Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: S80960 - 28.10.2024, 13:17:19
-
S80 on jossain vaiheessa elämäänsä saanut sisuksiinsa calixin systeemin. Säteilylämmittimen, sisäpistorasian ja tuon akkulaturin. Tuon säteilijän korvasin viime syksynä RE 480 letkulämmittimellä. No, tilanne on se, että kaikki on käytössä kun piuhan tökkää verkkoon.
Auto seisoo tulevana talvena ehkä pitkiäkin aikoja ajamatta, joten ajattelin jotain systeemiä millä saisi ainoastaan akkulaturin käyttöön. Saisi piuha olla aina kiinni. Lämmittimet vain tarvittaessa.
Katselin calixin valikoimia ja siellähän on kesä/talvikytkin jolla tuo hoituisi, mutta en prkl maksa 200 euroa tommosesta kikkareesta. Sitten löytyy pluutuuth - versio, samaten kaksi sataa - eijeijei...no, noin satasella olisi rk 2102 relekappale jolla homma onnistuisi, vaikka konehuoneeseen vipukytkimen lisäämällä. Oikein hifi tulisi kun laittaisi merkkivalon maskin taakse, näkisi heti milloin letkulämmitin olisi päällä. Onhan tuollakin hintaa, mutta en nyt oikein halvempaakaan ratkaisua keksi.
Eli jos joku keksii vielä halvemman tavan, saa vinkata :)
Niin, jos tuommoisen laturin noin pitkä jatkuva käyttö on jotenkin haitallista/vaarallista tms, niin kertokaa ihmeessä. Sehän halvaksi tulisi jos ei kannata tehdä mitään. ;D
-
Itselläni on XC70ssä täysin vastaava setti ollu viitisen vuotta ja vehje seisoo talvet kiinni piuhassa, joka antaa kerran vuorokaudessa sen kaksi tuntia sähköä. Itselläni tuo akkulaturi on asennettu suurinpiirtein ilmanputsarin ja lukkopellin jäävään tilaan ja käyn aina tarpeen mukaan repimässä laturimötikästä sen yhden haaroituspiuhan irti, niin sitten jäljelle jää vain laturi. Sitten kun lämmitintä kaipaa, niin konepelti ylös ja piuha kiinni ja taas on koko systeemi käytössä ja aikaa meni ehkä 30 sekuntia. Onnistuisiko tälläinen ratkaisu vai onko sulla laturi mihin asennettu?
-
No sulla onkin mukavaan paikkaan laturi tällätty, tuo on varmasti se halvin ratkaisu (nypätä johto irti) kun pitää laturi yksikseen jättää toimintaan. Mutta joo, tuohon on joku masentaja laittanut sen koneen taakse rintapeltiin ja asennus on muutenkin kuin pielavedellä tehty, rintapellin äänieristysmatosta kun on veistelty ainakin 2 laturin kokoinen pala...ei kaikille saisi puukkoa antaa... :)
Eli, en kyllä viitsi sinne koneen taakse könytä, sen verran mukavuudenhaluiseksi tullut vanhemmiten. Tietysti jos sen laturin siirtäisi...hmm...ääh, ensisijaisesti nyt jotain muuta. :)
Onko mielipidettä tuosta viikkotolkulla yhtäjaksoisesti johdon päässä pitämisestä, onko ihan hullu ajatus ?
-
Tähän tuli nyt tehtyä väliaikainen (just joo, ainahan ne tahtoo pysyviksi jäädä) ratkaisu, laitoin tällaisen:
https://www.motonet.fi/tuote/ctek-laturijohto-12v-m8-rengasliittimet?product=45-5531
Oli niin nätisti vierekkäin se + napahässäkkä ja maadoituspiste. 5.0 polaari saa nyt ladata joutoajat siellä pellin alla. Katsotaan raaskiiko tuota kaliksin systeemiä ikinä muuttaa, on kyllä palikat suolaisiksi hinnoiteltu.
-
Samanlainen Ctek-pistoke löytyy nippusiteellä maskista T6:ssa ja 940:ssa lohkon pistokkeen vieressä.
Sitä usein ihmetellyt miksei Ctek:lla tai kellään muullakaan laturivalmistajalla ole kunnollista vesitiivistä pistoketta latureihinsa, jonka saisi asennettua pysyvästi kuten lohkolämppärin minipistokkeet ? :-\
Kaikenlaisia pistokkeita ostanut, mutta yksikään ei ole ollut fixu ja toimiva. Alkuperäset on järkiään sellaisa pölhojä johdon päässä killuvia leluja, joita ei saa oikein millään kiinni mihinkään. Tulppana on joku onneton kumitulppa renksussa, joka sitten spoijaa siitä irti ajossa ja watun suolajaska menee pistokkeeseen, ihan surkeita järkiään >:(
Autot on meillä ylläpitolatureissa kesät talvet aina kun ei ajossa ja harrasteet ajokautena :)