Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Fact0ry - 17.01.2012, 18:52:14
-
Moro,
Huomasin sattumalta, että -04 Volvossani ei lukitu ollenkaan tuo bensakorkin luukku. Nappasin lukitushässäkän irti, avasin moottorin ja yllätys yllätys, pari hammasrattaan hammasta irronnut, muuten ehjä paketti.
Sama vika varmaan ollut jollain muullakin, mutta onko kukaan onnistunut löytämään kohtuuhintaista korjausta tuohon? Orkkisosa näytti netissä maksavan noin sata dollaria vaikka eihän tuohon tarvitsisi kuin vaihtaa jopa vain pelkkä hammasratas, kunhan vanhan vaikka dremelöisi pois.
Tietäisikö joku esim. jotain puljua, josta saisi ostettua muovisia tai messinkisiä hammasrattaita, niin voisi yrittää mitata rattaan ja tilata jonkun korvikkeen?
-
Itsellä ei myöskään lukitu tankinkorkin luukku.
Pitää tarkistaa olisiko rattaat täälläkin sileänä.
Ilmeisesti peräkontin kautta pääsee käsiksi tuohon moottoriin? Oliko kova homma purkaa?
-
Muistathan sen tankin lukituksen viiveen... ennen kuin alat purkamaan.
-
Itsellä ei myöskään lukitu tankinkorkin luukku.
Pitää tarkistaa olisiko rattaat täälläkin sileänä.
Ilmeisesti peräkontin kautta pääsee käsiksi tuohon moottoriin? Oliko kova homma purkaa?
Menee ehkä 3min ottaa irti autosta koko lukitusmoottori. Tankinkorkin luukun takaa 2x torx ruuvit irti ja peräkontin sisältä heti oikealta vipu auki, jolla lähtee sisäverhoilu oikeanpuoleisten polttimoiden vaihtoa varten auki. Tuosta pääsee käsiksi irrottamaan mötikän, ei ollenkaan hankalassa paikassa tms.
D5GT: Huomioin kyllä tämän, auto oli nimittäin ollut tunteja pihalla kun yhtäkkiä keksin kokeilla että onko luukku lukossa. Purkamisen jälkeenhän se syy sitten helposti selvisi.
Olen nyt kysellyt purkaamoilta vaihto-osan hintaa, mutta vastauksia odottelen vielä. Muutama kappale ko. osaa oli netissäkin näkyvillä, mutta 40 euroa on vähän liikaa jos tuommoinen helposti hajoava osa on purettu 200tkm ajetusta autosta. Pitää huomenna ottaa moottori kotiin tutkittavaksi niin voi miettiä olisiko rattaan vaihto edes teoriassa tehtävissä...
-
Lieneen selvää että puuttuvat hampaat aiheuttaa vian - ajattelin muistuttaa lähikauppiasta ennen purkamista, jos viive lukituksessa olisi päässyt unohtumaan.
-
Joo enpä tuota tiennyt. Pitää muistaa ensikerralla kokeilla odotella tuo viive.
Olen tähän mennessä aina vetäny akunkengän irti kun olen volvo leikit lopettanut kun en ole varma purkaako se akkua :)
Auto on siis aivan tuore ja pieni projekti.
-
Moro,
Huomasin sattumalta, että -04 Volvossani ei lukitu ollenkaan tuo bensakorkin luukku. Nappasin lukitushässäkän irti, avasin moottorin ja yllätys yllätys, pari hammasrattaan hammasta irronnut, muuten ehjä paketti.
Sama vika varmaan ollut jollain muullakin, mutta onko kukaan onnistunut löytämään kohtuuhintaista korjausta tuohon? Orkkisosa näytti netissä maksavan noin sata dollaria vaikka eihän tuohon tarvitsisi kuin vaihtaa jopa vain pelkkä hammasratas, kunhan vanhan vaikka dremelöisi pois.
Tietäisikö joku esim. jotain puljua, josta saisi ostettua muovisia tai messinkisiä hammasrattaita, niin voisi yrittää mitata rattaan ja tilata jonkun korvikkeen?
