Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: V70TR - 21.10.2024, 21:07:27

Otsikko: Edelleen ongelma käyntiinlähdön kanssa...
Kirjoitti: V70TR - 21.10.2024, 21:07:27
Tätä olen jo aiemmin kysynyt, ja myös käyttäjä Late240 kysyi äskettäin. Elikkäs B200K moottori ja auto on -88 Solex Cisac 34/34 Z11 kaasuttimella. Kaasutin on tehdasuusi, ja ongelma on sellainen että kun auto seisoo pidemmän aikaa (lämpimässä tallissa) esim viikon, joutuu sahaamaan niin kauan että kohokammio täyttyy. Jos seisoo vähemmän aikaa päivä pari lähtee hyvin käyntiin. Kysymys kuuluu miksi kohokammio tyhjenee, se valuu varmaan imusarjaan minnekkäs muualle mutta onko jossain joku vika mikä sen kohokammion tyhjentää. Tämä on iso ongelma talvea ajatellen, saattaa virta loppua startatessa. On merkillinen vika, kaasuttimessa ei voi olla vikaa koska on uusi tai voihan siinä tietysti olla kaikki on mahdollista. Nyt tietäjät kertokaa mikä mättää.....
Otsikko: Vs: Edelleen ongelma käyntiinlähdön kanssa...
Kirjoitti: Retro - 22.10.2024, 08:22:11
Tämä nyt ei ole ratkaisu itse vikaan, mutta laittamalla ns primer pumpun ( polttoaine letkun pumppu )  varsinaisen bensapumpun ja kaasarin väliin jolloin saa käsin pumpattua kohokammlon täyteen ja näin väältää turhaa sahaamista. Vippaskonsti, mutta toimii.
Otsikko: Vs: Edelleen ongelma käyntiinlähdön kanssa...
Kirjoitti: jar-ii - 22.10.2024, 08:49:33
Haihtuuko bensat kaasarista, vai tyhjeneekö polttoainelinja takasi tankkiin esim. polttoainepumpun viallisen takaiskun takia? Tahtoo nämä kaasarivehkeet kyllä olla semmosia, että saa hetken (5-10sek) starttailla jos seisottelee viikkotolkulla  :D
Otsikko: Vs: Edelleen ongelma käyntiinlähdön kanssa...
Kirjoitti: Retro - 22.10.2024, 12:11:55
Asiaa helpottaa myös huomattavasti vaihtamalla mekaanisen pumpun tilalle sähköisen pumpun.
( Pidemmät seisonta ajat )
Otsikko: Vs: Edelleen ongelma käyntiinlähdön kanssa...
Kirjoitti: V70TR - 22.10.2024, 20:59:57
Tämä nyt ei ole ratkaisu itse vikaan, mutta laittamalla ns primer pumpun ( polttoaine letkun pumppu )  varsinaisen bensapumpun ja kaasarin väliin jolloin saa käsin pumpattua kohokammlon täyteen ja näin väältää turhaa sahaamista. Vippaskonsti, mutta toimii.

Ei sellaista missään tapauksessa.
Otsikko: Vs: Edelleen ongelma käyntiinlähdön kanssa...
Kirjoitti: V70TR - 22.10.2024, 21:03:31
Haihtuuko bensat kaasarista, vai tyhjeneekö polttoainelinja takasi tankkiin esim. polttoainepumpun viallisen takaiskun takia? Tahtoo nämä kaasarivehkeet kyllä olla semmosia, että saa hetken (5-10sek) starttailla jos seisottelee viikkotolkulla:

Ei tässä viikoista ole puhuttu, ja kaasuttimesta ne bensat katoaa mutta ei bensa haihdu niin nopeasti. polttoainenpumpun ja kaasuttimen välissä on vielä se puhdistuskammio ja yksi suodatin sekä letkuja. Jos menisi pumpun kautta niin ylämäkeen pitäisi virrata.
Otsikko: Vs: Edelleen ongelma käyntiinlähdön kanssa...
Kirjoitti: jar-ii - 23.10.2024, 10:12:25
Justiihan tuossa alotuksessa lukee viikko. No ei muutaku onnea vian etsintään.
Otsikko: Vs: Edelleen ongelma käyntiinlähdön kanssa...
Kirjoitti: laatikkovika - 23.10.2024, 11:26:39
Onkos siinä se eristeblokki kaasarin ja sarjan välissä?

