Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: Jabu - 21.10.2024, 17:54:20

Otsikko: K-jetin lisäilmaluisti ja paljon muuta. TOIMII
Kirjoitti: Jabu - 21.10.2024, 17:54:20
Kuuluikos tuon olla kylmänä täysin auki vai täysin kiinni?
Ollut nyt ilmojen kylmetessä ongelmaa että ei kestä kaasua yhtään tai röpeltää ja sammuu, ihan hentosesti jos pikku hiljaa hivuttaa niin saa kierroksille, sekin kakomisen ja röpeltämisen jälkeen, mutta sitten kun pitäis kiihdyttää ja lyö lapun lattiaan niin boooo, ei ota kierroksia ja ei meinaa kiihtyä millään ja paukuttaa hieman putkessa. Lämmöt kun nousee niin toimii suht normaalisti, mutta ehkä hieman laiskempi kuin tavallisesti. :idiot2:
Otsikko: Vs: K-jetin lisäilmaluisti
Kirjoitti: Lankku - 21.10.2024, 18:48:39
Kylmänä täysin auki ja sulkeutuu lämmetessään. Vastaa joutokäyntimoottoria toiminnaltaan. Ennemmin vaikuttaa polttoaineensaantiongelmalta.
Otsikko: Vs: K-jetin lisäilmaluisti
Kirjoitti: Jabu - 21.10.2024, 18:56:00
Okei, kävin hetki sit kurkkaan miltä tuo näytti niin ihan pienesti rakosallaan oli vaan että se nyt ainakin kannattaa kuitenkin rasvailla/putsailla sit varmaan kun oli lähes kiinni. :(
Jos ei mihinkään vaikuta niin tarvii varmaan katsoa ettei ole taas vanha sama riesa että sulake painunut kasaan ja pa-pumppu ei saa kunnolla virtaa ja asentaa vihdoinkin ainakin se bensan paine mittari suodattimen jälkeen ni näkee että onko järjestelmä painetta tarpeeksi. :)
Otsikko: Vs: K-jetin lisäilmaluisti
Kirjoitti: The_OttoB - 21.10.2024, 21:50:33
Lisäilmaluisti ei vaikuta vetoihin nykimiseen tai sellaiseen.
Otsikko: Vs: K-jetin lisäilmaluisti
Kirjoitti: laatikkovika - 21.10.2024, 23:12:00
Vastaavia oireita oli omassa kun ohjauspaineensäädin jumitti. Katoppa tuleeko sille jännite?
Seiskassa ainakin virrat lähtee samasta pisteestä lisäilmaluistille ja op-säätimelle, silti mulla puuttui virta op-säätimeltä.
Vedin luistilta hyppyjohdolla säätimelle virran ja laitoin vielä sulakkeen väliin.
Hetken kakomisen jälkeen laitos alkoi toimimaan.

Ilman sitä kulutus oli melko hurja ja tehot puuttui kun tais olla seos "vähän" paksulla. :D
Voihan siellä olla painepumppu huonona...
Otsikko: Vs: K-jetin lisäilmaluisti
Kirjoitti: Jabu - 22.10.2024, 11:48:01
Joo on vähän liikaa vuosia ku on taas viimeks säätänyt tuon k jetin kanssa, kerennyt unohtaan kaiken ku vuosikaudet toiminut moitteetta! S*
Pumppu surisee ainakin mutta kaasua ei kestä yhtään, muuten röpeltää ja poksuu, luulin tosiaan eka että polttaa putkessa mutta sehän ampuukin imusarjaan niin että kaasuläpän ja määrämittarin välinen kumikaulus heilahtaa! :buck2:
Ei kai tuommonen enään seoksista voi johtua? :idiot2:
Otsikko: Vs: K-jetin lisäilmaluisti
Kirjoitti: laatikkovika - 22.10.2024, 12:01:40
Jako kohillaan ja mikä virranjakajan kunto?
Otsikko: Vs: K-jetin lisäilmaluisti
Kirjoitti: Jabu - 22.10.2024, 12:59:10

(https://i.ibb.co/LhjJdy6/IMG-20241022-123422.jpg) (https://ibb.co/LhjJdy6)

Jako oli kohdillaan kurkkasin äsken ja tässähän olikin tämmöinen jakaja ku on alkujaan B230K eli tämmönen hieno olikohan bendix rex nimeltään, antureita ja boxi repsikan jalkatilassa. :facepalm:
Otsikko: Vs: K-jetin lisäilmaluisti
Kirjoitti: v0lv0245 - 22.10.2024, 13:50:06
Tuossa vianetsintätaulukko, jos olisi apua.

