Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: khuima - 23.10.2024, 12:22:32
-
Hei!
Kaipaisin vinkkiä raidetangon ulomman pään irtotukseen. Mutteri on irti, mutta osa ei irtoa, vaikka kuinka vasaralla paukuttaa sitä kierretankoa alaspäin. WD:tä toki olen käyttänyt ja sitä kierretangon ympärillä olevaa metallia lämmittänyt. Vähän arveluttaa enemmän vasaraa käyttää, kun se kierretangon pää alkaa jo muuttaa muotoaan.
Mikähän tuohon auttaisi?
(https://i.ibb.co/qFzv6fy/2024-10-2312-21-465501192017814090775.jpg) (https://ibb.co/qFzv6fy)
-
Pallo nivelen ulosvedin tai sitte sellainen pallonivelen lyönti haarukka
-
Tai 2vasaraa toisella lyö tohon olkavarren simukkaan ja toista pitää toisella puolen vastineena niin kyllä se siitä napsahtaa irti niin oon monta kertaa itse irroittanu.
-
Kiitos!
Kokeillaanpa jompaa kumpaa noista.
-
Kannattaa kiertää mutteri tuohon pultin päähän siten, että se on samassa tasossa pään kanssa, niin kestää lyödä kovempaa ilman että pulttiosuus alkaa muuttaa muotoaan.
-
Mutterin kun kiertää tohon ja sit lyö lujaa ni kun lähtee irti on se mutteri lyömisen jäljiltä siinä jengassa kiinni lujaa. Mites sen mutterin siitä sit irti saa?
Pallo pyörii helposti ja mutteria ei saa kiinni eikä auki. Jos yrittää lyödä takaisin kiinni sitä raidetangonpäätä niin sitä joutuu lyömään niin lujaa että sen raidetangon alapää menee ruttuun ja kun siellä sisällä on nylon -"laakeri" ni menee se raidetangonpää piloille.
Ainoaksi vaihtoehdoksi jää sit katkaista mutterin alta tai halkaista se mutteri ;) No voi se onnistuakin ilman em kiemuroita mutta kannattaa kuitenkin nuo huomioon ottaa sanoisin.
Oikeat irroitustyölakut ovat halpoja joten niille ääni. Lyöntihaarukka mut sit tarttee olla ehjä suojakumi. Sellanen joka painaa ton "pultinpäästä" niin sillä on mahdollisuus säästää toi suojakumi mutta jos väli on ahdas ni voi silläkin mennä rikki.
Toi kax vasarasysteemi on ilmeisen toimiva mut sit tarttee olla mukavasti tilaa lyödä ja pitää vastapuolella raskasta vastapainoa esim leka tms.
Vollesta ei o vielä tarttenu irroittaa ni ei kokemusta. Muista merkeistä kylläkin useammastakin.
-
Kyllä oli tiukassa! Kaksi vasaraa ja toholla lämmitys lopulta tepsivät :)
Toisella puolella on alapallonivelen irrotuksen kanssa vastaava tilanne. Tyntuu kuin alumiinipinnat olisivat "hitsautuneet" yhteen. Pirullista ja aikaa palaa kohtuuttomasti >:(
-
Ei se yleensä ole muusta kiinni kuin että lyödään väärään paikkaan. Kuten kuvan mukaan aluksi tehty.
Koskaan ei lyödä tollai alapallon kierteeseen, vaan ainoastaan kynkän kylkeen. Monissa vehkeissä on sellanen vastepinta valmiina jo tehtaalla tehty, mihin kuuluu lyödä.
Ja kaiken tärkein on nopea isku, ei niinkään vasaran tai moskan helvetillinen paino.
-
Ei täs muuta mut katoin isona tuota kuvaa niin onko tuossa valussa halkeama? :juhau:
Jos on niin menee koko olkatuki vaihtoon. Osa 25.
(https://i.ibb.co/fM3pLwc/GR-353424-2.jpg) (https://ibb.co/fM3pLwc)
Mutta joo, nivelen tappiin ei hakata.
-
Ei täs muuta mut katoin isona tuota kuvaa niin onko tuossa valussa halkeama? :juhau:
Jos on niin menee koko olkatuki vaihtoon. Osa 25.
(https://i.ibb.co/fM3pLwc/GR-353424-2.jpg) (https://ibb.co/fM3pLwc)
Mutta joo, nivelen tappiin ei hakata.
Ei oo halkeema. Valupurse niinkuin jokasessa muussakin.
-
Joo, se voi olla vaan se koroke. :o eipä noita ole halkeillut mutta kaikkihan on mahdollista.
-
On nähty haljennukkin ja v...ksi hakattujakin useita. Noissa monesti se nivelen tappi syöpyy tuohon napaan kiinni ja lujassa on kun sinne vielä kasvaa ruoste knööli väliin, enemmänkin tuota kohtaa alapallojen kohdalla.
-
On nähty haljennukkin ja v...ksi hakattujakin useita. Noissa monesti se nivelen tappi syöpyy tuohon napaan kiinni ja lujassa on kun sinne vielä kasvaa ruoste knööli väliin, enemmänkin tuota kohtaa alapallojen kohdalla.
Mulla oli kesällä alatukivarren pystypultti aika tiukassa vielä senkin jälkeen kun mutteri oli ollut irti ja liotuksessa pari päivää. Kollegan transussa sama vika, pultti vielä paljon pidempi - 1000 Nm p-pyssy ei aukaissut - iskut vaimeni pitkään pulttiin. Korjaamo lämmitti 3000W induktiolla, sillä lähti.