Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: renee - 29.10.2024, 19:50:15
-
Eli kyseessä etuvetoinen -05 vuoden V70 2.5T ja tarkoitus olisi vaihtaa turbon öljynpaluuputken tiivisteet. Kysymys kuuluukin, että tarvitseeko irrottaa turbossa oleva jäähdytinnesteen banjopultti vai mahtuuko öljyputki pois ilman sen irrotusta? Lähinnä että tarvitseeko varautua lotraamaan nesteiden kanssa ja mahdollisesti uusimaan jäähdytinnesteputken tiivisteitä?
Taustatarinana sen verran, että öljynvaihdon yhteydessä katsoin, että näyttäs vuotavan sieltä lohkon ja putken liitoksesta.
-
En oo kyseiseen malliin vaihtanut mutta ainakin muissa on onnistunut vesiputkea irroittamatta joten uskoisin onnistuvan.
Sieltä alhaaltahan ne kaikki vuotaa jos vuotaa.
Monasti sen putken kun kiristää ylhäältä niin se ei ole aivan keskellä alapäästään vaan vääntää putkea vähän toiseen reunaan ja lopuksi alkaa vuotamaan kun tiiviste painuu kasaan toisesta reunasta pysyvästi kovettuessaan. :idiot2:
-
Olen yleensä hieman löysännyt pulttia, kääntänyt banjoa sivuun ja kiristänyt siihen. Muutoin paluuputken laippa ei oikein mahdu nätisti ohi. Sen verran banjon kuparitiivisteet antaa periksi, että pitää uudelleenkiristettynäkin nesteet sisällään. Löysätessä muistaa vaan käyttää paisarinkorkkia auki mikäli kone on ajon jäljiltä. Muutoin voi järjestelmässä oleva paine karata banjon tiivisteiden välistä.
-
Kiitos näistä vinkeistä. Voihan sitä varuilta ottaa pönikän nestettä, jos joutuu linjoja aukomaan.
-
No juu, ei se paluuputki siitä ihan putoomalla tuu mutta pienellä muljuttelulla kyllä. :D
Toi banjon kääntö voi kyllä tehä siihen tilaa enempi.
Tuossa tuhrataan taas nesteiden kanssa.
https://youtu.be/6eypBfv3OEQ?si=fXsqgNIfjtEQ6AmO
-
Joo, nyt on vaihdettu tiivisteet. Kyllä se paluuputki tosiaan mahtuu pois ilman että avaa nestelinjoja, mutta tilaa ei ole liikaa.
Toinen ikävämpi juttu on kuitenkin se, että myös moottorin etupuolelta näyttäisi vuotavan. Suurin vuotokohta on öljynsuodattimesta hieman auton keskikohtaa kohden. Olisiko sitten huohotusliitokset tai jotain muuta. Huohotuksen vaihdostakin on jo melkeen 150 tkm, niin voisihan senkin jossain vaiheessa katsoa...
-
Syynää öljytikun putken alatiivisteen kunto.
Se mulla alko sotkemaan.
Helppo vaihtaa, ylhäältä yks ruuvi pois mikä on hyvin tyrkyllä ja putki vaan ylös.
Putsaa vaan putken ympärystän hyvin alhaalta ensin. Siis jo se vuotaa ja pitää vaihtaa.
Ei vaan tahdo olla tarvikkeena oikeen missään, ite tilasin siniseltä, ei se kallis ollut.
-
Syynää öljytikun putken alatiivisteen kunto.
Se mulla alko sotkemaan.
Helppo vaihtaa, ylhäältä yks ruuvi pois mikä on hyvin tyrkyllä ja putki vaan ylös.
Putsaa vaan putken ympärystän hyvin alhaalta ensin. Siis jo se vuotaa ja pitää vaihtaa.
Ei vaan tahdo olla tarvikkeena oikeen missään, ite tilasin siniseltä, ei se kallis ollut.
Eipä tullu toi mieleen. Kävin äsken räntäsateessa kurkkimassa lampun kanssa, mutta ei oikeen saanut hyvää kulmaa, että näkisi sinne liitokseen. Pitäs vissiin nyppästä turbon putki siitä pois, että näkisi paremmin.
-
Jes, sieltä öljytikun putken alaliitoksesta se vuotaa. Voi vuotaa vähän muualtakin, mutta tuolta nyt ainakin ihan selvästi. Pitää hommata siniseltä tiiviste.