Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Emhe - 30.10.2024, 17:51:11
-
Hei, elikkäs olin tuossa vaihtamassa talvirenkaita alle ja siinä sitten totesin monien kirosanojen jälkeen etteivät pyöränpultit lähde perkele millään irti vaikka mitä irroitusöljyjä sinne suihkutteli. Eli siis onkos kellään jotain maagista kikkaa millä ne saisi irti?
-
Ei kai muuta kikkaa kuin vääntimeen jatkovartta jos muuten ei lähde auki ja ei ole mutteripyssyä lähettyvillä..
(Vääntövarren pituus omalla vastuulla jos meinaa yrittää avata niitä..)
Joskus olivat rengasliikkeessä vetäneet vanteiden pultit pyssyllä ja tietenkin täysillä paukuilla että jouduin viemään näytille jos vaikka avaatte käsipelillä.
Khyyl siinä asentaja teki hetken töitä että sai ilman pyssyä pultit auki, oli kyllä tiukassa ja asentajalla naama punotti jonkun verran ::) ::)
-
Pultit kyllä kestävät reipasta vääntöä, eli voi kokeilla esim. kohtuumittaisella putkenpätkällä lisätä vipua, mutta tehokas pulttipyssy olisi kyllä varmin. Mitä näitä muita keinoja nyt sitten on, lämpöä voisi antaa induktiolämmittimellä, mutta eipä sellaistakaan yleensä omasta hyllystä löydy.
-
Kartiohan siinä puree, ei muutaku vartta lisää. Öljyt ei auta.
Mulla on vakiotyökaluna mukana semmonen reilu metrinen putkenpätkä. Sen kun laittaa vaikka ristikkoavaimeen niin on lähtenyt kun siinä 120kg junttaa päällä. Joskus tosin on hylsyosa haljennut tai varsi vääntynyt.
Ristikko missä on se keskikappale niiteillä kasassa ei kestä, se lähtee sutimaan.
Semmonen väännin jolla ei saa 90° kulmaa pulttiin nähden on huono.
-
Ja jos oikeasti joutuu vääntämään pitkällä jatkolla niin suosittelen vahvasti voimahylsyn käyttöä henkilö- ja materiaalivahinkojen välttämiseksi.
-
Jos on kunnon hylsy käytössä, joka kestää lyödä - ja mahtuu myös aluvanteessa kolossa pohjaan saakka ilman että puree vanteeseen, laittaa hylsyn pulttiin ja lyö lekalla muutaman kerran hylsyn päähän, saattaa avautua paremmin.
-
Ja jos oikeasti joutuu vääntämään pitkällä jatkolla niin suosittelen vahvasti voimahylsyn käyttöä henkilö- ja materiaalivahinkojen välttämiseksi.
Hylsyn pitää todella olla joku muu kuin jostain halppis sarjasta. Kerran meni hylsy halki ja siinä venähti kylki samalla.
Jos on kunnon hylsy käytössä, joka kestää lyödä - ja mahtuu myös aluvanteessa kolossa pohjaan saakka ilman että puree vanteeseen, laittaa hylsyn pulttiin ja lyö lekalla muutaman kerran hylsyn päähän, saattaa avautua paremmin.
Tämä on ollut toimiva tapa avata jämähtäneet pultit muissakin kun vanteissa. Samalla kun lyö auttaa jos pystyy varren kanssa kääntämään samalla aukipäin.
-
Mulla on tapana laittaa pyöränpultit 140Nm tiukkuuteen eikä niitä olisi helppo millään ristikkoavaimella avata puolen vuoden päästä. Avaan siis samalla momenttiavaimella kuin laitoin kiinni. 19mm voimahylsy. Ostin avuksi motonetin akkukäyttöisen mutterinvääntimen mutta spekseistä huolimatta sillä ei saa pultteja auki eikä kiinni (140Nm) vaikka kuinka kauan rallattaa täydellä akulla.
Mag-Pro / Matrix -akkumutterinväännin 1/2".
• 2 x 3 Ah litiumioniakku
• Maks vääntö avattaessa: 542 Nm
• Maks vääntö kiristettäessä: 250 Nm
• Paino: 1,85 kg
• Akun jännite: 18 V (5 solua, joiden vakiojännite on 3,6 V ja maksimijännite 4,2 V)
Väännin kuitenkin auttaa paljon renkaan vaihdossa, vähän löysätyt pultit saa nopsaan pois ja takaisin kiinni. Loppukiristys momenttiavaimella.