Tuttu vika :) Tuo on insinööritaiteen taidonnäyte,,laittaa muovi, ja metallihammasrattaat toimiman toistensa kanssa :2funny:
Purkamoilta kyllä löytyy, mutta se, että missä kunnossa ovat, siitä ei tiedä ketään.
Hankalaa tuollaista yksittäistä hammasratasta sinne on laittaa, joten itsekkin päätin että antaa olla,,saahan tuonne tankkiin joku jotain p...aa joskus kaataa, kun huomaa että lukitus ei toimi.
-
Tuttu vika :) Tuo on insinööritaiteen taidonnäyte,,laittaa muovi, ja metallihammasrattaat toimiman toistensa kanssa :2funny:
Purkamoilta kyllä löytyy, mutta se, että missä kunnossa ovat, siitä ei tiedä ketään.
Hankalaa tuollaista yksittäistä hammasratasta sinne on laittaa, joten itsekkin päätin että antaa olla,,saahan tuonne tankkiin joku jotain p...aa joskus kaataa, kun huomaa että lukitus ei toimi.
Joo itse nyt yritän ostaa purkaamolta osan, katsotaan nyt missä kunnossa on. Jos ei tuokaan osa meinaa kestää niin sitten saa olla, helppohan tuo läppä olisi bensavarkaan muutenkin murtaa jos bensat haluaa viedä.
Saman kokoisen rattaan jos tuohon jostain löytäisi niin sittenhän se olisi ihan tehtävissä, mutta suurin ongelma lienee juuri se rattaan löytäminen, jota tuskin mistään löytää...
-
Olisiko sitä ratasta mahdollista leikata laserilla vaikka 3mm levystä?
Jos omassa on sama vika niin piirrän kuvan rattaasta ja pamautan niitä kopallisen laserilla tulemaan. Voin niitä sitten lähetellä muillekkin.
Mutta tämä kaikki vain jos omastani on rattaas myös kadonneet :)
-
Olisiko sitä ratasta mahdollista leikata laserilla vaikka 3mm levystä?
Jos omassa on sama vika niin piirrän kuvan rattaasta ja pamautan niitä kopallisen laserilla tulemaan. Voin niitä sitten lähetellä muillekkin.
Mutta tämä kaikki vain jos omastani on rattaas myös kadonneet :)
Aivan varmasti on mahdollista. Tähän tosin vaaditaan juuri se joku jolla löytyy vehkeet. :P
-
En tiedä rattaiden kokoa enkä niistä mitään mutta Lvi-puolen säätölaitemoottoreissa käytetään messinkisiä ja muovisia rattaita jos vaikka niistä löytyisi samanlainen kuin tarvitset.Aika viritys sinällään koko luukun lukitus auto kun ajetaan vaikka pesukoneeseen niin tämä luukku on lukitsematon ja olen joskus ajatellut että voiko pesukoneen harjat kääntää sen nurin.Eikö solenoidilla voisi hoitaa lukituksen ilman liikoja liikkuvia osia.
-
Pesukonetuho on teoriassa mahdollinen, mutta käytännössä ei.
Luukkuja irtoilee herkästi heikoista kiinnikkeistä johtuen.. Toistaiseksi kukaan ei ole kehunut että luukku olisi jäänyt pesukoneeseen. Mutta on se mahdollista.
-
Pesukonetuho on teoriassa mahdollinen, mutta käytännössä ei.
Luukkuja irtoilee herkästi heikoista kiinnikkeistä johtuen.. Toistaiseksi kukaan ei ole kehunut että luukku olisi jäänyt pesukoneeseen. Mutta on se mahdollista.
Ei ole mullekkaan vastaan tullut auton omistajaa joka olisi sanonut luukun revenneen pesukoneessa.. tosin vastaavasti niitä on välillä pudonnut itsestään :D
Pesukoneessa irtoamista voisi avittaa se, että saranasta olisi ne jousen pidinkynnet rikki valmiiksi, silloinhan luukku aukeaa tosi helposti.
