Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Juctuc - 03.11.2024, 11:08:17
-
Pientä savua on tullut aina, mutta nyt tunkee ihan kunnolla savua tuolta.Savutus alkaa kun kone lämpenee, ja lisääntyy sitä mukaa kun kone lämpeää. Öljyloukku on putsattu, ja putkistakin ilma kulkee. Savua tosiaan tulee niin että piha peittyy.
Kun ottaa vitossylinterin suuttimesta johdon irti, niin savutus pikkuhiljaa katoaa.
Päättelen, että öljyrengas on syyllinen. Savu on sinertävän harmaata. Tosin vois kuvitella, että tuo savu tulisi pakoputkesta pihalle, että liekö sitten vielä venttiilivikaakin. Laite kulkee hyvin, ja käykin tasaisesti.
Moottorissa on ylipaine ainakin öljykorkista todettuna. Pitäisi kai olla alipaine. Moottorin huohotus mielestäni toimii ihan ok. Öljyloukun kannessa oleva kalvo näytti ehjältä sekin.
Savutus katoaa kun kierroksia on n.3000
Mitä mietteitä herää?
-
Suutin viallinen?
-
Vois tietysti vaihtaa suuttimen paikkaa, ja katsoa seuraako toi käyttäytyminen perässä. Jos seuraa, niin vikahan sillon suuttimessa. Jos ei seuraa, niin varmaankin sylinterissä tai venttiileissä
-
Suutin vikaa taitaa olla.. Paljonko siellä koneessa on öljyä nyt tikun mukaan?
-
Suutin vikaa taitaa olla.. Paljonko siellä koneessa on öljyä nyt tikun mukaan?
Vaihdoin just öljyt, ja 5 litraa oli vaan öljyä hyllyssä. Eli ei ole ylärajassa. Vajaa puolivälissä mittatikun mukaan.
-
Mikä ajatus on taustalla jos suutinvika aiheuttaa savua ja painetta öljytilaan? Eikö ennemmin kansi halki?
-
Eikö tuolla lukenut että suuttimen liittimen irroituksen myötä savutus loppuu? No onhan tuossa muitakin vaihtoehtoja..
-
Vaihdoin testimielessä kahden suuttimen paikkaa. Ei vaikutusta. Vitossylinterissä on ongelma. Kansivika tai kannentiiviste vikahan tuossa taitaa olla. Tiivistevika olis kivampi
-
Onkohan olemassa jotakin keinoa varmistua tuosta viasta? Vikaa kun voi olla kannessa sen tiivisteessä tai männänrenkaissa. Vai onko se vaan otettava auki, ja vika sitten tulee vastaan
Semmosen huomasin, että kun ottaa öljyn mittatikun pois, niin kuuluu joku helinä. Semmosta ei ole kuulunut ennen tätä vikaa. Voisko olla männänrengas joka poikki ja helisee siellä?
-
Onkohan olemassa jotakin keinoa varmistua tuosta viasta? Vikaa kun voi olla kannessa sen tiivisteessä tai männänrenkaissa. Vai onko se vaan otettava auki, ja vika sitten tulee vastaan
Semmosen huomasin, että kun ottaa öljyn mittatikun pois, niin kuuluu joku helinä. Semmosta ei ole kuulunut ennen tätä vikaa. Voisko olla männänrengas joka poikki ja helisee siellä?
Minulla ei vastaavaa vikaa ole ollut, joten esitän tähän päätelmiä ja muut omiaan tai korjaavat minun ajatuksen juoksua.
Jos poikki olisi yksi männänrengas (ei muuta vikaa) - niin en usko, että yhdestä pytystä pääsisi ehjien männänrenkaiden ohi noin massiivista ohivuotoa.
Sinertävän harmaa savu tietysti viittaa moottoriöljyn palamiseen. Kun dieseliä palaa reilusti (vrt. turbon putki halki) niin savu on mustaa, ei edes harmaata.
D5 koneissa ei minun tietääkseni ole tyypillistä ongelmaa kannen halkeamisen tai kannen tiivisteen kanssa mutta itse väittäisin, että jompi kumpi on syynä ongelmaan. Markkinoilla on taipuisan varren päässä kameroita joilla pääsee tutkimaan ahtaita paikkoja, saattaisihan jotain selvitä jos suuttimen ottaisi pois ja pyörittäisi käsin männän alas ja tutkisi suuttimen reiästä miltä sylinterissä näyttää.
esimerkkinä: https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/inskam-107-3-5-m-puhelimeen-liitettava-tarkastuskamera?id=103333718&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI4-iT4JnZiQMVFCCiAx22MR6VEAQYBSABEgJ_uPD_BwE
-
Minulla ei vastaavaa vikaa ole ollut, joten esitän tähän päätelmiä ja muut omiaan tai korjaavat minun ajatuksen juoksua.