-
Lisää jatkovartta ja kestäviä työkaluja. 2m putkessa roikkuen olen avannut tiukimmat. Joskus jopa ristikkoavaimella siten että tuin avaimen pukilla paikalleen, väänsin alaspäin putkella ja vastapuolelta nostettiin tunkilla. Ne oli tiukassa :idiot2:
Tätä en ole saanut rikki vaikka olen yrittänyt. Useamman hylsyn kylläkin.
https://www.puuilo.fi/ampro-nivelletty-vaantovarsi-1-2-600mm?srsltid=AfmBOoo6MUjVLFSgeyl4hjTAsD0S4D0n1dFxTmDn19CgjEkrdNS4VDbr
-
Lisää jatkovartta ja kestäviä työkaluja. 2m putkessa roikkuen olen avannut tiukimmat. Joskus jopa ristikkoavaimella siten että tuin avaimen pukilla paikalleen, väänsin alaspäin putkella ja vastapuolelta nostettiin tunkilla. Ne oli tiukassa :idiot2:
Tätä en ole saanut rikki vaikka olen yrittänyt. Useamman hylsyn kylläkin.
https://www.puuilo.fi/ampro-nivelletty-vaantovarsi-1-2-600mm?srsltid=AfmBOoo6MUjVLFSgeyl4hjTAsD0S4D0n1dFxTmDn19CgjEkrdNS4VDbr
Kiitos linkistä. Pitää hankkia tuommoinen vääntövarsi.
-
Lisää jatkovartta ja kestäviä työkaluja. 2m putkessa roikkuen olen avannut tiukimmat. Joskus jopa ristikkoavaimella siten että tuin avaimen pukilla paikalleen, väänsin alaspäin putkella ja vastapuolelta nostettiin tunkilla. Ne oli tiukassa :idiot2:
Tätä en ole saanut rikki vaikka olen yrittänyt. Useamman hylsyn kylläkin.
https://www.puuilo.fi/ampro-nivelletty-vaantovarsi-1-2-600mm?srsltid=AfmBOoo6MUjVLFSgeyl4hjTAsD0S4D0n1dFxTmDn19CgjEkrdNS4VDbr
Mä just tuollaisen vääntimen väänsin mutkalle. :o jatkovartta kyllä oli.
-
Pyörän pultit aukeaa helpolla seuraavasti, voimahylsy mutteriin, pitkä jatko, mielellään Bahco tai Stalville, toisen pään alle pukki niin että jatko on vaaterissa. Pyörä ei saa tietenkään pyöriä. Tukevat hanskat käteen kun rupeaa painamaan tasasesti jatkovarresta. Eikä mitään rynkyttämistä vaan tasainen vääntö. Joku joutilas tarjoo moskaa vääntimeen. Hanskat sen takia, että jos mutteri on tosi tiukassa saattaapi pikkasen täräyttää sormille. Hiukan kun laittaa vaseliinia jenkaan ennen takaisin laittoo, saattaapi keväällä aueta helpommin.
-
Mutkumutku ei se jenka siinä pure vaan kartio. Kartioo taas ei saa rasvata.
-
Mutkumutku ei se jenka siinä pure vaan kartio. Kartioo taas ei saa rasvata.
Joskus olen nähnyt homeisia pultteja narahtelevan vanteista ulos. Olen rasvaillut kierteitä wurthin kuumankestävällä rasvalla, harmaata, tulee pullosta sutiin.
-
Wurthin HHS 5000 on ollut ihan toimiva litku pyöränpulteissa, asuntovaunun tukijaloissa, ym.
-
Mitään en oo ottanu. Tai siis käyttäny.
Tervaahan sinne piliteeman spray pullosta vois hipasta. V:>
Pari kertaa vuuessa noita aukoo niin ei ne oo homehtuneetkaan.
-
….Kartioo taas ei saa rasvata.
Miksi ei ELK?
-
Miksi ei ELK?
Kysy ammattilaisilta. Tosin nekin käyttää montaa tapaa. :P
Jos pultin ja kartion voitelee niin sehän vaikuttaa momenttiin ja jos vedetään voideltu pultti annettuun momenttiin niin taitaa mennä liian kireälle.
Voiteluaineesta riippuen pitäis momenttia pienentää jopa 50% luokkaa ja harva kai vetää pultit voideltuna kuuteen kiloon...
