Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: tuplat - 15.10.2024, 20:32:36
-
Osaisiko kukaan kertoa ongelman syytä? Kyseessä on Volvo V70 VM. 2005
Vaihdettiin hammastanko, kun entinen vuoti ohjausakselin stefasta. Nyt uusi hammastanko on paikoillaan, mutta ei tehosta tyhjäkäynnillä. Kun laittaa kierroksia 1500:aan ja yli, niin silloin toimii mutta kun kierrokset laskee tyhjäkynnille, niin tehostus loppuu.
Uusi hammastanko on otettu samanvuotisesta V70:stä- joka tosin oli neliveto, mutta ei kait se pitäisi olla ongelma.
Ihmetyttää ja >:( >:( >:(
-
Ei tuu muuta mieleen kuin että olisko toinen siis tää uusi s-avusteinen hammastanko. Onko siinä siis sähkötöpsä ohjausakselin lähistöllä?
En tiedä vaikuttaako sekään mitenkään tehostukseen. Yleensähän tuollaisella systeemillä tehostaa hyvin pienillä nopeuksilla ja sitten kun nopeus kasvaa niin tehostus vähenee.
Saatan arvailla ihan pieleen mutta joku on varmaan tapellut näitten kanssa. ???
-
Ilmaa kunnolla ???
-
Ei ole sähköavusteinen hammastanko kyseessä. Tuossa nettiä selaillessa on ollut paljon sitä, että kyse olisi liasta systeemissä ja likaisista öljyistä.
Lähtikö systeemissä vuosien aikana kertynyt lika liikkeelle uusien öljyjen laiton myötä?
Toisen hammastankoon tulevan öljyletjun taakse itse hammastankoon tulee pieni venttiili. Onko se oikein päin tai tukkiko lika ventiilin??
-
Yleensä tehostamattomuus pienillä kierroksilla johtuu väsähtäneestä pumpusta, mutta erikoista jos vika tuli vasta tangonvaihdon jälkeen.
-
Pumppu on helppo purkaa, silloin saa selvyyden onko se jo vaihtokunnossa.
Muutaman olen purkanut . Lamellit oli kaikissa ok.
Parissa oli akselin liukulaakerissa väljää, tuon tuntee jo hihnan poistamalla.
Parissa on oli lamellipesä kulunut nimismiehenkiharalle, tuo pudottaa painetta tyhjäkäynnillä ja aiheuttaa hentoa ujellusta väli kierroksilla.
-
Tuo venttiilihomma mistä puhuit. Eikös siinä oo se varoventtiili joka säätää paineen tangolle sopivaks. Pumppuhan tekee paljon enempi painetta.Oisko se venttiili jumissa tai likainen niin päästää painetta läpi liian aikaisin? :idiot2:
-
Pitää omastakin tutkia tuota venttiiliä, kun kurnuttaa ja ohjaus jäykistyy parkissa käännettäessä ja välillä kesken mutkan.
Säiliön pitäisi olla ehjä, järjestelmän ilmaton ja pumppu on uusi.
Henkisesti yritän jo valmistautua tangon vaihtoon.
-
Pumpussahan se vika oli. Vaihdettiin tiisselin pumppu tilalle, niin jo. Kävi suoraan, pulttasi vain paikoilleen.
Kumma homma sinällään, että jaksoi tyhjäkäynnillä tehostaa vuotavaa hammastankoa, mutta ei ehyttä. Ota näistä selvä??