Jos poikki olisi yksi männänrengas (ei muuta vikaa) - niin en usko, että yhdestä pytystä pääsisi ehjien männänrenkaiden ohi noin massiivista ohivuotoa.
Sinertävän harmaa savu tietysti viittaa moottoriöljyn palamiseen. Kun dieseliä palaa reilusti (vrt. turbon putki halki) niin savu on mustaa, ei edes harmaata.
D5 koneissa ei minun tietääkseni ole tyypillistä ongelmaa kannen halkeamisen tai kannen tiivisteen kanssa mutta itse väittäisin, että jompi kumpi on syynä ongelmaan. Markkinoilla on taipuisan varren päässä kameroita joilla pääsee tutkimaan ahtaita paikkoja, saattaisihan jotain selvitä jos suuttimen ottaisi pois ja pyörittäisi käsin männän alas ja tutkisi suuttimen reiästä miltä sylinterissä näyttää.
esimerkkinä: https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/inskam-107-3-5-m-puhelimeen-liitettava-tarkastuskamera?id=103333718&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI4-iT4JnZiQMVFCCiAx22MR6VEAQYBSABEgJ_uPD_BwE
Ja tosiaan toi sinertävän harmaa savu tulee öljykorkista ja mittatikusta. Savua tulee sitä enemmän mitä enemmän kone lämpiää. Tuokin vähän hämää, että kun kierroksia on n.2500, niin savun tulo lakkaa miltei kokonaan.
Pitääpä katsoa tuonne sylinteriin, kun kamera kuitenkin on. Viimeksi kun oli suutin irti, niin sinne koitin katsella, mutta sylinteri oli savua täys eikä mitään nähnyt. En sitten malttanut alkaa sitä sieltä poistamaan
-
Ja tosiaan toi sinertävän harmaa savu tulee öljykorkista ja mittatikusta. Savua tulee sitä enemmän mitä enemmän kone lämpiää. Tuokin vähän hämää, että kun kierroksia on n.2500, niin savun tulo lakkaa miltei kokonaan.
Pitääpä katsoa tuonne sylinteriin, kun kamera kuitenkin on. Viimeksi kun oli suutin irti, niin sinne koitin katsella, mutta sylinteri oli savua täys eikä mitään nähnyt. En sitten malttanut alkaa sitä sieltä poistamaan
Uteliaana odotan sinun tutkimustuloksia. Painetta pääsee siis öljytilaan joten vaikuttaisi siltä, että moottorin käydessä pienemmillä kierroksilla, ehtii öljyä imaista sisään ja sitten syttymisen jälkeen ulos - samaa reittiä. Kovemmilla kierroksilla taitaa ilmiön aikavakio olla liian pitkä, eikä aika riitä öljyn imaisuun sylinteriin. Paineilmalla puhaltelee savut veks sylinteristä niin kuva kirkastuu.
-
Sain vihdoin aikaiseksi napsia muutaman kuvan. Kuvassa näkyy mäntä joka yhdestä reunasta vähän karstainen. Ja ihankuin olisi halkeamaa männässä. Muuten sylinteri näyttää siistiltä. Kameralla näkee myös taaksepäin, ja venttiileissä ei huomauttamista tai omituisia jälkiä.
Katselin samalla viereiseen sylinteriin, ja siellä mäntä on siistimpi. Eikä ole tuollaista halkeaman näköistäkään.
Ps.Kuvan päivämäärä on mitä lie. Ei ole tullut ikinä sitä laitettua kohdalleen
(https://i.ibb.co/TLNtjcm/M-nt-6.jpg) (https://ibb.co/TLNtjcm)
(https://i.ibb.co/826z354/M-nt-5.jpg) (https://ibb.co/826z354)
(https://i.ibb.co/fFDQ4QD/M-nt-4.jpg) (https://ibb.co/fFDQ4QD)
(https://i.ibb.co/Qpwhhs0/M-nt-3.jpg) (https://ibb.co/Qpwhhs0)
(https://i.ibb.co/T8L70C0/M-nt-2.jpg) (https://ibb.co/T8L70C0)
(https://i.ibb.co/b1sTKhh/M-nt-1.jpg) (https://ibb.co/b1sTKhh)
-
Siltähän se näyttäisi että mäntä on hajalla.
-
Olen joskus lukenut, että vuotava suutin polttaa männän. Voisiko tässä olla käynyt niin?
-
Olen joskus lukenut, että vuotava suutin polttaa männän. Voisiko tässä olla käynyt niin?
Joo samaa olen lueskellut. Jotakin kotitestejä olen noille tehnyt, eikä mitään löytynyt. Mikä lie männän rikkonut. Vähän on erikoista. Nyt vaan sit alan miettimään, että mitäs nyt. Onko tarina siinä, vai parsitaanko auto vielä ehjäksi
-
Miten hyvin lie suuttimen kotitesti onnistuu jollei saa kunnolla painetta linjaan.
Ehjiä alakertoja varmasti löytyy jakopäävammaisista autoista.