Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: n0ke - 04.11.2024, 11:49:50

Otsikko: V70 mk1 mysteeriviat
Kirjoitti: n0ke - 04.11.2024, 11:49:50
Tervehdys..

Potilaana siis automaatti 2.4T V70 mk1, vm 2000 ja moottorikoodi B5244T

Vein auton korjaamolle, kun kulutti paljon ja tuntui välillä tosi laiskalta, mutta kiihdyttäessä saattoi alkaa vetämään yhenäkin korkeammilla kierroksilla. Ei korjaantunut tuo vika, vaan tuli lisää kaveriksi :D

Oireet alkoi korjaamoreissun jälkeen, korjaamolla tarkistivat jaon ja VVT:n. Jako oli 1 hampaan verran pielessä pakopuolella ja löysivät myös pienen imuvuodon.

Tämän jälkeen auto on antanut vikakoodia, että ajoitus liian aikaisella. Vikavalo ei syty heti käynnistäessä, vaan satunnaisesti taajama-ajossa.

Tämän lisäksi kerran käynnistyksen jälkeen reagoinut kaasuun juurikaan, hyvä kun jakso liikkeelle lähteä.

Eikä siinä vielä kaikki  :D

Paikallaan kaasutellessa n. 4000rpm jälkeen kierrosten nousu hidastuu ja alkaa rötäämään. Vähän kun olisi launch control.

Ennen näitä kaikkia mysteerivikoja, auto antoi vikakoodia long ja short term fuel trimmistä. Nyt ei tuolla omalla lukijalla ainakaan tule mitään koodeja, paitsi jos ajelee niin ehkä se ajoitukseen liittyvä.

Jo vaihdettua/tehtyä:

-bensasuodatin
-huohotin kaikkine letkuineen
-tulpat
-vvt solenoidi
-jakopää
-kaasuläppäkotelo korjattu sacerilla
-imm putsattu
-alipainevuodot korjattu
-vaihdettu öljyt


apuva  :idiot2:
Otsikko: Vs: V70 mk1 mysteeriviat
Kirjoitti: laatikkovika - 04.11.2024, 12:07:44
Ei kai ne kääntäny koko nokka-akselia hampaalla että on merkit kohillaan?
Katottiinko takapäästä että akselit on vaaterissa.

Koita nyt imm töpsä irti miten kulkee.
Otsikko: Vs: V70 mk1 mysteeriviat
Kirjoitti: n0ke - 04.11.2024, 15:03:16
Ei kai ne kääntäny koko nokka-akselia hampaalla että on merkit kohillaan?
Katottiinko takapäästä että akselit on vaaterissa.

Koita nyt imm töpsä irti miten kulkee.

En tiedä tarkemmin miten ovat tehneet, mutta takapäästä oli työkalulla lukittuna.

Imm töpseliä käytetty irti, auto melkein sammuu ja hörähtää takasin henkiin. Tuntuu laiskemmalta ja kuluttaa enemmän, eipä sen ihmeempiä muutoksia  ???

Otsikko: Vs: V70 mk1 mysteeriviat
Kirjoitti: n0ke - 04.11.2024, 16:44:10
Kävin joutessani kokeilemassa jos olisi ihmeparantuminen tapahtunut :D Eipä ollut.

Lähti käyntiin vaivalloisesti, ehkä 200rpm nipinnapin hetken ja sitten pyöri vähän aikaa normaalisti.

Aluksi ei kestänyt antaa kaasua, tuntui että sammuu mutta meni kuitenkin hetken päästä ohi. Käyntiääni muistutti wankel moottoria.

Kaasun kun löi pohjaan, kierrokset nousi normaalisti sinne 4k rpm kohdalle, jossa alkoi se rötääminen ja putkeen ampuminen. Kaasua kun uskalti pitää hetken siitä huolimatta pohjassa, niin kohtaus meni ohi ja kierrokset nousi taas normaalisti rajottimelle asti.. En ymmärrä.

Flekti myös rupesi melko herkästi huutamaan  ???
Otsikko: Vs: V70 mk1 mysteeriviat
Kirjoitti: roilo - 05.11.2024, 13:01:48
Jos tuo "pyöri vähän aikaa normaalisti" oli luokkaa 30s, eli sen mitä mennään esiasennetulla kartalla ennen lambda-säädön mukaantuloa, niin voisiko olla, että käy vaan niin pirun rikkaalla, ettei niele soppaa ennen kuin kierroksilla. Lambda näyttää vielä puuttuvan vaihtolistalta. Seokseenhan nuo vikakooditkin viittaavat. Saattaa siellä olla nokatkin vinossa, jos on käännetty VVT-pyörästä ajoitusmerkki kohdalleen.

