Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Aketus - 17.10.2024, 14:47:28
-
Potilaana v70 vm. 08 2.5T. Puhalluksen suuntaa, sisäkiertoa ja lämmitystä ei saa muutettua. Puhallinmoottorin nopeudensäätö toimii, penkit lämpeää, ilmastointi kytkeytyy ym. muut säädöt toimivat.
VIDA antaa kuvan mukaista koodia -
(https://i.ibb.co/L9jFyt1/vikakoodit.jpg)
Läppien kalibrointi on koitettu tuloksetta -
(https://i.ibb.co/d5b4vq2/ccm-calibrointi.jpg)
Ja moottorien tunnistus VIDAssa. Start on painettaessa muutaman minuutin harmaana, jonka jälkeen palaa mustaksi. Tämän jälkeen ei reagoi mihinkään ???
(https://i.ibb.co/fqwHdMY/moottorien-tunnistus.jpg)
Parametrejä tarkastellessa näyttäisi olevan pyydetty asento OK, arvot muuttuvat puhalluksen suuntaa ja lämpöä vaihtaessa. Mutta todelliset arvot näyttää kaikki nollaa.
(https://i.ibb.co/qy58FgK/pyydetty-ja-oikea-asento.jpg)
Sisäilmanlämmön tunnistus myös ok, ja lämpö näyttää samaa kun pyydetty (31C, max)
(https://i.ibb.co/Npq0HDg/l-mp-jne.jpg)
Onkohan vika CCM:ssä? Tuntuu epätodennäköiselle että jokainen läppämoottori olisi tullut tiensä päähän... Toki en tiedä kauanko ongelma on ollut, kun ostin auton vasta kesällä ja nyt ensimmäisillä kylmillä keleillä vaihdoin "AUTO" tilasta pois ja huomasin ettei tulekkaan lämpöä lasille :(
Kenelläkään vastaavaa vikaa tullut vastaan? ???
-
Ccm yksikön sisäinen vika vois olla, signaalit hukassa. Katso tuosta vidasta mitä millekkin koodille antaa tarkennusta ja korjausohjetta.
-
Oskilloskooppi ja kytkentäkaavio esiin. Mittaa molemmat LIN väylät että kulkeeko siellä mitään. Koodien perusteella ei. Se ei tarvii kuin joku noista askelmoottoreista olisi oikarissa ja vetäisi väylän alas pohjamutiin.
-
Itselläni oli -11 mallinen v70 siinä sama vika, no selailin käyttöohjekirjoja (aika monen vuoden malleista), sitten löytyi -14 vuosimallin kirjasta sulakkeille kattavampi lista mitä sulakeiden alta löytyy niinpä sieltä löytyi läppämoottorin sulake no:21 joka puuttui autostani (edellisellä vissiin loppuneet sulakkeet niin lainannut).
-
Sulakkeet tuli tarkasteltua kaikki, ne ok. Läppämoottorit irroteltu yksi kerrallaan, vaan ongelma pysyi ???
Oskiloskooppia en omista niin pitänee raottaa lompakkoa ja viedä fiksummalle jossain vaiheessa.
Tuli moottorit irrallaan väännettyä läpät lämpimään asentoon niin ei onneksi enää ainakaan palellu kabiiniin ;D
-
Selvisikö tälle asialle vika, omassa autossa kanssa samanlaisia ongelmia?
-
Selvisikö tälle asialle vika, omassa autossa kanssa samanlaisia ongelmia?
Yhden korjanneena ccm yksikkö paskana. Ovokosta uusi käytetty samalla varaosanumerolla 30e. Yksikön vaihto ja vidalla kalibrointi perään.