22:38:35
Se tulee sopivassa asennossa yläkautta pois.
Otsikko: Vs: Volvo XC90 vm. 04 D5 turbon irroitus
Kirjoitti: Miikka70 - 14.10.2024, 23:11:37
Se tulee sopivassa asennossa yläkautta pois.

Kiitos tiedosta, huomenna jatkuu touhu.
Otsikko: Vs: Volvo XC90 vm. 04 D5 turbon irroitus
Kirjoitti: Jorma - 15.10.2024, 09:57:42
Kiitos tiedosta, huomenna jatkuu touhu.

Joo, ainakin S60 mahtui tulemaan yläkautta. Moottorin poikittaistuki pitää poistaa. Muista laittaa turbon mukana tullut öljy turbon öljyputken aukosta sisään ennen putken asennusta ja pyöritä turboa käsin imuputken aukosta niin saa paremman voitelun ensimmäisellä käynnistyksellä. Ellei öljyruuttaa tullut turbon laatikossa, sitten puoli desiä moottoriöljyä.
Otsikko: Vs: Volvo XC90 vm. 04 D5 turbon irroitus
Kirjoitti: Miikka70 - 15.10.2024, 10:42:40
Öljyä ei tullut mukana, mutta ostin minitippakannunn sitä varten, niin lisään juu sinne moottoriöljyä, kun on ahdin paikallaan. Tosi piukalta se väli koneen ja rungon välillä kyllä eilen vaikutti, sisätilaan menevät putket on tiellä ilkeästi. Kait se sit jossain kulmassa sieltä pois on tultava. Uskon että uuden laitto takasin onkin jo helpompi, suurinta ”pelkoa” herättää ahtimen pois saanti, ja öljyn paluuputken kiinnitys turboon kun kulmavaihde on pahasti edessä. Tietty vaihtoehtona on myös kulmavaihteen irrotus, mutta en haluaisi siihen ryhtyä ilman pakonomaista tarvetta.

Poikittaistuenkin otin jo eilen irti, ja ahtimesta pinnapultit irti. Pakosarjassa on pinnapultit vielä paikallaan, en tiedä arvaako niitä edes pakosarjaan vaihtaa, ettei napsada poikki.
Otsikko: Vs: Volvo XC90 vm. 04 D5 turbon irroitus
Kirjoitti: Miikka70 - 16.10.2024, 09:37:56
Pieni tilannepäivitys asiaan. Koitettiin ottaa eilen turboa yläkautta toista tuntia, lopputulos on että ranteet mustelmilla, kun korkeasta autosta kurottelet ja koitat saada mahdotonta mahdolliseksi. Tulimme siihen johtopäätökseen, että yläkautta turboa ei saa pois, ilman että jostain tehdään ylimääräistä tilaa. Ainoa järkevin vaihtoehto on omasta mielestä irrottaa jakolaatikko, ja ottaa turbo pois alakautta. Samassa saa lisätilaa laittaa turbon alempi öljyputki kiinni kunnolla, saatika alipaineletku. Ehkä v70 ja s60 turbon saa ylhäältä pois, mutta vertasin oman auton tilaa yhden youtubevideon näyttämään tilaan, erona on että tuossa lisäämässäni kuvassa tuo lämpöpelti ja kori on ilkeästi koholla yhdestä kohdasta, mitä siinä videon autossa ei taas ole.