Uskoakseni ohjemomentti on kuivamomentti.
Aikanaan trafi suositteli ettei pultteja rasvata mutta mitäpä ne mistään tietää. :D
Samapa se mulle, laittakaa vaikka kilo rasvaa joka pulttiin, ite en laita eikä ole ongelmia ollut.
-
Uskoakseni ohjemomentti on kuivamomentti.
Aikanaan trafi suositteli ettei pultteja rasvata mutta mitäpä ne mistään tietää. :D
Uskossaan kannattaa olla luja, mutta koulussa opetettiin kone-elimiä, ja kiristysmomentti on AINA voidellun/vahatun ruuvin momentti.
Trafi ja sen seuraaja on tullut kiusallisen tutuksi erityisesti harrastuksen johdosta. Siellä riittää asiantuntijoita, yli-insinöörejä ja yli-tarkastajia, mutta ei taida monellakaan olla kokemusta ruuvin kiristyksestä, autolla ajosta, veneen ohjauksesta -lentokoneesta puhumattakaan, mutta ohjeita kyllä riittää. Ja aina löytyy pakotie Yhteisön direktiiveistä.
-
Joskus nuo nalkkaa kiinni vaikka olisi rasvattu ja kiristetty oikein. Mun järkeily asiaan on että pultti menee vanteen lämmetessä syvemmälle kartioon. Ja jäähtyessään siinä on lämpökrymppi kiristysmomentin lisäksi. Vai ihan vaan ruostumista?
-
Niinkus jo sanoin niin rasvatkaa jos tykkäätte ja niitä voiteluaineita kun on erilaisia niin momentti vaihtelee jo niiden perusteella mutta joo.
Sen verran vielä että muutamassa paikassa täälläpäin oon käyttänyt rengashommissa eikä yksikään ole alkanut pultteja rasvailemaan.
Ei edes first stop liike joka tekee pelkästään rengastöitä.
Ehkä jossain pääkaupunkiseudulla rasvailevat kun siellä ei oo niin kiirettä. ;)
Niin ja Scraabille on turha väittää vastaan kun on kone-elimiä opiskellut, itse oon ollut vaan autopuolella opissa. :'(
-
Uusia kannenpultteja kyllä neuvotaan pitämään öljykylvyssä ennen asennuksia ainakin joidenkin merkkien osalta ja sille on olemassa ihan oikea perustelukin mutta ettäkö pyöränpultteja rasvailla? Puhdistus kyllä on useinkin ihan paikallaan tehdä.
Niitä on esimerkkejä että tarvikevanteessa saattaa se pultin hartia alkaa sorvaantumaan ihan momenttiavaimellakin kiristettynä kun pultin rasvaa. Pultti siis alkaa kairata vannetta kun liukuu rasvan kanssa aina vaan eikä aseteltua momenttia koskaan saavuteta. Yhdessä rengasliikkeessä kävi just noin 120Nm asetuksella. Käy juurikin noin mitä yllä mainittu eli pultti tai mutteri kiertyy huomattavasti kireämmälle rasvan kanssa.
No kyseessä ei Volle mutta esimerkki siitä että ehkä ihan jokapaikassa mutterien tai pulttien rasvaaminen ei välttämättä ole tarpeellinen ja jopa oikeakaan toimenpide.
-
Uusia kannenpultteja kyllä neuvotaan pitämään öljykylvyssä ennen asennuksia ainakin joidenkin merkkien osalta ja sille on olemassa ihan oikea perustelukin mutta ettäkö pyöränpultteja rasvailla? Puhdistus kyllä on useinkin ihan paikallaan tehdä.
Niitä on esimerkkejä että tarvikevanteessa saattaa se pultin hartia alkaa sorvaantumaan ihan momenttiavaimellakin kiristettynä kun pultin rasvaa. Pultti siis alkaa kairata vannetta kun liukuu rasvan kanssa aina vaan eikä aseteltua momenttia koskaan saavuteta. Yhdessä rengasliikkeessä kävi just noin 120Nm asetuksella. Käy juurikin noin mitä yllä mainittu eli pultti tai mutteri kiertyy huomattavasti kireämmälle rasvan kanssa.
No kyseessä ei Volle mutta esimerkki siitä että ehkä ihan jokapaikassa mutterien tai pulttien rasvaaminen ei välttämättä ole tarpeellinen ja jopa oikeakaan toimenpide.
