Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: AnttiV - 17.01.2012, 16:25:24
-
Elikkä kyseessä S60 2.4T -01.
Tänään kun olin ajelemassa kotio, syttyi yhtäkkiä moottorin vikavalo (se oranssi moottorinkuva), punainen kolmio sekä näyttöön tekstit motor service erfordras ja toisena viestinä motor service omgoeligt. Eli ilmesesti moottorin huoilo tarvitaa ja moottorin huolto heti. Koneen tehot putosivat ja käynti takkuili. Sain kumminkin ajettua sen kolme sataa metriä mitä oli kotiin. Nyt haisee palanut kumi, kone käy tyhjäkäyntiä hienosti noin 10s jonka jälkeen sammuu. Mootti vingahtaa kun painelee kaasua.
Vikakoodit kävin näyttämässä aikaisemmin. Koodeina olivat ahtopaineen säätimen toiminta (katkonainen) ja kaasuläppäkotelo (aktiivininen) Kaasuläppäkotelo putsattiin ja ajettiin uusi ohjelma. Sen jälkeen pelasi hienosti. Tähän asti. Pakko varmaan hinauttaa siniselle... Onko kellään harmainta aavistustakaan mikä nyt tuli? ???
Voiko kaasuläppäkotelo tehdä tämän?
Kiitos vastauksista näin etukäteen.
-
Nyt haisee palanut kumi, kone käy tyhjäkäyntiä hienosti noin 10s jonka jälkeen sammuu. Mootti vingahtaa kun painelee kaasua.
Apulaitehihnan irroittamalla ja uudelleen käynnistämällä voisi sulkea nuo seuraavat pois: ohjaustehostin, laturi, ilmastointi.. Muuten on jakopään purku edessä..
-
Joo,joku laakeri luultavasti leikannut kiinni. Joko apulaitteista tai sitten jakohihnan kiristin. Veikkaan jakopuolta kun menee kerran vikatilaan. Älä käynnistele kuin kerran kun olet irrottanut apulaite hihnan, jos sama ongelma niin sammut heti. Ja sitten jakopääa auki.
-
Eipä noilla tiedoilla paljon voi rajata, aloittaisin kyllä sieltä turbon puolelta, ei kai apulaitteet noita koodeja aiheuta ???
-
Joltain apulaitteelta kuulostaa, hihnasta varmaan käry.
Eipä noilla tiedoilla paljon voi rajata, aloittaisin kyllä sieltä turbon puolelta, ei kai apulaitteet noita koodeja aiheuta ???
Koodit olikin tulleet jo aikaisemmin...
-
Apulaitehihnan ja laturin jumiminen saattaisi aiheuttaa kaikkea hassua sähköjärjestelmässä, joka puolestaan voi aiheutella vikakoodeja vähän missä sattuu. Tämä ihan arvailuna vaan.
Apulaitehihnan tarkistus lienee hyvä paikka aloittaa. Kumin käry ja vingahtelu viittaisi siihen, että hihna luistaa jollain rullalla vaikka rullan ja hihnan pitäisi pyöriä samaan tahtiin.
-
Jos jakohihnan kiristin on jumissa niin siellä voi ajoitukset heitellä sen verran että pistää valoshown pystyyn ja sammuu. Ei kone sammu vaikka apulaitehihnaa ei olisi ollenkaan..