Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: hessu80 - 01.11.2024, 22:41:38
-
Lumi tuli ja sen mukana webasto lakkasi toimimasta. Näkyi olevan vikakoodi CPM-B1D2692 eli vika paloilmapuhaltimessa. Onko kellään parempaa tietoa, että mistä kiikastaa? En nyt oikein jaksa uskoa, että sen käyttöikä olisi vielä tullut täyteen, kun ei ole yhtään äännellyt ylimääräisiä.
Auto on V90 -18 ja 152 tkm menty.
-
Voihan se olla puhallinkin, tai sitten piirikortti..
-
Käytin webaston pöydällä. Yleisesti ottaen se oli kuin uusi. Paloilmapuhallin pyöri kevyesti, eikä äännä yhtään. Mutta kokeilinpa sitä 12 voltin jännitteellä, niin se pyöri vain muutaman sekunnin täysillä ja alkoi sitten hidastaa vauhtia merkittävästi ja humppaamaan kierroksia. No ei se ota, jos ei annakaan, niin päätin purkaa paloilmapuhaltimen moottorin. Pa*kaa oli sisällä merkittävästi, putsasin ja kasasin takaisin. Hiilissä oli kuitenkin vielä ehkä 3/4 osaa jäljellä. Uusi testaus 12 voltin virralla ja nyt kierrokset pysyi täysillä minuutin verran, mitä jaksoin kokeilla. Sitten vaan webasto nippuun, auto käyntiin ja kohti uusia pettymyksiä. Otsikon vikakoodi paloilmapuhaltimesta poistui, mutta yleisempi B15B693 jäi aktiiviseksi, enkä saa sitä tuolla vdash:illa pois tai sitten se tulee heti takaisin. Onko neuvoja vai sinisellekö seuraavaksi?
Webastolla ei ollut w-bus piuhaa, jotta voisi yrittää nollausta webaston softilla.
-
Onko kellään Tampereen seudulla aitoa Vidaa käytössä, jotta voitaisiin kuitata webaston lukitus pois päältä? Maksan kyllä. Voit vaikka soittaa o4o 552 I490, niin sovitaan aika ja paikka.
-
Eli vdash on voimaton ton kanssa?
Jos jollain tutulla on Bilteman Volvo-lukija tätä viimeistä mallia niin kannattaa kokeilla sitä.
-
Eli vdash on voimaton ton kanssa?
Jos jollain tutulla on Bilteman Volvo-lukija tätä viimeistä mallia niin kannattaa kokeilla sitä.
Biltema on muutaman kilometrin päässä ja vielä auki...
Tukailin myös, jos ostaisin Vidan lisenssin. Ei ollut paha hinta, jos ottaa yhdelle päivälle. En tiedä, miten kova taistelu Vidan käyttöön otossa on. Kytkentäohje obd-ethernet adapterin tekemiseen näytti löytyvän bimmeri palstalta.
-
Ei se koodi taida sinne webastoon tyhjästä ilmaantua / kuittaantua, muutaman piirikortin olen joutunut juottamaan noihin.
-
Biltema on muutaman kilometrin päässä ja vielä auki...
Tukailin myös, jos ostaisin Vidan lisenssin. Ei ollut paha hinta, jos ottaa yhdelle päivälle. En tiedä, miten kova taistelu Vidan käyttöön otossa on. Kytkentäohje obd-ethernet adapterin tekemiseen näytti löytyvän bimmeri palstalta.
Mites toi virallinen Vida lisenssi. Tarviiko y-numeron?
-
En ole itse edes tuota koskaan kokeillut. Minkä linkin takaa tuo vida löytyy, vois piruuttaan ihmetellä sitä jossain kohtaa?
-
https://tis.volvocars.biz/main.do
-
Mites toi virallinen Vida lisenssi. Tarviiko y-numeron?
Yhteen aikaan ne halus kuvan korjaamosta mutta senhän voi ottaa vaikka mistä hallinovesta. :D
Toiminimi niin ei ollut mitään hankaluuksia.
-
Hain Bilteman diagnoosityökalun ja leikin sillä tuossa pari tuntia. On muuten kyllä hintansa väärti, mutta ei tarjoa apua tähän ongelmaan.
B15B693 tulee heti, kun käynnistää auton. Se on siis webastolla muistissa, josta se pomppaa esiin, kun webasto saa virtaa. Kokeilin irrottaa sulakkeen, jolloin tätä koodia ei tule vaan koodi yhteysvirheestä. Jos yrittää käynnistää webaston, niin sitten tulee huoltokehoitus näyttöön. Jostain ketjusta luin, että VIDAssa on erillinen toiminto tuon lukituksen avaamiseen. Pakko kait tuota on käyttää piuhan päässä aidon VIDAn äärellä.