Juujuu ei varmaan vaikuta... Kysyinpähän kuitenkin
Ehkä todennäköisempi syy on pumpun venttiilin vuoto että linja pääsee tyhjeneen. Tai sitten ei. >:D
Otsikko: Vs: Edelleen ongelma käyntiinlähdön kanssa...
Kirjoitti: Dmies - 23.10.2024, 13:21:05
mulle freetechnics vastasi 2018 näin, että

Nykybensa haihtuu entistä nopeammin. Päivittäin käytetyssä autossa on
aina polttoainetta kaasuttimessa. Jo viikon tai kahden käyttämättömyys
voi saada polttoaineen haihtumaan kohokammiosta. Mekaanisen
polttoainepumpun kanssa kestää pitkään ennen kuin uutta polttoainetta
saadaan kohokammioon. Käytännössä tämä tarkoittaa pitkää starttaamista
ilman että kone edes lupaa.

Kyse on polttoaineesta ja sen ominaisuudesta. Tekee saman
kaikilla kaasareilla jos auto on mekaanisella pumpulla. Mitään ongelmaa
ei ole missään ruiskussa koska ne on aina sähköpumpulla eikä missään
kaasariautossa sähköpumpulla. Sen vuoksi tämä nykybensan uusi ominaisuus
ei häiritse valmistajaa koska kaikki uudet autot toimivat sillä. Silloin
kun kaasari on tyhjä saat koneen hörähtämään heti käyntiin jos kaadat
korkillisen bensaa suoraan kaasarin kurkusta sisään. Sillä käynnistyy.

Ite ratkaisin lopulta asian laittamalla sähköisen bensapumpun. Oli mulla nyt kesällä mekaaninenkin pumppu paikallaan, kun etsin käyntivikaa yms. Jonku verranhan se starttauttaa enemmän sillä mekaanisella.
Otsikko: Vs: Edelleen ongelma käyntiinlähdön kanssa...
Kirjoitti: Mustasudenkorento - 24.10.2024, 12:27:59
Nyky bensa haihtuu avoimesta säiliöstä yli desin vuorokaudessa. Ajoneuvoista haihtuvat polttoaineet oli jo vuonna 2006 suomessa yli 5% kaikista orgaanisten yhdisteiden päästöistä.

Tämä on tiedostettu ongelma vanhemmissa ajoneuvoissa ja uudemmissa on keräys säiliö haihtumisesta johtuvien päästöjen keräämiseksi.
Kaasarin rakenteesta riippuen 2-3 päivää ja käynnistyminen alkaa kestämään hetken aikaa.

Tämän seurauksena moniin vanhempiin laitoksiin on lisäilty sähkösiä pumppuja joiden avulla sunnuntai ajelut sujuu kivuttomammin.
Otsikko: Vs: Edelleen ongelma käyntiinlähdön kanssa...
Kirjoitti: V70TR - 28.10.2024, 18:59:54
Justiihan tuossa alotuksessa lukee viikko. No ei muutaku onnea vian etsintään.

Luitko kommentin johon vastasin, et koska siinä sanottiin että jos auto seisoo viikkotolkulla!!
Otsikko: Vs: Edelleen ongelma käyntiinlähdön kanssa...
Kirjoitti: V70TR - 28.10.2024, 19:04:19
Nyky bensa haihtuu avoimesta säiliöstä yli desin vuorokaudessa. Ajoneuvoista haihtuvat polttoaineet oli jo vuonna 2006 suomessa yli 5% kaikista orgaanisten yhdisteiden päästöistä.

Tämä on tiedostettu ongelma vanhemmissa ajoneuvoissa ja uudemmissa on keräys säiliö haihtumisesta johtuvien päästöjen keräämiseksi.
Kaasarin rakenteesta riippuen 2-3 päivää ja käynnistyminen alkaa kestämään hetken aikaa.

Tämän seurauksena moniin vanhempiin laitoksiin on lisäilty sähkösiä pumppuja joiden avulla sunnuntai ajelut sujuu kivuttomammin.