Tätä olen ite harrastanu. Pultit kattilaan ja keittolevylle poriseen moottoriöljyyn. (MINERAALIÖLJYYN!). Sitten vaan antaa isompien öljyjen valua ja kuivua pois ja rätillä loput.
Ei narahda kii. Ei tule momenttivääristymää. Ei jää sitkeetä paskaa kii joka kerää kaiken itteensä.
Ja se tärkein asia on kuitenkin PUHTAUS.
Ainoa asia mikä kannattaa muistaa, tämä ei tietenkään toimi jos pultit liian hyvät, eli jos on vielä sinkki ym pinnoite kiinni.
-
Uskossaan kannattaa olla luja, mutta koulussa opetettiin kone-elimiä, ja kiristysmomentti on AINA voidellun/vahatun ruuvin momentti.
Trafi ja sen seuraaja on tullut kiusallisen tutuksi erityisesti harrastuksen johdosta. Siellä riittää asiantuntijoita, yli-insinöörejä ja yli-tarkastajia, mutta ei taida monellakaan olla kokemusta ruuvin kiristyksestä, autolla ajosta, veneen ohjauksesta -lentokoneesta puhumattakaan, mutta ohjeita kyllä riittää. Ja aina löytyy pakotie Yhteisön direktiiveistä.
Kyllä mun lukemissa taulukoissa on ollut kiristysmomentti kuivana ja sitten voidellulle pultille käytetään erikseen kerrointa.
Oikeastihan pyöränpultteja ei kuuluisi voidella, mutta kaikkihan sitä tekee :)
-
Kyllä mun lukemissa taulukoissa on ollut kiristysmomentti kuivana ja sitten voidellulle pultille käytetään erikseen kerrointa.
Mistäs luet nuo taulukkosi? Ja mikä mahtaa tuo kerroin olla?
-
Vaikkapa tuolta: https://www.ruuvi.fi/assets/Uploads/Kiristysmomentit-pdf.pdf
-
Vaikkapa tuolta: https://www.ruuvi.fi/assets/Uploads/Kiristysmomentit-pdf.pdf
No tuolla ruuvikaupan yleisohjeella ei ole mitään tekemistä laskettujen ruuviliitosten kanssa.
-
Auton ohjekirja sanoo momentiksi 140Nm ja pulteissa on irtokartiot - pysykö momentti samana, jos pultti onkin kiinteällä kartiolla?
Tämä tuli näitä lukiessa mieleen, kun edellisessä Volvossa oli kesävanteille irtokartiopultit ja talvivanteille kiinteällä kartiolla olevat pultit.
-
Täähän meni hauskaks kun aikuiset(oletettavasti)ihmiset vänkää rasvaako pyöränpultteja vai ei. :)
Jotkut ei anna periks koskaan ja toisten taas ei tarvii tekemisiään perustella.
Niin ja se kerroin vaihtelee käytettävän voiteluaineen mukaan.
https://www.engineeringtoolbox.com/torque-lubrication-effects-d_1693.html
No, varmaan tähän se oikea tieto joskus tulee joltain perkeleen viranomaiselta. :2funny:
Siihen asti ajellaan liikenneturvallisuutta vaarantavilla kulkuneuvoilla, ainakin osa kansasta.
Kas kun eivät katsastuksessa tarkista onko siellä rasvaa vai ei. Ajokielto!!
-
Mulla on tapana aina kiristää pultit kiinni ja sitten avata ne tolla Makitan akkukoneella ja ei ole ollut ongelmia ikinä ja oon nyt ajellu volvoilla vuodesta 1995.
-
Mulla on tapana aina kiristää pultit kiinni ja sitten avata ne tolla Makitan akkukoneella ja ei ole ollut ongelmia ikinä ja oon nyt ajellu volvoilla vuodesta 1995.
Mun naapuri vaihto kerran mun talvirenkaat kesäpyöriin ja käytti paineilma pulttipyssyä pulttien kiinnitykseen. Olisi tarvittu sitä varmaan avaamiseenkin kun puolen metrin varrella ei iso mies meinannut saada pultteja auki syksyllä. Oletko Markku koskaan testannut Makitan jäljiltä momenttiavaimella kuinka paljon varteen tarvitaan momenttia, jotta vielä kiristyisi eli jonkun käsityksen kuinka lujassa pultit on.
Mun mutterivääntimen jälkeen 140Nm ohjearvolla momenttiavain liikauttaa pulttia vielä vähän.