-
Monesti siellä webastossa itsessään on koodi päällä mitä auton järjestelmä ei tunne / kykene nollaamaan. Kahdessa viimeisimmässä potilaassa näin ja kun kävi webaston sisuksissa testerin kanssa niin johan lämpes :)
-
Monesti siellä webastossa itsessään on koodi päällä mitä auton järjestelmä ei tunne / kykene nollaamaan. Kahdessa viimeisimmässä potilaassa näin ja kun kävi webaston sisuksissa testerin kanssa niin johan lämpes :)
Ei se koodi taida sinne webastoon tyhjästä ilmaantua / kuittaantua, muutaman piirikortin olen joutunut juottamaan noihin.
Puhutko nyt varmasti SPA-alustaisen Webastosta?
-
Monesti siellä webastossa itsessään on koodi päällä mitä auton järjestelmä ei tunne / kykene nollaamaan. Kahdessa viimeisimmässä potilaassa näin ja kun kävi webaston sisuksissa testerin kanssa niin johan lämpes :)
Viittaat varmaankin 800 tunnin lukitukseen 10 vuotta vanhemmissa webastoissa?
Vuosimallin 2018 kamppeessa ei ole tuotu w-busia webaston ulkopuolelle. Jos tuohon yrittäisi sisään Thermo Testillä, niin homma pitäisi aloittaa kolvaamalla w-bus piuha ohjainkortille. Tätäkö tarkoitat sisuksiin menemisellä?
Edit: muutin otsikkoa, kun ongelma koskee nyt lähinnä tuota jälkimmäistä vikakoodia.
-
Kortilta löytyy pinni ja uudemmissakin piuha löytyy ainakin osassa malleista mm evo ja vevo, liitin järjestys vain on eri kuin vanhemmissa. Tuosta esim jotain tietoa.
http://norx-electronics.hu/wp-content/uploads/2020/10/instructions_Thermo_Top_Vevo_Benzin_or_Diesel_Heater_V1.0.pdf
-
Nonniin. Tuossa kuva ohjainlaitteesta. Hieman on erilainen kuin kuvassa. Mihin kohtaan laittaisit w-bus piuhan kiinni?
(https://i.ibb.co/JRd3ps0/20241104-173343.jpg) (https://ibb.co/JRd3ps0)
-
Noita manuaalejahan on eri malleihin, laita nyt se sun vebaston tiedotkin tänne niin ohjeetkin löytyy kyseiseen malliin ja pinni (liittimistä) mistä saa diagnoosit tehtyä. Eihän tuo linkkaamani olekkaan varmaab oikea kun ei ole sitä tarkkaa mallia, kunhan linkin heitin että löytyy näitä.
-
Lämmittimen mallihan on Webasto TT EVO, 5 kW, diesel vuosimallia 2018. Ongelma on nyt ratkaistu. Vähän pitää ottaa omia sanoja takaisin, sillä on se W-Bus piuha sittenkin vedetty Webaston ulkopuolelle. Ja keltainen se on niin kuin aina ennenkin. Itse otin nyt vauhtia piirilevyltä saakka, kun en jaksanut uskoa auton väylän toimivan yhdellä piuhalla tai käyttävän samaa piuhaa kuin W-Bus.
Eli lämmittimen lukituksen saa nollattua 5 euron KKL-VAG USB-sovittimella ja Webaston Thermo Test ohjelmistolla, joka löytyy internetistä ilmaiseksi.
Kytkentä piirilevyllä on seuraava: 12 volttia virtapinneihin ja W-Bus ylimpään pinniin, jossa on kuvassa punainen hauenleuka.
(https://i.ibb.co/t2wGNz5/20241104-192543.jpg) (https://ibb.co/t2wGNz5)
Nyt kun tämän tietää, niin saman homman voi tietysti tehdä tuosta keltaisesta johdosta tai vaihtoehtoisesti liittimistä, kun jatkoliitin on varsin sopivalla paikalla lämmittimen etupuolella.
(https://i.ibb.co/rwN66ph/20241104-195339.jpg) (https://ibb.co/rwN66ph)
Sitten vaan Thermo Testillä ihmettelemään, että mitä se on syönyt.
(https://i.ibb.co/Fq3K8X6/20241104-192549.jpg) (https://ibb.co/Fq3K8X6)
Nollasin vikakoodit ja avasin lukituksen lämmittimeltä tällä keinoin ja sitten nollasin autolta vikakoodit vastaavasti Bilteman testerillä, ennen kuin laitoin auton käyntiin. Kun arvelin, että vesi kiertää jo riittävästi lämmittimellä, laitoin lämmittimen päälle ja ekalla yrityksellä se lähti pohisemaan.