Muutama kymppi volvon omalla lukijalla tehdystä vikakoodihausta voi olla hyvä investointi.
Otsikko: Vs: V70 mk1 mysteeriviat
Kirjoitti: n0ke - 13.11.2024, 14:07:27
Nyt on vaihdettu autoon IMM, aikaisemmalla hyppi lukemat ihan miten sattuu, uudella ei tee sitä enää. Ei kuitenkaan ollut mitään vaikutusta edellämainittuihin vikoihin  ;D

Sain kuitenkin tyhjäkäynnin ja vikakoodin liian aikaisesta ajoituksesta korjattua, en tosin 100% varmuudella osaa sanoa, mikä oli vikana mutta VVT-solenoidin kiristin niin tiukkaan kun uskalsin, kun oli hikoillut öljyä tiivisteen välistä. Samalla puristin sen johtojen jatkoliittimet paremmin kasaan. (Tähän siis vaihdettu se solenoidi, piti katkoa alkuperäiset johdot ja liittää uudet niillä onnettomilla puristettavilla putkiloliittimillä kun ei sattunut olemaan kolvauskamppeita hollilla sillon..)

Vähän outoa sikäli, että toiminut ihan hyvin jo melkein pari vuotta ja ongelmia alkoi heti tulemaan kun kävi korjaamolla  :D

Vielä pitäisi selvittää se rötääminen, nyt kiertää jo 5-5.5k rpm tienoille ennenkun kierrosten nousu jämähtää, ampuu putkeen ja pöläyttelee mustaa. Huomasin myös, että tyhjäkäynnillä kun napauttaa kaasua nopeasti, niin sisätilan valot himmenee huomattavasti ja palautuu normaaliksi?  :idiot2:
Otsikko: Vs: V70 mk1 mysteeriviat
Kirjoitti: n0ke - 25.11.2024, 06:32:24
Pitikin mennä kehuskelemaan, että vikakoodi pysyi poissa. No ei pysynyt :D

Jos ei tuo P0014 lähde öljynvaihto ja huuhtelu kombolla, niin antaa olla.

Vaan tuota rykimisongelmaa lähdin selvittelemään, purin puolat irti ja nehän näemmä on vielä alkuperäiset 25 vuotiaat ja melkein 400tkm ajetut. Oli öljyä, korroosiota ja halkeamia jokaisessa. Ainakin yhdessä halkeama ulottui melkein alas asti.

Onko suurtakin merkitystä, minkä valmistajan puolat tuohon ostaa?

edit. Onko muuten normaalia, ettei sytytä vikavaloa tai anna koodia tuosta misfirestä?
Otsikko: Vs: V70 mk1 mysteeriviat
Kirjoitti: laatikkovika - 25.11.2024, 09:12:50
Ei välttämättä tuu vikavaloa missfirestä. Ainakaan mulla tullu. Koodikaan ei heti tule jos toimii välillä kohtalaisesti. Jos pimenee täysin niin sitten tulee valo ja koodi melko nopeeta.

Puolista niin bosch on varma mutta kallis. Hellakin on toiminut. Viimeks nuukailin ja tilasin aeromotorsilta delphin puolat ja on toiminut jo pitkään tosi hyvin. Eikä oo niin kalliit.

Ps. Mulla automaatissa on toiminto joka ei anna kiertää yli 4 tuhatta, alkaa rötäämään. Olisko joku laatikon suojajuttu? Kun eihän sen tarvii paikallaan kiertää niin paljon. :idiot2:
Otsikko: Vs: V70 mk1 mysteeriviat
Kirjoitti: n0ke - 25.11.2024, 09:46:32
Ei välttämättä tuu vikavaloa missfirestä. Ainakaan mulla tullu. Koodikaan ei heti tule jos toimii välillä kohtalaisesti. Jos pimenee täysin niin sitten tulee valo ja koodi melko nopeeta.

Puolista niin bosch on varma mutta kallis. Hellakin on toiminut. Viimeks nuukailin ja tilasin aeromotorsilta delphin puolat ja on toiminut jo pitkään tosi hyvin. Eikä oo niin kalliit.

Ps. Mulla automaatissa on toiminto joka ei anna kiertää yli 4 tuhatta, alkaa rötäämään. Olisko joku laatikon suojajuttu? Kun eihän sen tarvii paikallaan kiertää niin paljon. :idiot2:

Okei, kiitos tiedosta.

Aikasemmin lueskelinkin tuosta, että jos auto on automaatti niin pitäisi rajottaa 4k rpm, omassa autossa tuota ominaisuutta ei kuitenkaan oo ikinä ollu  :o Aikasemmin kiertäny ihan kyselemättä punarajalle.
Otsikko: Vs: V70 mk1 mysteeriviat
Kirjoitti: Alanen_01 - 25.11.2024, 15:04:52
Okei, kiitos tiedosta.

Aikasemmin lueskelinkin tuosta, että jos auto on automaatti niin pitäisi rajottaa 4k rpm, omassa autossa tuota ominaisuutta ei kuitenkaan oo ikinä ollu  :o Aikasemmin kiertäny ihan kyselemättä punarajalle.
Ainakin -00 c70 t5 manuaali rajottaa myös paikallaan kiekat 4000 :P
Otsikko: Vs: V70 mk1 mysteeriviat
Kirjoitti: n0ke - 25.11.2024, 16:39:36
Ainakin -00 c70 t5 manuaali rajottaa myös paikallaan kiekat 4000 :P
a

Tulikohan tuo rajotin kaasuläppäkotelon päivityksessä tms? Jotain tämmöstä muistelen lukeneeni