-
Oon koittanu ja ne menee noin 120:nm kireyteen ja se on ainakin mun mielestä toiminu ihan hyvin. Ei oo lähteny renkaita irti ajossa ja ei oo jääny aukasematta käsin.
-
Täähän meni hauskaks kun aikuiset(oletettavasti)ihmiset vänkää rasvaako pyöränpultteja vai ei. :)
Jotkut ei anna periks koskaan ja toisten taas ei tarvii tekemisiään perustella.
Asiat voi tehdä useimmiten sekä oikein että väärin :). Ja yleensä voima korvaa puuttuvan tiedon.
Jos käyttää pyöränpulteissa sopivaa voitelua ja kiristää ohjearvoon, ei tarvi jatkovartta avaamisessa. Jokainen voi tahollaan miettiä, miksi auton renkaanvaihtovarusteisiin ei kuulu jatkovartta ELK.
-
Jos käyttää pyöränpulteissa sopivaa voitelua ja kiristää ohjearvoon, ei tarvi jatkovartta avaamisessa.
Ei toimi aina. Joskus ne vaan hirttää kiinni vaikka kuin nätisti ois kiristäny ja voidellut. Liian täydellinen kartio?
-
Jokainen voi tahollaan miettiä, miksi auton renkaanvaihtovarusteisiin ei kuulu jatkovartta ELK.
Eikä rasvatuubia. :2funny: tätähän vois jatkaa vaikka kuinka kauan mutta lakkas meikä jaksamasta.
Jos pultti on sitäpaitsi jumissa niin ei se äo siinä paljoo auta.
-
Ei toimi aina. Joskus ne vaan hirttää kiinni vaikka kuin nätisti ois kiristäny ja voidellut. Liian täydellinen kartio?
Ei niinkään kartio vaan kulunu kierre joka leikkaa kiinni.
Kumpa kaikki pultit olis vaan irtokartiolla.
-
Fysiikan lakien mukaan 120 Nm on yllättävän pieni momentti. 12 kg punnus metrin pituisen varren päässä tekee sen.
Useimmiten pyörän pultit vedetään liian tiukkaan. Kierre on tiuha, joten ne on mahdollista vetää tosi tiukkaan.
Sitten avaaminen voi tosiaan vaatia temppuja.
Itse olen kiristänyt pyörän pultit normaalin hylsysarjan lyhyellä varrella. Silloin saa huoletta käyttää omaa painoaan ja vääntää reilusti. Sitten puolen vuoden päästä aukeavat helposti 70cm voimavarrella. Koskaan eivät ole löystyneet itsestään sillä välin.
Kierteitä olen joskus voidellut mutten kartiota.
Paineilma-pulttipyssyllä menevät helposti liian tiukkaan. Vaikka säädetty momentti olisi pieni, liike-energia lyö pultin kireämmälle.
Uudet renkaat olen ostanut Käkelän Renkaasta Orimattilasta. Heillä on toki pulttipyssyt käytössä, mutta osaavat kiristää pultit oikein eikä ole tarvinnut vääntää niitä auki hampaat irvessä koskaan.
-
Heillä on toki pulttipyssyt käytössä, mutta osaavat kiristää pultit oikein eikä ole tarvinnut vääntää niitä auki hampaat irvessä koskaan.
Viimeisen parin vuosikymmenen aikana jokaisessa liikkeen renkaanvaihdossa on käytetty loppukiristyksessä momenttiavainta. Näin pitäisi olla joka paikassa, jossa maksavan asiakkaan omaisuutta käsitellään.
-
Viimeisen parin vuosikymmenen aikana jokaisessa liikkeen renkaanvaihdossa on käytetty loppukiristyksessä momenttiavainta. Näin pitäisi olla joka paikassa, jossa maksavan asiakkaan omaisuutta käsitellään.
Pitäis juu. Tuolla missä itselläni on kausisäilytys ja vaihtopalvelu kuuluu jälkikiristyskin samaan hintaan. Ajaa vaan pihaan niin kyllä sieltä joku aina tulee kun vähän vinkkaa. :tickedoff:
Olen käyttäny palvelua kun se on ja momentilla kokeilevat...
Mutta ei ne rasvaa laita. :D
-
Pitäis juu. Tuolla missä itselläni on kausisäilytys ja vaihtopalvelu kuuluu jälkikiristyskin samaan hintaan. Ajaa vaan pihaan niin kyllä sieltä joku aina tulee kun vähän vinkkaa. :tickedoff:
Olen käyttäny palvelua kun se on ja momentilla kokeilevat...