Kaasutin on kyllä aika tiivis, kohokammio ei ole ilman kanssa tekemisissä. Ei se bensa haihdu mistään suljetusta tilasta niin nopeasti, kyllä se jonnekin valuu mutta minne.
Otsikko: Vs: Edelleen ongelma käyntiinlähdön kanssa...
Kirjoitti: Mustasudenkorento - 28.10.2024, 20:58:09
Kohokammion tuuletus letku kandee tieten tarkistaa ja tuossa solexin mallissa sille mahtaa olla magneetti venttiili että sen ohjaus toimii..
Otsikko: Vs: Edelleen ongelma käyntiinlähdön kanssa...
Kirjoitti: jar-ii - 29.10.2024, 09:46:02
Kaasuttimen kohokammiosta ei pääse polttoaine valumaan mihinkään, jossei se nyt halki ole. Tai auto katollaan.

Ja kyllä siellä tuuletus on, muutenhan se keräisi hirveän paineen lämmetessään kun polttoaine haihtuu sieltä.
Otsikko: Vs: Edelleen ongelma käyntiinlähdön kanssa...
Kirjoitti: Late240 - 31.10.2024, 19:30:50
Kuten V70TR aloituksessa sanoi, minulla on siis myös tuollaista ongelmaa 240ssä jos auto seisoo 2 päivää. Joutuu noin 15s starttailla jotta alkaa lupailemaan. Polttoainepumpun vaihto ei korjannut asiaa. Auto toki oli minun tapauksessa seissyt 4 vuotta viimeksi kun oli ajossa eikä silloin tuota ongelmaa ollut kun oli käyttöautona.
Otsikko: Vs: Edelleen ongelma käyntiinlähdön kanssa...
Kirjoitti: Mäkimies - 31.10.2024, 19:54:35
Millä bensalla ajat 95 vai 98?
Otsikko: Vs: Edelleen ongelma käyntiinlähdön kanssa...
Kirjoitti: V70TR - 02.11.2024, 13:18:49
Kohokammion tuuletus letku kandee tieten tarkistaa ja tuossa solexin mallissa sille mahtaa olla magneetti venttiili että sen ohjaus toimii..

Ei ole magneettiventtiiliä Solexissa, ja se tuuletus toimii kyllä.
Otsikko: Vs: Edelleen ongelma käyntiinlähdön kanssa...
Kirjoitti: V70TR - 02.11.2024, 13:21:33
Millä bensalla ajat 95 vai 98?

Minulleko oli tarkoitettu, jos oli niin E98...
Otsikko: Vs: Edelleen ongelma käyntiinlähdön kanssa...
Kirjoitti: Late240 - 02.11.2024, 22:46:20
Millä bensalla ajat 95 vai 98?

Minäkin ajan 98lla. B200K käy 95 kanssa jälkikäyntiä.
Otsikko: Vs: Edelleen ongelma käyntiinlähdön kanssa...
Kirjoitti: V70TR - 12.11.2024, 16:20:32
Kuten V70TR aloituksessa sanoi, minulla on siis myös tuollaista ongelmaa 240ssä jos auto seisoo 2 päivää. Joutuu noin 15s starttailla jotta alkaa lupailemaan. Polttoainepumpun vaihto ei korjannut asiaa. Auto toki oli minun tapauksessa seissyt 4 vuotta viimeksi kun oli ajossa eikä silloin tuota ongelmaa ollut kun oli käyttöautona.

On tämä ihmeellistä, mutta minulla korjaantui kun hain päästölapun korjaamolta. Auto kävi liian rikkaalla 9.3 oli lukema, korjaaja sääti seokset niin että testeri näytti 3.5 joka on tuon ikäiselle. Rupesi käymään tasaisemmin pakokaasu ei haise rikkaalle ja kun 1.5vko seisoi tallissa niin lähti kun palmun alta. Vähän ryyppyä päälle ja pari kolme kertaa polkaisi kaasua niin hörähti heti. Eli voiko rikas seos vaikuttaa niin että joutuu sahaamaan seisomisen jälkeen, en tiedä mutta nyt lähtee tosi hyvin käyntiin. Ja mulla siis tehdasuusi kaasutin missä seos pielessä, tosin ei ne siellä tehtaalla tiedä mihin autoon tulee joten se ruuvi voi olla missä asennossa tahansa.