Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: SikA - 22.10.2024, 11:40:12
-
No niin ensimmäinen topiccini täällä… Hommasin muutama viikko sitten vuoden 2002 V70:sen(2,4bensa/automaatti). Auto on minulle jotenkin tuttu, sillä se oli tyttäreni käytössä aiemmin. Vuos sitten vaihdoin tuohon etuvas. joustintuen yläpään, joka oli päreinä. Viime viikot olen autoa huoltanut ja kunnostanut.
Öljyjä vaihtaessani ihmettelin, että kuuluuko tuon keulan kyntää noin matalalla, kun ei meinannut tunkki mahtua puskurin alta poikittaisen etupalkin alle. Sivusta katsottuna auton keula on selkeästi matalammalla kuin takapää. Onko jollain mittaa vastaavan auton korkeudesta esim. etuloksun yläreunaan mitattuna? Mietin vaan, että pitäiskö vaihtaa jouset ja iskarit keulaan(ja taakse myös)…?
-
Ei oo mittoja mutta kato ettei oo jousi poikki.
Tai ettei alalautanen oo antautumassa. Meillä -02 mallisessa oli alkuperäiset etutolpat niin korkkas kuskinpuolen lautasen irti. Oli vähän ruostunu. :D
Tokihan ne jouset jo tuon ikäsessä on väsyneetkin ja makaa helposti pari senttiä alempana sen takia.
-
Katsastin Volvon elokuussa ja ainakaan katsuri ei jousista tuolloin mitään maininnut. On tietty voinut jäädä huomaamattakin. Kiinnitin alusta asti huomiota siihen, että Volvon alusta on melko pehmeä. Toki mukava, mutta hieman jenkkiautomainen ”lullafiilis” tuossa on. Saattaa tosiaan olla, että iskarit ja jouset ovat tiensä päässä.
-
No mitään senttimääräisiä korkeuksia ei ole antaa, mutta etu ja takapää ovat melkolailla tasakorkeudella. Mulla oli kanssa etupää alempana, mutta uudet iskarit, jouset ja muut värkit joka kulmaan vaihdon jälkeen aika tasan korkeus edessä ja takana ja kyllä tuossa maavaraa on, ei viistä maata.
Niin ja kyllä tuli tuon auton oston jälkeen hommattua madallettu tunkki semmoisen perustunkin tilalle, kun ei tuntunut mahtuvan alle, mutta nyt saattais mennä se perustunkkikin. En ole kokeillut.
-
Oma kokemus P2 V70 AWD:n alustasta on, että on erittäin mukavuuspainotteinen, eli pehmeä. Nykyinen P3 V60 R-Design on sitten jotain aivan muuta. :D
-
Täytynee joskus parkkeerata pirssi jonkun vastaavan viereen ja vertailla korkeutta. Mutta kyllä noi vieterit ja muut romut täytyy pistää vaihtoon, kunhan vaan kelit pysyy lämpiminä…
-
Mulla -05 V70 2.5T ja kyllähän se keula matalalla menee. On vaihdettu about kaikki alustan osatkin vuosien aikana eikä se korkeus siitä ole juuri muuttunut.
-
Tohon V70:iin ei tietääkseni ole koskaan jousia vaihdettu. Metrejä ajettu 180t. Kolaroitukaan ei tietääkseni ole joten pellit lienee siinä korkeudessa missä niitten kuuluukin olla.
Edessä likasuojan kaaren alareunasta renkaan keskelle 38cm.
Takana 39cm
Mitattu siis likasuojan kaaren alareunasta kohtisuoraan alas navan keskelle siten ettei sisälokarin reuna ole mittauksissa mukana.
2008 2.4 manuaali
-
Edessä likasuojan kaaren alareunasta renkaan keskelle 38cm.
Takana 39cm
Mitattu siis likasuojan kaaren alareunasta kohtisuoraan alas navan keskelle siten ettei sisälokarin reuna ole mittauksissa mukana.
Mittasin äsken lokarin reunasta vanteen keskelle NOIN 35cm. Eli tuon mukaan olis vähän keula notkahtanut. Ainakin sun Volvoon verrattuna.
Kiitokset!
-
Mulla katsastettu alustasarja, edessä 350mm ja takana 340. Eikä kunnon jekki mahu alle.
-
Laitoin eilen Volvon keulaan uudet Sachsin iskarit ja KYBin jouset. Auto on nyt tylsästi suorassa. ;D Oli kyllä iskarit aivan paskana… Mutta nyt tuntuu takapää omituiselta! ;D Noh, jospa sitte keväällä uudet iskarit myös taakse.