Mutta ei ne rasvaa laita. :D
Meinaatko, ettei sun pyöränpulttien kierteisiin ole ikinä laitettu mitään suojarasvaa? Joissain pulteissa näyttäs olevan kuumasinkitys mutta joissain autoissa kierteet on kirkkaat. Olosuhteet missä pultin kärki on kun kierteet ylttää navan läpi - ainekset jonkunlaiselle korroosiolle :)
Mulla oli joskus pyöränpultteja jotka narisi koko matkan uloskiertäessä.
-
Mulla oli joskus pyöränpultteja jotka narisi koko matkan uloskiertäessä.
Mutta eihän se kuiva lähes kiinnileikkaava kierre vaikuta momenttiin niin kuin rasva tekee. :juhau:
-
Meinaatko, ettei sun pyöränpulttien kierteisiin ole ikinä laitettu mitään suojarasvaa?
No minä en ainakaan oo laittanu. Miks niitä kierteitä pitäis "suojarasvata".
Mitä taas kuumasinkitykseen tulee niin siitä itsellä on jonkin verran kokemusta kun nuorempana painoin haalarin selkä valkosena pari vuotta niitäkin hommia.Flux kylvyn kautta robotilla pataan ja sieltä linkoon, jäähdytys ja eiku pakkaamoon.
Jos sulla on narinaa kuulunu niin ne on vedetty liian tiukkaan tai materiaali on ollut huonoa.
-
Ei se pelkällä pulttipyssyllä kiinnittäminen täysin väärin ole. Itse kun satoja renkaita vaihdoin euromasterilla joka vuosi niin tunsin milloin on sopiva. Momenttiavain kääntyi vaan inasen ennen naksausta. Peltivanteet laitoin pelkällä pyssyllä.
Rasvaa laitoin ja laitan aina kierteisiin ettei ruostu tai takertele muuten vaan. Jos ruosteisen pultin pyörittäminen vaatii jo vaikka 30Nm, ei se lopullinen momentti ole 120Nm vaan 90Nm. Onko se muka kiinni oikein?
Ja se mistä kukaan ei koskaan puhu. Ottakaa teräsharja ja putsatkaa pinnat jarrulevyn ja vanteen välistä sekä navan olake. Noihin kun jää jotain ylimääräistä, vanne ei välttämättä mene pohjaan ja irtoaa myöhemmin jos jälkikiristys jää tekemättä.
-
Ja se mistä kukaan ei koskaan puhu. Ottakaa teräsharja ja putsatkaa pinnat jarrulevyn ja vanteen välistä sekä navan olake. Noihin kun jää jotain ylimääräistä, vanne ei välttämättä mene pohjaan ja irtoaa myöhemmin jos jälkikiristys jää tekemättä.
Oikein. Jos pinnat ovat puhtaat, on myös jälkikiristys tarpeeton toimenpide. Jälkikiristys on vastuunpakoilua kehnon työn laadun vuoksi :).
-
Kai niitäkin sitten on jotka vääntää ruosteisen pultin paikoilleen sillä 30Nm voimalla. :facepalm:
Jahas ja jälkikiristystä ei tarvita myöskään vaikka sen pyöränvaihdon tekis ammattilaiset.
On vaan turhaa vastuunpakoilua.
On tää kyllä hyvä foorumi kun aina vaan oppii uutta. :pupu:
No minäpä laitan pultit ja pyörät ihan niinkuin tykkään, ilman rasvaa ja vastuuta pakoillen. ;D
Meinaan kun ei tunnu yhtä ja oikeeta tapaa olevan S60-04 pyöränpulttien irroitukseen.