(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/Muut/K-Jet%20vianhaku.jpg?img=medium)

Otsikko: Vs: K-jetin lisäilmaluisti
Kirjoitti: Jabu - 22.10.2024, 15:20:51
Jahka ehtii niin tutkitaan tuo polttoaineen paine nyt ekana sitten, kun käytin taas lämpöseksi niin kestää edes vähän kaasua, mutta hyvin vähän ja kiertää edes hieman korkeammalle. Luulisi että syttypuolen vika ei muuksi muuttuisi, ehkä, vahva ehkä?
Ilmeisesti väärä seossuhde voi kans poksua imusarjaan? :idiot2:
Otsikko: Vs: K-jetin lisäilmaluisti
Kirjoitti: Lankku - 22.10.2024, 21:33:27
Liian laihalla ampuu imusarjaanpäin herkästi. Jollei sitten ennakko ole jostain syystä jotain muuta kuin pitäisi.
Otsikko: Vs: K-jetin lisäilmaluisti
Kirjoitti: 240 - 22.10.2024, 21:52:44
Vois tarkastaa, että imusarjan alta ei lisäilmaluistin letku irti ja että jarrutehostajan letkussa ei murtumaa.
Otsikko: Vs: K-jetin lisäilmaluisti
Kirjoitti: Lankku - 22.10.2024, 21:55:05
Vois tarkastaa, että imusarjan alta ei lisäilmaluistin letku irti ja että jarrutehostajan letkussa ei murtumaa.
Ja onko kumikaulus määrämittarin ja kaasuläpän välillä ehjä.
Otsikko: Vs: K-jetin lisäilmaluisti
Kirjoitti: Jabu - 23.10.2024, 15:27:41
Okei juu eli voi hyvinkin olla seos liian laihalla, juuri äsken testattua:
Irrotin imupumpun painepumpun edestä pois kun ei pitänyt mitään ääntä ettei se jarruta pa virtausta jos sökö, ei vaikutusta mihinkään.
Himputti, just koitin että määrämittarin lautanen ei takertele, mutta en huomannut kumikaulusta tutkia sen tarkemmin.
Lämpösenä koitin vähän tyhjäkäynti ruuvia säätää aukipäin, jos pystyisi edes vähän liikkumaan tuolla, pyöritin enempikin ja ei nostanut kierroksia, omituinen suhina vaan rupesi kuulumaan, säädin sit takaisin sen verta että suhina lakkasi.
Pa suodattimen avasin ja ei sieltä ainakaan mitään töhnää valunut polttoaineen sekana, tosin on varmaan niin jumissa itse suodattimessa jos tukossa että ei sieltä varmaan kuuluisikaan tulla vaikka kuinka töhnänen olisi.
Jarrutehostajan letkun myös koitin, ei vaikutusta, lisäilmaluistin letkut näyttivät olevan paikallaan kun sen parissa hääräsin.

Piti sitä painemittariakin viritellä mutta huomasin että mun T-haarat on kaikki liian isoja kun tuohan on tosi ohkosta letkua siellä sen päälli suojuksen alla. :buck2: Mauseritkin kaikki hukassa mutta eikös tuo ole noin 3,5mm mitä jotain googlasin, sisämitaltaan?

Kiitos kuitenkin kaikille hyvistä vinkeistä, eiköhän tämä joku päivä viellä ratkea! :)

Mulla on tossa kyllä yks määrämittari varastossa, mutta kuinka herkästi ne sit menee sököksi jos koittais sen vaihtaa?
Paras varmaan kuitenkin koittaa nikkaroida se painemittari jollain suodattimen perään.
Otsikko: Vs: K-jetin lisäilmaluisti
Kirjoitti: Jabu - 28.10.2024, 11:06:27
Tilanne päivitystä, ohitin tosiaan pa-suodattimen ja löin siihen väliin painemittarin, lyö taulun loppuun asti tai ainakin lähestulkoon eli 6baria. :idiot2:
Otsikko: Vs: K-jetin lisäilmaluisti
Kirjoitti: Jabu - 28.10.2024, 14:14:32

(https://i.ibb.co/Ms5Xnf8/IMG-20241028-140025.jpg) (https://ibb.co/Ms5Xnf8)


Jaha, voi olla ilmeisesti vaan töhnääntynyt tukkoon! ;D
Kuuluisiko tuon sihdin muuten irrota etten säre sitä?
Otsikko: Vs: K-jetin lisäilmaluisti
Kirjoitti: v0lv0245 - 28.10.2024, 17:00:41
Tuossa linkki kuvaan suodattimesta. On irroitettavissa, mutta tarkkana pitää olla ettei verkko repeä.