Aika viritys sinällään koko luukun lukitus auto kun ajetaan vaikka pesukoneeseen niin tämä luukku on lukitsematon ja olen joskus ajatellut että voiko pesukoneen harjat kääntää sen nurin.
Volvon testerillä saa asetettua tuon viiveen pois jos haluaa, ei tarvi erillistä softaa ostaa siihen, joten ns. työkustannuksilla selviää siitä muutoksesta.
Se viive siinä luukussa lienee ns. isoa maailmaa varten, kun menet tankkaamaan autoa, voit lukita ovet kaukolla ja saat silti tankinluukun auki, ettei joku piiitkä kyntinen nappaa vaikkapa takapenkiltä läppäriä tms. joukkoonsa. (miksei suomessakin toki jotkut voi harrastaa tuollaista rikollisuutta.)
-
Pesukoneessa irtoamista voisi avittaa se, että saranasta olisi ne jousen pidinkynnet rikki valmiiksi, silloinhan luukku aukeaa tosi helposti.
Mulla kesti n. 3-4 konepesua. Joka kerta koneessa tuli mieleen "ai niin ne kynnet on poikki".. Ihme että rikkonaisena kestää kyydissä. Ns. ehjä on parikertaa pudonnut "itsestään" ;D
-
Omalta osaltani vika on korjattu käytetyllä purkuosalla, joka sekin kyllä maksoi 30€. Uusi yksilö kuitenkin vaikutti siltä, että voisi kestää paremmin. Vanhastani nimittäin puuttui uudesta löytynyt kuminen pehmuste, joka antaa hieman periksi jos servolle syöttää sähköä silloin kun lukko on avattu (joka tapahtuu muistaakseni jos auton jo avoinaisia ovia yrittää avata tai jos heti sulkemisen jälkeen avaa ovet uudestaan).
-
Muutama vuosi sitten alkoi luukun moottorin rattaat ruopimaan. Kuulin rusauksen ainankin 3 kertaa, mutta en viitsinyt tehdä asialle mitään. Kunnes perheen kanssa liikenteessä, matkalla ajoin tankin lähes tyhjäksi ennenkuin menin huoltsille, luukku lukossa eikä auki millään. Käsikopelolla tunsin vivun jolla pitäisi luukku aueta, mutta ei liikkunut mihinkään aikani yritin nitkuttaa, mutta ei. Sitten meni hermot laitoin työhanskat käteen ja moottorista tukeva ote ja repäisy, johan luukku aukesi. Uuden moottorin sain vanhan foorumin markkinapaikalta ostoilmoituksella.
Onneksi olin reissussa mukana, vaimo olisi yksin tai lasten kanssa ollut suuremmassa pulassa.
-
Moro,
Huomasin sattumalta, että -04 Volvossani ei lukitu ollenkaan tuo bensakorkin luukku. Nappasin lukitushässäkän irti, avasin moottorin ja yllätys yllätys, pari hammasrattaan hammasta irronnut, muuten ehjä paketti.
Sama vika varmaan ollut jollain muullakin, mutta onko kukaan onnistunut löytämään kohtuuhintaista korjausta tuohon? Orkkisosa näytti netissä maksavan noin sata dollaria vaikka eihän tuohon tarvitsisi kuin vaihtaa jopa vain pelkkä hammasratas, kunhan vanhan vaikka dremelöisi pois.
Tietäisikö joku esim. jotain puljua, josta saisi ostettua muovisia tai messinkisiä hammasrattaita, niin voisi yrittää mitata rattaan ja tilata jonkun korvikkeen?
Tuo on normi juttu :D valitettavasti, tuossa ei kannata muuta kun purkaamon kautta ostaa uusi,,ja toivoa parasta.
Liian vaikeeksi tulee kun itte alkaa Dremelöimään.
Itellä on sama juttu, mutta saa olla, ei haittaa muu, kun se päryytys, kun laittaa paikat lukkoon.
-
Eikö tankin luukulle ole joku pakkovapautus? Vai onko irtirepiminen todella ainut vaihtoehto, jos jää lukkoon.