-
En ole mustan raudan insinööri mutta kertokaas mulle miten kierteen rasvaaminen vääristäisi momenttia jolla pultti vetää vannetta kiinni? Olen ollut kuvitelmassa, että vastamomentti syntyy kun kartio menee tiukempaan ja tiukempaan vannetta kohti ja lopulta seinä vastassa kun vanne on kiinni vastakappaleessa. Niinkuin joku totesi, tuntuisi siltä, että viallinen, likainen, ruosteinen kierre sekoittaisi lopputuloksen. Kartion ja vanteen välinen kitka vaikuttaa myös lopputulokseen - montako astetta enemmän pultti kiertyisi rasvattuna jos mietitään ettei pultti voi juuri upota syvemmälle - selvää on, että tiukemmalle menisi rasvattuna mutta kuinka oleellinen ero? Eihän pulttien tiukentamiseen ole yhtä oikeaa tapaa - jollakin on ristikkoavain, toisella paineilmaväännin, kolmannella akkuväännin, neljännellä momenttiavain ja yleensä tarkoituksena on vääntää niin tiukkaan, ettei pultti aukea ennen seuraavaa pyöränvaihtoa. Se, meneekä pultti teoriassa 120Nm vai 160Nm tuskin rikkoo mitään tai jätä pulttia liian löysälle.
-
Niinno eiköhän tässä ole juurikin kyseessä tuo ettei sitä kartiota pitäis rasvata jos haluaa momentin suunnilleen oikein.
Ei kai tuon kierteen rasvaamisella suurempia vaikutuksia ole tiukkuuteen jos pultit ihan sormivoimalla menee kierteelleen.
Pysyipä nuo renkaat paikoillaan ennenkin vaikka kenelläkään ei ollut momenttiavainta.
Mitenkähän sekin on mahdollista?
Joskus tuntuu että tässäkin hommassa on menty siihen pullamössöikäluokan uusavuttomuuteen. :2funny:
-
Niinno eiköhän tässä ole juurikin kyseessä tuo ettei sitä kartiota pitäis rasvata jos haluaa momentin suunnilleen oikein.
Ei kai tuon kierteen rasvaamisella suurempia vaikutuksia ole tiukkuuteen jos pultit ihan sormivoimalla menee kierteelleen.
Pysyipä nuo renkaat paikoillaan ennenkin vaikka kenelläkään ei ollut momenttiavainta.
Mitenkähän sekin on mahdollista?
Joskus tuntuu että tässäkin hommassa on menty siihen pullamössöikäluokan uusavuttomuuteen. :2funny:
O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0
-
Niinno eiköhän tässä ole juurikin kyseessä tuo ettei sitä kartiota pitäis rasvata jos haluaa momentin suunnilleen oikein.
Ei kai tuon kierteen rasvaamisella suurempia vaikutuksia ole tiukkuuteen jos pultit ihan sormivoimalla menee kierteelleen.
Pysyipä nuo renkaat paikoillaan ennenkin vaikka kenelläkään ei ollut momenttiavainta.
Mitenkähän sekin on mahdollista?
Joskus tuntuu että tässäkin hommassa on menty siihen pullamössöikäluokan uusavuttomuuteen. :2funny:
Mutta renkaanvaihto on homma johon kaikki ei edes ryhdy - kävi mielessä minkälainen pullakuski on ratin takana jos mikään kello ei kilkuta ennen kuin pyörä irtoaa vauhdissa ;) Olen kuullut huhuja, että sellaista on käynyt.
-
Vai että sillai on käynyt. :D
Yhden tapauksen ihan lähipiiristä tiedän kun tyyppi pyysi mua kattomaan kun kuulemma kääntäessä vaikkapa ympyrässä kuuluu kolketta ja auto on levoton.
No oli just renkaanvaihtoaikoja niin melkeen arvasin homman, kuskin etupyörä löysällä ja kaikki muut kunnolla kiinni.
Vähän kyselin hommasta niin syykin selvisi, olivat kahdestaan pojan kanssa vaihtaneet.
Enemmän kuin yksi vaihtaja autoa kohti melkein tuplaa virhemahdollisuuden. Oli sitten se yksi pyörä vaan vedetty ristikolla pyörä ilmassa sillain pultit vaan suunnilleen kiinni, kiristys jäänyt tekemättä kokonaan.
Näinpä tänä syksynä jo yhden oppikirjatapauksenkin.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=498.795
-
...
Meinaan kun ei tunnu yhtä ja oikeeta tapaa olevan S60-04 pyöränpulttien irroitukseen.
On siihen, kääntää vastapäivään, niin irtoaa. O0 :D Voiman määrässä voi tietysti olla eroja.
Ja kyllä kait ne irtoo myös toiseen suuntaan vääntäessä, joko pultti katkeaa tai kierteet lähtee laipasta, mutta pultti irtoaa osina tai kokonaisena. ???
Mutta leikki sikseen, itse en ole koskaan laittanut mitään rasvoja pyörän pultteihin tai muttereihin. Hyvin ovat pysyneet.