Onko jakolaatikon irrotuksessa mitään erityistä, lähteekö vetoakseli jakolaatikosta irti, kun ottaa vaa sen vetoakselin tukilaakerin pukin irti, ja lähteekö jakolaatikko vetoakselin, kardaanin irroituksen jälkeen hyvin, kun irroittaa ne kiinnityspultit, millä se on kiinni laatikon kyljessä? Katsoin samassa että automaattiloota vuotaa öljyä, luultavasti juuri jakolaatikon ja automaattilootan välistä. Onko siellä jotain stefaa, yms mitkä kannattaisi vaihtaa samassa? Booriholkki tuohon onkin jokunen vuosi sitten uusittu. Että semmonen parin tunnin työ tälläkertaa  :D
(https://i.ibb.co/YQTf5vv/IMG-2888.jpg) (https://ibb.co/YQTf5vv)
Otsikko: Vs: Volvo XC90 vm. 04 D5 turbon irroitus
Kirjoitti: Lankku - 16.10.2024, 11:21:21
Ei ole tarvinnut koskea jakolaatikkoon yhdessäkään turbonvaihdossa. Edellisestä vaihdosta on jo pari vuotta joten tarkkaa muistikuvaa ei ole tuliko se pois esim. jarrutehostimenvierustaa pitkin kun ottaa lämppärinletkut irti rintapellin läpiviennistä ja ylätuen kannakkeen kannesta.
Otsikko: Vs: Volvo XC90 vm. 04 D5 turbon irroitus
Kirjoitti: CDV - 16.10.2024, 13:34:44
Sama projekti meneillään juuri ja alakautta se tuli pois ilman jakolootan irroitusta. Purkaa sai kyllä tavaraa pois edestä.
Otsikko: Vs: Volvo XC90 vm. 04 D5 turbon irroitus
Kirjoitti: jak900 - 16.10.2024, 15:13:08
Vaihteiston puolen stefat siellä vuotaa jos vuotava öljy on vaihteisto öljyä. Samalla vaihtaa ne jos perän irroitukseen ryhtyy, ei sekään kummoinen homma ole, vetoakseli tulee nätisti ulos kun irroitat tukilaakerin.
Otsikko: Vs: Volvo XC90 vm. 04 D5 turbon irroitus
Kirjoitti: Miikka70 - 16.10.2024, 15:27:37
Kyllä päädyn irrottamaan sen jakolaatikon, nyt on tapeltu tarpeeksi sen yläpuolen kanssa. Ellei sitten tule alhaalta ennenkun jakolaatikko on irti, sikäli tila olisi tosi hyvä kun ottais sen irti, ja vaihtais sen stefan sinne laatikon puolelle samassa, ja miksei vaikka jakolaatikkoon vaihtaisi myös öljyt.

E:Punasta atf:ää siellä vaihteiston pohjassa on, että selkeästi sieltä lootaöljyä pukkaa, eniten sitä on juuri jakolaatikon ja vaihteiston liitoksessa.
Otsikko: Vs: Volvo XC90 vm. 04 D5 turbon irroitus
Kirjoitti: janne81 - 17.10.2024, 07:14:34
Olen kans tällaseen XC90 D5:seen pari vuotta sitten vaihtanut turbon ja mitään isompaa ei tosiaan tarvinnut purkaa pois. Sen verran muistan että paluuputken asentaminen oli kaikkein v*ttumaisin koko hommassa.
Otsikko: Vs: Volvo XC90 vm. 04 D5 turbon irroitus
Kirjoitti: laatikkovika - 17.10.2024, 08:19:06
Oisko tässä joku moottorin tuki lässähtänyt ja motti ei ole enää oikeassa asennossa?
Tunkilla koittais vähän kallistaa pohjasta...
Ihan villi heitto vaan. :D
Otsikko: Vs: Volvo XC90 vm. 04 D5 turbon irroitus
Kirjoitti: Miikka70 - 17.10.2024, 17:27:57
Se on hyvinkin mahdollista, että kone on eri asennossa. Meillä on kuitenkin jo kardaani irti, ja etupyörää purettu, niin kyllä se jakolaatikko repästään nyt irti.

Vaatiiko automaattilootan ulomman stefan vaihto booriholkin irrotuksen?
Otsikko: Vs: Volvo XC90 vm. 04 D5 turbon irroitus
Kirjoitti: Lankku - 17.10.2024, 17:47:45
Vaatiiko automaattilootan ulomman stefan vaihto booriholkin irrotuksen?
Ei vaadi, mutta helpottaa paljon. Tämän ikäisessä automaatissa holkki on tosin yleensä ollut aika tiukassa.
Otsikko: Vs: Volvo XC90 vm. 04 D5 turbon irroitus
Kirjoitti: Miikka70 - 19.10.2024, 14:13:28
Ei vaadi, mutta helpottaa paljon. Tämän ikäisessä automaatissa holkki on tosin yleensä ollut aika tiukassa.