Korjaus onnistui nyt 98 prosenttisesti. Jäi pari prosenttia vajaaksi, sillä paloilmapuhallin pitää nyt pientä ylimääristä ääntä. Potkuri meni varmaankin inasen liian syvälle akselilla. Olkoon nyt vähän aikaa noin, niin näkee, että pelaako se muuten. Varsinainen vika oli käsittääkseni sisäisesti likaantunut paloilmapuhaltimen moottori. Siellä oli sellaista ruskeaa jauhoa runsaasti sisällä. Lienee sekoitusta ankkurista ja hiilistä.
Lämmittimessä oli käyttötunteja 788 ja käynnistyskertoja 3686. Onhan tuota siis jo jonkin verran käytetty ennen ensimmäistä vikaantumista.
-
No niin, onnistunut korjaus. Tuo vaan välillä vaatii tuolta kortilta nollauksen, muualla olisi taas tempaistu uusi lämmitin autoon.
-
No niin, onnistunut korjaus. Tuo vaan välillä vaatii tuolta kortilta nollauksen, muualla olisi taas tempaistu uusi lämmitin autoon.
Aika monelle tuo nollaus on varmaankin maksanut touhutonnin. Kiitos avusta. Itse en olisi älynnyt kokeilla nollausta Thermo Testillä. Olisin toki käynyt jossain vaiheessa VMS Racingilla VIDAn äärellä. Heilläkin ensin yritetään korjata ja sitten vasta vaihdetaan osia.
-
Oletko löytänyt jotain kunnolla toimivia pihtiä noiden lämmittimien vesiletkujen pikaliittiimiin? Itsellä kokeilussa kaiken moisia mutta tuntuu että mitkään ole oikein toimivia.
-
Oletko löytänyt jotain kunnolla toimivia pihtiä noiden lämmittimien vesiletkujen pikaliittiimiin? Itsellä kokeilussa kaiken moisia mutta tuntuu että mitkään ole oikein toimivia.
Ihan papukaijoilla pidin muoviputken puolelta kiinni ja vähän aikaa heiluttelin liitintä, niin irtosi kohtuudella. Tässä on erilainen ja helpommin avattava liitin kuin P3 korisissa. Pyyhkäisin saippuaa ennen asennusta, niin meni ihan helposti paikalleen.
-
Juu jäi laittamatta että tarkoitin noita P3 korisisia, monesti saa availla letkut muualta kun nuo liittimet takertuneet kiinni.
-
Ei se koodi taida sinne webastoon tyhjästä ilmaantua / kuittaantua, muutaman piirikortin olen joutunut juottamaan noihin.
Mitä piirikortilla pitäisi juottaa? Virtaliittimet? Liittimet näyttivät olevan vain työnnettynä piirilevylle, ei siis juotettuna lainkaan.
Sillä kysyn, kun alkuperäinen vika toistui taas. Muutaman kerran toimi välillä ihan oikein. Vikakoodi on tuo ensimmäinen eli liittyy paloilmapuhaltimeen.
-
Milloin mistäkin kohtaa on juotettavaa löytynyt, piirilevy vaan syynniin, oikeat laitteet helpottaa tätä. Olisko sulla kuitenkin se moottori viallinen vaikka pyöriikin?
-
Olisko sulla kuitenkin se moottori viallinen vaikka pyöriikin?
Sen kun tietäis. Liekki sammuu kerrasta ja sitten tulee kitkerät katkut, vähän kuin vaihteistoöljyä polttaisi. Kerran sammui ainakin niin, että laitoin juuri sähköisen takaluukun kiinni. Sillä ajattelin, että voisi ehkä liittyä alhaiseen jännitteeseen, mutta ei siellä sellaista vikakoodia ollut.
No, laitoin jo eilen paloilmapuhaltimen tilaukseen saksanmaalta. Harrastus jatkuu, kun osa saapuu... täytyy samalla syynätä piirilevyä suurennuslasilla.
-
Hyvinkin viittaa tuo äkkinäinen sammuminen tuohon puhaltimeen, polttoainetta tulee kuumaan palopesään mutta ilmaa ei niin käry on sen mukainen. Pidetään peukkuja että lähtee tuolla pöhisemään oikein.
-
Tämä taisi tulla kuntoon uudella paloilmapuhaltimella. Se maksoi ebaystä tilattuna Saksasta kotiovelle kannettuna 78 euroa. Nyt on taas miellyttävän hiljainen käyntiääni webastossa.
Ihmettelin vielä sitä vanhaa puhallinta, että mikä siinä oikein oli vikana. Moottorin toisen virtaliittimen heiluttelu vaikutti kierroslukuun. Eli joku huono kontakti siinä tai murtunut muovi hiilien pitimessä tms.