Vai muistanko jonkun muun auton ohjeista..
-
Pitäis olla vapautus kontin kautta.
edit. ainakin facelift-mallille löytyi ohje hätäavaukseen ohjekirjasta:
"Tavaratilan oikeassa paneelissa on irrotettava
luukku. Irrottakaa se, työntäkää käsi
sisään ja etsikää luukun sähköinen lukko – se
sijaitsee suunnilleen polttoainesäiliön luukun
takareunan sisäpuolella. Vetäkää lukkomäntää
suoraan taaksepäin."
-
Pitäis olla vapautus kontin kautta.
edit. ainakin facelift-mallille löytyi ohje hätäavaukseen ohjekirjasta:
"Tavaratilan oikeassa paneelissa on irrotettava
luukku. Irrottakaa se, työntäkää käsi
sisään ja etsikää luukun sähköinen lukko – se
sijaitsee suunnilleen polttoainesäiliön luukun
takareunan sisäpuolella. Vetäkää lukkomäntää
suoraan taaksepäin."
Juurikin noin toimii ;)
-
Pitäis olla vapautus kontin kautta.
edit. ainakin facelift-mallille löytyi ohje hätäavaukseen ohjekirjasta:
"Tavaratilan oikeassa paneelissa on irrotettava
luukku. Irrottakaa se, työntäkää käsi
sisään ja etsikää luukun sähköinen lukko – se
sijaitsee suunnilleen polttoainesäiliön luukun
takareunan sisäpuolella. Vetäkää lukkomäntää
suoraan taaksepäin."
Tiesin tämän, mutta hampaat oli mennyt jotenkin pääläkkäin jumiin ja ei liikkunut mihinkään. Ei käsin eikä sähköllä.
-
Muistathan sen tankin lukituksen viiveen... ennen kuin alat purkamaan.
Kuinkahan pitkästä viiveestä täsä on kyse? Ihmettelin juuri pihassa tuota luukun likossa pysymistä nääs...
-
Kuinkahan pitkästä viiveestä täsä on kyse? Ihmettelin juuri pihassa tuota luukun likossa pysymistä nääs...
10min jos oikein muistan
-
Eipä riittänyt 10min. Lähteeköhän tää avaus toiminto kuskin ovesta liikkeelle? Oli nääs vähä remppaa siellä ja johtosarjat irti yms.
-
Siis jos sulla pysyy lukossa se niin sitten on joku vika. Tuo viive on sellainen, että luukku pysyy lukitsemattomana 10min ovien lukitsemisen jälkeen.
Tankinluukun lukituksen saa auki peräkontista oikeanpuoleisten verhoilujen takaa. Riittää että avaa sen luukun, joka pitää avata että saa takavalon polttimoita vaihdeltua.
-
omastakin vollesta rupes toi luukun lukitus sohlaan... aukas kyllä samalla kun ovet aukasi mutta ei lukinnu enää... no mä ratkasin ton niin että hain varaosaliikkeestä lukittavan bensatankinkorkin 25€ :)
-
lisätääs tänne että luukun lukituksen toimimattomuus voi myös korjaantua nollaamalla vikakoodit niinkuin itsellä kävi :)
-
Täällä sama vika ja purin omani ja totesin, että ratashan siellä on kosahtanu niinku arvata saattoi. Osaako kukaan sanoa onko ensimmäisen sarjan S80:ssä sama polttoainetankin luukun lukitusmoottori? Jostain syystä vaan purkaamolla paljon halvempi 30€ vs V70 50€.... V70:ssä lienee ny ainakin sama kuin S60 (johon siis tulee)?
-
ite hain S60:seen lukkokorkin motonet 15e (osaset ja AD huusi yli 30e...) täytyy vielä koittaa selvitellä olisko niin helppo et on vaan sulake mennyt?? niitä on vaan aika monta ja monessa eri paikassa mitä kattoi käyttöohjekirjasta, romis osana moottori olis 50e luokassa mitä kysyi yhdestä paikasta, jossa paljon volvo osaa