Kiitos tiedosta, ja yleisestikin avusta. Turbo tuli pois alakautta, kun vetoakseli, pakoputken moottorilohkoon menevä kannatin, ja jakolaatikkoon kiinnittyvä värinäkumi, tms oli irti. Tila oli sen verran hyvä, että turboon menevää pakoputkea siirtämällä sivumpaan mahtui helposti alas. Lisäksi öljyn paluuputken kiinnitys oli suht helppo, kun oikealta puolelta sai vähän kättä väliin avuksi, kun vetoakseli ja kumppanit oli irti, ja öljyn paluuputken paikalleenlaitto lohkon päähänkin meni suht kivuttomasti. Uusin lohkon päähän myös o-renkaan, maksoi sinisellä vajaa vitosen. Se on hyvä uusia samassa, ettei tule yllättävää öljyvuotoa, koska paluuputki on syytä myös irrottaa projektin ajaksi, ja ehkä myös tarkastaa, että se ei ole tukossa. Siinä tosiaan oli oltava tarkka takaisinasennusvaiheessa, että paluuputki menee turboon kivuitta pohjaan saakka.

Katson jakolaatikon vuodon toisella kertaa, saattaa olla jopa viisasta uusia koko booriholkkisarja samalla kertaa, jos sen booriholkin joutuu ottamaan vaikka irti. Nyt parin tunnin työ kuitenkin venähti muutaman ehtoon hommaksi, on auto pakko saada välillä ajoon. Vuoto ei ole mahdoton, pitänee tarkastaa vaihteiston öljytaso tänään, kun koeajolta olen suoriutunut. Tänään vielä edessä vetoakselin kiinnitys, oikean etupyörän hilppeet kasaan, turbon öljyäminen, koekäyttö, ja sitten loppukasaus.

Kiitos avusta kaikille, on hienoa että täältä saa apua. Mutta jos joku miettii xc90 turbon vaihtoa, varaa siihen aikaa reilusti, koska yllätyksiä voi tulla matkaan. Voi olla esim ahtoputkia rikki, kuten itselläni oli viiltoja downpipeen kiinnittyvässä ahtoputkessa kummallakin puolen lähellä klemmareita. Maksoi tarvikkeena 67 euroa. Sinisellä ois maksanut 177 euroa, olin lentää perseelleni kun kuulin hinnan  :D

E 24.10.2024:
Vajaa viikon nyt ajeltu ahtimen ja ahtoputken vaihdon jälkeen, hyvin toimii ja vikatilat on poissa. Ahtoputken halkeamat oli sen verran korkealla, liitoskohtien päällä mahdollisesti, joten uskon että todellinen syypää oli autoni vikaan edelleen ahdin ja sen karstoittuminen. Tulihan autoni kesällä paremmaksi (vikatilat oli melkein kuukauden tiessään), kun vedin 1600kg vaunua kovilla helteillä pakkovaihteella. Mutta en silti sulje pois, että se ahtoputkikin olisi sen tehnyt, kuntoon tuli jokatapauksessa, ja ahtoputki olisi takuulla siinä kunnossa alkanut viimeistään myöhemmin oikuttelemaan.

Ja vastaus alkuperäiseen kysymykseeni, ainakin toistaiseksi ggturbon ahdin on toiminut moitteetta vajaa viikon omassa autossa. Eli tällä puheella pidän hyvänä vaihtoehtona turbotukkua, jos etsii edukasta vaihtoehtoa turbon hankintaan. Tiedä sitten, mistä kaikki tuo negatiivisuus yritystä kohtaan netissä kumpuaa - olisiko asialla osittain katkerat turbokauppiaat? Toki en sano, etteikö turbotukun ahtimiin voi tulla vikaa, tai että miten heidän 36kk takuu käytännössä toimii, mutta ainakin vielä toimii hyvin. Ja alkuperäisen ahtimen runkoonhan nämä ggturbon ahtimet rakennetaan.