https://k-jet.biz/product/warm-up-regulator-inlet-filter/ (https://k-jet.biz/product/warm-up-regulator-inlet-filter/)

Otsikko: Vs: K-jetin lisäilmaluisti
Kirjoitti: Jabu - 28.10.2024, 20:43:34
Okei, kiitos! Tarvii katsoa juu ettei ainakaan säre sitä, tarpeeseen oli näemmä ollut, aika hyvin lähti ku painoin "väärästä" suuntaa crctä, jätin nyt likoomaan, katotaan oliko tuosta mutta voi olla että on määräjakaja kans ihan tukossa sit. ;D
Otsikko: Vs: K-jetin lisäilmaluisti
Kirjoitti: Jabu - 29.10.2024, 13:18:15
Tänään taas tilannepäivitystä, alkaa pikkuhiljaa muistuun jo taas miten tää jumal ruisku toimii. ;D
Suurin osa päivästä menikin siinä että sain toisen banjon mahtumaan paineen säätimeen, eli nyt on siinä isommassa missä on sihti niin mittari myös ohjauspainetta varten ja näytti olevan kunnossa kun oli noin 1baarin verta painetta, jos kuulostaa alhaselta niin on tosiaan mulkattu etanolille.

Ryyppy suuttimesta tulee niin että kaasuläpästä tippuu pisaroita, ei vuoda jos ottaa johdon irti.

Eli jäljellä on tosiaan määrämittari ja/tai suuttimet. Suunnittelin ekana koittaa suuttimet, varmuuden vuoksi jos ovat tukossa niin niin pistän vara suuttimet jo tänään uimaan crcssä varalle.

Niin ja määräjakajaa kun lautasta taas pompottelin niin huomasin että siellä joku ns. "pomppii" jos nopeeta vatkaa edes takaisin, kuuluu ilmeisesti näin tehdäkkin tuommosella ohjauspaineella? Kevyt vastus myös tuntui.
Otsikko: Vs: K-jetin lisäilmaluisti
Kirjoitti: Jabu - 31.10.2024, 13:06:20
No niin, eilen oli suutinjumppa ja aika vaihtelua oli kun välillä jostain tuli ja jostain ei, välkkynä kaverina hokasin vasta lopulta että niin joo jos nämä kaikki toimivat tuossa kohtaa niin ei vika ole suuttimissa! :2funny: :idiot2:
Ykkös sylinterin letkussa mikään suutin ei toiminut niin ei vika voinut olla kuin ryytyneessä ja tahmasessa määräjakajassa.

Tein sit niin että lautanen yläasennossa painoin paluuletkusta crctä ykkösen suutin irti niin kauan että ykkösen letkusta tuli pelkkää crctä ja jätin vaikuttamaan.
Samalla tein viimeisen ratkaisun muihin toimiviin suuttimiin jotka eivät ikinä tuntuneet tiiviiltä uusillakaan tiivisteillä että putsasin suuttimen ja pidikkeen välin sekä pidikkeen ja kannen. Sit nämä välit pyöritteli moottorin tiivistys silikonilla ja kiinni.

Tänään ykkösen letkuun toimiva suutin kiinni, polttoaineen paluuletku tukkoon ja lautanen ylhäällä koitin käynnistellä että varmasti virtaa määräjakajassa oleva crc ulos vain suuttimista ja kunnon paineella.
Rupeshan sieltä kaunis sumu tulemaan ykkösestäkin, ei muuta kuin kaikki irrotetut palikat kiinni ja ääretön jännitys kuinka käy!!!

Ja käyntiinhän se lähti! S*
Vika siis ratkaistu ja syy oli ryytynyt määräjakaja, että samaa valkoista talmaa varmasti mitä paineensäätimessä oli! ;D

Kuivuttuaan tosiaan hajoaa ihan valkoiseksi pölyksi tuo talma, onko tuo etanolin ominaisuus vai onko bensa k-jettiläisillä samaa? Että kannattasko tankkiin välillä heittää vaikka jotain polttoainejärjestelmän puhdistajaa, tai auttaisiko joku bensaan sekoitettu 2tahti öljy(ei sekaannu sellaisenaan etanoliin) esim liuottamaan tuon?

Noh, mutta eiköhän tämä nyt taas kuku seuraavatkin 5vuotta, vai onko peräti lähemmäs 10vuotta kun tuon polttoaineen vaihdoksen tein! :) Käynti ja vedotkin muuttuivat aivan jumalalliselle tasolle että onko uutenakaan kukkunut noin hyvin. 8)

Iso kiitos kaikille auttajille! :)